Hae Anna.fi-sivustolta

Ryijyn,Raanun puhdistus

Viestiketju osiossa 'Niksit ja vinkit' , käynnistäjänä Mäntysuopa, 24.01.2009.

1. Mäntysuopa Vierailija

Sain mummoltani vanhan ryijyn.Nyt kysyisin miten sen saa puhtaaksi ja raikkaaksi??Jostain kuulin et vesipesua ei,vaan kemiallinen pesu?Uskaltaako viedä pesulaan??Kertokaapa jos olisi kokemusta tästä miten menetellä.Kiitos jos viitsit vastata! PS.lumeen hakkaaminen ei auta.

2. wettehoff Vierailija

Vesin pesulaan, jolla on kokemusta arvotekstiilien puhdistuksesta. Missään nimessä en alkaisi tuhertamaan itse.
    Ryijyä ei hakata lumeen, se laitetaan puhtaan lumen päälle ja kopistellaan varovasti.
    Raanu on erilainen seinävaate kuin ryijy. Kummasta lienee kyse?

3. Tittidi Vierailija

Vähän on aikaa kulunut siitä kun aloittaja neuvoa kysyi ja luulen, että hänen osaltaan ongelma on ehkä ratkennutkin, mutta josko muille tästä rohkaisuksi olisi... Itse pesin mummon kutoman raanun ihan tavallisessa kotipesukoneessa hienopesulla, nuukasti tavallista värillisen pyykin pesuainetta ja 30 astetta. Mahdollisimman lyhyt pesu ja linkous mahdollisimman pienillä kierroksilla, mulla oli 15 min ja 700 krs. Prässäys päälle kun on suht kuiva.

Raikastui tupakanhajut plus muut ummehtuneet tuoksahdukset pois eikä mennyt miksikään.

Myös pari pientä ulkovarastossa ummehtunutta raanua oon pessy samalla tavalla ja lopputulos oli oikein hyvä. :)

4. vanha ryijy Vierailija

Joo, raanut voi pesträ itse, mutta ei vanhaa ryijyä. Pesulaan ryijy ja kysyä vielä kuka vastaa, jos menee pieleen. Siis onko heillä vakuutusta.

5. Tasopesu Vierailija

Mä oon pessy hyvinkin vanhat ryijyt tasopesuna saunan lauteilla haalealla vedellä ja nestemäisellä mäntysuovalla, kunnon kastelu ensin, pesuaine hangataan hellästi käsin ja reilu huuhtelu.
    Samoilla saunan lauteilla tai pyykkitelineen päällä saunassa oon kuivannu myös, pientä tulta kun pitää vähän niin hyvin kuivaa. Ulos tuulettumaan sitten vaan!

Ei tarvi enkä suosittele kemiallista pesua kun eivät välttämättä vanhat loimet ja kuteet kestä. Isomummoni on samalla tavoin ryijynsä pessyt aikanaan, häneltä tämä neuvo.

Jos tuntuu ettei raikastu tai hajut lähde niin laakeaan vatiin etikkavettä 50/50 ja vati yön yli pyykkitelineen alle kun ryijy on kuivumassa, etikka toimii loistavana hajusyöppönä ja on ekologinenkin. :)

6. Ryijyn omistaja. Vierailija

Omani tuli kemiallisesta pesusta tunkkaantuneena takaisin, ei minkäänlaista parannusta en, jälkeenpäin ajattelin oliko sille tehty yhttään mitään. Varmaan ennenkin ryijyt pestiin varovasti itse ja aion nyt kesällä pestä ryijyn itse nimimerkki Tasopesun tapaan. Toivottavasti harmaa tulee jälleen luonnonvalkoiseksi.

7. ai kauhistus Vierailija

Ei sitä lumessa hakatakkaan hyvänen aika sentään. Johan se hajoaa.

8. Tasopesu Vierailija

Etikka myös kirkastaa värejä ja itse olen konepesussa tavalliselle pyykille toisinaan laittanut tilkan huuhteluaineen sekaan ja jossei nyt ihan ihmeitä tee niin kyllä ainakin auttaa, toimisikohan pesunjälkeinen laimea etikkahuuhtelu myös ryijysi harmaantuneeseen väriin? :)

Miehen työvaatteista myös etikka huuhteluaineen seassa (tai sijasta) on poistanut lämmitysöljyn sekä hien hajun. Työkseen kun tarkastaa ja korjaa öljysäiliöitä säiliön sisältäkäsin niin on jommosenkin kitkerä öljynhaju vaatteissa päivän jälkeen... Terv. nimim. etikan puolestapuhuja ;D

9. Ryijyn omistaja Vierailija

Hyvä vihje. Etikka onkin ihme aine, kerran täällä oli lista mihin kaikkeen se soveltui. Pyyhin toisinaan kromatut hanat ja muut etikalla, koska meillä on kova kalkkinen vesi.

10. vierailija Vierailija

Toi 700 kierrosta sekunnissa kuulostaa aika rajulta.

11. Ryijyn pesu Vierailija

Pesetin ryijyni kemiallisessa pesulassa ja sama kokemus kuin Ryijyn Omistajalla.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri