Saako lapsenne ja minkä ikäiset katsoa......

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tässäpä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tässäpä

Vieras
Hauskoja Kotivideoita tai Mieletöntä maailmaa ( tai joku tuon niminen ohjelma se oli - missä on kanssa noita kotivideopätkiä)?

Minulla vain äitini tolkuttaa, että ette sitten anna lapsenne katsoa Kotivideoita. Niissähän tehdään vain kaikkia hölmöjä juttuja ja lapsi tekee ne perässä. Kun lapsi oli vain mummolassa hokenut, että "hän tekee nyt kepposia". Ikää lapsella on 7v. Ja muutenkin hänellä on nyt syksy mennyt koulussa ihan pyllylleen. Äitini vain epäilee, että noista Kotivideoista lapsi on saanut vaikutteita koulukäyttäytymiseen.

Toinen mitä äitini haluaisi ehdottomasti evätä lapselta ovat Bamse ja Nalle Puh-sarjakuvalehdet. Hänestä lapselle ei niitä pitäisi lueka ollenkaan. Asiantuntijatkin ovat muka kieltäneet lukemaan opettelevilta lapsilta sarjakuvalehdet. Että lapset eivät muka opi lukemaan, jos katselevat vain pelkkiä sarjakuvalehtiä. Mitenhän tuonkin asian laita mahtaa todella olla?

Ääh, ei ne mitään matki, kun itse ainakin olen kauhistellut kovaan ääneen, että toi varmasti sattui/teki kipeää.
En todellakaan pidä ohjelmasta, mutta mieheni haluaa katsoa sitä.

Meillä lapset leikki alta kouluikäisenä "hauskoja kotsavideoita", eli pelleilivät ja kaatuilivat minkä kerkesivät. Nykyään noi leikit on jo jääneet, mutta edelleen meidän perheessä on sanonta "tosta olis saanu hyvän kotivideon" tilanteista joita vastaavia on nähty telkassakin.

Lasten ekaluokan opettaja sanoi: "ihan sama mitä lukee kunhan lukee: kirjoja, sanomalehteä, sarjakuvia..."

Kyllähän se on varsinkin sellaisen lapsen kanssa, joka on huono lukemaan, että parempi siinä vaiheessa lukea edes niitä sarjakuvalehtiä kuin kieltää. Että nyt luet kunnon kirjoja tai et mitään. Itse olen ollut pienestä pitäen sellainen, että halusin lukea kaikkea sarjakuvia, kirjoja, lehtiä tai vaikka maitopurkin kylkeä. Kun taas pikkusiskoni ei aluksi ollut kovin innokas. No sarjakuvia hän suostui silloin tällöin lukemaan (eikä vain katsomaan kuvia), häntä kannustettiinkin lukemaan edes jotain eikä painostettu ja nyt myös siskoni on innokas lukia aikuisena.

Meillä on lapset niitä aina katsoneet kanssani, siis heti kun vain ovat telkkaria alkaneet katselemaan. Mutta duudsoneissa olen pitänyt linjaa. Mun mielestä ne ei sovi yllätyshulluille alakouluikäisille.

Ja sarjakuvista sen verran, että mun mies on oppinut aikanaan ennen kouluikää lukemaan juuri nimenomaan sarjakuvien avulla. Meillä myös pojat on ollut innokkaita sarjakuvien lukijoita ja kun noita lukivaikeuksia on ollut, niin opet yms. ovat pitäneet hyvänä, että edes sarjakuvia paljon lukevat (toki lukevat välillä muitakin kirjoja).

Yhteistyössä