Saako Kelalta tukea, jos oon töissä 4pv/vk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mieli

Vieras
Tässä mietin tulevaa. Tammikuussa aloitan työt ja oon miettinyt, että jos tekisin lyhyempää viikkoa. Ois helpompaa aloittaa työt ja lasten päiväkodissa.

Mut miten siis on, saako Kelalta jotain tukea jos tekee 4pv/vk? Jonkun tekstin Kelan sivuilta löysin jossa mainittiin, että sais jotain osittaista vanhampainrahaa (tai jotain sinne päin) jos työaika on 40-60 % täydestä työajasta. Tän mukaanhan en saisi siis mitään tukea. Vai?

jos lyhennät työaikaasi kokoaikatyöstä, saat tukea sen 70euroa-verot. Eli minä itse tein kokoaikatyössä 114,45/3vkoa, nykyisin teen sitten joustavasti 80h/3vkoa. Eli ei tarvitse olla enää esim.30h/vko että saa tuen. Joten mä teen täydet 8h:n työpäivät ja vastaavasti mulla on kokonaiset vapaat eli raakasti katsoen 1 ylimääräinen vp/vko. Mulla tunnit tasataan siis listassa ei yhdessä viikossa.

Itse teen 30 tuntia viikko. Olen siis viitenä päivänä viikossa kuusi tuntia töissä. Viikottainen työaika ei saa ylittää 30 tuntia, että saa osittaista hoitorahaa. Varmaan se tasotusjakso voi olla pidempikin kun viikko. Eli ratkaisevampaa on ne tunnit kuin se kuinka monta päivää olet.

Alkuperäinen kirjoittaja humppeliromppeli:
Itse teen 30 tuntia viikko. Olen siis viitenä päivänä viikossa kuusi tuntia töissä. Viikottainen työaika ei saa ylittää 30 tuntia, että saa osittaista hoitorahaa. Varmaan se tasotusjakso voi olla pidempikin kun viikko.

Mäkin luulin noin ettei se saa ylittää sitä 30h/vko, mutta toisin kävi käytännössä. Mulla saattaa olla 7pv, 8h/pv töitä yhteen putkeen ja sitten taas vp.tä sen edestä:)
Mun työkaveri tekee 6h/pv kun se sopii hänelle paremmin ja molemmat saadaan 70e.

Alkuperäinen kirjoittaja humppeliromppeli:
Alkuperäinen kirjoittaja pikku82:
Mitenkäs on, ihan mielenkiinnosta kyselen, että vaikuttaako ne miehenkin tulot sitten tähän hommaan?

Ei vaikuta.

ohhoh! yleensä ne vaikuttaa ihan joka hommaan...
No mutta hyvä tietää, itse olen suunnitellut aloittavani työt helmikuussa, ja kuutta tuntia päivässä, viisi päivää viikossa...Eli ei ku kelaan soittelee :)

niin ja vielä... sillä 70e - verot ei paljoa tehdä.. et sen tarkoitus kun on kompensoida sitä tulonmenetystä niin ei ainakaan mun kohdalla tee sitä. Tulot on huomattavasti pienemmät vrt kokoaikatyöhön.

pitänee vielä mainita, että kelan papereissa todellakin on tuo 30h/vko, mutta heti kättelyssä virkailija sanoi, että se on heille ihan sama miten ne tunnit menee kunhan työaikaa on lyhennetty ja siitä on sopimus. Perusteli sitä sillä, että kaikissa töissä ei pysty työaikaa noin pudottamaan, mikä onkin totta ja aivan USKOMATONTA ymmärtämystä kelan puolelta:D Niinpä siis olen ollut toukokuusta saakka osa-aikasena. Suosittelen.

Yhteistyössä