Saako myyjä kysyä asiakkaalta suoraan , muiden kuullen että onko sinulla rahaa

viisikymppinen isoäiti

Tunnettu jäsen
27.04.2012
33 333
2 849
113
Näin sattu subilla vuokatissa. Sinne tuli nainen, no ehkä oli laitapuolen kulkijoita, pyysi kahvin. Kassa kysy, että onko sinulla rahaa. Nainen meni hämilleen ja naurahti, että on. En tiiä, voihan olla että oli ns, vanha asiakas joka joskus jättänyt maksamatta. Aika noloo kuitenkin.

Tällä palstalla aina silloin tälköin näkee näitä saako kassa/tarjoilija/pph/opettaja tms. sanoa jotain. Minä käsitän termin näissä yhteyksissä niin, että kieltääkö joku laki, säännös tai määräys sanomasta jotain. Siis että se on eri asia, kuin että "onko kohteliasta sanoa...".

Aika harvassa on ne asiat mitä ei saa kysyä tai sanoa sanavapaassa maassa.

Ja itse asiaan, niin tokihan myyjä saa kysyä rahaa ja vaikka pyytää maksua etukäteenkin. Ei mikään laki sitä estä. Eri asia on se, että onko kyseinen toimintamalli se kaikista kohteliain.

Myyjä tosiaan olis voinut sanoa vaan hinnan, eikä tuollalailla asiaa esittää, mut tosiaan ei voi tietää kuinka usein ko henkilö on tuolla käynyt.

Omalla kohdalla on taas käynyt sellaisia tilanteita et kun näitä laitapuolenkulkijoita on tullut syömään tai kahville, on osa asiakkaista tullut sanomaan et voitko heittää nuo ulos kun haisevat..siinä sitten selittelet et kun valitettavasti ne on kahvinsa maksaneet ja ovat asiakkaita samalla lailla, en mä voi sanoa et mene pois..kuten en sano sellaisillekkaan jotka löyhkää hajuvedelle kilometrin päästä.