Saako pomo soittaa sairaslomalaiselle ja kysellä työasioista? Kyseessä pitkä sairasloma ja syynä masennus.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minttu"

Vieras
Onko se ok, että pomo soittelee kysyäkseen työasioista, että miten tämä ja tämä asia hoidetaan? Tai sitten ihan vaan vointia ja surkuttelee, että miten se nyt silleen. Työntekijä on sairaslomalla henkisen uupumuksen, masennuksen ja työperäisen stressin takia. Soittelua on lähes päivittäin, useita kertoja viikossa ja jos ei puheluun vastata, niin sitten joko tekstiviestillä häiritsee tai jopa tulee käymään kotona.

Ei ole asiallista. Mutta pomo voi olla myös ihan aidosti huolissaan ja siksi soittelee usein. Voi tulla siksikin kotiin käymään että pelkää että masentunut on tehnyt jotain itselleen kun ei vastaa... Siinä mielessä ehkä ihan hyväkin että joku välittää...? :) Ja jos on tähän asti vastaillut ja hoitanut asioita sairaslomalla niin pomo voi olettaa ettei sitä sitä pane pahakseen. Kannattaa sanoa suoraan jos haluaa olla rauhassa sairaslomalla.

Ei ole sopivaa mutta saahan se toki soittaa. Itse kun jäin aikanaan äitiyslomalle pomo soitti pari kuukautta lähes päivittäin, kylmästi tein sen että lopulta en vastannut mihinkään. Tekstiviestillä ilmoitin koska olisin palaamassa töihin. Pari kertaa on jotin liirumlaarum (tuletko kesäkuussa viime vuoden pikkujouluihin yms.) viestejä tullut.

Mullekkin on soiteltu heti seitsämältä aamusta että paljon nyt on kuumetta :D olin siis viikon sairaslomalla influenssan takia. Ja kerran soitettu ja käsketty kuvailla oireita :D ja ihan lääkärin luvalla ollut poissa.

Kyllä saa soittaa. Nykyään sitä jopa suositellaan pitkien sairaslomien kohdalla. Sinne kotiin kun erakoituu niin helposti. Ja seuraavaksi ollaankin jo työkyvyttömyyseläkkeellä. Ja ne on yritykselle tosi kalliita ne...

Tietysti rajansa kaikessa. Ei varmaan jatkuvasti ole suositeltavaa soitella.

jos on saikulla vaikkapa katkenneen koiven takia niin voi ihan hyvin lörpötellä pomon kanssa puhelimessa mutta masennuksesta kärsivä saikuttaja pitäis kyllä jättää rauhaan

• Tykkää
Reactions: LIEN
Mä olen 39 asteen kuumeessa tehnyt töitä kotona pomon käskystä :D Tosin kyseessä asia mitä ei voinut delegoida ja asiakirjat oli saata eteenpäin :) Aloittajan kysymykseen ajatukseni on, että työnantaja saa soittaa ja kysyä kuulumisia, keskenjääneitä työasioita tms. mutta jatkuva soittelu ei ole sopivaa kotiin tulemisesta puhumattakaan.

Mä olen 39 asteen kuumeessa tehnyt töitä kotona pomon käskystä :D Tosin kyseessä asia mitä ei voinut delegoida ja asiakirjat oli saata eteenpäin :) Aloittajan kysymykseen ajatukseni on, että työnantaja saa soittaa ja kysyä kuulumisia, keskenjääneitä työasioita tms. mutta jatkuva soittelu ei ole sopivaa kotiin tulemisesta puhumattakaan.

EI saa soittaa työasioista, kuten ei vapaallakaan.

En mä näkisi mitään pahaa jos kerran tai kaksi kysyisi jotain tärkeää juttua jossa kukaan muu ei osaisi auttaa mut jatkuva perään soittelu on kyllä jo häirintää. Eihän vapaalla/lomalla olevalle myöskään soitella. Ettei vaan yritä painostaa sairaslomalaista takaisin töihin? Vanhassa duunipaikassa oli vähän tuollainen meininki. Olin sikanuhassa kotona eristettynä, lääkärin määräyksestä. Jos en olisi pysynyt kotona niin olisivat kuulemma ottaneet sairaalaan eristykseen. Oli ihan siinä alkuvaiheessa epidemiaa kun vedettiin paniikkinarusta oikein rattoisasti. Ja tässä tilanteessa pomo kovasti kyseli että etkö kuitenkin tulisi töihin, eihän flunssa työntekoa estä kun ei ole fyysinen työ... Ei varmaan tarvitse perustella miksi lähdin muualle töihin :p

Nostan vanhaa ketjua, kun painin esimieheni (toimitusjohtajan) kanssa tästä asiasta. Olen jo muutaman kerran suostunut korkeassa kuumeessa tekemään tällaisia tärkeitä pääosin paperitöitä, joita ei muille saa delegoitua. Kyseessä ollut ihan lyhytaikaiset flunssat, mutta kiireiset asiat. Nyt olen uudessa flunssassa, ja maanantaina tuli toimittua taas näin, kun tuli aamulla puhelua. Sain tosin jo kuulla näin heti jälkikäteen, että joku muu olisi kerrankin voinut tämän hoitaa. Nyt on kaksi päivää puhelin ja sähköposti laulanut. Pyynnöt ja kysymykset on ollut laadultaan sellaisia, että aivan varmasti joku muukin pystyy tässä kohtaa niissä auttamaan. Pari kertaa on ollut kyse jopa sellaisista asioista, että epäilen vahvasti ihan pomon itsensäkin tietävän vastauksen. Parhaani mukaan olen sitten pienen väännön jälkeen saanut näitä välitettyä eteenpäin muille. En tajua, miksi juuri minua pitää nyt pommittaa näin, ja olo on tosiaan kuin rekan alle jäänyt. Suljenko vaan suosiolla puhelimen ilman omantunnon tuskia, että saan oikeasti levättyä ja parannuttua?

Yhteistyössä