Rv 34 ja kokeilin kohdunkaulaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Siis ainakin ennen raskautta ja alkuraskaudesta olen tuntenut ihan normaalin kiinni olevan, pitkän kohdunnapukan siellä. Ja nyt kun kokeilin (pesin ja desinfioin kädet) niin ei toooodella pitkälle pisimmällä sormella kokeillessakaan tunnu minkäänlaista kohdunkaulaa ja kudosten läpi tuntuu vaan jotain kovaa, kuin vauvan pää tms. Apua, onko se kohdunkaula nyt sitten kokonaan hävinnyt? Ja vauva laskeutunut? Voiko sitä itse edes kokeillen saada selville? Ei ne kätilötkään mitään sen pidempisormisia voi olla. En saa neuvolalääkärille aikaa, kun ei ole ns. oireita. Supisteli tosi usein viikoilla 26-32, sitten on vähentynyt. Mutta vähentynyt varmaan siksikin, että äitiysloma alkoi ja olen saanut levätä.

Juu, kyykyssä olin ja keskisormen työnsin niin perille asti minne vaan meni ja mulla on pitkät sormet.... No, ei siellä mitään aukkoa sentäs tuntunut eli on se kiinni kuitenkin jotenkin vaikka olisi jo muuten hävinnyt. Tässä vaan ikävää se, että vauva ollut perätilassa ja nyt en tiedä miten päin on ja jos alkaakin synnytys, ei ehditä käännellä. Viikolla 36 pääsen vasta ultraan missä hoitaja katsoo miten päin on ja laittaa lähetteen kääntöön. Olisipa varaa yksityiselle.

Ensiksi kannattaa rauhoittua :)

Jos synnytys alkaa ja vauva on perätilassa, niin etköhän pääse sektioon jos eivät rupea auttamaan huolella synnytyksessä :)

Mutta vaikka pieni olisi perätilassa niin ei siihen kuole :)

Hyvin kaikki menee :)

No siinä on vaan se, että jos paikat on melkein auki, synnytys alkaa vesien menolla ja vauva on perätilassa, pitää olla makuultaan ja soittaa ambulanssi (ellei itse pääse makuuasennossa sairaalaan). Siinä kun on joku napanuoran esiinluiskahduksen/puristumisen vaara tms. Ja kiva soitella lanssia, jos ei olekaan perätilassa.

Miksi ihmeessä menit kokeilemaan paikkojasi? Nyt sait vain turhan stressin. Ovat arvioineet, ettet tarvitse neuvolalääkäriä, joten luota ammattilaisiin tai sitten menet synnärille näytille. Mutta jätä nyt se kohtu rauhaan...

Juuri soitin päivystävälle kätilölle ja menen sinne näytille. Ihmetteli, miksen niiden supistusten vuoksi aikoinaan päässyt näytille lääkärille. Koko ajan vaan puhuttiin, että "no sitten myöhemmin katsotaan onko ne supistukset tehneet jotain" ja käskettiin levätä. Esikoinen kuitenkin syntyi jo rv 37.

Outoa, ettet ole päässyt tarkistukseen, jos enemmän ollut kunnon supistuksia ja aiempi lapsi tullut ajoissa.
Jotenkin hullua, että säästötalkoot on vedetty siihen pisteeseen, että odottajat joutuvat itse tekemään sisätutkimuksia.

Mutta hyvä, että nyt pääset tarkistukseen. Ei tarvitse yksin panikoida.

No siinä on vaan se, että jos paikat on melkein auki, synnytys alkaa vesien menolla ja vauva on perätilassa, pitää olla makuultaan ja soittaa ambulanssi (ellei itse pääse makuuasennossa sairaalaan). Siinä kun on joku napanuoran esiinluiskahduksen/puristumisen vaara tms. Ja kiva soitella lanssia, jos ei olekaan perätilassa.

Ei se oo häpee pyytää ambua paikalle, kertoo vaan oikeesti huolesta pientä rakasta kohtaan.

Kyllä mäkin soittaisin lanssin paikalle, etenkin jos hiukankin pelottaa.

Mulla tuntui aika pitkään, en osaa sanoa kuinka kauan, enää muista mut just loppuvikkoilla ainakin, kohdunkaula sellaisena hyvin höttönä, pehmeänä. Synnytykset kuitenkin käynnistetty. Mutta ilman muuta pitää mennä tarkistukseen jos ei tiedä missä mennään - tuu kertomaan mikä tilanne!

Yhteistyössä