rytmi 3kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heipparallaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heipparallaa

Vieras
Millaset rytmit teillä on 3kk:tisten kanssa? Meillä n.3½kk tyttö joka alusta asti nukkunut vähän miten sattuu. Joskus valvoo miltei koko yön, alussa itki mahaansa jatkuvasti iltasin ja öisin, nyt vaan tuntuu että valvoo muuten vaan, kun ei kuitenkaan niin itke enään. Päivät sitten vedetään sikeitä. Päivisin nukkuu kuin tukki, ei häiritse mikään, mutta öisin ihan pienen pieni naksahduskin säpsäyttää hereille. Viime yönä tai aamuna käytiin vasta joskus 6maissa nukkumaan, tyttöä ei vaan väsyttänyt. Miten tuota rytmiä saisi vähän muutettua? Vai saako tässä vaiheessa? Miten se kannattaisi alottaa, kun tuntuu että on niin mahdotonta kun jos ei yöllä nuku niin sitten päivällä nukkuu väkisin, ja sitten taas ei yöllä nuku. Se on mahdotonta nukuttaa jos ei väsytä, ja mahdotonta pitää hereillä jos väsyttää. Herättelenkö päikkäreiltä vai miten? Kuinka pitkät päiväunet annan ottaa/monelta? Ollaan kyllä yöllä ihan hissukseen, että ei seurustella ym.. mutta silti, tyttö ei vaan nuku, eikä näytä ymmärtävän että yöllä nukutaan. Onhan hän vielä kovin pieni, mutta kysynkin siksi että onko mahdollista jo tässä vaiheessa yrittää rytmiä edes vähän muuttaa, siis että nukkuisi yöllä edes vähän. Yleensä venyy siihen aamuyöhön kun nukahtaa kunnolla.

Onko teillä yöllä pimeää ja päivällä valoista? Päivällä ääniä ja yöllä hiljaista? Taitaa olla vauvalla epäselvää onko yö vai päivä.

Päiväunilta ei kyllä saisi lasta herättää, pitäisi muuten koittaa tehdä eroa ja rutiineja. Esim. vaunulenkit samaan aikaan päivästä ja iltarutiinit joka päivä samanlaiset ja samaan aikaan.

Ei tuon ikäisellä varsinaisesti välttämättä mitään rytmiä vielä ole, ja jos on niin muuttuu luultavasti vielä moneen kertaan.

Meille sanottiin neuvolassa, että alusta asti kannattaa pitää juuri edellisen kirjoittelijan mainitsemia rytmittäviä tekijöitä yllä.. Ja että kolmekuukautisesta saa alkaa todella "opettamaan rytmiä" jos sitä ei ole vielä muodostunut.
Itse yritän (poika saman ikäinen) nukuttaa aamupäivästä ja iltapäivästä pidemmin -2-3 h. kerralla. Ja lisäksi ottaa torkkuja mm. sitterissä itsekseen. Näin meillä onnistuu jonkinlainen rytmi. Vaikka hakusessa välillä ollaan mekin..

Meillä oli aivan samanlainen yökyöpelivauva(nyt 15kk), jonka kanssa nukuttiin yleensä iltapäivään asti "yöunia". Pahimmillaan laitettiin yöunille 20 yli kuusi ja kyllä siinä oli huumori vähissä. Onneksi ei ollut sisaruksia silloin. Yritin vaikka mitä keinoja mutta mikään ei auttanut. Rytmi yhtäkkiä vain kääntyi normaaliksi kun vauva oli vajaa 4 kuukautta. En oikeen osaa sanoa mikä siihen auttoi. Ehkä aika kun ei tarvinnut öisin mahakipuja itkeä.Tai sitten se että vauva alkoi nukkua kärryissä myös yöt. Tsemppiä sulle kovasti!

"Ei tuon ikäisellä varsinaisesti välttämättä mitään rytmiä vielä ole, ja jos on niin muuttuu luultavasti vielä moneen kertaan"

Kyllä meillä on ollut rytmi 2kk lähtien (neiti nyt 5kk)ja tiukka linja sen suhteen otettiin alusta asti. Yöllä nukutaan 12 tuntia(kahdesti syödään), aamupäivällä kolme tuntia ja iltapäivällä kolme tuntia. Illat yleensä valvotaan tai sitterissä saatetaan vähän torkkua ja sitten käydään nukkumaan klo 21.00. Me saatiin rytmi kohdalleen, kun vauva oppi nukkumaan päiväunet vaunuissa. Ulkona uni maistuu paremmin. Jos meinaa heräillä, niin sitten työnnän niitä vaunuja sen pari-kolme tuntia, silloin nukkuu ainakin, kun vaunut on liikkeessä. Iltarutiinit on tehty samalla lailla siitä asti kun sairaalasta tultiin kotiin. Meidän on ollut pakko olla tiukkana näissä asioissa, sillä mun pää ei kestäisi monen kuukauden yövalvomisia tai jos päivällä ei saisi tehtyä mitään kotihommia, kun mies työkseen matkustaa aika paljon ja näin ollen vauvan kanssa paljon ollaan kahdestaan. Ollaan onnekkaita, ettei riesana ole ollut koliikkia tms. kaksikuukautiseksi asti vauva tosin huusi kaiket illat, mutta ei koskaan päivällä tai yöllä. Kun yöt saa kutakuinkin nukuttua, niin sitä jaksaa yllättävän paljon.. Tsemppiä rutiineihin ja kyllä se siitä.

Meillä tehdään iltapesut ja yöpuvun vaihto aina siinä 21-22 aikaan. Siksi noin myöhään kun olen lukenut että ei liian aikaisin kannata alkaa vauvaa "pakottamaan" yöunille. Ja tosiaan kun yöunet päättyy aamulla (päivällä :) aina vasta 10-11aikaan. Sitten jaksaa olla tunnin suunnilleen hereillä ja sitten ulos nukkumaan ja nukkuisi siellä vaikka kuinka kauan mutta 4h jälkeen otan vaunut sisälle, ja tyttö yleensä sitten heräilee omaan tahtiin siinä. Sitten onkin yritetty että ei pitkiä unia enään ennen yöunia ottaisi, torkkuja sitterissä tai sängyssä. Ja tosiaan päivällä tässä on meteliä ja valoja, ja yöllä himmeä valo ja hiljaista, että ero siis on päivällä ja yöllä tehty. Viime yö meni nyt kyllä paremmin. Mutta aina on ollut niin että näyttää että rytmi on löytymässä, sitten yks kaks yksi yö se häviää ja ei tyttöä nukutakkaan. Tosiaan kun jaksaa olla siinä aamulla vain sen n.1h hereillä niin melkein se päivän valoisin aika kyllä menee siinä sitten kun nukkuu vaunuissa ulkona. Illalla ollaan sitten seurusteltu ym normaalia. Mahavaivoja tytöllä tosiaan ollut alusta asti, ja vasta nyt alkanut huomattavasti helpottaa, ehkä tuo rytmi siksi on vielä niin hakusessa kun tottunut mahaansa itkemään pitkin öitä ennen. Eilinen päivä meni näin Heräsi 11 maissa, 12 maissa 1h unet sängyssä, klo14-18 ulkona vaunuissa, loppu ilta hereillä ja yhdet torkut sitterissä ja kahdet sylissä. Iltapesut 21.30 ja sitten maito, sitten nukahti, mutta pidettiin silti sylissä koska jo aikasempien kokemusten perusteella jos silloin jo laittaa sänkyyn herää kuitenkin eikä nuku, nyt ei laitettu tosiaan, sitten tapansa mukaan heräsi taas "torkuilta" ja sitten vielä syötiin kerran ja sitten vasta sänkyyn, ja sittenhän se uni tulikin sieltä ihan itsekseen ja 2 kertaa heräsi yöllä vain syömään. Yleensä olen laittanut yöunien jälkeen sen 1h valvomisen jälkeen niin suoraan ulos vaunuihin, nyt ainut poikkeus oli eilen että nukkui sitä ennen sisällä sängyssään sen 1tunnin ja sitten vielä syötiin ja sitten vasta ulos. Olikohan vaikutusta tuolla? Ajattelin että jos nukkuisi ne päiväunet sitten vaikka vähän myöhempään niin jaksaisi sitten paremmin olla illan hereillä. Nyt tosin laitoin taas ulos, katsotaan miten käy..
Jospa se rytmi sieltä pikkuhiljaa alkaisi löytymään. Auttaisi varmaan paljon kun vielä saisi jotain kuvaa kuinka paljon unta tyttö tarvitsee, kun tuntuu että välillä nukkuu ns. univelkojaan pois ja sitten taas toisena päivänä valvotaan koko yö melkein. Aamulla en koskaan kuitenkaan herätä, että saa rauhassa nukkua niin paljon kuin haluaa, ja päiväuniltakaan en varsinaisesti herätä, siirrän vain vaunut sisälle ja saa siinä heräillä tavallisiin kodin ääniin omaan tahtiin ja jos iltasin käy kitisemään laitan myös torkuille, enkä niiltäkään koskaan herätä, että kyse ei ole siitä etten anna tytön nukkua niin paljon kuin tarvitsee unta. Tuntuu vaan että tytön unen tarve vaihtelee vähän väliä.

sama rutiini ollut jo 3kk : kuten sanottu ei 3 kk ikäisellä ole _välttämättä_ unirytmiä. Alle puolivuotiaan unta _ei saa häiritä_ herättämällä ja lapset ovat yksilöitä tässäkin asiassa. Paljon vaikuttaa tuo päivän rytmittäminen, mutta kaikille sekään ei riitä.

Myöhemmin jo opittua rytmiä saattaa häiritä esim. sairastelu ja uusien taitojen oppiminen.

Kärsivällisyyttä ap:lle. Koska nouset itse ylös? Meillä aamu on aina alkanut aamulla pesuineen ja vaatteen vaihtoineen (6-7 aikaan). Siitäkin vauva tiesi, että nyt on aamu vaikka olisi mennytkin alussa lähes heti takaisin päiväunille. Kyllä niitä muistaakseni aika ahkeraan meillä vielä tuossa iässä nukuttiin. Kyllä minä ehkä sinun sijassasi koittaisin iltaa aikaistaa tuonne 20 pintaan ainakin. Sen jälkeen sitten syötöt ns. yösyöttöinä jne. Itse nukutin tuossa iässä tissille ja annoin usein nukkua ekan pari tuntia sylissä (ja katselin telkkaria...), kun tankkaili ahkeraan.

No kun siinähän se juuri on että kun itse ei sitten jaksa herätä aikasin kun pääsee usein vasta 4maissa aamu yöllä nukkumaan :( Eli tässä tosiaan on menty vauvan ehdoilla jo tämä aika aina. En oikein tiedä miten sitten tuon aikaistamisen kanssa kun tämä tuntuu olevan yhtä oravan pyörää jatkuvasti.. jos yritän aikasemmin saada vauvaa nukkumaan hän vain itkeskelee ja nukahtaa edelleen vasta joskus yöllä, sitten taas nukkuu aamulla pitempään/enemmän päiväunilla seuraavana päivänä jos ei ole yöllä saanut kunnolla nukutuksi. Jos ei saa tarpeeksi nukuttua, kitisee ja on todella kärttyinen (tietysti) Siksi on niin kovin vaikea jotenkin nyt saada tätä mihinkään suuntaan tässä.. olen ajatellut että jos vaikka tässä tosiaan vielä mentäisi vauvan ehdoilla ja jos ei näytä kuukauden kuluttua tilanne yhtään paremmalta, pitää varmaan ihan pyytää apuja rytmittämiseen.. Tilanne tosiaan hankala kun sitten itsekkään ei jaksa herätä aamulla aikaisemmin kun tässä on jo paljon entisiä univelkoja itsellään, niin ei ainakaan auta tilannetta yhtään että äiti sitten on kauhean väsynyt ja vauva väkisin hereille aamulla aikaisin. Joskus tuntuu että jos yrittää tuota rytmiä muuttaa niin vauva menee vaan enemmin sekaisin, en tiedä sitten.
Mietin vain että onko kenelläkään ollut samanlaista ja rytmi korjaantunut itsekseen? Siis ihan alkuaikoinahan vauvalla ei ole minkäänlaista rytmiä tiedän, tarkoitan että sitten myöhemmin esim.3kk eteenpäin..
Jotenkin tuntuu että kaikilla muilla vauvoilla on hyvä rytmi ja nukkuu yöt hyvin paitsi herää useasti syömään, mutta kun meillä ei ole edes siitä kiinni että olisi nälkä, vaan meillä vaan valvotaan. Jotenkin uskon että vaikka en tekisi mitään niin pakkohan sen rytmin on sieltä joskus tulla?

vauva on mahdotonta saada pysymään päivällä hereillä, aamulla jos herää väsyneenä, nukkuu vaikka pommi räjähtäisi vieressä, siis aivan mahdotonta pitää hereillä jos on todella väsynyt, esim. käytiin kaupassa ja vauva nukkui sylissäni koko ajan, ei paljoa mitkään äänet tai mitkään hetkauttaneet. Tai sitten juuri toinen ääripää on se että kitisee ja känkkää kaikesta kun on väsynyt. Mutta nykyään enemmän on sitä että nukkuu väkisin päivällä ihan missä vain. Itse olen ajatellut tuon että siksi nukkuu kun yö unet jää niin lyhyeksi niin on sitten vaan niin väsynyt ettei jaksa edes pysyä hereillä päivällä paljoa. Jotenkin hirmu vaikeaa nyt saada ajatusta kiinni että miten tästä oikein lähtisi vähän ohjaamaan rytmiä oikeaan suuntaan.. tai sitten en tee mitään vielä, kun ei oikein edes tiedä mitä sitä tekisin kun ei toinen ymmärrä vielä puhetta, jos sitä menisi edelleen vaan vauvan rytmin mukaan, toivotaan että se siitä joskus itsekseen korjaantuisi, pelkään vaan että menee vaan enemmän sekaisin myös sillä kun ei tee sille mitään.. vaikeaa :(

miten sitten tuo että jos siirrän vaunut 4h päiväunien jälkeen tähän sisälle, niin saako niin tehdä vai onko sekin ns herättämistä? Pitäisikö antaa vain vauvan nukkua niin pitkään vaunuissa kuin nukkuu? Siis vaikka 20 asti illalla? Nyt "mennyt" meinaan n.16maissa päikkäreille, ja edelleen nukkuu, mietin vaan että annanko tosiaan vaan nukkua siellä vaikka koko illan jos nukkuu?

Hei! Minulla ei ole kokemusta yöllävalvovasta vauvasta. Mutta itse sain neuvolasta vinkin, jonka olen tälläkin palstalla muutaman kerran kertonut. Eli "mitä paremmin vauva nukkuu päivällä, sitä paremmin nukkuu yöllä".

Meillä toimi alussa se, että annoin vauvan nukkua päivällä niin paljon kuin häntä nukutti, samalla kuitenkin vähän yrittäen luoda rytmiä (aamulla ja iltapäivällä vaunu-unet ulkona). Jossain vaiheessa n. 3kk:n ikäisenä huomasin, että iltaitkut (joita oli jonkun aikaa olleet) helpottivat vasta kun laitoin niiden alettua vauvan sänkyyn. Sinne hän sitten nukahti pian... Jotenkin sen jälkeen vauva alkoi nukahtaa klo 21 maissa kunhan vaan olin syöttänyt hänet (otin rutiiniksi myös yöpuvun ja -vaipan vaihtamisen). Jonain päivänä vauva (nyt reilu 4kk) saattoi herätä vikoilta päiväunilta klo 20 ja silti nukahtaa yöunille klo 21. Päiväunet oli meilläkin välillä tosi pitkiä (yli 4 h), mutta olin vaan iloinen että ehdin tehdä kotihommia =). ((Nyt päiväunien määrä on vähentynyt ja tällä hetkellä uusien taitojen oppimisen ja vauvan uteliaisuuden takia päivärytmi on vähän muutenkin sekaisin... :/))

Varmaan sekava sepustus, mutta en jaksa kovin yksityiskohtaisesti kuvata omaa tilannetta, koska se on kuitenkin aika erilainen. Ja tietysti vauvojen yksilöllisyydestä johtuen teillä ei välttämättä mene samalla tavalla, vaikka kuinka yrittäisit... Luulen, että sun on parasta vaan antaa vauvan nukkua =). Ja myös mun mielestä olis varmaankin hyvä, jos saisit laitettua vauvan aikasemmin yöunille - etenkin heti jos alkaa vähän näyttää uniselta/väsyneeltä. Tsemppiä! Kyllä se siitä helpottaa! Sulla on tosi hyvä tilaisuus nukkua päivällä samalla kun vauva, joten myös sen aamuherätyksen aikaistaminen vois toimia jos nukkuisit sitten kun saat vauvan ulos nukkumaan ;) (meillä vauva herää yleensä klo 7 ja klo 8 maissa saattaa olla jo ekoilla päikkäreillä ulkona vaunuissa :)).

p.s. Mun mielestä tuo vaunujen siirtäminen sisälle ei ole herättämistä.

Olen edellisen kanssa samaa mieltä. Pahiten mennään vikaan, jos vanhemmat eivät itse halua herätä aamulla, tai siis eivät jaksa. vauvallahan ei siis näin ollen ole aamua ollenkaan. Voisitte tosiaan nukkua sitten kun vauva käy päikkäreille. Aamuksi kannattaa keksiä joku yhteinen puuha, joka toistuu joka aamu. Meillä vauva otetaan viereen köllimään joka aamu hetkeksi ja meidän sängyssä vaihdetaan vaippa ja seurutellaan ja sitten vasta aamumaito ja päivävaatteet. Kohta onkin jo päiväunikamaa.. Sen myöskin allekirjoitan, että jos syystä tai toisesta jommat kummat päikkärit ovat jääneet lyhyiksi, niin iltakiukkua on luvassa ja nukkumaankäyminen ilalla on suorastaan helvetillistä. Siksi olen erittäin tarkka rutiinien suhteen, jos ei muuten nuku tarpeeksi niin työnnän vaunuja, sillä tiedän että lyhyet päiväunet kostautuu takuulla illalla. Kyläilyt ajoitan hereilläolohetkiin ja jos kylässä alkaa väsyttää, niin sitten mennään vauvuihin nukkumaan. Pyrin ettei kylään mennä, niin että joutuu kesken unien herättelemään tai ettei pääse nukkumaan jos silmä alkaa luppasta.
Kuulostaa helpolta tiedän, mutta olen varma, että kun yöitkut loppuvat, niin rytmin saa paremmin käännettyä raiteilleen. Kokeilkaa mahavaivoihin relatippoja. Pahimpina huutoiltoina olan laittanut supon ja se on yleensä auttanut ja vauva on saanut unen päästä kiinni..

Mietin tänään juuri itsekkin tuota että kun tyttö tosiaan niin nopeasti kuitenkin menee sitten yöunien jälkeen päiväunille niin voisin tosiaan itse käydä heräämään aikasemmin vaikka yöunet jää itsellä lyhyeksi, otan sitten päivällä takaisin. Jotenkin sitä on niin suossa pyörinyt ettei osaa enää edes ajatella järkevästi :(
Eli siis en herätä vauvaa päiväunilta vaikka nukkuisi kuinka kauan? Varmaan kyllä nukkuu tosiaan reilusti yli 4h:kin.. neuvolassa vain sanoivat että yli 4h päikkäreitä ei kannata antaa ottaa, että sitten voi varovasti herätellä..

Ensi- ja turvakotien liiton unitukipuhelimeen, kuulostaa tosiaan siltä että tarvitset apua rytmin löytämisessä. Siellä ammattilaiset auttavat!!

http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/2toiminta/3blues.html

Yhteistyössä