Saako alle 1,5 vuotias lapsesi leikkiä leluillaan olohuoneessa, vai onko kaikki lelut AINA makuuhuoneessa/lastenhuoneessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lapsi saa leikkiä missä vaan, välillä korjaillaan leluja pois...

Usein kyllä leikin lapsen kanssa hänen huoneessa, jossa lelut on saatavilla. Viihtyy melko huonosti yksin tuo ainokainen ja jos teen jotain muuta, niin lähinnä vaan purkaa kaikki lootat, korit ja laatikostot ympäriinsä :D

Meillä 3v. ja 6v. lapset saavat leikkiä oikeastaan kaikkialla muualla paitsi eivät keittiössä (turvallisyyssyistä) eivätkä saunassa ja kylppärissä leikitään vesileluilla kylvyssä. Koti on myös lasten koti, joten en ymmärrä miksi lapset eivät saisi leikkiä olkkarissa ja pitäisi leikkiä vain lastenhuoneessa. Kyllä sekin aika vielä tulee, ettei lapsia näe juuri koskaan, koska linnoittautuvat aina omaan huoneeseen ja jos siellä on vielä oma telkka ja tietokone, niin sitäkin varmemmin. Meillä kyllä alle 3v on saanut leikkiä yksin jos on halunnut ja viihtynyt yksin, mutta onhan hän aina ollut kuuloetäisyydellä ja jos ei mitään kuulu, niin sitten oon käyny kurkkaamassa mitä puuhaa. Mikäs sen mukavampaa kun itse pötköttää olkkarin sohvalla lehteä lukemassa ja lapset leikkii siinä lähellä.

Ei nuo kaikki Martinan lastenhoito-ohjeet ennenkään ole paikkaansa pitäneet (joskus esim. kirjoitti, että lapsi syöttötuoliin vasta kun on täyttänyt vuoden jne.), joten kyllä lapsen pitää voida leikkiä myös olohuoneessa.

Kahdessa kerroksessa asutaan ja yksi olkkarin kirjahyllyn kaapeista on lelukaappi. Siinä 3 ja 4 ikävuoden välillä ovat siirtyneet leikkimään omiin huoneisiinsa ts. yläkertaan.

Lapsi 1,5 saa leikkiä missä vaan. On lapsen koti siinä missä aikuistenkin.
Alakerrassa on olohuoneessa iso lelukorillinen leluja, ja leikkii lisäksi esim. muovisilla kipoilla jne., mitä hakee keittiöstä. Yläkerrassa on lapsen huoneessa toinen satsi leluja, joilla sitten leikitään, kun siellä ollaan. Välillä vähän vaihdellaan leluja paikasta toiseen.

En mä jaksa stressata siitä, missä leluja on... Illalla kerätään ne pois, joko lapsen kanssa tai aikuiset nopeasti, että tulee olohuoneeseen tilaa.