Rytmihäiriöt ja raskaus..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sydän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sydän

Vieras
Onko ihan normaalia:
Mulla on ennenkin ihan ei-raskaana ollessani ollut paljonkin lisälyöntejä. Kävin joskus lääkärissä ja ei ne pahemmin mitään tutkinut. EKG:n katto mutta siinä se. Sanoivat vaan että jos rupee hirveesti häiritsemään niin saa lääkityksen. No sitten lisälyönnit väheni jossain välissä kuitenkin ihan ilman lääkkeitä.
Olen nyt vuoden yrittämisen jälkeen rv 20. raskaana. Nyt lisälyönnit on tullu takasin ja niitä on välillä paljonkin... Oon tosin nyt muutaman viikon tehnyt pelkkiä yövuoroja (n. 4 yötä peräkkäin ja sitten 3-5 päivää vapaata) joten varmaan sekin voi vaikuttaa. Ennen nää lisälyönnit on tullu levossa mut nyt niitä tulee myös välillä rasituksessa ja erityisesti seksin aikana..

Voiko siis raskaudella olla osuutta asiaan tai voiko lisälyönneistä olla haittaa raskauden kannalta?

En varsinaisesti osaa vastata kysymykseesi, mutta varaudu että pahenevat loppua kohden.
Mulla on verenpainetauti ja lisälyöntejä. Loppuraskaudesta olivat tosi järkyttäviä, mutta siitä huolimatta eivät antaneet saikkua.
Mulla oli lääkitys maksimiteholla loppuajasta ja silti paineet 110/160 ja n. 5 rytmihäiriötä tunnissa. Mutta edelleen, eivät pitäneet sairasloman aiheena.

inkku, höh, ikävää tommonen jos on niin huono vointi ettei töissä meinaa jaksaa ja siltikään sairaslomaa saa :( kyllä munki järjellä ajatellen, jos on tommonen alapaine, niin pitäs jäädä sairaslomalle!
Mulla oli kerran sillon, jokunen vuosi sitten niin että muutaman tunnin ajan melkeen joka toinen lyönti oli lisälyönti. Että montakymmentä lisälyöntiä minuutissa. rupes tulee tosi huono olo ja menin sitte lääkäriin, sillon ne katto just EKG:tä ja kuunteli sydäntä mut eipä ne juuri muuta tehny...
onneks sentään nyt ei siis noin paha, eikä niitä säännöllisesti tuu, mutta välillä tulee monta peräkkäin...

niin ja mulla ei oo kyllä korkee verenpaine.. noin 105-116/65-70 on ollu. Viimeks neuvolassa tais olla 120/72 eli vähän korkeempi ku normaalisti mutta sillon olinki just valvonu koko yön töissä ja suoraa töistä melkeen neuvolaan.

raskaana ollessa sykehän on vähän korkeampi, kuin normaalisti. Jos se johtuu siitä...?
Mulla itelläni ainakin lapsen syntymän jälkeen on ollu entistä enemmän lisälyöntejä.(huonot yöt ja vaativa lapsi)

niin...
tietääkö joku että onko ihan vaaratonta? ainakin yleensä siis lisälyönnit on vaarattomia, mutta raskauden aikana niin millon kannattas mennä lääkäriin?

Mulla ollut 20v rytmihäiriöitä ja on mulla niihin lääkitys mut ei se auta. Kaksi tervettä lasta olen synnyttänyt ekassa raskaudessa ei ollut rytmihäiriöirä, toisessa oli joka toinen lyönti sellainen muljahdus. Lääkärit eivät tehneet mitään vaikka olin raskaana ja rytmihäiriöiden takia oli vaikea nukkua.

huh mitä lääkäreitä... kyllä mun mielstä pitäs jotain edes yrittää tehdä jos potilaalla on huono olla :/
mä en tiiä kehtaanko soittaa neuvolaan ja kysyä kun oon jo sinne soittanu kerran ku oli maha kipee ja sit kerran kysyin hengenahdistuksesta :D ja kävin just tällä viikolla neuvolassa enkä sillon tajunnu kysyä ku olin just tullu töistä ja niin väsyny et halusin vaan nukkumaan...
tuntuu vaan että ne rupee kohta pitämään ihan vainoharhasena tms...

Ei lääkärit ajattele eikä terveydenhoitajat äidin hyvinvointia, kun vaan asiat vauvalla hyvin niin äidin pitää vain kestää. Puhuin minäkin rytmihäiriöistä neuvolassa, kävin päivystyksessä ja naistentautien osastolla, lääkäri vaan totesi ettei mitään tehdä kun sikiöllä kaikki ok.

Niin siltä se musta tuntui, oli mulla ennenaikaisia supistuksiakin ja jouduin niiden takia vielä 5viikkoa vaan makaamaan. Tosi tuskasta mut ei voi mitään. Yritä unohtaa ne muljahtelut ja ajattele ettei ne ole vaarallisia.

jeps pitää koittaa unohtaa. Toivottavasti ei vaan töissä käy niinkun kerran koulussa. Onneksi istuin, tuli niin monta peräkkäin että en saanu happea ja silmissä pimeni ja jos en ois istunu niin oisin pyörtyny..

Uusimmat

Yhteistyössä