rv 38 ja sikiö iso ultrassa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 38
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv 38

Vieras
minulla on raskausdiabetes, ja arvot ovat pysyneet hyvinä ruokavalion ja liikunnan avulla. nyt kuitenkin vauva oli ultrassa 3600g ja vatsanympärys vastasi jopa 40 raskausviikkoa, pää ja reisiluu olivat viikkoja vastaavat... :(

mitä ihmettä nyt teen? synnytystä ehkä käynnistetään ennen laskettua aikaa. mut ultrahan voi heittää jopa 15% suuntaan tai toiseen, mitäs jos vauva jää hartioistaan synnytyksessä kiinni??? esikoinen painoi rv 42 syntyessään 3950g.

ja en kaipaa mitään saarnaa että saan syyttää itseäni, olen oikeasti tehnyt kaikkeni ja luottanut kotimittauksen normaaleihin tuloksiin.

kokemusta kellään?

ei varmaan sinänsä, mutta isompi kuin isoveljensä :( ja tuo vatsanympärys minua huolettaa, kun se kasvaa muuta kroppaa edellä. kun sehän voi viitata just siihen, että vauva on saanut liikaa sokeria. voikohan se muuttaa arviota, jos vauva on just vaikka niellyt lapsivettä paljon tms?

Mulla ei ollu sokereiden kanssa ongelmia, mutta ultrassa 40+0 painoarvio oli 4200g, käynnistettiin samana päivänä myrkytyksen takia. Vauva syntyi seuraavana aamuna ja painoi 3600g, eli ne arviot voi tosiaan huidella vähän miten sattuu. Voimia tulevaan!

Minulla oli rv 37+5 kokoarvio 3700g ja ei kukaan sanonut että olisi iso. Huomenna uusi arvio kun viikkoja on 40+1. Minullakin sokerit normaalit kotimittauksella, mutta edellinen vauva oli yli 5kg joten nyt kasvu tarkkailussa enemmän, ei silti käynnistyksestä ole ollut edes puhetta.

Mun vauva syntyi rv 38+2 ja painoi 3900g. Painoarvio 34 viikolla 3,4kg. Isohkosta vauvasta puhuttiin, mutta ei mistään käynnistyksestä. Käynnistettiin sitten ihan toisesta syystä, kuin koon takia. Vaikka hyvä niin, sillä jos olisi laskettuun aikaan mennyt, olisi varmasti ollut lähes 4,5kg.

Oma kokemus tällainen: rv 36 painoarvio 3600 g, vatsanympärys ultraajan mukaan iso. Ei rd:tä, joten ei seurattu sen enempää. Muista syistä ultra rv 40, painoarvio taas 3600 g. Vauva syntyi rv 41+ ja painoi 3700 g, eikä tosiaankaan ollut mikään vatsakas tapaus. Kauhulla odotin yli neljäkiloista syntyväksi... turhaan. :)

Minulla nyt toisen pojan painoarvio rv 37 3400g ja sanoi että on ihan keskikokoinen, syntyessään täysi/yliaikaisena n.4 kg. Mullakin lievä raskausdiabetes mutta ei kuulemma vaikuta ollenkaan sokerivauvalta. En siis olisi sinuna yhtään huolissaan ellet ole itse tosi pienikokoinen.

heips, meillä kaksi lasta poika 4v ja tyttö 3v kummatkin ollu 2viikkoa yliaikaisia ja maha ollut todella iiisoo :)kuin kaksosia odotellessa. ei syytä hermoilla :) ultrassa painoarviot voi heitellä mulle sanottiin tytöstä että yli viisi kiloinen tulee tulikin 4140g/52cm ja poika oli 4058g/53cm :) ja hyvin meni synnytykset ei ongelmia. jouduin myös noihin raskauden aikaisiin sokerirasituksiin mutta diapetestä ei ollut. isoa lapsia siltikin. itse olen ollut ns: sokerilapsi niinkun ennen aikaa sanottiin ja painoin 5140g ja pituutta 55cm.

Minä mittasin myös sokereita molemmissa raskauksissa, arvot kuitenkin pysyi tooosi hyvinä. Lapset kuitenkin kasvoivat hyvänkokoisiski, mutta täällä ei edes puhuttu käynnistelystä etukäteen. Molemmat syntyi (vuosia välissä 5) viikko yliaikaisina, toinen 4080g-52cm, toinen 4010g-55cm. Nuorempi jäi rotevista hartioistaan kiinni ja toiseen käteen tuli erbin pareesi, joskin lievä ja nykyään parantunut. Täällä lääkärit vaan sanoi että kun on yhden 4kiloisen synnyttänyt, toinen tulee helposti vaikka olisikin puoli kiloa suurempi. Jos ikinä kolmatta harkitsisin, vaatisin ainakinn käynnistystä ennen laskettua aikaa tai jotain..
Nyt en oikein osaa sanoa et mitä sun pitäis tehdä...hankalaa..kun ei ne oikein käynnistäkään ilman tosi vakavaa syytä etukäteen..ja..ja..
Mut onnea loppu odotukseen! Itselläni molemmat lapset on syntyneet kuitenkin suht helposti ja vähillä vaurioilla vaikka itse olen melko pieni kokoinen, et kyllä siitäkin selviää! (: Tsemppiä!

minulla on käynnistys edessä verenpaineen takia. siihen on lääkitys menossa. mutta puhui lääkäri tuosta koostakin, tosin sanoi että nämä ovat aina arvioita. en sitten ymmärtänyt kysyä, että oliko käynnistyspuheissa myös tuon vatsanympäryksen vuoksi :(

Eipä tuo nyt kovin iso ole.Itsellä käynnistettiin synnytys rv 39+2,koon takia ja alkavan raskausmyrkytyksen,tuolloin koko arvio oli 4,5kg,poika oli syntyessään 4044g,ja synnytys oli nopea ja helppo.
Esikoisen painoarvio samoin kuin keskimmäisen arviot olivat aikanaan myös päälle 4kg,esikoinen oli syntyessään 3,5kg ja keskimmäinen 3.7kg.Eipä ole minun kohdalla nuo arviot pitäneet paikaansa.

Kerrotaanpa nyt oma tilannekin täällä.. Itse siis kuopusta odottaessani kävin painokontrollissa rd:n takia ja viikolla 36 ( ? ) painoarvio oli jotain 3,8kg ja tuolloin annettiin viikolle 39 seuraava painokontrolliaika ja uhka käynnistyksestä. Poika kuitenkin ehti syntyä jo rv 38+5 ja painoi 3640g eli siis vähemmän kuin painoarvio oli ollut pariviikkoa aiemmin.

Minulle taas sanottiin ultrassa että alle 4 kiloinen tyttö ja lääkäri kokeili vielä käsikopelolla että juuu ei oo kauheen iso. Mutta parin päivän päästä synty melkein 5 kilonen poika

no herkemmin jää hartioistaan jumiin jos on ns. sokerivauva. Ja vaihtoehdot jos jää jumiin on, että saadaan siitä jossain vaiheessa käsin irroteltua ulos, tulee olkapunosvaurio tai joudutaan katkaisemaan solisluu ulossaaton varmistamiseksi tai sitten pahimmassa tapauksessa siinä rytäkässä lapsi vammautuu muutoin/kuolee. Tai siis sitten selviää jumista ilman sen kummempia vaurioita. Ja kukaanhan ei voi kertoa sinulle oikeasti miten juuri tässä raskaudessa tai sinun kohdallasi käy. Tuurilla menee, ellei sitten vaadi sektiota .

Koko on varmaan ihan ok, mutta sen tiedän kokemuksesta että juuri tuo vatsanympärys tuppaa ns. sokerivauvoilla" olemaan isompi kuin muuten. Arvoja vauvalta tarkistetaan sitten syntymän jälkeen, niistähän sen näkee onko hän sen kummemmin kärsinyt sokereista vai ei. Itsellä siis lapsuudessa alkanut diabetes ja vaikka mitä tein raskausaikoina ja sokerit pysyivät suht ookoona aina, oli lapsillani aina tuo vatsanympärys isompi kuin viikot ja pömppömahaisia ovat olleet kaikki ihan tuonne 4-5v asti.

[QUOTE="hellurei";26193470]Koko on varmaan ihan ok, mutta sen tiedän kokemuksesta että juuri tuo vatsanympärys tuppaa ns. sokerivauvoilla" olemaan isompi kuin muuten. Arvoja vauvalta tarkistetaan sitten syntymän jälkeen, niistähän sen näkee onko hän sen kummemmin kärsinyt sokereista vai ei. Itsellä siis lapsuudessa alkanut diabetes ja vaikka mitä tein raskausaikoina ja sokerit pysyivät suht ookoona aina, oli lapsillani aina tuo vatsanympärys isompi kuin viikot ja pömppömahaisia ovat olleet kaikki ihan tuonne 4-5v asti.[/QUOTE]

Okei, kiitos! :) onko sulla siis ihan insuliinihoitoinen diabetes? Ja muistatko yhtään, että kuinka edellä se vatsanympärys kasvoi teidän vauvoilla? Kun itselläni siis se oli 2vkoa päätä ja reisiluuta edellä. Mut sokerit on olleet normaaleita kotimittauksissa.. :(

Mun vauvalla oli vk 38 mahanympärys n. 2 viikkoa muuta kokoa edellä. Pelkäsin myös että painava tulokas, lupailivat n. 4,5 kg laskettuna päivänä. Yksityisellä kokenut lääkäri ultrasi. Mulla ei tosin ollut rd:tä eikä muitakaan vaivoja.

Poika syntyi 39+5 ja oli 51 cm ja 3490 g. Keskikokoinen solakka poika. Ihan turhaan siis panikoin 2 vikaa viikkoa, vauva joko pullisteli mahassa tai ultra meni pieleen. Yritä olla stressaamatta ihan kauheasti :)

Kiitos sulle Mehukatti <3 itsekin ihmettelen kun sokerit olleet hyviä niinkuin esikoiseltakin, ja viikko sitten painoarvo oli 500g pienempi ja vartalonympärys normaali... Mut pelottaa kieltämättä, tämä minuakin ultrannut oli tosi kokenut. Mut niin oli se viikon takainenkin lekuri.

Yhteistyössä