RV 33+4 merkitty neuvolakorttiin "funnel"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierahinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierahinen

Vieras
Onko muita joilla samanlainen tilanne ollut?
Mulla ollu kipeitä suppareita rv20 alkaen, välillä parempi, välillä huonompi ja nyt viimeiset 3 viikkoa olen juossut äitipolilla tarkistuksissa. Viime maanantaina rv 33+4 mulla todettiin tää "funnel", eli ilmeisesti kohdunsuu sisältä auki, ulkoa kiinni mutta pehmeä ja vauvan pää painaa sisältäpäin "tötterön" muotoisesti tuota kohdunsuuta auki. Mut passitettiin kortisonipiikille siltä istumalta ja kävin ottamassa sen kahtena perättäisenä päivänä.

Miten teillä joilla tuo funneli ja mahd kortisonipiikiykset, lähtikö synnytys käyntiin yllättäen aikaisilla viikoilla vai pääsittekö "turvallisille" 37+ viikoille?
Nyt viikko kulunut tuosta viimeisestä äitipolikäynnistä, eli 34+4 olis viikot ja toivoisin et päästäis vielä pari viikkoa eteenpäin. :) Painoarvio viikko sitten ultralla 2300g...

Mulla oli edellisessä eli toisessa rakaudessa toi sama. Huomattiin ä-polin ultrassa kun menin supistusen takia. Sain supistusten estolääkkeen jota söin 34+ viikolle asti. Loppujenlopuksi vauva meni kuitenkin viikon yli lasketun, eli syntyi 40+6 vaikka lääkärit kovin varoittelivat ennen aikaisesta synnytyksestä. Toi tilannehan on vakavampi, kuin että ulkosuu olis auki, mut ei se kuitenkaan välttämättä tarkoita ennenaikaisuutta.
Tsemppiä sulle ja toivotaan että vauva saa kasvaa masussa vielä.
Mulle ei muuten edes kortisooneista puhuttukaan mitään.

'turvalliset' viikothan on 34+, eli sen jälkeen ei enä synnytyst yritetä jarrutella, jos syntyy niin syntyy. tietysti mukavampi olis esim imetyksen kannalta että vauva olis vähän isompi

Tiedän kyllä et rv 34 jälkeen ei enää ole mahdollisuuksia estellä jos on syntyäkseen, mut turvalliset, täysaikaiset viikot alkaa kyl rv 37 eikä 34. Nuo välissä olevat viikot ovat tärkeitä mm. vauvan keuhkoille, ja sen takia mut passitettiin kortisonipiikille - että vauvan keuhkot kypsyisivät pikkasen jos on syntyäkseen tässä välissä.
Kiva kuitenkin kuulla jöpön kokemuksesta et yli mentiin vaikka lääkärit varotteli muusta. :) Saat nähdä että kärvistelen täällä edelleen rv 42... :D :D Ihan mun tuuria vain. :)

[QUOTE="niin";25754200]'turvalliset' viikothan on 34+, eli sen jälkeen ei enä synnytyst yritetä jarrutella, jos syntyy niin syntyy. tietysti mukavampi olis esim imetyksen kannalta että vauva olis vähän isompi[/QUOTE]

Kyllä ne vauvat tuossa vaiheessa vielä keskeneräisiä on, eli turvallisempaa olisi pysytellä massussa kehittymässä. En ymmärrä miten nykyään aletaan monesti jopa toivomaan vauvan syntymää joskus 35vko:lta alkaen. Kyllä kaikenlaisia ongelmia "vasta" 34 viikolla syntyneillä voi vielä olla, vaikka hyvin varhaisiakin keskosia pystytään nykyään jo pelastamaan.

Tiedän kyllä et rv 34 jälkeen ei enää ole mahdollisuuksia estellä jos on syntyäkseen, mut turvalliset, täysaikaiset viikot alkaa kyl rv 37 eikä 34. Nuo välissä olevat viikot ovat tärkeitä mm. vauvan keuhkoille, ja sen takia mut passitettiin kortisonipiikille - että vauvan keuhkot kypsyisivät pikkasen jos on syntyäkseen tässä välissä.
Kiva kuitenkin kuulla jöpön kokemuksesta et yli mentiin vaikka lääkärit varotteli muusta. :) Saat nähdä että kärvistelen täällä edelleen rv 42... :D :D Ihan mun tuuria vain. :)

Kortisonista vielä sen verran, että ilmeisimmin mulla ei sen takia sti edes puhuttu siitä, kun olin muutenkin ä-polilla seurannassa ja tilannetta seurattiin koko ajan ultralla muutaman viikon välein. Ja kun tilanne estolääkkeiden myötä rauhoittui, niin kortisonia ei tarvittu. Mut neuvolan terkkakin sanoi, että tietää useamman tapauksen joissa maalailtu ennenaikaisen synnytyksen uhkaa tuosta syystä ja sit on kuiteskin mennyt yli la:n. Mutta siis onhan toi kuiteskin vakavasti otettava tilanne ja voi johtaa ennenaikaisuuteen, usein johtaakin...

Kyl itse toivoisin et vauva pysyis masussa ainakin viikolle 37, lepäilen tässä minkä ennätän kun on tuo 1v 4kk esikoinen tuossa "jaloissa". :) Toivotaan parasta eikä pelätä pahinta, niin se lääkäri mulle viimeks ä-polilla tuumas. :) Ne kortisonipiikit oli ainoa mitä voitiin antaa enää tässä tilanteessa, nyt on kaikki tehty mitä tehtävissä on. Jää nähtäväks kuinka käy... :)

Yhteistyössä