Rv 22 ja esim. reippaasti pidempään kävellessä alkaa pistää alavatsalle. Mistäköhän johtuu mikäköhän auttaisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hippo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hippo"

Vieras
Nyt on muutaman viikon tuntunut pistävää kipua aina samalla puolella alavatsalla jos esim. kävelen kiireisenä vähänkin "pidempää" matkaa. Esim. eilen meni töissä vähän pidempään ja tuli kiire jumppaan. Noin 4 km reippaan kävelyn jälkeen alkoi pistämään alavatsalle niin kovaa että oli pakko pysähtyä hetkeksi kun vauhdin hidastaminenkaan ei auttanut ja viimeiset 2 kilometriä menivät todella hitaasti kun piti vähänväliä pysähtyä sekä muutenkin kävellä hitaammin. Niinpä myöhästyin jumpasta kun en viitsinyt kesken tunnin mennä.

Onkohan raskaudesta johtuvaa vai jotain muuta? Jos johtuu raskaudesta niin onkohan jotain konstia millä pistävän tunteen saisi pysymään poissa? Jos kävelen hidasta vauhtia ei tuntemuksia tule mutta esim. tuon 3-4 km reippaan kävelyn jälkeen alkaa usein pistämään. Kävelen useamman kerran viikossa tuon 6 km matkan edestakaisin esim. juurikin jumppaan ja koskaan aikaisemmin ei ole vastaavaa tunnetta ollut vaikka luonnostaan kävelen aina kai aika lujaa vauhtia (muiden mielestä) ja yksin kiireisenä vieläkin kovempaa. Tunne on kuin maksapistos mutta ihan alavatsalla.

Neiti: Eikö supistuksissa kovetu koko kohtu? Voi olla, että olen väärässäkin kun kyseessä on ensimmäinen raskaus ja se on vasta näin alussa. Kipu on sellaista pistävää ja tuntuu vain toisellapuolella.

Supistus voi olla muös tuommoinen osittainen, koko kohtu voi hyvin kovettua mutts kopu tuntuu vaan toisella puolella. Oli mikä oli oire on aovan tuttu ja vauhdin höllääminen helpottaa, sitten taas hetken päästä pääsee kovempaa.

Ei kyllä kuulosta supistuksilta..Mulla on nyt rv 30 ja just samanlaisia pistäviä kipuja tulee,ku vähäkään pitemmän matkan kävelee...Just joutunu tekeen samallalailla ku sä,että pysähteleen sitte välillä.. Viimeksiki matkaan johon normisti menee vaan 5minsaa meni sillon puolet enempi.

Ei sun auta,ku kävellä rauhallisemmin ja silleen,ettei oo kiire...

Vielä sitten mietin, että eikö kävely ole juurikin suositeltava liikuntamuoto raskauden edetessä kun ei pysty enää esim. kaikissa jumpissa käymään? Niin onko pistäminen ihan vaaratonta kun kuitenkin noin lyhyen matkan jälkeen kipu pakottaa hidastamaan ja alkaa uudestaan jos vähänkin nopeuttaa tahtia? Neuvolasta kysyin liikunnasta kun harrastin ennen raskautta kamppailulajia aktiivisesti ja ryhmäliikunnassa kävin vain muutaman kerran viikossa. Suositteli jättämään kamppailulajit, ratsastuksen yms. pois, mutta muuten sanoi että saa ja pitää liikkua normaalisti/ samanlailla kuin ennen raskautta.

Minulla myös nyt rv 22 ja sama juttu. Ei voi kävellä enää niin reippaasti kuin ennen ja pitkät matkat alkaa olla jo aika tuskaisia lopussa. Sama oli edellisessä raskaudessa, joten ota rauhallisemmin. Viimeksi rv 26-30 supisteli niin että kävelylenkit jäivät kokonaan, joten en kyllä turhaan hötkyile, ettei taas tarvii löhöillä loppuviikkoja!

No,mulla tänään ultrassa kaikki oli hyvin ja ei kielletty liikkumasta,ku mainitsin tuosta ett kävely hankalaa ja onhan se omasta mielestäni niin kauan turvallista,ku oma vointi kestää tai lääkäri kiellä liikkumisen. Onhan toi pistely todella ikävän tuntusta ja oonki tehny nii,että en kävele ku ne täysin pakolliset matkat.

Mulla samanlaista ja alkoi jo rv 15, juuri pitkistä kävelylenkeistä tuli. Nyt rv 29 ja kivut pahentuivat niin että tuntuu heti kävellessä ja oon nyt sairaslomalla vuodelevossa :( Mulla tullu lisäks supistelua nyt (eli maha menee kovaksi)

Vauhdin vähentäminen varmaan helpottaa.. Kannattaa kuunnella kroppaansa, jostainhan se kipu on kuitenkin "merkki".

Itselläni oli kolmannessa raskaudessa alkuun juuri sellaista pistävää kipua, olin normaalisti töissä ja "vauhdissa" kunnes kipu alkoi tuntua myös levossa (ja kohtu supisteli ihan selvästi tässä vaiheessa..) ja en saanut särkylääkkeidenkään kanssa nukuttua. Aika pian olinkin sairauslomalla (n.20rv ->) ja pisin kävelymatka oli sohvalta postilaatikolle ilman kipeitä supistuksia. Ei kivaa, mutta eipä lääkärikään uskaltanut olla lepoa suosittelematta.. Ota iisisti, olisi minun neuvoni.

Yhteistyössä