Rv 10+0 ei sydänääniä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kärsimätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kärsimätön

Vieras
Moikka Odottajat!

Olin alkuraskauden ultrassa 6+5 ja siellä näkyi syke ja oli alkio oikeessa paikassa..:)

eilen olin neuvolassa, mutta sydänääniä ei löydetty..tiiän, neuvolantäti varoitteli, ettei välttämättä kuulu, mutta silti jäi vähä kaivelemaan..

Kaipailisin kommentteja, että onko kuitenkin normaalia jne? Sanoihan neuvolantätikin niin, mutta silti olisi kiva kuulla, jos muita kenellä kaikki ollut silti hyvin?

Terkuin

Kärsimätön

Heippa!

Mulla taisi kuulua ensimmäisessä 11+3, mutta olin silloin melko hoikka ja kohtu oli reilusti eteen päin kallistunut. Neuvola sanoi nyt toisesta, että sydänäänien kuuluminen aikaisilla viikoilla vaatii sen, että vauva on juuri oikeassa asennossa ja melko pinnassa. Sitten +12 viikolla pitäisi kuulua jo melkeinpä kaikilla eli en olisi kovin huolissaan. :)

Kun syke on havaittu, keskenmenonriskihän on joku 1-2% - siihen tukeuduin itse aina kun meinasi usko loppua. Tsemppiä!

Meidän neuvolassa ei suostuta edes yrittämään sydänäänten kuuntelua ennen kuin rv:t on reilusti yli kymmenen paremmalla puolella (esim multa ei rv12 kuunneltu). Tämä juurikin sen takia, että sydänäänien kuuluminen on niin tuuripeliä aikaisessa vaiheessa. Ja jos käy niin ikävästi, ettei ääniä kuulukaan, aiheuttaa se ihan hirmuisesti turhaa huolta.

Itse sain tässä raskaudessa vauvan sydänäänet kotidopplerilla kuulumaan vasta rv13.

Pianhan sinulla on jo np-ultra, joten siellä viimeistään saat tilanteeseen selvyyden. Tsemppiä ja toivottavasti kaikki on hyvin! :)

Juu, sen takia uskalsinkin ehdottaa, että kuunnellaan kun ajattelin, että ultra on jo seuraavalla viikolla, mutta kun sitten soitinkin aikaa ultraan, kävi ilti, että ovat remontissa ensi viikon..:( eli ultra siirtyi kahden viikon päähän..plaah! :( lääkärineuvola on päivää ennen ultraa..joten hermoilua siihen asti sitten vain..:/

siis mulla on jopa kokemus edellisestä raskaudesta, että kaikki oli hyvin, vaikkei ääniä kuulunut, mutta olin silloin ylipainoinen..nyt bmi hiukan alle 20, ni ajattelin että nyt kuuluisi..:/

argh. neuvolantäti sanoi, että "vaikutat niin jalat maassa olevalta, että uskallan koittaa"....ja Pa.....t..;) noh, mutta kai se tästä...ei auta ku odotella..

onneks tissit sentään vielä turvonneet ja arat, koska pahoinvointi ja muut ovat jo jääneet taakse..tuntuisi vielä ilkeemmältä, jos kaikki oireet olisivat kadonneet...

Neuvolassa yritettiin rv 12 kuunnella, ei löydetty. Seuraavalla neuvolakerralla rv 15 kuului jo hyvin ja löytyikin nopeasti.
Itselläni tosin taaksepäin kallistunut kohtu joten se varmaan on osasyyllinen asiaan.

Näkyikö sykkeet kuitenkin siinä monitorissa? Multa yritettiin kuunnella tässä raskaudessa neuvolassa rv 8+4 eikä kuulunut, mutta näkyi monitorissa useamman kerran ne sykkeet. Neuvolatäti sanoi, että johtui siitä että kohtu taaksepäin kallellaan. Tästä rohkaistuneena itse seuraavana päivänä päätin kaivaa sykkeet kotidoplerilla, yritin superkauan ja vihdoin löysinkin sykkeet. Mulla on kuitenkin tällä kertaa istukka edessä, joten joskus niitä on saanut etsiä tosi kauan ja ehtiä jo huolestuakin eli voi tosiaan johtua myös siitä, jos istukka on edessä. Ei varmaan ollut neuvolatädillä aikaa etsiä tarpeeksi kauan. Tsemppiä odotukseen ja toivotaan, että ultrassa kaikki hyvin :)

Ei ole mitenkään harvinaista, ettei niitä kuulu tuossa vaiheessa. Eikä niiden tarvitse edes näkyä siinä näytössä, että kaikki olisi hyvin. Mulla oli eka neuvola viikolla 9+jotain. Ei saatu sydänääniä kuulumaan. Terkkari ei olis alunperin edes yrittänyt, koska sanoi, ettei siinä vaiheessa vielä halua yrittää, kun niin harvalta kuuluu, ettei äiti säikähdä. Me oltiin käyty alkuraskauden ultrassa ja siellä oli löytynyt syke niin sitten uskalsi yrittää. Sanoi myös, ettei kaikilta kuulu edes vielä ekassa lääkärineuvolassa viikolla 12. Sikiö ja sen sydän on niin pieniä vielä siinä vaiheessa, että pitää osua just oikeaan kohtaan ja olla hyvässä asennossa, että kuuluu.