Rypäleraskaus

  • Viestiketjun aloittaja Tullero
  • Ensimmäinen viesti
Rusinak
Laitoin just pyynnön. Eli hakkaamalla ton osotteen selaimeen, ryhmä löytyi. En löytänyt illalla ees tietokoneella hakiessa..
Ja ei muuten sitten ole sulettu ryhmä ainakaan kokonaan. Vaikka en vielä jäsen olekaan, näen sitten ainakin keskustelun ton alla, jossa mietitään sitä esittelytiedostoa.
 
Olivia
Joo, jos se on salainen niin sitä ei kukaan löydä :(

Pahoittelen hiljaiseloa. Tiistaina mentiin ambulanssilla sairaalaan kovien kipujen vuoksi. Ei ollut siis mola uusiutunut vaan kohdunulkoinen, jossa munatorvi repesi. Litra verta oli vuotanut vatsaonteloon ja nyt sitten parannellaan leikkauksesta ja hb.n laskusta... Mutta parempi näin.
 
tytsyliini
Heippa kaikille!:)
Olen yrittänyt netistä ja lääkäreiltä saada tietoa rypäleraskaudesta, mutta hieman on vielä sekava käsitys aiheesta. Itselläni ei ole vielä kovinkaan pitkä aika imukaavinnasta joten mitään täysin varmaa diagnoosiakaan ei vielä ole, mutta patologi on vahvasti sitä mieltä että kyseessä rypäleraskaus (vaikka kyllä operaation tehnyt lääkäri oli täysin eri mieltä).
Lueskelin tovin tätä keskustelu palstaa ja sain paljon hyödyllistä tietoa sekä mieleni koheni huomattavasti. Tekstiä oli kuitenkin niin paljon että en sieltä osannut löytää kysymykseeni vastausta joten ajattelin nyt sitten itsekkin tänne viestiä pistää.:)
Tässä ollaan mielialojen osalta edetty sellaista tunne myräkkää ettei oikein pää ole vielä järjissään. Ehkäisystä olemme parhaamme mukaan yrittäneet huolehtia mutta sekavuuteni ja hajamielisyyteni vuoksi en voi satavarmaksi ehkäisyn onnistumista taata. Miten siis osaako kukaan rypäleraskauden kokenut sanoa että jos mahdollisesti vahingossa raskauskarenssin aikana tulisi raskaaksi niin olisiko siitä haittaa sikiölle vai itse äidille? Lääkärit kun kovasti vannottavat että täytyy ehdottomasti vähintään se 6kk olla tulematta raskaaksi. Mistään en ole mitään kunnon selitystä tähän saanut, muutakun että on se istukkasyövän riski. Jos kävisikin niin että tuon 6kk aikana tulisi raskaaksi niin olisiko lapsen pitäminen mahdollista vai olisiko se suuri riski sekä lapselle että äidille? Haluaisin kovasti nyt tsempata ja jaksaa siihen asti että saa lääkäreiltä luvan yrittää lasta, että sitten hyvin mielin voisi luottaa siihen ettei ainakaan tietoisesti aiheuta vahinkoa lapselleen. Joten hieman huolettaa ja kaduttaa kun ei ole niin täydellisesti tuota ehkäisypuolta hoidettu.

Haikein mutta toiveikkain mielin
Tytsyliini:)
 
valmatti
moikka! Patologin lausunto antaa varmuuden siitä onko kyseessä rypäleraskaus. En siis lähtisi sitä kyseenalaistamaan. Karenssi määrätään sen vuoksi, että riski uusiutumiselle on koholla. Toisaalta vasta pidemmällä seurannalla varmistetaan, että rypäleraskaus on todella poistunut kehostasi. Oletko siis jo saanut negatiivisen hcgn? Laskiko arvo nopeasti?
 
tytsyliini
Heippa!:)
Oikein paljon kiitoksia vastauksestasi:)
Tilanteeni on vielä niin tuore että kävin vasta verikokeissa ja nyt odotellaan tuloksia, seuranta siis on ihan alussa vasta. Mutta arvoni olivat kohtuullisen alhaalla jo valmiiksikin ja rypäleraskaus kerettiin sen verran varhaisessa vaiheessa toteamaan, uskon että tästä loppujen lopuksi kuitenkin selvitään ihan hyvin. Operaation jälkeen ei vuotoakaan parin päivän jälkeen ole ollut laisinkaan ja kaikki raskausoireet muutenkin ovat jo kadonneet. Raskaintahan tässä vain on tuo karenssi aika kun kokee kehon olevan jo valmis uuteen raskauteen ja henkisestikkin jo kerennyt paljon käsittelemään asiaa, täytyy kuitenkin nyt vain sinnikkäästi jaksaa odotella:)
 
valmatti
Aa okei. No sitten voi tosiaan olla että pääset vähällä. Tuo 6kk menee kyllä hirmu nopeasti. En ole koskaan kuullut miten on käynyt jos tulee karenssin aikana raskaana paitsi sen verran mitä Olivialle tuossa ylempänä kävi.
 
Olivia
Myn lääkäri sanoi, että uusi mola tulee 10 % todnäk karenssiajan sisällä ja 1% tonäk karenssin jälkeen.

Meille lääkäri varmisti hormonaalisen ehkäisyn. Ei saanut olla pelkät kumit. Nyt olisi halunnut ku jälkeen kuparikierukan. Päätyi samoihin pillereihin kuin ennen ku. Nyökyttelin, joskin tiesin, että valitaan lääkärin ohjeiden vastaisesti kumit.

Itse odottaisin, koska jos se toinen mola tulee niin sen jälkeen suhdeluku on jo 1:6,5,että tulee kolmas. Molahan voi tulla myös raskauden jälkeen ja syöpähoidot pienen vauvan kanssa kyllä pelottaa.
 
tytsyliini
Juu tänään soitti lääkäri ja selvensi vähän tilannetta ja kaikkemme yritämme että ehkäisy olisi kohillaan:) Minulla kyseessä oli siis täydellinen rypäleraskaus joka oli tullut kun normaali kaksosraskaus oli mennyt kesken, toki rypäleraskaus siis jo oli veressäni. Arvot olivat laskeneet mutta edelleen ovat aika koholla. (Lähtö arvo 47 000 ja 2viikkoa operaation jälkeen 4 000) Lääkäri kuitenkin sanoi että jos arvot kokoajan laskevat eivätkä nouse niin selviämme todennäköisesti ihan vain tuolla puolen vuoden karenssilla:)
 
Rusinak
Mulla kanssa laski nopeasti. 167 000 --> 4000 alle parissa viikossa. Kun tavoite oli muistaakseni neljässä viikossa 10 000. Ja laskusuunta tuosta jatkui vielä jokusen viikon.
Vaan sitten nousi. :( Ja heti sytoja.

Ja tosiaan, riski on sekä äidille että sikiölle. Jos noita rypäleraskaussoluja on vähänkään jäänyt, ne lähevät jylläämään huolimatta siitä onko siellä kohdussa sikiö vai ei.
Ja pahimmassa tapauksessa sitä ei edes huomata, koska hcg raskauden vuoksi nousussa. Ja ei ole mukavaa kun tuo mola sitten tunkeutuu kohdunseinämän läpi ja kenties leviää muihin elimiin syöpänä.

Kuvattiinko sun keuhkot? Mulla kuvattiin, puhtaat oli. Sinne se rypälesolukko kuulemma helposti "hyppää" (syytä ei tiedetä). Ja osa rypäleraskauksista todetaan vain siitä, kun potilas menee lääkäriin ihmettelemään omituista hengenahdistusta.
 
Olivia
Mulla kans putosi 100 000 - > 4000 ja mulle puguttiin, että ihan reipas lasku, mutta olisi saanut olla reippaampi. Ja mitä jälkeenpäin oon ymmärtänyt niin ois saanut pudota heti sinne tonniin. Mulla se tais käyä siinä 2000 vai 1000 ja sit lähti taas ylöspäin.
 
tytsyliini
Keuhkokuvissa en ole viellä käynyt mutta ensiviikolla olisi sinne tarkoitus mennä. Miten onko siis mahdollista että vaikka arvot laskevat hitaasti niin että ne kuitenkin laskevat vai onko tuo hidas lasku huono juttu? Kun tosiaan lähtö arvoni eivät olleet korkeat mutta siltikään eivät kovinkaan paljoa ole laskeneet. Lääkärikin oli sitä mieltä että korkeat ovat viellä, mutta sanoi kuitenkin että niin kauan kun arvot laskevat kokoajan edes vähänkin eivätkä lähde nousuun niin asiat ovat hyvin. Tottakai sitä on alusta alkaen varautunut että raskaudessa voi ilmetä mutkia ja se voi kesken mennä mutta ei sitä koskaan olisi osannut tälläistä aavistaa:( Aikaisemmin en edes tälläisestä ollut kuullutkaan. Ja itselläni tuo selvisi kun väkisin itseni naistenpolille vonkasin... Otin siis päivystykseen yhteyttä koska hieman ilmeni pientä vaaleanpunaista tiputtelu vuota ja viikko ennen vuotoa oli muutaman tunnin kestäviä voimakkaita kipuja, ja koska ensimmäinen rakaus niin tottakai olin heti huolissani. Muuten koko homma oli oireeton. Lääkäritkin pitkään ja sitkeästi olivat sitä mieltä että kaikki on normaalia, eivätkä aluksi edes suostuneet minua tutkiaan, mutta niin se vaan on että kyllä äiti tietää milloin kaikki ei ole kunnossa.

Ohhoh tulipas avauduttua :D
 

Yhteistyössä