saako kesälomarahat rahana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hilma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hilma"

Vieras
eli siis olen raskaana ja jäänyt sairaspäivärahalle. ja minulle on kertynyt kuukauden kesäloma. saisinko kesälomani rahana ja olla saikulla kun en voi oikein mitään tehdä niinkuin yleensä lomalla voisi? vai miten. pitääkö minun keskeyttää sairaslomani ja pitää kesäloma että saan kesälomarahat ennen äitiyslomaa?
raha olisi meinaan tervetullutta kun sairaskassan raha mitä saan niin on paljon pienempi kuin palkka niin jää laskuja rästiin.

Jos sinulla olisi suunniteltu kesäloma tulossa ja olet sen aikana sairaslomalla, niin mun käsittääkseni se loma vaan siirtyy. Lomapäivät jää talteen. Mutta kaippa ne voi rahanakin saada. Joissakin paikoissa tuntuu että mielummin maksetaan lomapäivät kun se että ne päivät oikeen lomana pidetään... Soita palkanlaskijalle. :)

toimita sinne sairaskassaan muutosverokortti, samalla kelaan äitiyspäivärahaa varten.
jos sulla o vakityö niin lomarahat kai maksetaan yleesä heinäkuun palkassa riippumatta siitä milloin sen loma pidät, palkkaa tietysti saisit lomalta normaalisti, mutta tosiaa pitäisi se sairasloma sitte keskeyttää ja työantajanhan ei oo pakko sitä lomaa myöntää jossei halua.

[QUOTE="hilma";25787058]enkö saa edes pitää kesälomaa vaikka keskeyttäisin sairauslomani ennen äitiyslomaa?[/QUOTE]

Totta kai saat:) Mutta jos olet saikulla äitiyslomaan asti, niin loma on vanhempainvapaan jälkeen. Meillä niitä ei makseta.

Siis keskeyttäisit sairalomasi ja menisit töihin ja pitäisit loman vai siis mitä hä?? Eikai siinä ole mitään järkeä?? :O Vai ymmärsinkö nyt oikein...?

Jos olet saikulla niin sun lomat siirtyy automaattisesti ja pidät ne sitte kun palaat takas töihin? Tai sitte jos sulla on äitiysloman alkuun aikaa ni pidä kesäloman sairasloman jälkeen?

eli siis tarkoituksena oli siis kysyä että kun olen sairauslomalla varmastikin äitiysloman alkuun asti koska kohdunsuuni on auennut niin paljon. tarvisin silti rahaa jostain ja olin varautunut että saan kesälomarahat ennen äitiyslomaa jolla ostaisin esim. rattaat sun muut kesälomarahoilla. mutta nytkö sitten en voi pitää kesälomaa kun joudun oleen sairaslomalla. enkö voi saada kesälomarahojakaan vaikka kun äitiysloma on alkanut ja silloin mulla ei olisi oikeutta lomaan.

[QUOTE="hilma";25787145]eli siis tarkoituksena oli siis kysyä että kun olen sairauslomalla varmastikin äitiysloman alkuun asti koska kohdunsuuni on auennut niin paljon. tarvisin silti rahaa jostain ja olin varautunut että saan kesälomarahat ennen äitiyslomaa jolla ostaisin esim. rattaat sun muut kesälomarahoilla. mutta nytkö sitten en voi pitää kesälomaa kun joudun oleen sairaslomalla. enkö voi saada kesälomarahojakaan vaikka kun äitiysloma on alkanut ja silloin mulla ei olisi oikeutta lomaan.[/QUOTE]

Jos sulla on vakityö, niin lomarahat maksetaan kesällä, pidit sä sen loman nyt tai ens keväänä. Mutta lomaa ei voi meillä saada rahana. Haluatko sä loman rahana vai lomarahat? Kyse on aivan eri asiasta.

Kannattaa varmaan kysellä äitä esimieheltä, työnantajalta,, palkanaskijalta.... kuka vaan asiasta teidän firmassa päättääkään. Jos voisit vaikka saadakin kaiken rahana? Mun äidille on ainakin joskus maksettu puolet vuosilomista ihan vaa rahana, kun ei halunnut lomaa pitää...

[QUOTE="hilma";25787145]eli siis tarkoituksena oli siis kysyä että kun olen sairauslomalla varmastikin äitiysloman alkuun asti koska kohdunsuuni on auennut niin paljon. tarvisin silti rahaa jostain ja olin varautunut että saan kesälomarahat ennen äitiyslomaa jolla ostaisin esim. rattaat sun muut kesälomarahoilla. mutta nytkö sitten en voi pitää kesälomaa kun joudun oleen sairaslomalla. enkö voi saada kesälomarahojakaan vaikka kun äitiysloma on alkanut ja silloin mulla ei olisi oikeutta lomaan.[/QUOTE]

Tämä riippuu ihan työpaikasta. Sun kannattaa soittaa sinne palkanlaskijalle tai pomolle yms. ja kysyä asiaa. Oon ite törmänny siihen, että kyllä niitä ihan rahanakin maksetaan.

Työpaikkasi palkanlaskija on paras vastaamaan sinulle. Mutta jos olet sairaslomalla niin silloin vuosilomasi automaattisesti siirtyy ellet saa sovittua työpaikkasi kanssa, että haluatkin olla vuosilomalla sairasloman sijaan. En usko, että työnantajalla on mitään sitä vastaan jos haluat vaihtaa sairaslomasi vuosilomaan.

Jos työpaikallasin on sellainen käytäntö, että lomarahat maksetaan ennen vuosilomaa eikä "joukkomaksuna" kaikille samaan aikaan niin ilman lomaa ei tule lomarahojakaan. Kaikilla työnantajillahan ei ole sellainen käytäntö, että kaikki työntekijät saavat lomarahansa samaan aikaan. Varsinkin tuntipalkkalaisten kohdalla tällainen on todella harvinaista.

[QUOTE="hilma";25787282]olen keskolla k-supermarketissa töissä. ja meillä on kaikilla lomat eri aikaan.[/QUOTE]

Nyt on ihan pakko viilata pilkkua, että et oo keskolla töissä vaan sun työnantajasi on supparin kauppias.

Mutta joo. Kysy töistä, jos ne maksais sulle lomarahoja etukäteen. Ja muuten, saathan sie 3kk palkallisen äitiysloman!

Saat pitää lomasi ainakin äitiysloman aikana, en usko että sairasloman aikan päällekäin onnistuu. Ainoastaan se vaikuttaa työnantajan maksamaan mahdolliseen äitiysloma-ajan palkkaan. Tiedätkö saatko sellaista? Itse pidin äitiysloman aikana. Ja PAM sanoo että työnantajan on pakko antaa pitää vuosiloma lomakauden aikana, eli käytännössä jos olet äitiyslomalla sen ajan työnantajan pitää maksaa lomasi rahana. Puolta lomarahasta työnantaja saa pitää joulukuun palkanmaksu päivään asti, mutta sekin on viimeistään silloin maksettava.

No mä jäin saikulle ennen esikoisen syntymää ja mun piti olla lomalla kuukausi. Loma vaihtui sairaslomaksi ja näin kesäloma jäi pitämättä. Tämähän on täysin työnantajakohtaista miten sitten lomien kanssa menetellään. Mä olisin saanut ne rahana tai sit pitää lomana äitiyslomalle jälkeen. Ite otin loman rahana äitiysloman jälkeen, verotuksellisista syistä seuraavalle vuodelle luulot oli pienemmät. Jäin sit hoitovapaalle.

Eihän sun kannata vaihtaa sairaslomaa vuosilomaksi, menetät vaan sairaspäivärahat, kun vuosilomat kuitenkin säilyy. Kysy esimieheltä tai palkanlaskijalta maksetaankin teillä lomat rahana. Isoissa yrityksissä yleensä maksetaan mieluummin kuin kerätään sitä lomaa.

Tuo on täysin työpaikkakohtainen juttu! Kannattaa tosiaan kysyä esimieheltä. Minä olisin saanut rahana. Olen nyt saikulla ja äitiysloma alkaa tämän kuun lopussa. Mutta halusin ottaa ne lomana äippäloman päätteeksi,jolloin sen tavallaan saakin "rahana". Mutta kysy omalta työpaikalta,näissä asioissa ei ole mitään lakisääteistä hommaa.

Yhteistyössä