Saako koulun ruoalla tarjolla olevan hedelmän tms. ottaa mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ihan tyhmä kysymys, mutta kuulin erään keittiöhenkilökuntaan kuuluvan valittavan kun oppilaat ottaa hedelmiä mukaansa ruokalasta. En nyt ole varma oliko kyse useasta hedelmästä vai siitä mikä on kullekin varattu. Eli saako sen hedelmän ottaa mukaan ja syödä iltapäivällä?

Tietoa mulla ei ole,mutta aikoinaan koulussa kun itse olin niin silloin tuli kyllä sanomisia jos hedelmän meinasin ottaa ruokalasta mukaansa ja syödä muualla.Mun mielestä se on ihan typerää.Olisi just fiksua,että jos ruoan kanssa tarjotaan vaikka omena niin sen voi ottaa mukaansa ja syödä myöhemmin vaikka iltapäivällä vasta.

Monissa (ala)kouluissa ainakin niiden on katsottu aiheuttavan senverran ongelmia, että on kielletty ottaa.

Ongelmia tyyliin: sisälle ei voi jäädä välkällä syömään kun ei ole valvontaa, ulkona taas: heitänpä tällä omenalla kaveria/seinää/katolle/katsonpa miten ison sotkun mandariinillä saa/hei ope, mikko vei mun omenan/unohdan omenan mätänemään vkonlopuksi pulpettiin tai patterin väliin, pihalla pyörii kymmenen omenankaraa houkuttamassa tuholaisia jne.

Ei ole suotavaa yleensä. Ihan siksi, että sitten niitä kuoria (esim. mandariini. banaani) löytyy pitkin käytäviä. Ja vaikka vietäisiinkin roskikseen, biojätteen paikka ei ole sekajätteessä. Jos taas on näitä kuori päällä syötäviä (esim. omena), niin kauhean hygienistä se ei enää ole siinä vaiheessa, kun hedelmä on ollut repussa pyörimässä. Ja aina on sekin vaara, että hedelmä sotkee kirjat, jos se ei ole rasiassa tai muuten asiallisesti säilytetty.