RV 40+1 ja synnytyksen käynnistys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jännittää kamalasti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jännittää kamalasti

Vieras
Kävin eilen, kun oli laskettu aika äitipolilla ja päättivät että aloitellaan synnytyksen käynnistys tänään. Odotan esikoista. Synnytys käynnistellään raskausajan diabeteksen vuoksi, vaikka minulla ei olekaan insuliinihoitoa ollutkaan ja kaikki on lapsella kunnossa. Sanoivat vaan että mennään samalla kaavalla kuin niiden kanssa joilla on insuliinihoito.

Eilen yritettiin jo käynnistää jollain mulle tuntemattomalla tavalla, mutta se ei onnistunut. Alkoi kovat supparit jotka iltaan mennessä laantui. Nyt aamusta sairaalaan ja synnytys käynnistellään lääkkeillä.

Onko kellään kokemusta miltä se tuntuu, menikö kauan kun lapsi syntyi? Oliko mies mukana jo alusta asti? Mulla mies tulee mukaan jo tänään, koska on vapaalla töistä. Onneksi tulee, en haluaisi mennä yksin.

Mua pelottaa niin paljon nyt. Minä, tyynen rauhallinen ihminen joka en ole hetkeäkään pelännyt tulevaa synnytystä, olen ollut eilisestä alkaen ihan paniikissa.

5 synnytystä, 5 käynnistystä. ekan kesto 7,5h toka 2h40min, kolmas 1h40min neljäs 1h20min, viides 20h, koska viikkoja 35 ja rapiat.Kipeetähän se teki, mutta kyllä sen kesti :) Tsemppiä sulle synnytykseen!!

Kiitos vastauksesta ja tsemppauksesta! Lohduttavaa kuulla että sulla käynnistyminen ekasta ei kuitenkaan vienyt päiviä. Mulle sanottiin eilen että voi syntyä jo tänään tai vasta kolmen päivän päästä. Jotenkin toivon, että kun nyt käynnistellään niin synnytys alkaisi ja poikamme syntyisi vielä päivän tai parin sisällä. Kolmen päivän päästä on jo liian kaukana.

On tämä vaan niin jännittävää aikaa :)

Toka käynnistettiin cytotecilla, laittoivat sen klo 17.30, ei suppareita mutta vedet meni 22.50 ja laps syntyi 00.01.

Tää kolmas klo 10 puhkasvat kalvot, oksitosiinia lisäiltiin reippaasti puolen tunnin välein ja vauva ulkona klo 22.46.

Tukihenkilö ollut mukana alusta asti.

Esikkoa aloitettiin Cytotecilla. Menin sisään torstaiaamuna osastolle viikoin 42+1. Lauantaiaamunakaan ei vielä suppareita juuri nimeksikään ja lääkäri teki päätöksen että saliin ja oksitosiinia suoneen. Ensimmäinen suppari oksitosiinin avulla 12:00, lapsi syntyi 22:50 -- viikot siis 42+3.

Itse synnytys meni mun mielestä nopeesti ja kivasti, alle 11h, mutta se että sai sen synnytyksen käynnistymään, se oli henkisesti tosi uuvuttavaa. Mies joutui aina yöksi kotiin -- paitsi sitten kun olin salissa ja lapsivuodeosastolla saatiinkin perhehuone.

Hyvin se menee, tsemppiä!

Minulla käynnistettiin viikolla 38+5 suoraan synnytyssalissa kalvojen puhkaisulla. Synnytys kesti kaikkinensa n. 12 tuntia eli aika normi kesto ensisynnytykselle. Kivut oli kyllä kovat, alussa supistukset oli siedettäviä mutta heti kun hetken ajan laitettiin oksitosiinia, kivusta tuli jatkuvaa ja todella kovaa. Ei edes supistusten välillä voinut hengähtää. Mutta minulle ei voitukaan laittaa epiduraalia, joten kivut piti kärsiä sellaisina kuin ne tuli. Ikäviä muistoja ei kuitenkaan jäänyt, kivut nyt kestää kuitenkin sen hetken vaan ja lopputulos on sen arvoista. :)

Aiemmin raskaudessa olin pari viikkoa osastolla ja siellä huonetoverina oli Cytotecilla käynnistyksessä ollut nainen. Se kesti kauan ja nainen oli jo aika tuskastunut. Mutta parin päivän päästä sentään asiat eteni niin paljon, että hän pääsi synnytyssaliin, joten kyllä se lapsi varmaan päivän sisällä syntyi.

Käynnistelyissä voi mennä viikkojakin, jos epäkypsästä tilanteesta lähdetään käynnistämään. Ap:llä tuskin on, koska viikot jo noin hyvät:)
Miehen läsnäolo....jos on työpäivä, niin työnantaja ei välttämättä ainakaan palkallista vapaata myönnä osastolla käynnistelyihin, koska voi tosiaan olla, että lapsi syntyy viikon kuluttua ....tietty vapaapäivänä tai muutennilman työtä oleva voi siellä osastollakin aikaa viettää, kivempihan se on yhdessä odotella.
Toivottavasti käynnistyy pian ja saatte vauvan syliin :)

Juu, se itse käynnistely on hermoja repivimpää.. Odotella, että supistaako vai ei ja mieski hermona :-) Meillä päivällä aloitettiin tableteilla (kolmas lapsi). Vedet meni yöllä klo 2.00. Tyttö synty epiduraalipuudutuksen avittamana klo 7.30 :-) Kannattaa pyytää jo valmiiksi saisko epiduraalin, kun käynnistetyn synnytyksen supistukset voi olla tosi kovia ja tulla tiuhaan. Mulla puudutus toi hallintaa synnytystuskaan :-) Kannattaa yrittää ottaa rennosti.. Synnytys on kuitenkin kuin maratoni.. voimia ja reippautta tarvitaan ! On ihana, kun saa ponnistusluvan. Auttaa synnytyskipuun, kun saa työntää vauvaa maailmaan. Ponnistetaan kuin kakkaa alaspäin supistusaallon tullessa. Mulle puoli-istuva asento (sängyllä) on ollut paras. Kun vauva syntyy, tuntuu kuin repeäisi kahtia. Älä pelkää. Kätilö neuvoo vieressä. Onnea matkaan ! :-)

Yhteistyössä