Rytmi ongelma...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tarttenko apua?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tarttenko apua?

Vieras
Meillä vauva vajaa 4kk meni nukkumaan esim eilen klo 23. Heräsi syömään klo 02:30, sit 6:30 ja 9:30. Tuon klo 9:30 jälkeen luettiin kirjaa hämärässä huoneessa ja hassuteltiin. Ja sit nukahdettiin molemmat uudestaan. Mä nousin 11:30 ja vauva nukkuu vieläkin (klo 12:30). Syynä tuohon ettei noustu 9:30 on se että minulla on nukahtamisongelma aamuöisin, ja että koko v-lopun aikana nukuin yhteensä vain 8 tuntia. Olin siis todella väsynyt vielä tuohon aikaan. (Otin siis aiempia univelkoja takaisin)

Ollaan yritetty siirtää vauvan rytmiä niin että menis illalla aiemmin nukkumaan siinä kuitenkaan onnistumatta. Olen pohtinut tuolle syitä. Yksi on se että koska minä tarvitsen aamulla vielä torkut (koska valvon aamuyöstä), niin vauvakin on oppinut nukkumana pitempään. Sit toinen ja ehkä tärkein on se että meillä on kotona paljon hommaa (remontti jne menossa), ja pääsen/pääsemme hoitamaan asioita aina vain iltaisin ja v-loppuisin kun mieheni tulee töistä (autosta riippuvaisia ollaan). Nämä ruoka-, remontti- ym ostosreissut ja kiertelemiset vie klo 18-21 välisen ajan (ei nyt tietenkään ihan joka päivä). Normaalisti ollaan kotona vasta siis 21 tai hieman myöhemmin. Vauva nukkuu pikku-torkkuja matkalla, joten pitää sitten tuon valvomisjakson tuohon 21-23/00 aikoihin. Onkohan tästä jotain haittaa?

Mietin nyt vaan näitä viime yön unia, unta klo 23----(ainakin vielä klo 12:40) et onkohan ihan ok tässä iässä? (valvoi tietysti aamulla jonkin aikaa sängyssä) Unelmahan varmaankin olisi että sekä minä että vauva mennään nukkumaan noin siinä klo 21-22 aikoihin? Mut näillä menoilla ei toistaiseksi onnistu?!

nukkuu päiväunet? Ajattelin että voisitte kokeilla jonain aamuna herätä jo tuolloin yhdeksältä, ja sitten aikaistaa päiväunia siten että olisi väsy jo tuossa 21-22 aikaan. Meidän pimu täyttää tällä viikolla 5kk, mutta on jo useamman kuukauden nukkunut 21-08, herää yössä kerran syömään ja aamuöiseen levottomuuteen vien joskus tutin tai otan viereeni aamuksi nukkumaan. Sitten päiväunet nukkuu 12-13 ja toiset 16-17. Näin on sitten ysiltä jo ihan valmista kauraa yöunille.

Kannattaa miettiä rytmiä siinäkin mielessä että jos kohta aloittelet kiinteät, tulee mukaan sitten jossain vaiheessa myös aamupuuro. Jos lounasaika on n.11 maissa, pitäisi puuro olla syöty jo niin paljon aikaisemmin että lounaalla nälättää. Meillä syödään jo kiinteitä siten, että ennen päiväunia syö purkin jotain kasvista ja ennen toisia unia tai niiden jälkeen purkin hedelmää. Minusta nämä kiinteät ruuat kyllä rytmittää arkea ihan mukavasti.

Toisaalta en tiedä miksi lapsen pitäisi mennä nukkumaan aikaisemmin, jos kerran tuo rytmi teille sopii? Ehditte hoitaa asioita illalla ja saat nukkua univelkoja pois aamulla. Rytmi aikaistuu varmasti lähes itsestään, kun ikää tulee lisää. Nauti pitkistä aamu-unista, voi olla että seuraavat 5-6 vuotta saatkin sitten nousta 6:lta joka aamu, oli sitten arki tai pyhä... Itse olen sitä mieltä, että pienelle vauvalle on pääasia että unta tulee yhteensä riittävästi, ei väliä mikä kellonaika tarkalleen on se nukkumaanmenoaika. Jos vauvan rytmi sopii perheen päivärytmiin, niin sehän on vain hyvä asia.

kuka sanoo, että lounasaika pitää olla kello 11 ja puuro on pitänyt syödä niin paljon ennen sitä, että lounas maistuu... Tietenkin voitte elää siinä rytmissä mikä teille sopii. tietty jos tiedät, että lapsesi menee hoitoon jo äitiysloman päätyttyä on ihan eri asia pitää omaa rytmiä.. Mutta jos olet kotiäiti, niin mun mielestä voitte elää teidän rytmissänne.

Mulla itellä on jo vuoden vanha lapsi, mutta meillä on pienestä pitäen menty myöhemmin nukkumaan ja herätty myös myöhemmin, kuin keskiverto lapsiperheissä. Rytmin on heitelleet niin, että aikasimmat herätykset ovat olleet kahdeksalta ja myöhäsimmät taisivat olla ennen puolen vuoden ikää siellä 11-12 Tällä hetkellä lapseni menee yöunille siinä kymmenen jälkeen ja herää 9-10. Aamupalaa syödään, kun on aamupalanälkä ja lounasta kun lounasnälkä. Itse olen siirtänyt välipalan tavallaan päivällisen kohdalle ja toisinpäin, että päivällinen välipalaksi(siis jos ajatellaan sitä perusruokarytmiä..aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala), koska tuntuisi niin oudolle syöttää ruokaa niin myöhään ja itse tulee syötyä tuossa välipalan aikaan, niin menee samalla samaa ruokaa. Nää tietty on sinulle vähän ennenaikasia juttuja, koska vauvasi on vielä niin pieni.

On omassa rytmissä tietty huonojakin puolia. Meidän on aika hankala nähdä samanikäisiä lapsikavereita, koska unet menee yleensä ristiin. Eli kun me herätään, muut ovat jo leikkipuistossa(tai missä nyt ovatkaan) ja kun me ollaan välmiita lähtemään sinne muut ovat syömässä/menossa jo unille. ja kun me taas lähdetään kotiin syömään ja unille alkavat muut heräillä. Mutta minä ainakin nautin siitä, että saan nukkua aamulla pitkään.

Ja toisaalta vauvasihan periaatteessa nukkuu jo sillon päikkäreitä, koska heräätte lukemaan kirjaa.

Jaksamista vauva-arkeen(ja juuri ne unet sitä tuo)!!

anna lapsen nukkua noin, jos nukkuu hyvin!
Ei todellakaan ole mikään poikkeus.
Lähes kaikki tuntemani alle 6kk vauvat nukahtavat yli 22.00 (jossei ole rytmitetty esim vanhempien sisarusten rytmiin)

tarhassa tai hoidossa olevien lasten rytmi varmaan onkin tuo klo 11.00 lounas ja siitä päikkäreille, mutta teillä ei vielä ole tuota "rajoitusta" eli nauti pitkään nukkumisesta ja vauvastasi :)))
Kyllä sitä myöhemmin ehtii heräämään aikasin

Mieheni sisko oli pienenä iltavirkku lapsi, ja meni nukkumaan vasta puoliltaöin ja heräsi sitten varmaan 10-11 aikaan. Tässä rytmissä hän pysyi kouluikään asti, koska anoppini oli silloin kotona koko ajan. Ongelmia oli tietenkin jonkin aikaa kouluun lähtiessä, mutta rytmi asettui uudelleen, kun oli pakko. Kyllä te voitte noin pienen vauvanne antaa pysyä tuossa rytmissä, joka teille ja vauvallekkin sopii. Sitten kun tilanne muuttuu, voitte varovasti alkaa muuttaa rytmiä erilaiseksi, jos haluatte.

Kivasti olette rohkaisseet jatkamaan samaa linjaa :o)

Ainoa miinus tosiaan on se, että kaikki kerhot ym on aamuisin klo 9 maissa... Se harmittaa. Kerran viikkoon ollaan sit tuonne lähdetty, oli nukuttu miten hyvänsä. Mut ei se oo vauvan rytmiä siirtäny mihinkään... Päikkärit nukkuu millon mitenkin, eli vauvan mukaan ollaan menty ihan täydellisesti (annettu nukkua kun nukkuu oli kello sit mitä hyvänsä), Itteeni kyl vähän harmittaa tuo kun lähtemiset paikkoihin venyy aina iltapäivälle. Mut menköön sit nyt kun on kerta siihen mahis :o)

Sitä vaan mietin et mistä tiedän otanko vauvan pois hämärästä huoneesta? Et haluaako jo herätä? Yks aamu ku heräs siin 9 maissa otin olohuoneeseen (kirkkaaseen valoon) juttelin mahd paljon ja koitin pitää heräillä (testasin et valvoisko) mut samantien kun sai ruokaa niin nukahti syliin...

Kivasti olette rohkaisseet jatkamaan samaa linjaa :o)

Ainoa miinus tosiaan on se, että kaikki kerhot ym on aamuisin klo 9 maissa... Se harmittaa. Kerran viikkoon ollaan sit tuonne lähdetty, oli nukuttu miten hyvänsä. Mut ei se oo vauvan rytmiä siirtäny mihinkään... Päikkärit nukkuu millon mitenkin, eli vauvan mukaan ollaan menty ihan täydellisesti (annettu nukkua kun nukkuu oli kello sit mitä hyvänsä), Itteeni kyl vähän harmittaa tuo kun lähtemiset paikkoihin venyy aina iltapäivälle. Mut menköön sit nyt kun on kerta siihen mahis :o)

Sitä vaan mietin et mistä tiedän otanko vauvan pois hämärästä huoneesta? Et haluaako jo herätä? Yks aamu ku heräs siin 9 maissa otin olohuoneeseen (kirkkaaseen valoon) juttelin mahd paljon ja koitin pitää heräillä (testasin et valvoisko) mut samantien kun sai ruokaa niin nukahti syliin...

Meillä vauva (lähes 4kk) nukahtaa joskun noin 22.30 ja syötän yöllä ja sitten syötän aamulla jolloin on myös vaipan vaihto, kirjanlukua ja seurustelua ja sitten nukutaan vielä molemmat ja noustaan joskus välillä 9.30-11. Aika samalta kuulostaa kun sullakin, vähän aikaisemmassa olemme... Päiväunia meillä on yleensä kahdet ja vaikka on hyvin nukuttu, niin aika aikasin noi ekat päikkärit silti alkaa.
Tässä hyvä linkki:
http://www.imetystukilista.net/faq/kello.php

Yhteistyössä