Rypäleraskaus

  • Viestiketjun aloittaja Tullero
  • Ensimmäinen viesti
Kotihiiri
Tullero - tuo artikkeli pitääkin löytää käsiin. Juuri neuvolassa eilen oli puhetta, että me päädytään varmaan johonkin lääketieteen julkaisuun tilastoharvinaisuutena. Mikäli nuo kromosomitkin ovat vauvalla ok, ottavat varmaan seuraavaksi istukkanäytteen. Vielä ei lääkärin kanssa puhuttu mitään muuta tulevasta kuin se, että jos vauvalla on tuo kolminkertainen kromosomisto, on raskaus keskeytettävä heti. Jos vauvalla taas on normaali kromosomisto, tutkimukset, piina ja odotus jatkuu.
 
mari78
hei ystäväiset,lämmin kiitos tuestanne.Kun noita tuloksia kaavinnan jälkeen odottelin niin olin kyllä jo siihen valmistautunutkin että rypäleraskaus on tuomio,mutta silti se oli järkytys.Onneksi meillä on päivänpaisteena 2-vuotias poika joka auttaa jaksamaan.Itse on kyllä ollut jotenkin voimaton ja tuntuu että niitä vauvoja ja raskaana olevia näkyy nyt kokoajan..itsellä kun tuo vauvakuume on niin voimakas ja kävikin näin..no mutta onneksi nyt rupeaa pahin jo helpottamaan vaikka viime yönäkin tulu itkettyä jälleen tyyny märäksi.Nyt ei vaan ollut tämän vauvan aika,vaikka kovin toivottu ja odotettu olisikin ollut.Meillä on ensi keväänä alkamassa talon rakennus niin saa muuta ajateltavaa ja jos meille sitten vielä yksi pienokainen suodaan.Se antaa kuitenkin toivoa että tämän jälkeen on kuitenkin mahdollisuus saada vielä lapsia.

Kotihiiri,voimia teille.Onneksi pikkunen on kuitenkin kehittynyt hyvin.

Kaikilla oikein mukavaa viikonloppua!
 
Tullero
Hei taas!

Kotihiiri, sain itse tuon artikkelin Terveysportin kautta (www.terveysportti.fi). Sivuston tietoja ei pääse tosin lukemaan, ellei ole ostettua lisenssiä. Terveydenhuollon toimipisteissä tämä lisenssi yleensä on, joten uskoisin, että neuvolassa terveydenhoitajakin voisi artikkelin tulostaa. Se löytyy kun sivustoon laittaa hakusanaksi "rypäleraskaus". Mielenkiintoista olisi varmasti löytää uudempiakin julkaisuja, sillä tuo artikkeli on tosiaan jo 10 vuoden takaa. Uskoisin, että noiden vuosien aikana on tullut paljon uutta tietoa asiasta.

Mari78, onneksi teidänkin kotona vilistää jo yksi pienokainen, vaikkakaan se ei vie tuskaa pois tämän toisen lapsen menettämisestä. Itse ainakin koen, että rypäleraskaus on myös keskenmeno (vaikka vauvaa ei mahassa olisikaan), sillä itsekin luulin 3kk (sain tiedon molasta 13. rv:lla) olevani raskaana ja loin paljon mielikuvia siitä, miten kesän jälkeen vatsani alkaa jo näkyä jne. Tämän mielikuvavauvan menettämisen lisäksi tulivat mukaan pelot, säännölliset verikoekontrollit jne. Joten rankka juttu tämä kyllä on. Mutta tosiaan, kyllä me tästä selvitään, se on varma juttu! :)

Lämpimiä ajatuksia teille, olette mielessäni joka päivä!
t. Tullero
 
Inkku64
Joo aineistoa rypäleraskaudesta oli tosiaan vaikeaa löytää ja ainakin oma gyneni sanoi, että sillä alalla ollaan ihan viimeaikoina (nyt puhun kevät-kesästä 2005) menty huimasti eteenpäin.

Kiva, että Kotihiirellä on päivän lähempänä lääkäriaika. Kaikkea parasta toivon sinne käynnille, ehkä rypäleisyys ei ole lainkaan levinnyt, niin kuin se ei ole tehnyt ymmärtääkseni kahden edellisen kerran välillä.

Meillä mieskin puhuu samalla tavalla kuin Tullero eli ettemme olleet oikeasti "raskaana" vaan kyseessä oli vain luonnonoikku. Minä mielestäni olin kyllä raskaana, kun kerran alkiolla nähtiin jopa sydänäänet. Ehkä miestä helpottaa ajatella, ettei kukaan "kuollut", mutta minä en voi niin suhtautua. No muutenkin raskaus on alkuvaiheessaan useasti vähän kaukainen juttu miehille. Np-ultra yleensä kyllä sitten ravistelee, kun vauva näyttää ihan oikealta pikkuihmiseltä.

Viikonloppuja kaikille ja tsemppiä hcg-mittauksiin ja ultriin.
 
Tullero
Hei taas!

Inkku, en tiedä ymmärsinkö minä sinut väärin vai toisinpäin, mutta tuolla edellisellä viestilläni tarkoitin nimenomaan sitä, että mielestäni rypäleraskaus on sama kuin raskaana oleminen, olipa vauvaa mahassa tai ei. Vaikka minulle ei ilmeisesti vauvaa ole ollut mahassa ollenkaan, niin luulin koko sen 3kk olleeni raskaana ja tieto siitä, että kysessä onkin rypäleraskaus tuntui keskenmenolta. Jos kyseessä on osittainen mola, kuten sinulla ja mahdollisesti Kotihiirellä (eli vauva on todella olemassa), niin sitä suuremmalla syyllä rypäleraskaus on "oikea" raskaus.

mari78, jos jaksat / haluat kirjoittaa, niin kysyisin, missä vaiheessa raskautta sinulla todettiin rypäleraskaus ja onko sinulla todettu osittainen vai täydellinen mola? Oletko jo saanut tietoa gynekologeilta, mikä karenssiaika kohdallasi tulee mahdollisesti olemaan?

Lämpimiä ajatuksia talvisiin (mutta syksyltä tuntuviin) päiviin! Toivottavasti kohta saadaan reilusti lunta! :)
 
mari78
minulla noita viikkoja oli silloin 11+6 eli kyllähän sitä oli jo ehtinyt kuvittelemaan että kaikki olisi hyvin.Siitä en tiedä oliko kohdallani kyseessä osittainen vai täydellinen mola.Pitää kysäistä lääkäriltä tiistaina kun soittavat niistä arvoista.Lääkäri alustavasti sanoi kaavinnan jälkeen että se olisi puoli vuotta tuo karenssi mutta eikös sekin selviä vasta kun nähdään että miten tuo arvo rupeaa laskemaan?Itsellä on tosi epävarma olo kun ei noilta lääkäreiltä saanut kunnon vastauksia enkä edes tiedä pitääkö kaavinnan jälkeen käydä jälkitarkastuksessa??no tiistaina ollaan sitten hieman viisaampia,siihen saakka peukut pystyssä että arvot olisi laskemaan päin!!
 
Inkku64
Ei tässä mitään väärinkäsityksiä ole puolin eikä toisin, Tullero :) Itse asettelin sanat vähän hassusti kirjoitukseeni. Tosiaan on niin, että toisissa rypäleraskauksissa on sikiö ja toisissa ei. Pointti oli siinä, että mieheni sisäistää meidän tilanteemme ikään kuin niin, ettei kyseessä ollut raskaus, koska sikiö ei ollut elinkelpoinen. Toki ymmärsin sen mitä sinä kerroit omasta olostasi ja elosta positiivisen raskaustestin jälkeen, vaikkei ilmeisesti sikiötä ollutkaan.

Nyt pitää juosta pullojen keittoon...
 
Tullero
Heippatirallaa!

Joo, Inkku samoilla linjoilla siis ollaan. ;) Joskus näin netin välityksellä on vaikea kuvata juuri sitä, mitä tarkoittaa.

mari78, paljon tsemppiä huomiselle! Ajattele, että enää yksi yö ja sitten taas tiedät asiasta enemmän! Itsekin olen kokenut, että lääkäreiltä ei tarkkoja vastauksia saa ja ollaan tässäkin ketjussa sitä pohdittu, että taitaa aihe olla niin vieras monelle gynekologillekin, että ei heillä valtavasti taida asiasta tietoa ollakaan. Kannattaa kuitenkin kysellä kaikki epäselvyydet ja niinkuin joku taisi aiemmin kirjoittaakin, niin kannattaa vaikka kirjottaa kysymykset etukäteen paperille, ettei mitään tärkeä juttu vastaanottotilanteessa/puhelimessa unohdu.

Olen ymmärtänyt, että jälkitarkastukset tulevat automaattisesti. Itse olen käynyt kaavinnasta kuukauden ja 2.5 kuukauden jälkeen tarkastuksessa. Seuraava jälkitarkastus on 7 kuukauden päästä kaavinnasta. Verikokeilla kävin ensin viikoittain ja sitten kun tuli 2 x alle 2:n hCG-tulosta, kuukausittain. Minua hoitaneet gynekologit ovat sanoneet, että karenssiaikaan vaikuttaa sekä alkuhCG-arvo, molan "täydellisyys" että hCG:n tippuminen. Olen kylläkin kohtalotovereilta ymmärtänyt, että karenssiajan pituus riippuu sairaalastakin. Täydellisessäkin molassa aika voi vaihdella 6-12kk riippuen sairaalasta (aika laskettuna kaavinnasta).

Mutta minä olen vain maallikko antamaan tietoja - kerron vain niitä asioita, mitä itse olen matkan varrella kuullut.

Hyvää itsenäisyyspäiväviikkoa kaikille! :)
 
AiKo
hei kaikki! ja mari78:lle voimahalaus myos!toivotaan etta huominen tiistain tulos on laskemaan pain. Itsellani arvot laskivat hyvin kaavinnan jalkeen joka oli 20.9. silloin HCG oli 7040 ja 12.10. jo negatiivinen (3.6). Gynekologin mukaan ei olisi tarvinnut enaa mittauttaa, mutta kavin omatoimisesti verikokeessa 23.11. (kotilaakarilla) jolloin tulos oli negatiivinen (alle 5), mutta tama laboratorio ei sen tarkempia tuloksia anna, joten tiedan vaan etta se oli alle 5. Niinkuin Tullero tuossa kertoi etta karenssiinkin vaikuttaa mm. HCG:n lahtotaso, sen laskemisvauhti, niin minua nyt vaivaa se etta mitaan tarkkaa karenssiaikaakaan ei annettu. Eika jalkiseuranta ultraankaan maaratty vaan gynekologi sanoi etta muutamat kuukautiset pitaa odottaa.
No sinne menen sitten myos omatoimisesti. Nyt siis minua vaivaa mielessani se etta miksi niinkin erilaiset nama jalkiseurannat, ja etta mista se oikeasti johtuu. Kohdallanihan oli keskenmeno heinakuun alussa, jolloin kaavintaa ei tehty. Patologiset kokeet tehtiin, joista tuli lausunto 'mahdollinen osittainen mola', jota tietoa minulle ei tullut (lienee Gynekologin sairasloman/kesalomien vuoksi). Jalkitarkastuksessa (syyskuussa) tulokset 'tilattiin'. ja samaan aikaan huomatiin etta hcg lahti nousuun. Gynekologi kertoi etta kyseessa on joko rypaleraskaus tai uusi raskaus, ja tietysti kaavinta piti tehda. Nyt kuitenkin minua on alkanut mietittymaan taman jalkiseurannan tai lahinna sen puuttumisen myota se etta miksei kerrota kaavinnan patologisia tuloksia. Juuri kaavinnan jalkeen joku apulais-gynekologi sanoi ettei patologista koetta tehda koska jalkihoito on sama. Nyt kuitenkin vaikka HCG laski hyvin ja lahtotasokin oli suht alhainen, ei minun mielesta riita syyksi olla seuraamatta HCG arvoja ja muutenkin. Mielessahan se painaa, etta jos se oli mola, niin periaatteessahan jotain olisi kuitenkin voinut jaada kasvamaan... eli sita minakin viela puolestani sanon etta kysykaa kaikki mahdollinen, ettei sitten jalkeenpain tarvi alkaa kyselmaan. Minakin kylla aion kysya tuon patologin lausunnon, eikos se nyt tehda aina ihan rutiininomaisesti, vaikka minulle kerrottiinkin ettei sita tehtaisi.... eikos teilla kaikilla nyt ole tehty kuitenkin tuo patologinen testi kaavinnasta?
Lisaa taas toiste. Jaksamista kaikille ja Inkulle tietty ihania vauvanhoito puuhia!
t.AiKo
 
mari78
hei ystäväiset,juuri soittivat sieltä sairaalasta ja hyvin oli hcg lähtenyt laskuun.Alkuarvo kun oli huimat 339 817 ja nyt 3 viikon jälkeen 140.Tuntuu melkein kuin olisi lottovoiton saanut:)Tosin siinä ällistellessäni jäi kysymättä tuo oliko osittainen vai kokonainen mola ja se jälkitarkastus...no 2 viikon päästä on uusi verikoe jos silloin niistä muistaisi kysyä.

 
Kotihiiri
Ihanaa Mari78, että arvot ovat tulleet noin huimasti alaspäin!

Meillä olisi vielä odotettavaa tämä ja huominen päivä. Torstaina päästää sitten aamusti heti kuulemaan niitä tuloksia. Edelleenkään mulla ei ole ollut keskenmeno-oireita, joten pitkälle tämä pääsee, jos tämä nyt sitten todetaan osittaiseksi rypäleraskaudeksi. Nyt on menossa meinaan rv. 16+3. Onneksi nuo kromosomitutkimuksen tulokset kertovat todella paljon!

Tästä tosiaan tuntuu kaikki lääkärit tietävän todella vähän, sillä täällä meillä päin ei osattu sanoa mitään ja tuolla TYKS:ssä kaksi lääkäriä kävi ihmettelemässä ja miettimässä mitä tehdään. Torstaina siellä on varmasti koko osaston lääkärit vastaanottamassa meitä ;-) Mutta torstaita odotellessa!
 
Tullero
Hei kaikki ja oikein hyvää itsenäisyyspäivää!

Hienoa AiKo ja mari78 hCG-arvojen tippumisen johdosta! Niinkuin mari78 kirjoitit, tuntuu se ihan lottovoitolta! :) Tästä on erittäin hyvä mennä eteenpäin kohti uusia tuloksia!

AiKo, kohdallasi on tosiaan hieman erityyppinen käytäntö kuin meillä muilla karenssiajan määräämisen ja jälkitarkastusten osalta. Oletko vielä ulkomailla? Ehkä siellä maassa missä olet, on rypäleraskauteen suhtautuminen erilaista kuin Suomessa. Minun kaavinta-aineksen analysoi patologi ja siitä tulos oli täydellinen mola.

Kotihiiri, onneksi lääkärikäyntiin on enää yksi yö. Se menee nopeasti ja huomenna saatte taas uutta tietoa asiasta. Toivon todella paljon, että saamanne tulokset ovat hyviä! Laittele viestiä sitten tänne palstalle, kun tiedät enemmän!

Inkku, joko olette keksineet nimen vauvalle vai jääkö Toivo ihan pysyväksi nimeksi? ;)

Nyt katsomaan itsenäisyyspäivän juhlia!
t. Tullero
 
Kotihiiri
Tämän päivän diagnoosi on osittainen rypäleraskaus (HCG -arvo yli 300 000), mutta harvinainen siinä mielessä, että vauvalla kaikki kunnossa kromosomeja myöten. TYKS:ssä edellinen tälläinen tapaus oli 20 vuotta sitten! Raskautta ei kuitenkaan voida jatkaa äidin terveyden uhalla. Ensi tiistaina hakemaan synnytykseen valmistava lääkitys ja torstaina sisään synnyttämään.

Vauvalle pidetään siunaustilaisuus sairaalassa, jos haluaa. Näin pieniä ei kuulemma yleensä haudata. Vauvan saa myös nähdä, jos haluaa.

Järkyttävä päivä! Ajatukset täysin sekaisin. Kirjoitan taas, kun ajatukset selkiävät ja lakkaan tärisemästä.

minä ja rv. 16+5
 
Tullero
Kotihiiri, olen todella pahoillani puolestanne. Itku tuli lukiessani tarinaasi. Tuntuu niin pahalta, että miten tämmöistä voi tapahtua. Jos lääkärit ovat sitä mieltä, että tilanne nykyisellään on suuri uhka terveydellesi, niin vaihtoehtoja ei paljon ole. Tärkeintä tietysti onkin, että sinulle ei koidu enää suurempia vaara-tekijöitä.

Sinulla on nyt edessä viikon odotusaika ennen synnytystä. Se tuntuu varmasti pitkältä ajalta. Siitä kuitenkin toipuminen lähtee käyntiin ja ajan myötä tilanteen aiheuttamat tunnemyllerrykset pienenevät. Nyt varmasti on kriisi ja tuska kovimmillaan, mutta yritä luottaa siihen, että aika parantaa haavat. Ja niinkuin aiemmin kirjoitinkin, niin yritä purkaa tunteitasi ja ajatuksiasi mahdollisimman paljon puhumalla ja kirjoittamalla. Se helpottaa kuitenkin.

Toivotan sydämeni pohjasta teille jaksamista tuleviin päiviin! Vaihdetaan kuulumisia tämän palstan kautta. Oli nytkin mukava, että jaksoit kirjoittaa kuulumiset, vaikka päivä on taatusti ollut äärimmäisen rankka.

t. Tullero
 
mari78
Trevehdys,ystäväiset.Pahoitteluni kotihiiri,itku tuli täälläkin.Järkyttävää miten tälläistä voi tapahtua,sitä kun haluaisi kaiken sujuvan hyvin.Tässä nähdään elämän kääntöpuoli.

Tänään soittelin tuonne polille siitä jälkitarkastuksesta niin täällä varsinaista jälkitarkastusta ei ole ellei voinnissa tapahdu muutoksia ja vointi on hyvä.Ainoina ovat nuo hcg-kontrollit.Tuli tuosta ehkäisystä mieleen,kaavinnan tehnyt lääkäri kirjoitti sillon minulle suoraan puolen vuoden reseptin e-pillereille jotka siis aloitin.Ja silloin puhui että se karenssi on se puoli vuotta.Mutta aikalailla näyttää lääkäreidenkin mielipiteet asiasta vaihtelevan.Sen sairaanhoitaja vielä puhelimessa sanoi että tilanne on sikäli hyvä ettei mitään pahanlaatuista löytynyt.

Voimia teille kaikille ja kotihiirelle lohtuhalaus.
 
Kotihiiri
Kiitos teille!

Me saatiin tänään TYKS:stä puhelu, jossa päätettiin aikaistaa tätä keskeytystä. Alunperin syy viivästykselle oli se, että keskeytykseen tarvitaan Oikeusturvakeskuksen lupa, jonka saa aikaisintaan tiistaina. Mutta olivat pohtineet tapaustamme tänään osastopalaverissa ja todenneet, että lupaa ei tarvita, mikäli raskaus uhkaa äidin henkeä. Ja näinhän se rypäleraskauksissa on. Eli mennään huomenna aamulla hakemaan eka tabletti ja maanantaina sitten sisälle.

Vaikka rupesikin jännittämään ihan järjettömästi, olen silti huojentunut, että saadaan asia päätökseen edes hiukan aikaisemmin.
 
Tullero
Heippa taas!

Hyvä juttu Kotihiiri, että synnystystä aikaistettiin. Mietinkin tuossa aiemmin, että miksi odotusaika on viikko, mutta kirjoititkin edelliseen viestiisi, että johtui siitä Oikeusturvakeskuksen luvasta. Onneksi sitä ei kuitenkaan nyt tarvita. Pääset toipumaan muutamaa päivää aiemmin, eikä tarvitse odottaa niin kauan synnytystä!

En tiedä, luetko enää tänään näitä viestejä, mutta miten olet nyt jaksellut, kun olet saanut jo lääkitystä? Onko jännitys yhtään helpottanut? Sairaalassa olet varmasti luotettavissa ja ammattitaitoisissa käsissä, joten kaikki menee varmasti hyvin! Mutta luonnollisesti sitä jännittää, eikä vähimpänä ole tilanteen psyykkinen raskaus.

mari78, sinä oletkin saanut jo lisää informaatiota tilanteestasi. Sullekin on puhuttu 6kk:n karenssiajasta. Tiedätkö jo, onko sulla todettu täydellinen vai osittainen mola? On tosiaan erikoista, miten eri käytännöt eri sairaaloissa on! Sinulla kun ei ole yhtään "pakollista" jälkitarkastusta ja minulla on jo kolmaskin sovittu helmikuulle! Kyllähän ne muutokset varmaan verikokeissakin näkyvät, mutta minulle on tosiaan nuo ultratkin määrätty.

Kotihiiri, oikein paljon voimia huomiselle päivälle! Kun vaan jaksat, niin palaa palstalle kertomaan kuulumisia! Hyvää vointia muillekin!

t. Tullero
 
Inkku64
Jaksamista sinulle Kotihiiri. Joudut nyt kokemaan todella kurjia asioita, mutta onneksi asiaa kuitenkin kiirehdittiin, sillä odottaminen on vielä kamalampaa.

Mari78:lle kiva, että arvosi olivat laskeneet.

Itse olin raskauden jälkitarkastuksessa ja kyselin hcg-mittauksesta näin onnistuneen raskauden jälkeen. Gyne, joka muuten on Suomen huippuja, kertoi, ettei ole mitään syytä enää tässä vaiheessa mittailla arvoja. Ja luotan kyllä häneen täysin. Tarkastuksessa sinälläänkään ei tullut mitään kummallista esille, vaan kaikki on niin kuin kuusi viikkoa synnytyksen jälkeen pitääkin olla. Tämä olkoon rohkaisuna teille kaikille, jotka kamppailee rypäleraskauden kanssa kuka missäkin vaiheessa.
 
Kotihiiri
Meidän pienestä tyttärestämme tuli 11.12.2006
klo 14:40 isoveljen ikioma suojelusenkeli. Saimme
pitää häntä sylissämmme ja jättää rauhassa jäähyväiset.
Pappi piti eilen pienen, mutta erittäin kauniin siunastilaisuuden
ja näin lähetimme tytön Taivaan Isän luokse.

Pohjatonta surua ja ikuista kaipausta tuntien,
Äiti ja Isi
 
Tullero
Osanotto teidän menetykseen kotihiiri. Menossa on varmasti todella raskas aika. Suru on kuitenkin surtava, oikotietä asian käsittelyyn ei taida olla. Kokemuksenne synnytyksen jälkeen ja siunaustilaisuus sairaalassa vaikuttavat olleen todella kauniita. Ne ovat varmasti osaltaan antamassa voimaa tulevaisuuteen.

Inkku, hieno homma, että jälkitarkastuksessa oli kaikki hyvin! Kuulostaa lohduttavalta, että rypäleraskaus ei ole "ikuinen tuomio", vaan sen jälkeen keho voi täysin normalisoitua. Alussa oman diagnoosin kuultuani ajatukset liikkuivat paljon siinä, että pääseekö tästä ikinä eroon, onnistuuko uusi raskaus jne.

Valoa kaikille vuoden pimeimpään aikaan!
 
mari78
Kotihiiri,osanotto suruunne myös täältä.Olit juuri mielessäni viime yönä kun uni ei tullut ja mielessä pyöri tämä oma tilanne ja se mitä sinä juuri koet.

Onko kenelläkään tietoa siitä että mikä ero noilla osittaisella ja täydellisellä rypaleraskaudella on?tämä nyt kummittelee mielessäni kun ei siitä tietoa ole.Mistä kaikkialta olette etsineet tästä tietoa?harmittaa kun en huomannut sitä silloin lääkäriltä kysyä.

Kovasti jo odottelen ensi tiistaita kun silloin on seuraava verikoe,päästään taas askel eteenpäin..

 

Yhteistyössä