Rypäleraskaus

  • Viestiketjun aloittaja Tullero
  • Ensimmäinen viesti
Inkku
Kiva saada ketjuun lisää porukkaa, vaikken tietystikään halua kenenkään kokevan tällaista. Mutta kun kuulee muidenkin olemassaolosta, ei tunne itseään niin kummajaiseksi. Ja kiitos Tiukulle yhteenvedosta. Siitä palautuinkin mieleeni, että oma gyneni totesi myös tuon aasialaisuuden olevan yksi "riskitekijä", vaikkei osannutkaan sanoa mikä siinä erityisesti altistaisi molalle. Itse kuuluisin tuohon ikäriskitekijäryhmään, jos se pitää paikkansa.

AiKolle tsemppiä uusiin toimenpiteisiin ja testeihin. Nyt ainakin olet sitten kunnollisessa seurannassa, eikä enää samanlaisia yllätyksiä pitäisi tulla. Lämpimiä ajatuksia lähettelen.

Hyvä, että sait jutelluksi gynen kanssa Tullero ja kyllä se tosiaan näin asiantuntemattomakin kuulostaisi hölmöltä aloittaa sytostaatit, kun olet niin-in lähellä negaa. Toki tietysti jatkoseurantaa täytyy suorittaa vielä pitkään.

Mutta niin kuin Tiuku kirjoitti, tämä ei ole elinkautinen, vaikka se välillä voi siltä tuntua. Jälkeenpäin ajatellen minä pääsin erittäin vähällä kuuden kuukauden seurannalla ja vielä sen jälkeen nopeasti napsahteella plussalla, mutta eteenpäin ajatellen se tuntui tosiaan lapsettomuustuomiolta. Nyt odottelen vauvaa syntyväksi muutaman viikon sisällä ja jännitys alkaa olla huipussaan. Vauvakin tuntuu tulevan kärsimättömämmäksi, sillä möngerrys sisällä on sen oloista, että meinaa tulla navasta tai kurkusta ulos. Vielä kun hän hoksaisi, että olemassa on eräs kolmas tie.

 
Anu62
Yksi kohtalotoveri lisää. Minulla todettiin rypäleraskaus elokuun puolessavälissä, rv noin 9. Kaavinnassa kävin 18.8. Sen jälkeen vain yksi verikoe, seuraava torstaina. Ei jälkitarkastusta?! Eli tosi erilaiset ohjeet kaikilla! HCG arvot ennen kaavintaa 65000 ja 70000, 3 viikkoa kaavinnasta 20.6. Toivottavasti alaspäin mennään edelleen. Minulla oli keskenmeno (sykettä ei löytynyt) vuosi sitten, joten olin tosi iloinen uudesta raskaudesta. Ikääkin on jo 44 ja v. 97-98 kävin läpi syöpälääkityksen. Ilmeisesti kesti noin monta vuotta ennen kuin kroppa palautui syöpälääkityksestä. Nyt tämä rypäleraskaus ja 2 vuoden raskauskielto ei oikein mieltä nostata. Rankkaa on, todellakin. Arvatkaa vain miltä tuntuu kun lähipiirissä tulee perheenlisäystä. Yritän ajatella että eihän se ole minulta pois, mutta aina se ei onnistu. Varmaan ymmärrätte!

Tsemppiä kaikille! ;)
 
Inkku
Todella erilaisia näyttää seurannat olevan.

Sinun kengissäsi Anu62 vaatisin hcg-kontrollia. Oletko nähnyt patologin lausunnon ja saanut jutella siitä gynen kanssa. Rypäleraskauden "laatu" (osittainen/kokonainen) vaikuttaa siihen pitkäkö raskautumiskielto on ja erityisesti tietysti tuo hcg-arvon tippuminen. Oma gyneni kehotti minua kyselemään tästä asiasta, koska ikää minullakin oli yli 40 v. ja halusimme lasta. Kaksi vuotta tuntuu sinun tapauksessasi tosiaan aika rankalta, varsinkin jos se on vain yhden lääkärin mielipide. Itse tosiaan törmäsin näihin mielipiteisiin useastikin. Saman sairaalan eri lääkäreillä oli omat erilaisia näkökantoja asiaan.

 
Anu62
Meinaan kyllä kysellä ensi viikolla kun on ensimmäinen soittoaika gynelle molemmista tehdyistä (siis toinen huomenna toinen) verikokeista. Kokeet tehdään paikallisessa terveyskeskuksessa ja vastaus tulee sitten "keskussairaalasta", onneksi minulle on sattunut fiksu terveydenhoitaja neuvolan puolelta jolle voin soittaa ja kysyä näitä tuloksia etukäteen. Eihän noita tuloksia pysty odottaa viikokaupalla! Sain kyllä patologin lausunnon, mutta ei kyllä puhuttu josko olisi ollut täydellinen rypäleraskaus tai ei. Keuhkokuvaa ei kommentoitu mitenkään ja itse en tietty muistanut kysellä, tärkeimmät oli kyllä kirjoitettu muistiin.
Jos nyt nämä HCG-arvot laskisivat olemattomiin nopeasti, niin tilanne voi olla toinen, ehkä vain puolen vuoden "karenssi", jos vaikka pyytää toista mielipidettä!
 
AiKo
Tosiaan tuo ihmetyttaa etta niin erilaisia toimenpiteita. Ihan jo mielenrauhan vuoksi tuo hCG seuranta kannattaa vaatia.
Olen juuri tullut sairaalasta, aamulla oli kaavinta (jota minulle ei siis tehty silloin heinakuussa) ja arvelivat etta saivat kudoksen hyvin pois, vuotoa kylla tulee, mutta se kai kuuluu asiaan?? (ajattelin etta jos saivat kaiken pois niin miksi tulee vuotoa) muistatteko miten oli kohdallanne?
toinen asia mita kysyisin, miten teilla suoritettiin ehkaisy raskauskiellon aikana? Minulle laakari/gynekologi sanoi ettei e-pillereita vaan kondomia taytyy kayttaa.
Nyt sitten tietysti odotan hCG lukemia, ne kun pitaisi laskea 50% kahden paivan kuluttua kaavinnasta. Ette sattuisi tatakin muistamaan kohdallanne?
ps. Kiitos Inkku lampimista ajatuksista, ne kylla lammittaa mielta :)
Sinulle ihanaa loppu odotusta vaan ja hyvia vointeja! olisi mukava kuulla kuulumisia jatkossakin vaikka aika taitaa sitten kulua pienokaisen kanssa, ainakin aluksi :)
 
Tullero
Hei taas!

Tervetuloa Anu62 joukkoon vaihtamaan ajatuksia, vaikka niinkuin Inkku kirjoitit, ei tätä kenelläkään toivoisi! Olen samaa mieltä Inkun ja AiKon kanssa, että hCG-seuranta pitäisi olla. Olen omien lääkäreiden puheista ymmärtänyt, että se olisi itsestäänselvyys rypäleraskauden jälkeen. Anu62, saanko kysyä, että onko tämä huomisen verikoe omasta toiveestasi järjestetty?

Itse olen käynyt siis 9 viikon ajan joka viikko verikokeissa, huomenna saan taas uusimman tuloksen - jännittää! En usko, että olisin lainkaan saanut patologin lausuntoa, mutta pyysin sitä sairaalasta ja sainkin sitten lääkärin kirjoittaman "suomennoksen" patologin lausunnosta. Keuhkokuvasta en ole saanut lausuntoa, mutta puhelimitse se minulle luettiin. Automaattisesti sain kaavinnasta tehdyn lausunnon. Jälkitarkastus minulla oli sairaalassa kuukauden jälkeen kaavinnasta ja nyt edessä on jälkitarkastus myöskin 4kk:n jälkeen kaavinnasta. Siitä eteenpäin en tiedä, onko jälkitarkastuksia enää. Verikokeet luonnollisesti jatkuvat vielä kuukausien ajan.

AiKolle kertoisin omasta kokemuksesta. Minulla tuli kans vuotoa aika reilustikin kaavinnan jälkeen (mitään kudoskappaleita ei kuitenkaan tullut). Enin vuoto loppui parin päivän päästä, mutta semmoista tosi pientä tiputtelua jatkui viikon verran. Minulle lääkärit sanoivat (2 eri gyneä), että voin käyttää joko pillereitä tai kondomia. He molemmat korostivat kuitenkin sitä, että ehkäisyä on käytettävä. Minulle ei puhuttu mitään 50% laskusuhteesta kahden päivän päästä kaavinnasta. Multa otettiin verikoe päivää ennen kaavintaa (hCG = 247 000), päivä kaavinnan jälkeen (hCG = noin 9000) sekä viikko kaavinnan jälkeen (hCG = 2290) ja siitä siis edelleen viikon välein.

Olen kuullut yhdeltä lääkäriltä sekä yhdeltä terveydenhoitajalta kokemukset, jossa rypäleraskauden kokenut nainen oli tullut aika pian raskaaksi (ennen karenssiajan loppua) ja kaikki oli mennyt hyvin. Itse en kuitenkaan uskalla riskeerata, vaan odotan kuuliaisesti ;) lääkärin lupaa. Netin palstoilla on kyllä sitä pohdittukin, että onko sillä oikeasti vaikutusta odottaako 6 vai 12 kuukautta tai jotakin siltä väliltä. Se on ehkä aihe, josta ei ole paljon vielä tutkittua tietoa.

Pidetään peukkuja Anu62:n ja AiKon puolesta, että verikoetulokset ovat mahdollisimman pienet! Itsekin sitä tietysti omalle kohdallenikin toivon!

Kuulumisiin! Ja voimia teille! :)
 
Anu62
Huomenta kaikille!
Lääkäri kyllä määräsi nämä kaksi ensimmäistä verikoetta ja tuloksesta riippuen sitten katsotaan jatko. Näitä palstoja kun olen lukenut niin tosi erilaisia määräyksiä on kyllä lääkärit määräilleet. Sairaalan gyne puhui joistain minipillereistä mutta kondoomilla ollaan nyt "ajeltu". Vaikka ei sitä nyt niin hirveästi ole halujakaan...
Jälkitarkastuksesta täytyy muistaa kysyä myös ensi keskiviikkona.
Toivottavasti meidän kaikkien veritulokset ovat nollassa!
Aurinkoista päivänjatkoa!
 
Tullero
Hei kaikki!

Olette ensimmäisiä mieheni lisäksi, joille ilmoitan aina uutiseni. Eli hCG oli taas onneksi laskenut, nyt se oli 6 (viikko sitten oli 9). Mulla näköjään se laskee noin 30% viikoittain. Vauhti tuntuu hitaalta, mutta aina olen NIIN iloinen, kun on laskenut.

Anu62, sulla voi olla sen takia "vaan" kaksi koetta määrättynä, että lääkäri on olettanut, että sinun hCG laskisi nopeasti alle 2:een. Ainakin minulle on sanottu, että kun olen saanut kaksi negatiivista tulosta (hCG = alle 2), niin sen jälkeen siirrytään kuukausittaiseen mittaukseen. Sullahan on tosi hyvin laskenut ainakin kolmen viikon sisällä hCG.

Kuulumisiin ja aurinkoista viikonvaihdetta! :)

 
Anu62
Huomenta!
Sain tuloksen tänään toisesta HCG-kokeesta ja se oli 1.9! Huoh! Ei kai se nyt tuosta enään voi nousta? Huomenna on soittoaika lääkärille ja toivottavasti muistan kysellä kaikkea jota olen miettinyt.
 
Tullero
Heippa!

Hieno juttu Anu62! Sulla on laskenut hCG tosi hienosti ja se tietää hyvää jatkoa ajatellen. Mulle gyne sanoi, että on erittäin harvinaista, että hCG enää nousisi, jos se on alle 2:een laskenut. Minulle annettujen ohjeiden mukaan sinun hCG:tä pitäisi jatkossa seurata kuukauden välein. Kannattaa myös jutella lääkärin kanssa siitä, mikä on raskauskarenssiaika.

Itse menen huomenna 10:een verikoemittaukseen, tuloksen saan torstaina. Jännittää taas tosi paljon ja toivon, että arvo on taas tippunut. Mulla tuo arvo on tippunut nyt usean viikon ajan aina kolmanneksen. Jännä, että lasku on niin hidasta. No, pääasia kun tippuu ja onneksi olen jo aika lähellä tavoitetasoa. Odottavan aika on vaan niiiiiiin pitkä.

Pirteää viikkoa teille!

t. Tullero
 
Inkku
Tervehdys flunssan kourista. Maha jo vaikeuttaa nukkumista, mutta kun siihen lisää vielä tukkoisen olon, niin turhaan siinä on väkisin sängyssä kärvistellä. Yhtä hyvin voi jutella elli-kavereiden kanssa :)

Kaiken kaikkiaan ketjussa on tapahtunut viikon aikana paljon.Tullero sai taas uuden pienemmän hcg-arvon ja varmasti tänään tulee vielä pienempi, samoin Anu62:lla arvo jo alle 2. AiKokin oli jo kaavinnassa. Toivottavasti toipuminen on alkanut hyvin. Itselläni ekassa kaavinnassa ei ollut paljon mitään vuotoa, mutta jouduttuani uusintakaavintaa taisi vuoto kestää viikon verran. Kaipa sitä sitten kohdun seinämät (?) vuotaa tai jotain sellaista. Ehkäisyksi tarjottiin pillereitäkin, mutta päädyimme kondomiin, koska en halunnut sekoittaa millään tavalla hormonitoimintaani, sillä tavoitehan oli nopea raskaus karenssiajan jälkeen. Minulle tuli sellainen olo, että ko. lääkäri ehdotti pillereitä, jottei tule niin helposti laiminlyötyä ehkäisyä.

 
Anu62
Heippa!
Täälläkin lievää flunssaa :(, toivottavasti ei puhkea! Oli soittoaika gynelle aamulla. Kaikenlaisia lääkereitä on... Tämä rouva oli ylilääkäri, mutta olisin vaikka jutellut hoitajan kanssa, niin tökerö tyyppi oli. Hänen mielestään kaavinnan jälkitarkastus on se että seurataan näitä HCG arvoja ja se siitä, no menen omalle gynelle, se on tarkka mies ja hänhän tämän hoksasikin ajoissa!Nyt alkoi vaan ekat menkat sitten kesäkuun alun.
Aivan oikein Tullero, kuukauden kuluttua uusi verikoe. Minäkin kysyin aamulla voiko arvot nousta kun ne kerran ovat jo laskeneet näin alas, tökerö vastaus: sen takia seurataan. No toivottavasti ei tarvitse hänen luokse mennä.
Pidetään peukkuja Tullerolle ja Aikolle että arvot ovat laskeneet ja Inkulle pikaista paranemista!
 
AiKo
Hei kaikki! Kiva kuulla etta arvot ovat laskeneet Tullerolla ja Anu62:lla, ja niin myos minulla. Viikko on nyt kaavinnasta, jolloin (juuri ennen kaavintaa) HCG 7000, perjantaina (2 pvaa kaavinnasta) 1000 ja tanaan (vko on kaavinnasta) 124, eli laskusuhde on hyva. Viela tietysti jannittaa miten jatkossa. Tottakai on helpottavaa kuulla tallaisia uutisia, mutta kylla se pelko aina valilla takaisin hiipii ja seuraavaa tulosta jannitan taas nyt perjantaina (en tieda miksi kokeet eivat ole tasaisin valein vaan nyt taas kahden paivan valein, vaikkakaan en ensi vkon kokeista viela tiedakkaan).
Minusta vaan tuntuu etta on jo sen verran 'stressi/jannitys' -hormonia veressa etta lieneeko sekoittaa tuloksia!
Kysyisin taas jotain kaavinnan jalkeisista tuntemuksistanne; oliko
teilla jonkunlaisia tuntemuksia alavatsassa aavinnan jalkeen, vaiko pitaisiko olla vailla minkaanlaisia tuntemuksia? En tarkoita mitaan kipuja, ajattelisin vaan etta kai jonkulaiset tuntemukset kuuluvat asiaan kun kuitenkin siella jotain on tehty...
Eipas muuta kuin kuulumisiin ja toivotaan etta flunssat ei puhkea ja hellittaisivat, jotta paasisit Inkku vahan lepaamaan, vaikka kivahan se on kun elli-kavereiden kanssa 'joudat' sitten juttelemaan :)
terkuin, AiKo
 
Inkku
Joopa joo, sellaisia lääkäreitä valitettavasti löytyy niin kuin Anu62:llakin. Parasta on varmaan käydä siellä omalla gynellä, jolloin saat mielenrauhan lopputarkastuksesta. Ja minäkin tosiaan olen kuullut sen, että on todella harvinaista, että arvot lähtisivät enää nousuun, kun nega on saavutettu. Toki senkin jälkeen arvoja seurataan, mutta lääkäri tokaisu ei varmasti ole omiaan rauhoittamaan jo muutenkin hermostunutta mieltä. Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja keskity vaan nyt siihen, että asiat etenevät hyvin.

Kiva kuulla AiKostakin. Olin jo vähän huolissani, kun kaavinnan jälkeen olit niin hiljaa. Upeasti hcg on laskenut. En osaa sanoa oliko omat tuntemukseni samanlaisia kaavinnan jälkeen, mutta muistan lopputarkastuksessa maininneeni, miten oikealla alavatsassa on usein kipuja (ehkä vähän liian vahva sana, mutta tuntemuksia kumminkin). Lääkäri ei kiinnittänyt niihin mitään huomiota ja ilmeisesti sitten kaikki olikin kunnossa. Voisi kyllä kuvitella, että kun kohdussa käydään kohtuullisen rajulla kädellä sorkkimassa, niin jotakin tuntemuksia siitä voi tulla.

Täällä taas vietetään netissä aikaa, etten herätä miestäni. Valvon aamuyöt flunssan ja huonon nukkumisasennon takia. Sitten syömme yhteiset aamupuurot ja miehen mentyä töihin rupean nukkumaan ja herään joskus klo 10-11. Ilmeisesti yhtäjaksoinen yö ei enää sovellu minulle. Harjoitusta tulevaan toivottavasti.
 
Tullero
Moi taas pikaisesti!

Kiva kuulla, että kaikilla tuntuu tilanne olevan parempaan päin, Anu62:lla ja AiKolla ovat hCG-arvot laskeneet tosi hienosti! Inkulla puolestaan raskaus etenee hyvin. Kiva juttu! Tiukusta ei ole kuulunut nyt pitkään aikaan. Oletko vielä linjoilla - ja miten voit?

Minullakin viime viikon arvo oli taas tippunut sen 30%, nyt arvo on siis 4. Tällä viikolla on 11. mittaus. Hiljalleen siis edetään kohti "maalia".

AiKon kysymykseen vatsakivuista kertoisin, että minulla rupesi sattumaan alamahaan 4 päivää kaavinnan jälkeen. Kipua kesti pari päivää ja se oli lievää jomotusta sekä tärähtelyn myötä (esim. kävellessä) tuntuvaa kipua. Olin yhteydessä sairaalaan asiasta ja multa otettiin pieni verenkuva, jotta nähdään onko tulehdusta. Muuten he sanoivat, että hätää ei ole, kun kuumetta ei nouse ja kipu ei ole kovaa (en tarvinnut esim. ottaa särkylääkkeitä). Onko sulla AiKo kipu helpottanut?

Mites Inkku jakselet - joko flunssa on hellittänyt? Miten muuten, onko sulla erityisseurantaa synnytyksen jälkeen tämän rypäleraskauden takia (esim. hCG-mittausta)?

Hyvää vointia kaikille ja pirteitä pakkaspäiviä,

toivottelee Tullero :)
 
AiKo
Tervehdys kaikille! Kiva etta arvot niin Tullerolla kuin Anu62:lla ovat laskeneet hyvin. Minulla ei ole verikoetta talla viikolla ollenkaan, kyllapa rauhoittaisi mielta jos saisin tietaa tallakin viikolla mihin suuntaan sita ollaan menossa . Vko sitten keskiviikkona arvo oli siis 124 (vko kaavinnasta) ja viime perjantaina 68. Gynekologi kylla ihan itse soitteli ja kyseli olenko varannut aikaa jalkitarkastukseen ja niinpa ehdotti aikaa vasta ensi viikoksi. Tarkoituksena myos puhua ehkaisysta. Aikaisemmin gynekologi sanoi ettei pillereita nyt, vaan kondomilla pitaisi parjata (ja minahan tietenkin mietin sita kun eihan se ole 100%:n varma, vaikkakin olemme sita aikaisemminkin kauan aikaa kayttaneet ilman etta olisi pettanyt.) Mietinkin etta olisiko teilla kokemusta esim. kierukan kaytosta? enta hormonikierukasta?
Ne minun tuntemukset alavatsassa ovat onneksi hellittaneet, olisikohan se ollut jotain sellaista kun kohta palautuu normaali oloonsa ja kokoonsa…
Itsestani huomaan etten enaa mieti tata rypaleraskautta koko aikaa ja pystyn jo keskittymaan johonkin muuhunki. Tietysti tulevaisuus mietityttaa, ja tulokset hermostuttaa. Mutta kylla teidan toisten tuki ja omien kokemustenne jakaminen auttaa kummasti ;) Ei muuta kuin kuulumisiin taas ja kivoja kirpeita syksyisia paivia kaikille!
Ps. Miten on Inkku jaksellut?
AiKo J
 
Inkku
Heipat tänne!

Olen ollut muutaman päivän nettipimennossa ja alkoi olla jo vieroitusoireita :)

Lääkärissä ja neuvolassa on taas juostu. Kaikki on suurin piirtein niin kuin tässä kohtaa pitääkin. Laskettu aika on huomisesta kahden viikon päässä (klups...). Tullero kysäisi tämän raskauden seurannasta, mutta rypäleraskaus ei tuo siihen mitään erityistä. Oletko jostain kuullut, että niin pitäisi tehdä? Upea asia, että sinun hcg-arvosi on jo lähes nolla ja AiKonkin arvot laskevat huimaa vauhtia. Niin sitä mennään kaikki tässäkin asiassa eteenpäin.



 
Tullero
Heippa kaikille!

Taas uusimmat hCG-tulokseni, eli nyt arvo oli 3. Viime viikolla siis 4. Eli hidasta on lasku, mutta onneksi tippuu. Jännä, kun minulle ilmoitetaan aina vain desimaaliton arvo. Aika monella muulla arvoissa on aina ollut joku desimaali perässä. Toivoisin, että ensi kerralla jo pääsisin alle 2:een, mutta jos noita desimaaleja ei multa katsota, niin 1:een pääsyyn voi mennä vielä parikin viikkoa, kun mulla noin 30% tippuu viikoittain tuo arvo.

Inkulle vastaisin, että jostakin muistan kuulleeni / lukeneeni, että onnistuneen raskauden synnytyksen jälkeenkin seurattaisiin hCG:n laskua (jos pohjalla on siis rypäleraskaus). En tiedä, onko tämä miten yleinen käytäntö ja miksi arvoa seurattaisiin, mutta olettaisin sen liittyvän siihen, että varmistettaisiin, että istukkakudos on varmasti elimistöstä poistunut. Mutta minulla ei ole tähän varmaa lääkäriltä saatua tietoa.

Ihan muuten omasta henkisestä voinnista kertoisin, että yhä paremmin tähän tilanteeseen osaa suhtautua, kun aikaa kuluu. Nyt (2.5 kk kaavinnasta) pystyn jo puhumaan tilanteestani itkemättä. Silloin kaavinnan jälkeen tuntui kyllä ihan karmealta, mutta jännästi se aika vaan parantaa haavat. Vauvaa tekisi jo kauheasti mieli yrittää, mutta kuuliaisesti odottelen lääkärin lupaa. Enää muutaman kuukauden odotus ei tunnu elinkautisrangaistukselta, vaikka pitkältä kylläkin... Millaisia muutoksia te muut olette huomanneet voinnissanne?

Ja odottavan aika on nyt Inkullakin pitkä. ;) Vaikka synnytys varmasti jännittääkin, niin onhan se loppuraskaus sen verran tukalaa aikaa, että mieluummin vauvaa sylissä hoitaisi kuin mahan läpi. Varmasti ihanaa, että kohta kauan odotettu ihme tapahtuu!

Mutta jään odottelemaan taas teidän (toivottavasti hyviä) kuulumisia!

t. Tullero :)
 
Tullero
Lisäys vielä edelliseen: Huomasin vasta nyt jälkikäteen, että AiKokin oli kertonut kuulumisia. Onnittelut hienosta hCG-arvosta! Sulla ovat arvot laskeneet kyllä tosi vauhdilla! Se on hyvä merkki jatkoa ajatellen!

AiKo kyselit myös ehkäisystä. Minulla ei ole kokemusta kierukasta eikä hormonikierukasta. Itse pelailemme nyt kondomin kanssa, sillä en halua sekoittaa hormonitasapainoani pillereillä, jos hyvinkin jo ensi keväänä pääsisi vauvanyrityspuuhiin.

Mutta kuulumisiin taasen!
 
Inkku
Minulle ei ole kukaan koskaan vihjannutkaan, että uuden raskauden jälkeen, pitäisi hcg-arvoja seurata. Tosiaan kun se alkoi, otatin pari kertaa arvot, jotta nähdään nouseseko ne normaalisti eikä räjähdysmäisesti niin kuin joskus molassa tapahtuu. Pitänee kysellä lääkäriltä synnytyksen jälkeen.

Tullero, nythän sinulla raskaustestikin jo näyttäisi miinusta, joten ei hätiä mitiä. Kyllä se arvo laskee. Tyyntä mieltä vaan ja kannattaa tosiaan odottaa lääkärin määräämä aika. Minä otin muutaman päivän etuottoa aikanaan eli karenssiaika ei ollut ummessa, kun hyödynsimme oviksen. Sitten raskaustestissä oli sellainen viivan paikka ja olin aivan sekaisin. Toisaalta raskautta toivoin yli kaiken, mutta samalla pelkäsin, että nyt se rypäleraskaus sitten iski uudelleen. No seuraavana päivänä alkoivat menkat ja ei enää tarvinnut ihmetellä. Kun oikea plussa sitten 5 yrityskierrossa iski, toki pelkäsin hcg-arvoja, mutta oli paljon helpompi kuitenkin suhtautua asiaan, kun oli toiminut kaikkien sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti. Eli ei se muutaman kuukauden odottelu sitten jälkikäteen ajatellen enää ole niin kamalaa.
 
Tullero
Hei taas ystäväiset! Tullero on tällä kertaa vähän masentuneempi. Jotenkin taas tulee kaikki pelot mieleen, miten tässä tulee käymään. Ehkä siihen vaikuttaa sekin, että hCG-arvoni oli tällä viikolla sama kuin viime viikolla (3). Tiedän, että kun kyse on näin pienistä arvoista ja en tiedä desimaaleja, niin lasku ei voi olla kovin suurta, mutta silti sitä laskua olisi toivonut. Ja paljon olen pohdiskellut sitä, miksi minulla laskee hCG niin kauhean hitaasti. Tämä oli jo 12. mittaus. Lisäksi työkavereiden ym. tuttavien vauvakyselyt eivät oloa paranna. Huoh.

Lueskelin äsken "vanhoja ensiyrittäjiä"-ketjua ja sieltä Inkun viimepäivien kokemuksia. On sullakin ollut aika pelkopaikka taas, kun olet joutunut kaikenlaisiin tarkastuksiin. Onneksi tilanne on kuitenkin kunnossa! Sinulla alkaa H-hetki olla kyllä tosi lähellä, joten jännitänkin, että milloin poistut linjoilta muutamaksi päiväksi ja sitten tuletkin jo kertomaan ilouutiset! Olen täällä hengessä mukana! :)

Mutta tämmöistä tällä kertaa. Toivottavasti lippu nousee vähän korkeammalle päivän edetessä. Kuulumisiin ja hyvää vointia kaikille!
 
Aiko
Hei vaan kaikille! hiljaista on vahan ollut talla palstalla, mutta laitanpa kuulumisia ja kiva kun ainakin Tullero on laittanut kuulumisia, toivotaan etta arvo laskee seuraavalla kerralla ja eipahan se ainakaan ole noussut ja koko ajan se on ollut laksusuunnassa kuitenkin. En ole kovin paljon perehtynyt tuohon hormonin laskemis vauhtiin, mutta poikaystavani kanssa sita mietittiin. Ja sita erityisesti kuinka se laskee aluksi roimasti ja sitten vauhti hidastuu. Poikaystavani vertasi sita 'kalojen pyydystamiseen haavilla kala-altaasta'; ensimmaisella kerralla siita nostaa eniten, toisella kerralla jo vahemman koska altaassa on kalojakin vahemman, kolmannella kerralla sitakin vahemman jne. ja kun altaassa on enaa muutamia kaloja, sita hitaammin niita sielta saa pyydystettya. Ja ehka se riippuu henkilostakin, toisilla laskee nopeammin ja toisilla hitaammin. Mutta namahan ovat vaan arvailuja.
Itsellani oli viime torstaina mittaus ja kaavinnan jalkitarkastus. Reilu 3 vkoa kaavinnasta arvo oli 3.6. Eli hyvin on laskenut, mutta tosiaan saa nyt varautua etta jatkossa lasku ei sitten ole niin nopeaa. Uutta aikaa gynekologi ei viela antanut etta milloin seuraava HCG mittaus, olisi kylla mielta rauhoittavaa jos tuloksen saisi saannollisesti. Vastaanotolla myos ultrattiin ja onneksi kaikki naytti ok. Hyvat tulokset rauhoittavat mielta, mutta kyllahan asiat paljon viela mietityttaa. Sehan se on kun ei tallaisesta ole aikaisempaa kokemusta, eika oikein tieda miten tahan kaikkeen nyt sitten suhtautua. Ja toisaalta tallaiset kokemukset kylla pistavat miettimaan ja oppii arvostamaan oikeita asioita. Kuulumisiin! Aiko
 
Tullero
Hiphei vaan!

Kiva AiKo, kun ennätit kirjoittamaan kuulumisia ja iso halaus hyvien arvojen johdosta! Sinulla on laskenut tosi hyvin hCG! Olet kolmen viikon jälkeen kaavinnasta samassa arvossa kuin minä kolmen kuukauden jälkeen. Olen itsekin järkeillyt, että ei tässä nyt hätää pitäisi olla, kun arvo laskee, vaikkakin hitaasti, mutta kun sitä on niiiiiin kärsimätön. Sinun poikaystäväsi vertaus oli oikein mukava ja varmasti kuvaakin tilannetta hyvin. ;) Minulla siis seurataan viikoittain veriarvoja niin kauan, että saan kaksi alle kakkosen tulosta peräkkäin. Joten tuntuisi hyvältä ajatukselta, että sinultakin vielä hCG:tä seurattaisiin. Noita desimaaleja ei minulle kerrota, en tiedä miksi, kysyin kyllä sairaanhoitajalta, jolta tulosta joka viikko soittelen.

Jälkitarkastus on myös tärkeä juttu ja itseänikin lohdutti kovasti tieto (kuukausi kaavinnan jälkeen), että kaikki on kohdussa hyvin. Minulla on uusi jälkitarkistus (ultra) 3.5 kuukauden jälkeen kaavinnasta. Sitä jo odotan innolla. Silloin olisi tarkoitus myös keskustella raskauskarenssiajasta. Onko sinulle AiKo annettu ohjeita karenssiajasta?

Niinkuin Aikokin kirjoitit, minullekin tämä rypäleraskaus on opettanut valtavasti. Vaikeudet aina vahvistaa - niinhän sanotaankin. Yritän ajatella, että tällä on joku tarkoitus, se pitää pääkoppaakin kasassa, eikä liikaa pohdi, että "miksi". Toisaalta nyt on tullut yhä enemmän sekä minulle että miehelleni tuska siitä, kun vauvaa ei ole, eikä saa edes yrittää. Olen yrittänyt kyllä ajatella positiivisesti, että nyt on aikaa tehdä kaikkea semmoista, mitä ei sitten voi, kun on lapsia, mutta kyllä silti mieluummin vaihtaisin nämä iltamenoni pikkukääröön. Huoh. No, mutta toivottavasti seuraavalla kerralla haikara semmoisen toisi.

Tällaisin ajatuksin tällä kertaa. Kuulumisia odotellen,
Tullero
 
Inkku
Nopeasti näin kirjaston tietsikalta kirjoittelen: Mielestäni minulla sanottiin, että kun hcg-arvo on alle 5, niin se tulkitaan negatiiviseksi. Sitä ainakin minä sillon tavoittelin.
Tsemppiä teille kaikille.

Itse täällä odottelen synnytyksen käynnistymistä jo vähän tuskaantuneena, sillä vauva painaa erittäin alhaalla, mutta minkäänlaisia supistukseen liittyviä oireita ei ole ilmassa.
 

Yhteistyössä