saako kutsuttu jäädä menemättä juhliin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja letkukinttu:
eli synttärisankari ei saa loukata ketään jättämällä kutsumatta, mut sankaria saa loukata jättämättä tulematta?
No miks kaikki pitäis kutsua? Tietysti jos vain yks joukosta kutsumatta voi mieli pahoittua. Vähän tilanne kohtaista.

ihan sitä vaan tässä mietin, et jos lapsen on pakko kutsua myös se jota ei halua juhliin, syystä tai toisesta, koska se katsotaan kiusaamiseks, niin eikö silloin myös kun kutsutaan juhliin niin pitäis sinne mennä, koska jos jäät pois, niin kiusaat sitä jonka juhliin et halua mennä?
miks se ei toimi sit niinpäin? jos kerran kaikkien kanssa pitää olla kaveri?

Miten niin se on kiusaamista jos jää pois? Jos ei vaan sovi juhlat just sillo?
Aivan eriasia on jos luokan pojat yhdessä päättävät, että Petterin synttäreille ei mennä. Se on kiusaamista.

Alkuperäinen kirjoittaja Äityli kolmelle:
eli synttärisankari ei saa loukata ketään jättämällä kutsumatta, mut sankaria saa loukata jättämättä tulematta?
No miks kaikki pitäis kutsua? Tietysti jos vain yks joukosta kutsumatta voi mieli pahoittua. Vähän tilanne kohtaista.

ihan sitä vaan tässä mietin, et jos lapsen on pakko kutsua myös se jota ei halua juhliin, syystä tai toisesta, koska se katsotaan kiusaamiseks, niin eikö silloin myös kun kutsutaan juhliin niin pitäis sinne mennä, koska jos jäät pois, niin kiusaat sitä jonka juhliin et halua mennä?

Miten niin se on kiusaamista jos jää pois? Jos ei vaan sovi juhlat just sillo?
Aivan eriasia on jos luokan pojat yhdessä päättävät, että Petterin synttäreille ei mennä. Se on kiusaamista.

olikin kyse siitä et saako lapsi valita meneekö juhliin vai ei, tietysti on eriasia jos aika ei syystä tai toisesta sovi.

Minä en henk.koht ymmärrä näitä juttuja, että koko luokka pitää kutsua, tai pelkät pojat/tytöt, meillä kutsutaan ne ketä halutaan, eikä siihen todellakaan kuulu kaikki luokan tytöt, muualtakin tulee muutama kaveri ja kyllä johonkin on pakko vetää raja montako kutsutaan, jo pelkästään tilan vuoksi.
Niin ja mahtuu meillä vieraiden joukkoon jokunen poikakin ;)

Minusta aina saa jäädä pois jos ei halua kutsuille mennä, se miten sen pois jäämisen ilmoittaa, onkin sitten ihan eriasia.

mites sitten jos kerran kaikki on lapsen kutsuttava juhliin, niin voiko sit joku jäädä tulematta sen takia et ei halua sen lapsen juhliin?

annatteko lapsen valita itse, vai mennäänkö aina juhliin kun on kutsuttu?

Voi jäädä pois ja keksiä vaikka valkoisen valheen, että ei pääse. Ei tarvi sanoa, että ei halua tulla. Se olisi väärin, mielestäni. Tämänkin voi hoitaa tahdikkaasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
mites sitten jos kerran kaikki on lapsen kutsuttava juhliin, niin voiko sit joku jäädä tulematta sen takia et ei halua sen lapsen juhliin?

Voi jäädä pois ja keksiä vaikka valkoisen valheen, että ei pääse. Ei tarvi sanoa, että ei halua tulla. Se olisi väärin, mielestäni. Tämänkin voi hoitaa tahdikkaasti.

Jos nyt lapsista puhutaan, niin mitä sillä opetetaan LAPSELLE että on ok kertoa pikkuvalheita?

Ei kai se ihan noinkaan mene, ei ainakaan mun mielestä. Sillä kaikkia ei ole pakko kutsua. Ainut mistä mulla on sanottavaa tässä "kaikki-on-kutsuttava-jutussa" on se että kutsukortit tulee lähettää kotiin eikä esittää kutsuja kaikkien kuullen jos kaikkia ei ole kutsuttu. Tavallista kohteliaisuutta ehkä?

Kiitetään kutsusta ja lähtetään onnittelukortti, se riitttää jos ei halua mennä juhliin. Lapsi saa itse valikoida jos tahtoo mennä juhliin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:

Jos nyt lapsista puhutaan, niin mitä sillä opetetaan LAPSELLE että on ok kertoa pikkuvalheita?

No, lapsethan haluaa kyllä ihan aina synttäreille, mutta jos synttärisankari esim kiusaa lasta, niin silloin ei tarvi sinne mennä. Ja toki valehdella ei saa. Ehkä vanhemman kannattaisi sitten keksiä jotain menoa ja sillä verukkeella lapsi ei joutuisi synttäreille. Olet oikeassa valehtelun suhteen.

Etkö ymmärrä?

On aivan eriasia tehdä tietoinen valinta jättää pois ryhmästä joku tai jättää menemättä.

no mun mielestä ei.. ei ollut siis kyse siitä et yks jätetään kutsumatta, vaan siitä saako lapsi itse valita ketä kutsutaan.
asia pitää miettiä tietenkin niin et yhtä ei jätetä kutsumatta, mut silloinhan voi jättää useamman kutsumatta niin tilannetta ei synny?miksi vaaditaan kaikki kutsumaan kun kaveria pitää olla kaikille, mut annetaan jäädä juhlista pois, kun kaveria ei tarvii olla kaikille?

Etkö ymmärrä?

On aivan eriasia tehdä tietoinen valinta jättää pois ryhmästä joku tai jättää menemättä.

no mun mielestä ei.. ei ollut siis kyse siitä et yks jätetään kutsumatta, vaan siitä saako lapsi itse valita ketä kutsutaan.
asia pitää miettiä tietenkin niin et yhtä ei jätetä kutsumatta, mut silloinhan voi jättää useamman kutsumatta niin tilannetta ei synny?miksi vaaditaan kaikki kutsumaan kun kaveria pitää olla kaikille, mut annetaan jäädä juhlista pois, kun kaveria ei tarvii olla kaikille?

Niin?

Ei kukaan ole vaatinut missään kaikkia kutsumaan, vai onko missä?
Siitä on kyse ollut että yhtä ei saa jättää ulkopuolelle ja jos se tarkoittaa että kuuden sijaista kutsutaankin seitsemän niin silloin kaikki pitää kutsua.
Mutta jos luokalla on 10poikaa ja vain 6 kutsutaan niin ok.

Yhteistyössä