Rypäleraskaus

  • Viestiketjun aloittaja Tullero
  • Ensimmäinen viesti
Nelli
Tervetuloa totoro- ryhmään!

Ikävä kuulla, että jouduit vielä tämän viikonlopun yli odottamaan. Kuten on usein todettu, niin tämän taudin kanssa odotusta on muutenkin niin ylettömän paljon. :( Ja osanotot myös suruunne.

Mutrulla ilmeisesti hommat etenee hyvin ja hcg pysyi alhaalla. Hyvä juttu (y)

Mä unohdin taaaas soittaa tuloksista viime viikolla. En tajua miten.. On ilmeisesti nyt kaikkea muuta paljon mielessä. :alien:
Koitin vähän mieheltä udella, että mikä olisi hänen mielestään järkevin tapa edetä. Aloitetaanko yritys heti huhtikuussa, vaiko odotellaan sopivampaa ajankohtaa. Vastausta en saanut.. Jotain diipa daapaa vain.
 
totoro-
Hei. Nyt käyty kaavinnassa mikä ei ollutkaan niin paha kuin mitä aluksi luulin. Kun sai melkein 5pv kärvistellä ja odottaa sitä niin tuntui että enemmän mitä mietti asiaa sitä enemmän pelotti. Mulle sanottiin että kun arvot nollassa niin siitä karenssi 6kk minkä jälkeen ei kuulemma enää seurata minua ja arvoja mikä kuulosti todella oudolta. Ja sitten en saanut mitään muuta kuin kipulääkettä vaikka olen lukenut että muut ovat saaneet jtn lääkkeitä tämän hoitoon. Oletteko te saaneet mitään? Jotenkin helpotti heti jotenkin oloa kun sieltä pääsi/operatio oli tehty. Kyllä vielä voimat poissa ja vähän lääkepöhnä muttei ole sitä outoa tunnetta mahassa mikä oli todella epämukava.
 
Mutru
Mulla vissii menny toi lääke homma ohi? En nimittäin itekkään saanu kun särkylääkettä operaation jälkeen.

Joo onneksi on pysyny nyt alhaalla :) lääkärin kanssa sovittu että soittavat jos arvot rupee nousemaan ja jos kirjauksista oikein ymmärsin niin soittavat vikojen labrojen jälkeen. Sano lisäävänsä toka vikaan labraan vielä AMH:n jota kommentoi sit. Tosin täl hetkellä koko uus raskautuminen ja karenssin loppuminen tuntuu tosi kaukasilta vaikka aika on menny tosi nopeesti nyt nollatuloksen jälkeen.

Vaikka sitä osas kaikkee muuta jännätä ja pohtia mikä vois mennä pieleen ei tällänen tullu mieleen kertaakaan. Toki en ollu tästä kuullutkaa aikasemmin mut vaikka oisin en ois osannu omalle kohalle ees pelätä. Onneksi tänkin sairauden tietosuus on ilmeisesti lisääntynyt :) Kovasti sitä meni lukkoon eikä oikein tiennyt kuinka asiasta selvitä tai miten siihen suhtautua. Ite koin että ekat pari kk oli rankimmat ja nollatuloksen jälkeen rupes helpottamaan, nykysin koko asiaa ei tuu mietittyä päivittäin (ehkä "vaan" pari kertaa viikossa :'D) :)

Nelli ihanaa varmasti saada taas "terveen paperit" vaikka uus raskautuminen varmaan jännittää. Toivotaan että rypäle ymmärtäis nyt pysyä poissa :)
 
totoro-
Mutru juu siis oletin vaa et jotain olisi saanut mikä sitä olisi auttanut laskemaan. Mulla ennen kaavintaa oli 260 tuhatta ja päivä kaavinnan jälkeen 56 tuhatta eli olihan se laskenut ja olostakin sen huomasin (ei ollut enää oksettava olo ja sain jätettyä pois pahoinvointilääkkeen) kaavinnassa verta lähti litran verran ja oli huimausta mutta muuten fyysisesti ihan ok olo ja siis jouduin eilen tiputukee koska huimasi ja myös ultrattii niin sielä vielä näkyi vähän jtn mikä lääkäri mukaan voi joku veri vana olla ja tulla pois itsekseen mutta sain kumminkin viikon päähän uuden ultrauksen jossa asia tarkistetaan.
 
Nelli
Mikä vointi totoro-? Onko yhtään parempi?

Mulla oli viime mittauksessa taas hcg 0, ja kyselin jo dna-testin tuloksia. Mitään ei vielä ole USAsta kuulunut. Odotellaan odotellaan.. Onneksi tämä kevät tuntuu lentävän siivillä. Viimeisin laskettuaikakin meni ohi vähän varkain. Lähinnä muistin esikoisen 2v syntymäpäivänä, että nii-in lasten ikäeroksi oli aluksi tulossa alle 2v... Vetää mielen vähän matalaksi. Jotenkin sitä ehti iloita pienestä ikäerosta ja nyt väkisellä ikäeroa tulee reilusti enemmän. No mutta jos edes joskus saisi sen toisen käärön,olisin ikionnellinen:giggle:
 
totoro -
Hei! Juu siis kaavinnan jälkeen hcg laski 56 tuhanteen siitä viikko oli enää 2000 ja nyt seuraavan kerran arvot katsotaan torstaina jolloin viime testistä kaksi viikkoa. Tänään tuntunut samalta kuin silloin ^alkuraskaudessa ^ kun lähti hcg nousuu ja alkoi pahat olot joten pelottaa että noussut arvot.:/ mutta enimmäkseen henkisesti tosi paha olo ja itkettääjoka pv ja aahdistaa. Tänää oksettanu vähän ja väsyttää ihan hulluna. Ensin mulle puhuttiin 6kk karenssista ja sit kun kävin tarkastus käynillä niin sama lääkäri sanoi että voi olla että joutuu odottamaan jopa 12kk vaikka hcg oli pudonnut tosi hyvin ja tiedä sitten mitä pitäis uskoa. Enää ei oo muita aikoja kuin hcg verikokeesta labras eli ei muuten seuraa. Mä jouduin tiputukseen tän operation jälkeen ja nyt kaikkiaan tulleet laskut on melkein 300e ja se on enemmän mitä ees saan kuukaudessa opintorahaa ja se ei ollu kiva yllätys tän kaiken masennuksen keskelle. Harmi nelli että olet surullinen ♡ voimia
 
Nelli
Hyvä totoro-, että arvot on nuin reippaasti laskeneet ja toivotaan kovasti, ettei ne olot meinais mitään. Ymmärrän kyllä, että heti pelottaa jos oireet muistuttaa raskauden oireita. Mä olin myös vähän peloissani viime viikonloppuna, kun norovirus iski. Ensin oksetus toi niin mieleen viime kesän oksetukset rypäleestä. Sitten "onneksi" nousi kuume, niin tiesin sen olevan ihan vain noroa. Toivotaan, että olis sullakin mahatautia vain.

Mullakin muuten hcg mittaus on torstaina. Jännät paikat meillä molemmilla. Pidän sulle kovasti peukkuja! (y)

Ei ala sitä dna-testin tulosta kuulua.. Viikon päästä jo 3kk odotettu. :confused:
 
totoro -
Nelli
Soitin tänään lääkärille ja kysyin kun mulla tosi ruskean tummaa vuotoa, ja samalla kysyin siitä 12kk mistä mulle viimeksi sanottiin, niin sanoi että se arvo voi junnaa tai loppuu laskemasta. :/ voidaan yhdessä jännittää torstaita. En onneksi oksentanut ja luulen että mulla siks paha olo koska tosi fyysinen työ ja juonu paljon kahvia. Ootko,muuten tuolla naamakirja ryhmässä? Siella olisi musta kivempi jutella kun täällä /helpompaa :)
 
Nelli
totoro-, olen sielläkin. Oonkin aika paljon laitellut sinne asiaa ja taisin kommentoida sinunkin tekstiä. ;) Voidaan sielläkin jutskailla. Kirjoittelen myös täällä, jotta ryhmä pysyy hengissä ja muutkin uskaltavat lähteä tukea hakemaan tai jotain kysymään.
 
Mutru
Älkää nyt ihan kokonaa facebookkii siirtykö :) ite meinasin jatkaa täällä tekstien lukua ja välillä koitan jotain kirjotellakkin ja toho tyhmää liittymiin arveluttaa. Kuitenkin kaikki näkee ryhmän jäsenet ja ryhmän eikä oo hirveen huutelun arvonen kokemus ollu.
 
Nelli
Mutru, don't worry. Mä luen ainakin tätä edelleen lähes päivittäin. Tai seuraan. Aina kun rypäle käy mielessä, niin piipahdan kattomaan onko kohtalotovereita ilmaantunut lisää.

Mun hcg oli taas 0, joten nyt on virallisesti karenssi ohi. :)
Vielä kuitenkin odotellaan se dna testin tulos.. Mutta kyllä iso kivi vierähti harteilta, kun enää ei tartte niin paljoa pelätä jos vaikka vahinko sattuis. Ainahan noita sattuu kuitenkin, vaikka olis kuinka varovainen.
Nyt on alkanut mietityttää, että pitäiskö kuitenkin vaatia se beta hcg heti mahdollisen raskauden alussa. Ja jos eivät suostu ottamaan, niin pitääkö ihan yksityisellä käydä otattamassa.. Perustelen sillä, kun ensimmäistä lasta odottaessa se oli paljon pienempi, kuin nyt sitten osittaisessa molassa. Lääkäreille en ehkä ole tätä huomiota tajunnut sanoa. :unsure:
 
Nelli
Hyviä uutisia soitteli lääkäri eilen genetiikan polilta. Mutaatioita ei geeneistä (NLRP7 ja KHDC3L) löytynyt, joten pääsemme aloittamaan yritystä jahka olemme siihen valmiit.

Ajatukset vaihtelevat. Välillä tuntuu, että emme ole vielä henkisesti valmiita uuteen jännitykseen ja sitten välillä olen jo valmis yrittämään. Pelko uusimisesta ei varmasti ole yhtään sen pienempi odotimmepa vielä kuukauden tai vuoden. Ehkä jopa järkevämpää olisikin kokeilla onnea suhteellisen pian, jotta nähdään voiko raskaus ylipäätään enää koskaan alkaa luomusti. Mitään muuta keinoa sen selvittämiseen ei ole kuin uusi raskaus..

Mitä siellä muut miettii ja käy läpi? Onko kevät piristänyt mieliä? :)
Miehen kanssa päästään ekaa kertaa koko viikonlopuksi reissuun kaksin. Tätä on odotettu! :giggle:
 
Mutru
Tervehdys pitkästä aikaa! Täällä on koko rypäle painunu jo melkein unholaan kaiken muun tekemisen myötä. Toki labra päivät siitä aina ikävästi muistuttaa mut nyt voin jo ilokseni todeta että puol väli on saavutettu
 
Totoro-
Hei. Täällä vielä labra käyntejä Joulukuuhun(vaikka piti loppua jo marraskuun alussa ja arvotkin pysyneet nollassa) Haluaisi vain terveen paperit ja kun muuallakin lasketaan karenssi aika erilailla niin kyllä se ärsyttää. Alkaa taas toisenlaiset äidit ja en tiedä vielä viitsiikö katsoa koska mainoskin toi kyyneleet silmään. Muistan vuosi sitten kun käperryin viltin alle teen kanssa ja katsoin sitä lapsi haaveen toiveessa ja nyt vuosi sen jälkeen todella eri fiilikset. Kesä meni nyt nopeasti oikeestaan töissä ja loppuu työt nyt tämän kuun lopussa ja lähdetään ulkomaille 2vk ja odotan sitä kyllä paljon. Pääsee lämpimään ja paratiisiin nauttimaan :)
 
Sht
Hei.
Meillä 3v tytär ja huhtikuussa tein positiivisen raskaustestin. Olen 31v. Todettiin yksityisellä sitten 7+1 ultrassa tuulimuna. Raskausoireita ei ollut ollenkaan! Jäin odottamaan vuotoa. 1,5 viikkoa odotin ja menin uudelleen yksityiselle kun tuntui etten jaksa enää odottaa. Siellä näkyikin rypäleraskauden merkkejä ja sain lähetteen Oys:aan. Sitten Oys naistentautien pkl sen viikon torstaille . Hcg oli 150 000. Sitten sain seuraavalle päivälle kaavinnan. Hcg 10 000. Sitten tuli kohtutulehdus viikonloppuna, kamala kipu! Arvo alkoi laskea seuraavalla viikolla 5000, mutta viime viikolla olikin harmillisesti 7400. Sitten sain viime pe pistoksen metotreksaattia. Tänään arvo oli 4300 eli jospa laskusuunta jatkuu. Pe seuraava arvio. Ihana kun tämä ryhmä. Kiitos. Mikä on muuten Face-ryhmän nimi?
 
Mutru
Hei Sht ja harmi että oot tänne joutunu eksymään. Toivottavasti arvot lähtee laskusuuntaan (y) Facesta ryhmä tais löytyy nimellä Molan läpikäyneet tms?
Tääl onkin nyt ollu tovin hiljasta, taitaa vanhemmilla kirjottajilla kaikilla olla jo rypäleem suhteen sairastelut sairasteltu :) Ite käyny aina sillon tällön kurkkimassa onko tänne tullu jotain.
 
Tainna
Ite oon kokenu rypäleraskauden viime syksynä. Selvisin siitä hyvin. Karsenssi oli sen 6kk nollatuloksesta. Kaavinta tehtiin 2.10.2017 Nyt vihdoin kun olen saanu luvan raskautua, niin ekassa ultrassa rv 8+1 kohdussa ei muuta ku ruskuaispussi ja vähän sikiökaikua. MUTTA hcg 28800. Liian korkia näille viikoille. Soitinki siitä oysiin vaan viikon päähän vasta ultra ja verikoe.. Aivan liian pelottavaa, odottaa.
 
vierailija
Ite oon kokenu rypäleraskauden viime syksynä. Selvisin siitä hyvin. Karsenssi oli sen 6kk nollatuloksesta. Kaavinta tehtiin 2.10.2017 Nyt vihdoin kun olen saanu luvan raskautua, niin ekassa ultrassa rv 8+1 kohdussa ei muuta ku ruskuaispussi ja vähän sikiökaikua. MUTTA hcg 28800. Liian korkia näille viikoille. Soitinki siitä oysiin vaan viikon päähän vasta ultra ja verikoe.. Aivan liian pelottavaa, odottaa.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Tainna, miten kävi?:(Jännittää puolestasi!
Ihana kun tänne joku vastasi. Kiitos:) Henkisesti alkaa jo helpottaa kun arvo jatkaa mukavaa laskua. Pe taas verikoe (minulla ollut viikottain). Keuhkokuva oli onneksi siisti. Etsinpä Faceryhmän...Keskenmeno-palstalla oli muutania joilla mola todettu. Meitä on vähän. Tsemppiä kaikille!
 
Marli
Heipä hei pitkästä aikaa! Aikaisemmin kirjoittelin vuonna 2016 sairastetusta täydellisestä molasta. Pitkästä aikaa tuli mieleen tämä keskustelupalsta ja halusin tulla kertomaan, että molan jälkeen voi saada terveen vauvan vaikkei se siltä tuntunut silloin kun oli karenssi päällä.

Vuoden 2017 tammikuun kontrollin jälkeen, vuosi molan jälkeen sain puhtaat paperit ja pääsimme yrittämään uutta raskautta. Ihmettelin raskausoireiden vähyyttä ja Gynen polilla todettiinkin harmikseni tuulimuna ja uusi epäily molasta, minkä vuoksi minulle piti tehdä kaavinta. Onneksi uusi molaepäily osoittautui vääräksi ja kyseessä oli "vain" tuulimuna. Toisen perättäisen keskenmenon jälkeen olin heittämässä hanskat tiskiin. Kuitenkin halu toisesta lapsesta oli niin kova,että päätimme vielä kerran yrittää.

Kesäkuussa 2017 tein raskaustestin, mikä näytti plussaa! Tosin heti viikolta 5 lähtien tuli veristä vuotoa kolmen viikon verran ja aloin valmistella itseäni kolmannen keskenmenon varalta. Gynen polilla vuodon epäiltiin tulleen hyvin varhaisesta keskenmenosta. Kuitenkin kohdussani näkyi sikiö ja syke ❤

Tämä viimeisin raskaus kesti onneksi loppuun saakka ja maaliskuussa 2018 syntyi ihana terve pieni mies. Raskaus oli pelon varjostama, koska vaikka sikiö oli kohdussa todettukin, pelko molan uusiutumisesta oli vahvasti läsnä.

Kovasti jaksamista kaikille "uusille" molaan sairastuneille. Puhukaa ja kirjoittakaa asiasta jos suinkin pystytte. Kohtalotovereita on varsin vähän. Toivottavasti kaikilla on hoidot ja seurannat hyvällä mallilla.
 
Anyaa
Heippa! Täällä yks täydellisen molan vuonna 2016 sairastanut. Siin oli meidän lapsettomuushoitojen tulos. Mieli oli pitkään todella maassa enkä tuntenu oloani edes naiseksi, mun kohtu teki vaan jotain epämäärästä suttua joka sit alko järkyttävänä vuotona tulla pois, eikä siltikään tyhjentyny kokonaan joten kaavintahan siitä tuli (aluks epäiltiin tavallista keskenmenoa). Patologin vastauksista selvis rypäleraskaus ja alko verikokeissa juokseminen. Hcg laski onneks nopeasti ja puolen vuoden kiellon jälkeen yritettiin taas. No eihän siitä vauvaa tullut. Alotin tän vuoden heinäkuussa keltarauhashormonit ja oottelin menkkoja taukopäivknä, niit ei koskaan tullut vaan tuli plussa raskaustestiin ❤ ja nyt tarkisteltu 2 kertaa että kohdussa tosiaan kasvaa pieni virkeä ihmisen alku, eikä molakudosta havaita. Koko ajan kuitenki pelottaa, oli se mola niin rankka kokemus lähinnä henkisesti, vaikka ei se fyysisestikää hyvältä tuntunu kun hemppa tippui kuuteenkymppiin ja en voinu nousta vessanpöntöltä sen jumalattoman vuodon takia.

Tässä siis yks selviytymistarina molan jälkeisestä normaalista raskaudesta :)(y)
 
Jenni87
Moi,

Halusin myös tulla kertomaan tarinani teille. Meillä on kaksi aiempaa keskenmenoa taustalla ja nyt tämä "tuulimuna", joka todettiinkin patologian lausunnossa täydelliseksi rypäleraskaudeksi. Tämän löydöksen johdosta kaavintaan (lääkkeellinen tyhjennys oli siis jo tehty), jotta saadaan varmasti kohdusta kaikki istukkakudokset pikaisesti pois. Hcg:tä kontrolloitiin tuulimunaepäilyn vuoksi jo ennen lääkkeellistä tyhjennystä, jolloin se kerkesi nousta korkeimmilleen 56.000 (10.5.). Lääkkeellinen tyhjennys 11.5. Tämän jälkeen hcg laski 3000 (17.5.) ja 1239 (6.6). Kaavinta perjantaina 7.6. Ensimmäinen hcg- kontrolli heti maanantaina 10.6., jolloin hcg oli tippunut 243. Viikko tuosta eli tänään 17.6.2019 hcg oli 72. Keuhkokuvissa olen myös käynyt, mutta tästä en ole vielä saanut vastausta. Kun saavutetaan hcg alle 2, niin 6 kk raskauskielto.

Tämä rypäleraskaus on todella pelottava! En aluksi kyennyt uskoa asiaa millään todeksi. Ajatus ensinnäkin siitä, että raskaus onkin muuttunut sairaudeksi, tuntui ihan käsittämättömältä. Aikaisemmin pelkäsin (pelkään edelleen), että en saa koskaan lapsia, mutta nyt pelkään ensisijaisesti oman terveyteni puolesta. Kuinka niin toivottu asia voikaan kääntyä niin pahaksi..? Olen käynyt aika syvissä vesissä ja mielikin on tehnyt tepposia kaikista kauhuskenarioista. Hcg kuitenkin näyttää lähteneen lupaavasti laskuun.

Tästä aiheesta löytyy todella vähän kirjoituksia ja on ollut ihanaa, että löysin tämän ketjun ja olen päässyt lukemaan teidän tarinoitanne. Se on saanut ymmärtämään, että valoa on tunnelin päässä. Ihanaa myös, että raskautumista ja terveitä lapsia on syntynyt maailmaan moolasta huolimatta. <3
 
Mutru
Jostain syystä tuli mola mieleen ja päätin tulla kurkkaamaan onko uusia ilmaantunut. Todella kuten Jenni totesit, meitä on hyvin vähän ja etenkin diagnoosin saamisen jälkeen se tiedottomuus pelottaa. Onneksi sulla lähteny arvot hyvin laskuun ☺

Enkä oo näemmä päivitellyt sitäkään että syksyllä syntyi meidän kovin toivottu ja odotettu esikoinen kyllä ne ekat ultrat pelotti kovasti mutta nyt kun pieni tuhisee tossa vieressä niin rypäle tuntuu kovin kaukaiselta, kuten joku muukin aiemmin sanonut
 
Inkku
Vielä tämä ketju on olemassa, vaikka hyvin harvoin tulee lisää kirjoituksia. Toivottavasti kaikki haluavat/tarvitsevat löytävät Facebook-ryhmän ja saavat tukea. Koska mola kuitenkin on niin harviainen.

Oma "vauvani" täytää kohta jo 13 ja molasta on 14 vuotta.
Mutta silti se joskus tulee mieleen. Johtuu varmasti siitä, että molan ja syntyneen lapsen lasketut ajat olivat yhden päivän erolla samat.

Hyvää syksyn jatkoa kaikille tätä palstaa lukeville!
 

Yhteistyössä