Rytmeistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ilona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ilona

Vieras
Hei!

Vauvani on nyt 2 ja puoli kuukautta. Usein kuulee, että rytmi muodostuu joskus 3 kk:n tienoilla. En kuitenkaan oikein tiedä, miten asiaan pitäisi ja voisi vaikuttaa.

Meillä mennään nukkumaan jo 19.00-19.30 aikaan. Syöttöjä on yleensä kaksi yössä. Vauva herää aina n. kello 6. Jo neljästä asti on kuitenkin tosi levoton, nyt jopa itkeskelee välillä. Itse menen nukkumaan aikaisin, n. 21, mutta viiden kuuden maissa herääminen tuntuu silti aikaiselta. Kun olen puhunut ihmisten kanssa, tuntuu että useimmat vauvat menevät nukkumaan vasta 22-23. Toisaalta sanotaan, että lapsille hyvä nukkumaanmenoaika olisi tuo meidän.

Meidän tyttö on muutenkin kova nukkumaan, eilen viidet päikkärit!

Onko vauvojenne rytmit muodostuneet kuin itsestään vai pyrittekö niihin jotenkin vaikuttamaan? Päiväunien pituus vaihtelee meillä 40 minuutista kolmeen tuntiin nukkumismuodon mukaan. Liinassa kauan, sängyssä lyhyesti.

Voihan niihin vaikuttaakin, mutta onhan jokaisella vauvalla myös oma biologiansa. Meillä myös herätään 3 kk pojan kanssa klo 6 aikoihin ja nukkumaan mennään 20.30 aika tarkkaan. Tähän olen itse pyrkinyt (aikaiseen iltaan), jotta saan illalla edes hieman vauvasta vapaata kun aikaisin pitää itsekin nukkumaan mennä. Ja näin on mielestäni hyvä myös siksi, ettei tartte vauvan rytmejä alkaa siinä vaiheessa muuttamaan kun itse palaa töihin. Harva sitä kai kuitenkaan haluaa että leikki-ikäinen tai vanhempi enää myöhään illalla kukkuu, vaikka sellainen rytmi äitiyslomalla voi joillekin äideille paremmin sopia.

MM,

Totta, itsekin olen aika tyytyväinen aikaiseen nukkumaanmenoon. Kuinka usein teillä heräillään yöllä?

Olisin todella tyytyväinen vallitsevaan tilanteeseen, jos tuo aamuyö olisi rauhallisempi. Vauva nukkuu todella levottomasti silloin ja heräilee myös. Usein tämä liittyy suolen toimintaan eli aamulla vaipasta löytyy kakka. Viime yönä iso pieru, jonka tulkitsin kakaksi ja vaihdoin vaipan, jolloin vauva tietysti piristyi... ;)

En ole antanut tuttia, kun pelkään että sitä saa olla nostelemassa kuukausikaupalla. Mutta ehkä se kannattaisi kuitenkin?

Eikös vauvojen yöuniaika myös pitene iän myötä?

Meillä poika herää yleensä (9 viikkoisesta) 3-4 kieppeillä syömään, ja sitten nukutaan tuohon 6 pintaan. Harvoin sen jälkeen saan enää unille. Meillä oli vielä vähän aikaa sitten sama, että tuo suolen toiminta häiritsi aamuyöstä unta pahasti. Mutta se on hieman rauhoittunut. Joskus käy nykyään niin että kakkaa ei yöllä tule ja silloin saatan saada (pari harvaa kertaa vasta) pojan nukkumaan 7 asti, kun klo 6 syötän. Eli kyllä nämä muuttuvat koko ajan ja juu, käsittääkseni yöunet iän myötä pitenevät. Mutta varaudutaan siihenkin, että 4 kk kieppeillä saattavat yöheräämiset lisääntyä nkun unta häiritsevät kaikki uudet opitut asiat.

Meillä ei huolita tuttia ja olen jo lopettanut tyrkyttämisen, raivostuu vaan. Ja monilla tutin nostelu yöllä taas katkoo omaa unta, eli ihan hyvä näin :-)

MM,

aika samanlaiset rytmit meillä siis. Meilläkin oli jo monta yötä niin, että eka syöttö vasta kolmelta ja seuraava olikin jo aamusyöttö. Mutta nyt on ollut takapakkia. Voi olla että helteellä on ihan janokin.... Usein se toinen syöttö vaikuttaa ihan turhalta, vauva vain imuttelee muutaman kerran.

Ihan sama kokemus, kakattomina öinä saattaa uni jatkua jopa puoli seitsemään.

Minullekin sanottiin neuvolassa, että 4 kk yöt hankaloituvat. Toivottavasti ei. Mietin näitä niin paljon, koska olen ihan mielettömän riippuvainen hyvistä yöunista. Luultavasti keskivertoa enemmän. Tyttäreni taitaa tosin olla samanlainen, koska nukkuisi päivälläkin jatkuvasti.

Meillä on kans tommonen rytmi. 18-19 nukkumaan, 1-2 syöttöö yöllä ja klo 6 herätään. päivän aikaan sit useemmat päikkärit, joskus pitkiä, joskus pätkiä.

Ihan hyvinhän teillä tuntuu olevan rytmit hallussa.:) JOskus vauvoilla ei ole minkäänlaista rytmiä eivätkä tunnista edes sitä onko päivä vai yö. Kun puhutaan siitä 3kk rytmistä, niin tietääkseni se tarkoittaa sitä, että lapsi nimenomaan tajuaa että yöllä nukutaan enemmän ja päivällä nukutaan päikkäreitä. Sellaista tasaista päivärytmiä sitten voi joutuakkin odottamaan. Meillä ainakin saatettiin pariviikkoa aina kerralla mennä jollakin rytmillä ja sitten taas vaihtuu. Puolenvuoden jälkeen sitten saa päivärytmiäkin enemmän kasaan, kun syödään kiinteitä ja ruokailuajatkin ovat säännöllisemmät.

Kiva kuulla! Turhaan siis mietin, pitäisikö asialle tehdä jotain. Lähinnä olen miettinyt, pitäisikö jo tässä vaiheessa päiväunien ja iltanukutuksen aikaan vaikuttaa, mutta turhaa tuo taitaisi olla.

Hauskaa, että muillakin on lähes samat rytmit. Taitaa olla siis joidenkin vauvojen sisäinen kello sellainen.

Yhteistyössä