Saako kodinkoneliikkeestä "kuitin" jälkikäteen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Tiskikoneen peijakas otti ja meni rikki. Takuuseen saa vielä korjattua, ei ollut vanha kone. Mutta nyt sitä takuukuittia ei löydy mistään!!! Pystyykö ne siellä liikkeessä antaan mulle kuitin? Heidän koneella kyllä näkyy tieto, koska kone on ostettu.

riippuu mistä olet ostanut..
etsi nyt ainakin tiliotteesta tarkka päivä milloin olet koneen ostanut, koska se on aikamoinen työ alkaa etsimään kuittia "haku-ammunnalla" :(
ja jos olet käyttänyt etukorttia, esim. plussaa, niin ota kortti mukaan, kortin numerosta voi olla apua.

Liikkeessä olen jo vieraillut. Siellä näkivät koneeltaan ostohetken ja sen että takuuta on vielä jäljellä.
Luulin kotoota löytäväni sen osto/takuukuitin, mutta eipä vaan löydy..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Liikkeessä olen jo vieraillut. Siellä näkivät koneeltaan ostohetken ja sen että takuuta on vielä jäljellä.
Luulin kotoota löytäväni sen osto/takuukuitin, mutta eipä vaan löydy..

juu, no eihän siinä sitten mitään ongelmaa ole :)
soitat ja pyydät lähettämään kuitin postissa tai haet itse :)

Uutta kuitia ei saa edes antaa, koska se on kirjanpidollinen toimenpide. Jonkun muun tositteen voivat ehkä kirjoittaa, jos toteavat, että takuuta on vielä jäljellä. Joskus valmistajat/maahantuojat edellyttävät takuutodistusta erikseen, josta selviää koneen yksilöidyt tiedot.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
lain mukaan liikkeiden täytyy säilyttää kaikki tiedot, joten kuitti on saatava jälkikäteen.

Tuo nyt ei pidä lainkaan paikkaansa. Myyntitositteista tulee jäädä tiedot kirjanpitoa ja verottajaa varten, mutta ei tietenkään voi toista kuittia antaa.
Tavarahan on maksettu vain kerran, joten ei kahta maksutositetta voi antaa. Sellaista myyntitositetta ei tarvitse säilyttää, josta selviää tuotteen tai ostajan tiedot. Vain tieto summasta, mikä on kassaan maksettu, on säilytettävä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Uutta kuitia ei saa edes antaa, koska se on kirjanpidollinen toimenpide. Jonkun muun tositteen voivat ehkä kirjoittaa, jos toteavat, että takuuta on vielä jäljellä. Joskus valmistajat/maahantuojat edellyttävät takuutodistusta erikseen, josta selviää koneen yksilöidyt tiedot.
Näin :) Likka oli hukannut kuittinsa tietokoneestaan, mutta koneen myyneestä liikkeestä löytyi tietojärjestelmästä tieto ostohetkestä ja kirjoittivat todistuksen takuuajan voimassaolosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Tiskikoneen peijakas otti ja meni rikki. Takuuseen saa vielä korjattua, ei ollut vanha kone. Mutta nyt sitä takuukuittia ei löydy mistään!!! Pystyykö ne siellä liikkeessä antaan mulle kuitin? Heidän koneella kyllä näkyy tieto, koska kone on ostettu.

Sä hoidat sen takuuhuollon sen liikkeen kautta, joten et tarvitse kuittia mihinkään, kun kerran koneelta näkyy!!

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Sä hoidat sen takuuhuollon sen liikkeen kautta, joten et tarvitse kuittia mihinkään, kun kerran koneelta näkyy!!

Korjaajalle kun soitin, niin sanoi että tarvii lappuja koneesta mukaansa. Ja korjaaja on siis tuon ostoliikkeen valtuuttama.

tarvitaan ostopv, myyjäliike ja koneen tyyppikilvestä tiedot ja ne riittää maahantuojalle,mitään erillisiä takuutodistuksia ei tarvita koska kaikki tarvittava tieto on koneen tyyppikilvessä.

Yhteistyössä