Saako 2015 vielä lapsi olla koko päivähoidossa jos vanhempi kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päätös
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päätös

Vieras
Toteutuuko se laki päivähoidon uudistumisesta heti 2015 alussa? Saako lapsi olla kokopäivähoidossa , jos toinen vanhempi on kotona?

En ole mistään löytänyt tietoa miten asia menee. Meillä olisi 4 vuotias aloittamassa ensi vuonna hoidon 3-4 päivää viikossa, itse olen vauvan kanssa kotona. Ja tarkoitus olisi olla hoidossa 9-15 ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja nou hätä;30500536:
Sit menee ihan ok:sti noi ajat jos on noin. Moni pitää lapsensa hoidossa 7-17 vaik itse makaa himassa.

Itsellänikin voisi olla tämä tilanne jos asuisimme maalla jossa on toinen asuntomme. Itselläni ei ole autoa ja lähinpäiväkoti noin 10km päässä eikä julkiset kulje kovin hyvin. Mies menee töihin puoliseitsemään ja tulee viiden jälkeen. Jos lapsi olisi tuolloin hoidossa niin varmasti olisi koko päivän koska ei mahdollisuutta lyhyempään. Nyt asumme kylällä jossa päiväkoti ja lapsemme 16pv/kk erityislastenryhmässä kuntoutuksellisista syistä 5h/pv. Meiltä ehkä lopetetaan erityisryhmä, joten lapsi menee peruspäivähoitoon, mutta sekin kuntoutuksellisista syistä. Itse loisin kotona.... Tosin yhden lapsen kanssa. Liekö herkkua tämä olo kuitenkaan, mutta ehkä antoisampaa kuin töissä.

En käsitä miksi lapsi pitäisi viedä hoitoon jos olet vauvan kanssa kotona? Toinen lapsi pois jaloista, vai? Käsittämätöntä! Jos syynä on se että isompi lapsi saa päiväkodissa leikkiseuraa, niin olisko syytä ottaa selvää oman kunnan perhekerhoista tms.
Nimim. kolme lasta itse kotona hoitanut eikä yksikään mennyt hoidettavaksi muualle ennen kuin itse menin töihin

En kaivannut läksytystä miksi toinen lapsi menee hoitoon, se lienee jokaisen oma asia. Se että sinä olet hoitanut itse kaikki lapsesi kotona ei tarkoita että muiden pitää toimia samalla tavalla. Tilanteet on joka perheessä erilaisia!

Uuden varhaiskasvatuslain pitäisi tulla edeskunnan käsittelyyn nyt joulukuun aikana, joten ei sitä vielä vähään aikaan saada voimaan. Eli myös vuonna 2015 on voimassa subjektiivinen päivähoito-oikeus.

Kokopäivävarhaiskasvatuksen kielto kotona olevien vanhempien lapsille astuu voimaan silloin, kun saatat huomata kaupungin työmiehet vaihtamassa päiväkodin seinälle tekstiä "varhaiskasvattamo" tekstin "päiväkoti" tilalle. Tämä on nimittäin merkki siitä, että uusi varhaiskasvatuslaki on korvannut vanhan päivähoitolain.

Yhteistyössä