saako hunajaa syödä?

  • Viestiketjun aloittaja Puh-80
  • Ensimmäinen viesti
Puh-80
Olen koko raskauden ajan laittanut teeheni tai ihan vaan kuumaan veteen hunajaa ja juonut(helpottaa pahaa oloa, kun muu ei mene alas). Nyt ystäväni eilen kauhuissaan sanoi, että EI hunajaa saa raskausaikana nauttia eikä sitä saa antaa edes alle 1-vuotiaille. Neuvolan papereissa ei sanota (ainakaan meidän neuvolan) asiasta mitään. Ystäväni mukaan hunajassa on jotain bakteeria, joka voi olla sikiölle haitallista. No mä olen syönyt koko purkin tässä viimeisen 2kk aikana eli mitäköhän kauheuksia on ehtinyt tapahtua? Tietääkö joku tästä hunaja-asiasta, en nyt tämän takia viitsi soittaa terkkarille, koska asialle ei enää kuitenkaan mitään voi, tästä eteenpäin en syö hunaja. Musta on kyllä aika outoa, että jos jotain näinkin yleitä tuotetta kuin hunaja ei saa syödä, siitä ei ilmoiteta. Purkissa kyllä lukee, että ei alle 1-vuotiaille. Osaisko joku auttaa? Ahdistaa...
 
Kolmen Äippä, kirjautumati
Purkillisesta nyt mitään vielä tapahdu, älä huoli !
Totta on kuietnkin, ettei hunajaa ainakaan suositella,
eikä sais antaa alle 1-vuotiaalle ollenkaan.
Jos se parantaa sun oloa, niin pieni määrä silloin tällöin ei ole varmaankaan haitaksi.
Mäkin söin koko viime raskauden ajan maksalaatikkoa,
ja neuvolantäti sanoi, että ei siitä haittaa ole,
jos ei kilotolkulla päivässä vedä....
Eikä siis ollutkaan, yhtään mitään ongelmia ei tullut siitä.

Kysy enskerralla neuvolasta, mut en usko, että mitään vahinkoa olet ehtinyt sikiölle aiheuttamaan, onhan hunaja kuitenkin ihan luonnon oma tuote ;o)
 
Pallomaha
Minulla on taas sellainen käsitys että raskaana ollessa hunajaa saa syödä ihan huoletta. Sitä kun ei mainita missään saamissani neuvolan ohjeissa edes rajoitettujen listoilla. Sen sijaan alle 1-vuotialle hunaja ei käy, ja siksi siitä myös mainitaan purkin kyljessä. En itse käytä hunajaa yhtään joten täysin varma en ole, mutta näin muistelisin. Eli voit jatkossakin käyttää hunajaa, tosin liika on aina liikaa jo ihan siksi että hunajaa voi verrata sokerin käyttöön.
 
Kuten edelliset...
näin minäkin olen käsittänyt, että hunajaa voi syödä ihan vapaasti raskaana. Vain alle 1-vuotiaille sitä ei saa antaa botuliini-myrkytysvaaran vuoksi. Kyllä maksalaatikko ym. ns. kielletyt aineet ovat asia ihan erikseen.
 
puh-80
Kiitoksia! No näin minäkin olen ymmrtänyt, että saisi syödä, mutta sitten tämä raskaana itsekin oleva ystävättäreni sai minut ihan sekaisin. Nää ruokajutut on inhottavia, menee pää ihan pyörälle eri suositusten kanssa. Kai se oikeesti olisi siinä neuvolan listassa, jos ei saisi syödä.
 
kanerrva
Hih, se olikin Vau-kirja. Siellä lukee "voit itsesyödä turvallisesti hunajaa, mutta älä anna sitä alle vuoden ikäiselle lapselle". Imettämisestä ja hunajasta ei varsinaisesti sanota mitään, ainakaan tässä kohdassa.
 
rikka
Hunajaa voi syödä odotusaikana ja imetysaikana turvallisesti.

Alle 1- vuotiaalle sitä ei saa antaa koska tämän ikäisten maksa ja munuaiset ei pysty vielä käsittelemään mahdollisia raskasmetalleja tai vierasaineita (toisin sanoen saasteita) joita hunaja SAATTAA sisältää. Sikiölle nämä aineet eivät kulkeudu, joten äiti voi syödä hunajaa vapaasti. Kannattaa miettiä mistä hunajansa ostaa, ja tarkistaa missä maassa se on tuotettu. Kotimaisuus kannattaa, tässäkin asiassa. Jostain kuulin, että juokseva hunaja olisi huonompi vaihtoehto kuin kiinteät, mutta mene ja tiedä onko niissä nyt sitten eroja. Niin ja määrätön hunajan mussuttelu ei tietenkään ole hyväksi, sokeriahan sekin on (vaikkakin erinomainen flunssalääke raskausaikana!).
 
vai raskasmetalleja...
Ei, vaan alle 1-vuotiaalle hunajaa ei saa antaa sen bakteerivaaran takia. Raskasmetallit sen sijaan siirtyy kyllä sikiöön, vrt. hauki- ja pellavan siemen kielto, mikäli hunajassa raskametalleja on, en tiedä. Mutta se bakteeri ei mene äidistä sikiöön, raskaana eikä imettäessä.
 

Yhteistyössä