Hae Anna.fi-sivustolta

Saako koiralle antaa maitoa?

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä EliisaM, 16.10.2007.

1. Vierailija Vierailija

Itse olen antanut koiralleni (kohta 14vko) laktoositonta maitojuomaa, koska se kerjää sitä aivan tajuttomasti... muuta ei kerjää mutta maitoa kyllä. eikä siitä ole tullut ripulia tms. ja maitoa annan päivää kohden vajaan desin...

2. peanna Vierailija

Kaipa koiratkin on yksilöitä myös sen suhteen mistä pitävät ja mistä niiden elimistö pitää ja mistä hyötyy / mistä menee sekaisin.
    Meillä on kaksi koiraa, kummatkin tykkäävät juustoista ja hapanmaitotuotteista.
    Toinen on liian painava, joten saa vain rasvatonta piimää ja tuo pentu saa piimän lisäksi esim kermaviiliä.
    Kummatkin saavat nuolla jälkeeni jugurttipurkit ( jotka olen leikannut kahteen osaan), maustamatonta tai bulgarian juguttia.
    Juustoa käytämme joskus palkintopaloina, pienenpieniksi paloiksi leikattuna. Tai reissussa ja retkillä, missä esim jauhelihaa on vaikea kuljettaa syömäkelpoisena.

3. magahh Vierailija

Meillä missä me kaikki ollaan laktoosi-ihmisiä, ollaan annettu suominlapinkoirallemme laktoositonta maitojuomaa. Ei aiheuttanut ripulia tai oksentanut. Piimäkin ollaan (laktoositonta) annettu nappuloiden seassa, ja hyvin maistuu nekin nappulat, jotka ei ole olleet muuten niin hänen herkkuaan.

4. viisastelija Vierailija

Miksi ihmeessä koiralle pitäisi antaa maitoa? Koska se kerjää sitä?

Mun koira kerjää ihan kaikkea mitä ihmiset syö, eikä sille silti anneta muuta kuin koiranruokaa ja vettä. Koulutuksessa käytetään makkaranpaloja tai juustoa, mutta että maitoa?

Jos haluaa koiransa elävän terveenä ja kauan, kannattaa jättää ne maidot antamatta.

5. baskl Vierailija

Nykyään ei suositella maitotuotteita ollenkaan annettavaksi nappuloiden kanssa. Maidon kalsium tekee nappuloiden raudan käyttökelvottomaksi. Eli jos antaa jotain maitotuotetta niin kannattaa odottaa ainakin pari tuntia nappuloiden antamista ennen kuin antaa tai sitten esim. kotiruoan kanssa.

6. Kisuw Vierailija

mun koira tykkää ainaki maidosta, huom. laktoosittomasta, eikä sille tuu mitään oireita.. enkä mä sille oo ku kerran antanu maitoo, etten mä sille joka päivä sitä juota x3 ja mikä toi kahvi juttu oli, alkuperäinen kysymyshän liittyi maitoon...

7. böbö Vierailija

vitut on

8. miksu Vierailija

join lasillisen maitoia ja koira rupesi nuolemaan lasia . Aattelin että saako sitä antaa koiralle ? annoin toisen kerran maitoa koiralle eikä maha mennyt sekaisin ! voiko siitä tulla koiralle jotain vaivoja ? äiti sano jos koiralla puuttuu kalsiumia ?

9. miksu Vierailija

join lasillisen maitoia ja koira rupesi nuolemaan lasia . Aattelin että saako sitä antaa koiralle ? annoin toisen kerran maitoa koiralle eikä maha mennyt sekaisin ! voiko siitä tulla koiralle jotain vaivoja ? äiti sano jos koiralla puuttuu kalsiumia ?

10. Hyvä jos niin! Vierailija

Tuossa kävin minuutti sitten vessassa ja maitolasi jäi pöydälle. Meillä on sellasnen yks ja puol vuotias tiibetinspanieli neitii joka oli sitten käyny vähän juomassa siitä maitolasista. Sitten iski paniikki, mutta muistin että ittellä on laktoosi-intorelsnssi, joten ei kai tän palstan lukemisen jälkeen siinä mitään. Pikkukoirillahan on herkkä maha joten niille kannattaa antaa laktoositonta maitoa jos tavallisesta ja laktoosittomasta pitää valita. :)

11. Moi Vierailija

En tajua yhtään näitä "Annan koiralleni maitoa koska se kerjää sitä"-tyyppejä. Opetatte koiralle kerjäämistä.......tottakai se aina alkaa maitoa kerjäämään jos kerran on oppinut että sitä saa kun kerjää...

12. Me menemme molemmat ripulille maidosta. Olemme koirani kanssa laktoosiallergikkoja. Laktoosittomina maitotuotteet käyvät hyvin.

Suklaata en koiralleni anna enkä muitakaan sellaisia tuotteita, joista sille voi olla haittaa. Sehän olisi omituista, jos tekisin pahaa lemmikilleni, joka on kokonaan minusta riippuvainen!

13. Nanax Vierailija

Meillä koira ei tavallisesti saa maitotuotteita lainkaan. Joskus harvoin laktoositonta piimää tai kermaviiliä tai jos nyt joku juustonjämä on kaapissa kuivumassa, saa sitä "temppupalkkana" pari nopan kokoista nökärettä kerrallaan.

Olen myös tietoinen, että koira on laktoosi-intolerantikko eläin, toiset herkempiä kuin toiset. Maitotuotteista olen saanut eläinlääkäriltä suosituksen, että jos koiralla on maha sakaisin niin ruoaksi vain keitettyä riisiä ja laktoositonta piimää tai kermaviiliä pikkuisen seassa. Saa näin nesteitä (riisiin imeytyy paljon vettä eli ei ehkä mene heti läpi jos maha on kuralla) ja pitäisi olla hyvin sulavaa ja vatsaa rauhoittavaa sapuskaa tämä.

Pointti: tavallista maitoa en anna koiralleni, kuten en myöskään sipulia, suklaata, kofeiiniä tai sokeria tai ylipäätään ihmisten jämäruokia, joissa on aina lisäaineita tai mausteita.

14. Järkeäpäähän Vierailija

en nyt ihan tajua, miksi täällä ihmiset alkoivat puhua kahvista ? Kahvissa on kofeiinia ja se EI ole hyväksi koiran sydämelle ja vaikka ei "oireita" näkyisikään niin miksi sitä pitäisi antaa kun ei siitä mitään hyvääkään ole ? Maito on nykyään epäterveellistä jopa ihmisille sillä maitoatuottavat lehmät saavat paljon kemikaaleja sisältäviä rehuja joista kertyy paljon ylimääräisiä aineita elimistöömme. Miksi antaisit koirallesi maitoa, varsinkaan kun sen tarkkaa vaikutusta ei voi tietää ? Piimä ja muut hapan tuotteet ovat sitten asia erikseen, mutta josset anna koiralle suklaata kun se kerjää, miksi annat maitoa joka ei myöskään kuulu koiran/suden ravintoon ?

15. Zeta10 Vierailija

Ihan samaa mieltä oon! Mulle kans eläinlääkäri sano ettei kannata tuota maitoa antaa

16. touho Vierailija

Touhon valinnasta saa suomalaista ruokaa lemmikille sekä runsaasti tietoa mm. raakaruokinnasta. Kannattaa tutustua verkkokauppaan os. https://www.touhonvalinta.fi/

17. kimberly1804 Vierailija

Pakko vastaa vaik 10 vuotta ikää ketjulla. tähän sopii se mitä joku sanoi, että kaikki ovat myrkyllistä liikana, joko oot kukkis tai sit puuttuu maalaisjärki. Semantiikkaa eka vähän, kofeiinissa/kahvissa ei ole teobromiinia mutt +:ssaa sinulle sillä pieni osa kofeiinista kyllä metaboloituu teobromiiniksi. Wikstä lainaus ja jos et luota siihen, niin katso muualta. "Koska 12 % kofeiinista metabolisoistuu teobromiiniksi ja kupillisessa kahvia on n. 100 mg kofeiinia, saa kupillisesta kahvia n. 12 mg teobromiinia." "LD50 painokiloa kohden on 300 mg koiralle ja 200 mg kissalle" jopa raakasuklaa ei normikoiralle 15-25kg vaikkapa tuota ongelmia, jos ei erityist yliherkkyyttä ole. oma dogi ei varmaa kuolis eikä pahemmin sairastuisi, jos vaikka 3-5 levyä maitosuklaata söisi muuten kuin tulisi erittäin huono olo tod.näk. ihan vain rasvasta ja sokerista. minullekkin tulisi. se painaa n.36. itse painan n.70. Teobromiini on myrkyy myös ihmiselle mutta metaboliamme on niin erilainen et harvemmin siitä mtn. seuraa. mutta kait jostain uutetusta teobromiinista kunnon överit meidätkin voisi tappaa.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri