RV 36 koko arvio ja siitä käynnistys vauvan koon vuoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cukkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

cukkis

Jäsen
10.08.2005
506
0
16
Tää on vaikea asia selittää mutta koittakaa tajuta mun pointtini?

Niin siis onko kenenkään tarttenu mennä käynnistykseen jo varhasessa vaiheessa siis viikkojen takia sen takia että vauva olisi jo tarpeeksi iso ja ei saisi kasvaa enempää?
Olikohan maailman vaikeimmin selitetty?
Elikkä siis ei ole vielä edes LA lähellä ja on joutunut käynnistykseen? Mitkä syyt, minkä kokonen vauveli oli? Ja miten meni käynnistys? Saitko vielä armon aikaa kokoarvion jälkeen, kuinka kauan ennen käynnistystä? Millä rv käynnistys oli?

No mikä sulla on tän hetkinen kokoarvio? Mulla 2 isoa vauvaa, kumpaakaan ei käynnistetty ennen laskettua aikaa, vaikka iso koko oli hyvin jo tiedossa. Sanottiin ettei alle 5kg käynnistetä ennen laskettua aikaa. Mun lapset siis 4470g ja 4610g. Mulla esim tämä jälkimmäinen oli painoarviossa rv 36 3,9kg.

Okei siis ei ole pelkoa käynnistyksestä, kiitos. Ei ole vielä mitään koko arviota sen kummemin. Pitää pyytää seuraavasta neuvolasta jos vaikka pääsis.
Mutta olin istukka ultrassa niin siellä oltaisiin arvioitu vauvan koon mukaan laskettu aika kahtaviikkoa aikasemmin oli niin hyvin jo kasvanut sillon....mutta se oli rv 28. Elikkä tän takia haluisin kokoarvioon.

Niin kyllä ne sut neuvolasta sinne painoarvioon laittavat jos alkaa vaikuttaa että vauvasta olis tulossa huomattavan iso, mulla esim kohdunpohjankorkeus meni täysin yli käyrien molemmissa raskauksissa. Ja kävin useaan kertaan painoarviossa. Ja syntyyhän niitä 5kg vauvojakin alakautta :)

Juu menee mullakin tuo käyrä siellä pitkälti yläkäyrän yläpuolella mutta jos menee siellä tasasesti niin ei kauheen hälyttävää vielä mutat katotaan mitä siellä neuvolassa sanotaan jos otan puheeksi seuraavalla kerralla.
Juu saa se olla 5kg mutta ei isompi ja jos olis jo nyt 4kg rv 34 niin se arveluttaa...tiedän ettei ole noin iso vielä, mutta kuhan kärjistelin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2006 klo 22:36 mama kirjoitti:
Niin kyllä ne sut neuvolasta sinne painoarvioon laittavat jos alkaa vaikuttaa että vauvasta olis tulossa huomattavan iso, mulla esim kohdunpohjankorkeus meni täysin yli käyrien molemmissa raskauksissa. Ja kävin useaan kertaan painoarviossa. Ja syntyyhän niitä 5kg vauvojakin alakautta :)

Mulla esikoista odottaessa meni kans yli käyrien, mutta ei sitä noteerattu mitenkään. Itsellä oli tunne että iso vauva on, mutta pyynnöistä huolimatta en päässy painoarvioon. Vauva 4,4kg syntyi rv39 ja synnytys oli vaikea (vauva teholle, minut lantioröntgeniin toista lasta ajatellen). Nyt toista odottaessa sf-mitta huitelee taas yläkäyrällä/yli, ja kun kysyin painoarviosta niin lääkäri & th vaan hymistelee että katsotaan sitten lähempänä laskettua aikaa että onko tarve.

Itse en usko että kykenen synnyttämään paljon esikoista isompaa vauvaa alateitse, joten jos en pääse neuvolan kautta painoarvioon, on yksityinen ainoa vaihtoehto. Ei minua niinkään iso vauva pelota vaan se, ettei sitä vauvan kasvua/kokoa mitenkään tarkkailla/huomioida ja alatiesynnytys päätyy hätäsektioon ja katastrofiin. Pistää vihaksi ihan neuvolan piittaamattomuus.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 14:18 Niinhän sitä luulisi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2006 klo 22:36 mama kirjoitti:

Mulla esikoista odottaessa meni kans yli käyrien, mutta ei sitä noteerattu mitenkään. Itsellä oli tunne että iso vauva on, mutta pyynnöistä huolimatta en päässy painoarvioon. Vauva 4,4kg syntyi rv39 ja synnytys oli vaikea (vauva teholle, minut lantioröntgeniin toista lasta ajatellen). Nyt toista odottaessa sf-mitta huitelee taas yläkäyrällä/yli, ja kun kysyin painoarviosta niin lääkäri & th vaan hymistelee että katsotaan sitten lähempänä laskettua aikaa että onko tarve.

Itse en usko että kykenen synnyttämään paljon esikoista isompaa vauvaa alateitse, joten jos en pääse neuvolan kautta painoarvioon, on yksityinen ainoa vaihtoehto. Ei minua niinkään iso vauva pelota vaan se, ettei sitä vauvan kasvua/kokoa mitenkään tarkkailla/huomioida ja alatiesynnytys päätyy hätäsektioon ja katastrofiin. Pistää vihaksi ihan neuvolan piittaamattomuus.
Mulla melkeinpä sama juttu..! Ainoa ero vaan, että mun sf-mitta oli normaalitasolla, mutta itse tunsin että isompi on tulossa kuin esikoinen, joka oli 3980g. Neuvolassa jatkuvasti väittivät, että ei tule yhtä isoa kuin ensimmäisestä. En saanut sokerirasitusta, kokoarviota eikä käynnistystä harkitukaan. Neuvola ja äitipolin lääkärit vähät välittivät, sanoin että entäs jos vauva kasvaa niin isoksi että ei mahdukaan ulos ja se huomataan ponnistusvaiheessa? Lääkäri sanoi että ei mietitä sellaista ja melkeinpä työnsi ovesta ulos. Toinen lapsi oli siis 4850g, onneksi tytöltä ei murtunut mitään, minulta murtui... :/ "kiva" tietää että mahdollisesti jo seuraavan raskauden aikana häpyluissa voi olla aikamoinen särky ja taas synnytyksessä luut murtuu kun ilmeisesti saan reilun kokoisia lapsia... Minäkin olen ajatellut, että jos vielä vauva on joskus tulossa, menen yksityiselläkin käymään. Jos edes saisin käynnistyksen ennen kuin vauva ehtii lähemmäs 5kiloiseksi.

Yhteistyössä