Saako lapset mielestäsi kiljua ja huutaa pihalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28457851]:laugh: Tervetuloa Kallioon. ;)[/QUOTE]

Miten niin tervetuloa? sielläkö äijät huutaa? onko se sit niinkun susta ihan ok ja kiva juttu? ;) vai kenties pirun ärsyttävää

Suomi taitaa olla ainoa maa, jossa lasten pitäisi olla äänettömiä ja mieluiten myös näkymättömiä, ettei ketään vaan alkaisi ärsyttämään!:confused:

Tää ei kyllä itse asiassa ole totta.

Suomalaiset lapset kiljuu jostain syystä aika paljon. Täällä on jonkinlainen kiljahtelukulttuuri. Myös monesti ihmiset kälkättävät (siis puhuvat) pahalla ja kimakalla äänellä, niin miehet kuin naiset.

Britit ovat vielä pahempia, samoin aussit ja jenkitkin. Kanadalaiset eivät mäkötä samalla tavalla...

Ja, hassua kyllä, vaikka eteläamerikkalaiset ja välimeren alueen ihmiset muuten ovat vilkkaita ja puhuvatkin elehtien ja vilkkaasti, ei tämmöinen täkäläinen kiekuminen ja kiljahtelu tule kyllä niissä maissa kuuloonkaan...

Tunisiasta ei kannata puhua samana päivänäkään... siellä on varsin hiljaista.

Pieni tarina: iäkäs sukulaistätini, evp opettaja, kaipaa ihan hirveästi lasten ääniä kotikulmillaan. Hän sanoo usein, että tuntuu kuin jo haudassa eläisi kun ei naapuripihassa, ei missään näe enää lapsia leikkimässä saati riemuitsemassa elämisen keväästä. Siinäpä sitten itsekin aloin miettimään, että joo, miten voi oikeasti elää, jos ei lapsia lataamassa uutta uskoa tulevaisuuteen.

Kaikesta juttuni kaunosieluisuudesta huolimatta, en pitänyt naapurin pihalle ilmestyneestä trampasta, jossa pulska turkkillaisvenäläinen macho-kasvatuksen saanut yksitoistavuotias käytöshäiriöinen poika kidutti pikkusiskoaan ja pikkusiskon kavereita hengiltä useamman viikon. Lopulta sanoin vanhemmille, että turvasyistä olisi mukavaa, jos siirrätte trampan ja ryhdytte tarkemmin seuraamaan kenen poikaa pienemmän kallo halkeaa. Pikkusiskot kavereineen kiljuivat hampaansa pihalle ja se oli niin kaameaa kuultavaa, että sen jälkeen minun fiilikseni lasten leikkejä kohtaan kylmenivät. Joten raja kaikella.

[QUOTE="noh";28457870]Miten niin tervetuloa? sielläkö äijät huutaa? onko se sit niinkun susta ihan ok ja kiva juttu? ;) vai kenties pirun ärsyttävää[/QUOTE]

Täältä noita äijiä löytyy välistä vähän turhankin paljon örisemästä ikkunan alta. Repesin vain tuolle naapurin ukko huutamassa ikkunan alla -visiolle, ku täällä se on melkein jokapäiväistä näin kesäsäillä. (Mulla on tänään ollut nauru herkässä vähän kaikelle...) Joo, eli ei oo kauheen kiva juttu kuunnella ku ihmiset möykkää.

Lasten huutoa kyllä kuuntelee melkein mieluummin ku aikuisten riitelyä ja huutoa. Ymmärrän kyllä sen, että jatkuva kiljuminen ärsyttää. Välillä meinaa itsellä palaa tuohon omaan lapseen käämit (ikää 8kk) ku vaan kiljuu. No, voihan sitä yrittää kieltää ja hyssytellä, mutta... Yleensä lopettaa kiljumisen ja huutamisen, ku juttelen hänelle tosi hiljaisella ja matalalla äänellä. ;)

Äää, tämäpä olikin mielenkiintoinen aihe. Olen meinaan itse miettinytkin aloittavani tästä keskustelun sillä "aihe koskettaa minua".. Noin < 70 metrin päästä tästä kerrostalosta jossa asumme on pitkä rivi tai jono pienkerrostaloja. Joka hiivatun päivä viikonloppuisin (ja monesti viikollakin) sen kerrostalon mukulat HUUTAA, KILJUU JA RÄÄKYY niin hiton kovaa, että se kuuluu tänne meille astikkin. Mä nyt olen itse raskaana ja on ollut koko odotusaika yhtä huonovointisuutta ja sängyssä makaamista.

Makuuhuoneessa on lähes mahdotonta saada levähtää rauhassa. Oli sitten ikkunat kiinni tai auki, tuo penikoitten huuto kuuluu sisälle niin voimakkaasti että esim. viime viikonloppuna mä meinasin räjähtää ja mennä sanomaan niille lapsille, että olkaa nyt hyvä luoja edes puoli tuntia hiljennettyinä!!
Oli sillon tosi huono olo ja olin nukkunut monta päivää kehnosti. Mä sain aina torkahdettua ja heräsin kun ne lapset huutaa. Tai lähnnä sieltä yhden pojan ääni nousee esille.
Välillä se kuulosstaa sieltä että se sen äänikin ihan katoaa. Ja nyt mä en valehtele/liiottele; se oikeesti HUUTAA vaan huutamisen vuoksi. "AÄAÄAÄAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!" "LASSIIIII!!! OOOÄÄÄÖÖÄÄÄÖÖÖÄÖÄ!!! Ottaa pattiikin kun oma vauva syntyy alle kahden kuuakuden sisällä ja haluaisin "nauttia hiljaisuudesta" edes hetken ennen kuin saan kuunnella vauvan itkua herkeämättä. (Sanokaa vaan itsekkääksi.)

Ymmärrän että lapset leikkii ja mekastaa, mutta mun mielest'ä tuo menee jo hyvän maun ulkopuolelle. Olenkin miettinyt, että eikö niiden vanhemmat "kuule" sitä huutamista, -vai eivätkö vaan jaksa enään välittää.
Asuin itse ennen lastentarhan naapurina ja siellä ei se lasten meteli ollut edes tuollaista. Kai ne tarhan tädit siellä "kielsivät" liian huutamisen?

Tänään olivat sisällä kun satoi, mutta vähän aikaa sitten tulivat pihalle taas huutamaan. Onneksi en asu samassa talossa niiden ärsyttävien, huutavien mukuloiden kanssa. Sillon ne huutaisi oikeasti korvan juuressa. Omat lapseni aion opettaa hyville käytöstävoille ja sillei ettei ole mukavaa kun rääytään kokoajan. V*ttu että ei pää kestä, toivottavasti saadaan uusi asunto jo ennen lapsen syntymää.

Tässä pihalla riehuu poikalauma jossa tuskin suomalaisia lapsia on yhtään. Meteli on sanoinkuvaamaton! Rääkymisellä ei ole mitään rajaa : / Joku kerta vielä huudan parvekkeelta että TURPA KIINNI KAKARAT!

Niin ja tämä pää kiljuja/huutaja ei todellakaan ole enän mikään pikku penikka vaan noin 9-11 vuotias poika. Hänelät untuisi äänien perusteella olevan muutama luultavasti vähän nuorempi leikkikaveri / ehkä jopa veli jotka myös huutavat, -ikäänkuin melkein kannustaa tätä "Kunigas" -ystäväänsä.. :)

"Välillä se kuulosstaa sieltä että se sen äänikin ihan katoaa. Ja nyt mä en valehtele/liiottele; se oikeesti HUUTAA vaan huutamisen vuoksi. "AÄAÄAÄAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!" "LASSIIIII!!! OOOÄÄÄÖÖÄÄÄÖÖÖÄÖÄ!!! Ottaa pattiikin kun oma vauva syntyy alle kahden kuuakuden sisällä ja haluaisin "nauttia hiljaisuudesta" edes hetken ennen kuin saan kuunnella vauvan itkua herkeämättä. (Sanokaa vaan itsekkääksi.
TäSillon ne huutaisi oikeasti korvan juuressa. Omat lapseni aion opettaa hyville käytöstävoille ja sillei ettei ole mukavaa kun rääytään kokoajan. V*ttu että ei pää kestä, toivottavasti saadaan uusi asunto jo ennen lapsen syntymää.[/QUOTE]

Mä repesin tälle ihan täysin!! :D :D Oli elävästi kuvailtu tuo huuto. Tsemppiä sulle tulevaan! Hommaa korvatulpat niin saat levähdettyä!

[QUOTE="vieras";28457795]Joo, voin kuvitella kuinka vihattu penskas on jos huutamisen riemusta siellä saa kirkua. Sellaset muksut on kertakaikkisen ärsyttäviä. Toki se vika on vanhemmissa.[/QUOTE]

Kuvittele vaan, mutta saa se silti huutaa 2,5-vuotiaan riemulla :) meillä on onneksi iso tontti, ettei kukaan siitä kyllä häiriinny.

[QUOTE="vieras";28458211]Kuvittele vaan, mutta saa se silti huutaa 2,5-vuotiaan riemulla :) meillä on onneksi iso tontti, ettei kukaan siitä kyllä häiriinny.[/QUOTE]

Niin, niinkuin sanottu on hieman eri jos asuu siellä mettän keskellä tai missä sit ikinä, josta se ei muille kuulu. Daa.

Meidän muksu pihalla puhuessaan HUUTAA. Meillä ei ole naapureita lähelläkään, mutta silti mä käyn sanomassa tenavalle, että nyt loppuu huuto, seuraavasta äänen korotuksesta joudut loppupäiväksi sisälle tms.
Ihan vaan siksi, koska se on raivostuttavaa! Se mölötys kuuluu sisälle asti ja tuo puhuu ihan taukoamatta. Ihan koko ajan. Unissaankin.
Musta on ok, kun tossa on kavereita leikkimässä ja ovat hippaa tms niin toki siinä desibelit nousee, mutta että yksinään möykkää äänensä käheäksi |O

[QUOTE="vieras";28458741]Niin, niinkuin sanottu on hieman eri jos asuu siellä mettän keskellä tai missä sit ikinä, josta se ei muille kuulu. Daa.[/QUOTE]

Ei tarvitse asua metsään keskellä, riittää kun on varaa ostaa isompi tontti kaupunkialueelta :)

Siis miksi lapset eivät saisi huutaa ulkona??? Parempi että huutavat siellä kuin sisällä. Meidän lapset huutavat joskus kaikki kilpaa, yhtä aikaa, ja melkoinen ääni siitä tulee, mut en oo ulkona kieltänyt kun eivät tee sitä koko ajan. Sisällä en anna huutaa, niin kai sitä jossain on päästettävä höyryt ulos. Tuskinpa mitkään lapset huutaa koko ajan.

Kannattaa itse muuttaa sinne metsän keskelle jos äänet häiritsee.

Ja tiedättekö missä ne lapset oppii huutamaan? Päiväkodissa, siellä on niin kova meteli, että on pakko huutaa että saa äänensä kuuluviin :D

No ei kyllä mitään älytöntä kiljumista tartte kenenkään kuunneella missään.
Leikkiin kuuluu äänet, mutta eikai sitä kilpaa tarvii kiljua?
Meijän pihassa nuo kakarat menee kesäiltaisin ulos siinä 21.00 huutavat siinä puoleenyöhön. Lisäksi potkivat palloa, joka on muuten kiellettyä pihassa sen takia, että ovat jo KAKSI ikkunaa rikkoneet.
Vanhempia ei kiinnosta ollenkaan. Heidän mielestään on ihan ok, että 5-7 vuotiaat kuppaavat yöllä ulkona.
JA se meteli ei oo mikään pieni mikä niistä lähtee..

Saa. Vaikka mua välillä ärsyttääkin herätä omassa omakotitalossani klo 6 aamulla siihen, että naapureiden ipanat leikkivät ja kiljuvat pihallansa. Mutta vastaavasti meidän iltavirkut lapset kiljuvat ja leikkiät iltamyöhään omalla pihallamme.
Antaa lasten leikkiä, mutta suoraa kiljumista tms en kyllä kuuntele. Leikkiä ei aina vain voi ihan hiljaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja ääntä mahtuu;28458933:
Siis miksi lapset eivät saisi huutaa ulkona??? Parempi että huutavat siellä kuin sisällä. Meidän lapset huutavat joskus kaikki kilpaa, yhtä aikaa, ja melkoinen ääni siitä tulee, mut en oo ulkona kieltänyt kun eivät tee sitä koko ajan. Sisällä en anna huutaa, niin kai sitä jossain on päästettävä höyryt ulos. Tuskinpa mitkään lapset huutaa koko ajan.

Kannattaa itse muuttaa sinne metsän keskelle jos äänet häiritsee.

Ja tiedättekö missä ne lapset oppii huutamaan? Päiväkodissa, siellä on niin kova meteli, että on pakko huutaa että saa äänensä kuuluviin :D

Meidän muksu ei ole ollut vielä päivääkään tarhassa. Silti se leikkiessään HUUTAA, koko ajan. Ellei sille käy sanomassa, että nyt loppuu. Sit muistaa sen noin puoli tuntia.

JA me asutaan ihan landella. Lähin naapuri ei todellakaan kuule vaikka tossa huutaa kuinka.

Musta on tärkeetä vaan muksunkin tajuta se normaali äänenkäyttö.

Äää, tämäpä olikin mielenkiintoinen aihe. Olen meinaan itse miettinytkin aloittavani tästä keskustelun sillä "aihe koskettaa minua".. Noin < 70 metrin päästä tästä kerrostalosta jossa asumme on pitkä rivi tai jono pienkerrostaloja. Joka hiivatun päivä viikonloppuisin (ja monesti viikollakin) sen kerrostalon mukulat HUUTAA, KILJUU JA RÄÄKYY niin hiton kovaa, että se kuuluu tänne meille astikkin. Mä nyt olen itse raskaana ja on ollut koko odotusaika yhtä huonovointisuutta ja sängyssä makaamista.

Makuuhuoneessa on lähes mahdotonta saada levähtää rauhassa. Oli sitten ikkunat kiinni tai auki, tuo penikoitten huuto kuuluu sisälle niin voimakkaasti että esim. viime viikonloppuna mä meinasin räjähtää ja mennä sanomaan niille lapsille, että olkaa nyt hyvä luoja edes puoli tuntia hiljennettyinä!!
Oli sillon tosi huono olo ja olin nukkunut monta päivää kehnosti. Mä sain aina torkahdettua ja heräsin kun ne lapset huutaa. Tai lähnnä sieltä yhden pojan ääni nousee esille.
Välillä se kuulosstaa sieltä että se sen äänikin ihan katoaa. Ja nyt mä en valehtele/liiottele; se oikeesti HUUTAA vaan huutamisen vuoksi. "AÄAÄAÄAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!" "LASSIIIII!!! OOOÄÄÄÖÖÄÄÄÖÖÖÄÖÄ!!!

Kuulostaa aika tutulta, meidän pihallakin kakarat kiljuu ja huutaa tälläkin hetkellä, ikkunoita ei voi pitää auki, koko helevetin kesän nuo huusivat 8-23 joka päivä, nytkun koulut on alkaneet niin huutaminen on vain 15-23, viikonloppuisin taas koko päivän.

Myös pihalle levitellään roskia ja palloa potkitaan ikkunoihin ja kellarin oveen. Asumme paritaloissa, ja tuo huuto ei ole mitään ilosta huutamista vaan ihan muuten vaan. Lapset ovat aina porukassa, 7-15 vuotiaat samassa porukassa, parasta on se, että viikonloppuisin vanhemmat penskat vetää kaljaa ja siideriä tuossa pihalla, ja pikku mukulat on siinä vieressä ja vanhemmat eivät kiinnostu noiden tekemisistä.

Seuraavassa yhtiökokouksessa tulee aiheesta keskustelua, joku roti tuohon hommaan pitäisi saada.

Pieni tarina: iäkäs sukulaistätini, evp opettaja, kaipaa ihan hirveästi lasten ääniä kotikulmillaan. Hän sanoo usein, että tuntuu kuin jo haudassa eläisi kun ei naapuripihassa, ei missään näe enää lapsia leikkimässä saati riemuitsemassa elämisen keväästä. Siinäpä sitten itsekin aloin miettimään, että joo, miten voi oikeasti elää, jos ei lapsia lataamassa uutta uskoa tulevaisuuteen.

Kaikesta juttuni kaunosieluisuudesta huolimatta, en pitänyt naapurin pihalle ilmestyneestä trampasta, jossa pulska turkkillaisvenäläinen macho-kasvatuksen saanut yksitoistavuotias käytöshäiriöinen poika kidutti pikkusiskoaan ja pikkusiskon kavereita hengiltä useamman viikon. Lopulta sanoin vanhemmille, että turvasyistä olisi mukavaa, jos siirrätte trampan ja ryhdytte tarkemmin seuraamaan kenen poikaa pienemmän kallo halkeaa. Pikkusiskot kavereineen kiljuivat hampaansa pihalle ja se oli niin kaameaa kuultavaa, että sen jälkeen minun fiilikseni lasten leikkejä kohtaan kylmenivät. Joten raja kaikella.

eiköhän tääki homma ala risoo kun monikulttuurin tuottamat hedelmät mölyyvät kilpaa pihalla ja potkivat kaikkea mikä pitää pahinta meteliä. niin kuin joku jo sanoi, mielestäni myös häiriö käyttäytymistä... ihmettelen toki myös kotimaan kutujen tuottajien vapaata kasvatusta kaikkea kohtaan :S

Yhteistyössä