RUUsta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamulehti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aamulehti

Vieras
Ylänurkka: Mutta kuka auttaisi pientä Ruuta?
07.03. - 21:41 (Luotu: 21:13)

Pieni Ruu on kaksivuotias pellavapää. Iloisen näköinen lapsi.

Hänellä on raitainen paita ja hellyttävä hymy. Silti hänessä on jotain aivan erityistä.

Ruulla on äiti ja isä - mutta ei ole kuitenkaan. Äiti ja isä nimittäin eivät halua profiloitua perinteisten roolien mukaan. Siksi myös perinteiset nimitykset on unohdettu. Kun Ruu kutsuu vanhempiaan hän kutsuu joko Kettua tai Sutta.

Kettu ja Susi toki rakastavat Ruuta, hoitavat ja ruokkivat lapsensa ilmeisen hyvin. Siitä huolimatta, että he asuvat eri pesissä, eri osoitteissa.

Ruun he ovat päättäneet kasvattaa sukupuolineutraalisti. Sukulaisille ei ole kerrottu, onko pienissä vaipoissa pimppi vai pippeli.

Mummot sen tietävät, sillä he ovat joskus avustaneet vaipanvaihdossa. Mummot on kuitenkin vannotettu pitämään salaisuus. Kaikille muille Ruu on vain "lapsi", ei tyttö tai poika. Jos joku asiaa tiedustelee, sitä ei pyynnöstä huolimatta kerrota.

Kettu ja Susi ovat sitä mieltä, ettei Ruunkaan tarvitse tietää, onko hän tyttö vai poika. Asia ei ole heistä tärkeä. Tärkeintä on kasvaa sukupuolivapaasti.

Ruun arkeen ei siis myöskään kuulu prinsessoja tai ritareita. Eikä edes hiekkalaatikkoleikkejä, koska Kettu ja Susi eivät ole hiekkalinnanrakennuksesta kiinnostuneita. Jos he joskus kiinnostuvat, pääsee Ruukin ehkä rakennuspuuhiin.

Tämä tarina on tosi. Ruun elämästä kertoo tuore Perhe-lehti.

Ensin naurattaa, sitten itkettää, lopulta raivostuttaa. Mikä aikuisiin on oikein mennyt?

Saman tunneskaalan käy läpi lastenpsykiatri, joka kuulee Ruun tarinan. Nyt ollaan hakoteillä ja reilusti.

On ihan suositeltavaa ostaa pikkulikalle autoja tai työkaluja. Samoin poikaviikarille on hyvä antaa nukke ja pari my little ponya. Monenlaiset lelut tekevät hyvää ja kasvattavat. Jokaisen lapsen pitää itse saada valita, mitä ja millä leikkii.

Poika voi pukeutua punaiseen ja tyttö saa tykätä sinisestä. Tämä lienee kaikille selvää.

Senkin voi ymmärtää, jos jossain perheessä käytetään etunimiä äiti tai isä -nimityksen asemesta. Mutta että Kettu tai Susi. Lausuma "Kettu, tuu pyyhkimään" voi ensin hymyilyttää. Mutta tässä tapauksessa se ainoastaan surettaa.

Lapsen kehitykselle on oleellista tietää se, onko hän tyttö vai poika. Asia on perustavanlaatuinen osa jokaisen ihmisen identiteettiä, sekä lapsuudessa että aikuisuudessa. Kukaan ei voi olla sukupuoleltaan neutraali.

Ruukaan ei ole tyhmä. Hän on varmasti huomannut, etteivät Kettu ja Susi näytä saunassa samalta. Lapsen pitää saada puhua näistä asioista: miksi toisilla on pippeli, mistä vauvat tulevat. Kysymykset askarruttavat jo parivuotiaita.

Lapselle on opetettava, että tytöt ja pojat ovat yhtä tärkeitä ja että jokainen on arvokas. Sukupuolisuus on myönteinen, iloinen asia. Ei sitä ole mitään syytä salata sen enempää hiekkalaatikkokavereilta kuin sukulaisiltakaan.

Ladulla luotu: Erityisen raskauttavana oppositio pitää sitä, että pääministeri Matti Vanhanen sai ajatuksen eläkeiän nostamisesta hiihtolenkillä.

Minna Rajala

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
On vain kahta eri sukupuolta, miksi siis tietoisesti yrittää kasvattaa kolmatta sukupuolta, sukupuoletonta lasta?

No itseasiassa on myös kolmas sukupuoli, intersukupuoli, mutta ei liity nyt tähän. Kunhan päden.

On vain kahta eri sukupuolta, miksi siis tietoisesti yrittää kasvattaa kolmatta sukupuolta, sukupuoletonta lasta?

Niinpä, ihan sairasta. Tiedän että esim. transsukupuoliset pitävät itseään jonakin "kolmantena sukupuolena", mutta ei sitä tarvitse lapsille tyrkyttää. Lapsi on tyttö tai poika ja sillä selvä, mutta ei lapsen toki tarvitse käyttäytyä selkeästi jommalla kummalla tavalla vain sukupuolensa takia. Silti mitään kolmatta ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No itseasiassa on myös kolmas sukupuoli, intersukupuoli, mutta ei liity nyt tähän. Kunhan päden.

Niin on, http://fi.wikipedia.org/wiki/Intersukupuolisuus mutta se on synnynnäinen "vika", ketään ei ole siihen tietentahtoen kasvatettu.

Onpa rohkeita, älykkäitä ja ajattelevia vanhempia! Yhteiskuntamme on yhä vahvasti sukupuolittunut, normeista poikkeamista (kuten Ruun kasvatusmallia) ei sallita. Vaikka tasa-arvo kehittyy, on sukupuolten välinen raja tiukka ja joustamaton, monille ahdistava. Onhan monia tärkeämpiä ominaisuuksia kuin sukupuoli! Trans- ja intersukupuoliset eivät ole ainoita, joita keinotekoinen sukupuoliero häiritsee: itse koen ja olen aina kokenut olevani "oikeassa sukupuolessa" mutta silti pidän kaksijakoista sukupuolijärjestelmää rajoittavana. Millä perustein voitte sanoa, että "nainen" ja "mies" ovat ainoat sukupuolet?

Ja miten niin Ruulta on viety vanhemmat? Tarkoitatteko perinteisten isän ja äidin puuttumista? Onhan vanhempia, jotka ovat samaa sukupuolta: onko tämäkin mielestänne lapsen kehitykselle haitallista?

ei tuossa päääse kehittymään terve sukupuoli identiteetti, jos ei saa edes lapsi itse tietää onko tyttö vai poika, tai ei edes tiedä, että on olemassa kaksi eri sukupuolta.

Mun mielestä toi juttu on vedetty vähän äärimmäisyyksiin. Mä tiedän ton Ruun äidin joiltain menneiltä ajoilta. Oli sellanen idealistinen aktivisti jo silloin. Mutta toi on kyllä jo liikaa. Tai mikäs siinä, jos koko perheelle tuo tuntuu luontevalta mihin mä en kyllä usko. Varmaan hämmentävää lapsesta tuollainen salailu ja häly sen ympärillä, toki kaikki on kummissaan et kumpihan se nyt on.

Miten tämä artikkelin viimeinen osio liittyy asiaan. :o vai olenko niin typerä. etten näe jotain kätkettyä ironiaa :ashamed: siis tuo "Ladulla luotu Erityisen raskauttavana oppositio pitää sitä, että pääministeri Matti Vanhanen sai ajatuksen eläkeiän nostamisesta hiihtolenkillä."

Tossa mennään mielestäni jo vähän turhan ääripäähän sukupuolineutraalissa ajatusmaailmassa. Mä ainakin uskon, että tytöillä on jollain tapaa sellainen hoivavietti, ja poikia kiinnostaa autot ja muut pärisevät. (älkää vetäkö herneitä, en yleistä, ja tiedän että on lapsia keitä ei kiinnosta ). Mutta hyvin monella kuitenkin on.

Otti myös silmään tuolta se, että hiekkalaatikolle Ruuta ei viedä, koska kettu ja susi ei niistä leikeistä välitä. Jee, minäminäminä, väliäkö lapsella. Olen samaa mieltä siitä, että tytölle kuuluu ostaa auto jos hän sitä haluaa, tai pitää turtles-synttärit hänen halutessaan. On väärin, jos tytölle sanottaisiin niiden olevan poikien juttuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Miten tämä artikkelin viimeinen osio liittyy asiaan. :o vai olenko niin typerä. etten näe jotain kätkettyä ironiaa :ashamed: siis tuo "Ladulla luotu Erityisen raskauttavana oppositio pitää sitä, että pääministeri Matti Vanhanen sai ajatuksen eläkeiän nostamisesta hiihtolenkillä."

:laugh: :laugh:

Yhteistyössä