Saako pph käydä kaupassa hoitolasten kanssa? Siis työpäivän aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön

Vieras
Kun siis itse työssäni näen yhden pph:n kaupassa lasten kanssa monta kertaa viikossa. Siis ymmärrän, jos joskus jotain puuttuvaa pitää äkkiä päästä hakemaan tms, mutta että on oikeasti useana päivänä viikolla.

Olen vain kiinnittänyt huomiota, koska olen aina itse töissä samaan aikaan..
Ja jos nyt ajattelen että omat lapseni joutuisivat viettämään aamupäivän kauppakäynnillä hoitajan kanssa ja sitten iltapäivällä mahdollisesti äidin kanssa uudestaan, niin eipä se nyt kauhean kivalle kuulosta! Kun lasten kuuluisi kyllä mielestäni saada leikkiä ja ulkoilla tuokin aika ennemmin!!

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Saako? Miks ei? Samahan tuo missä käy; puistossa, metsässä, kaupassa. Eräänlainen opetustilanne sekin.

Näin minunkin mielestäni. Kunhan se "shoppailu" ei joka päivä kestä niin kauan, etteivät muuta ehdi tekemäänkään.
Kyllä minunkin lasteni pph on lapsien kanssa kaupassa käynyt, ei mun mielestäni siinä ole mitään pahaa.

Ok. Mutta kuka vanhempi haluaa lastensa viettävän päivänsä kaupassa?
Minusta vain on outoa. Mutta jos se lastansa pph:lla pitävälle vanhemmalle on ok, niin eihän siinä sitten mitään. :)

No meillä ainakin saa, mutta en kyllä näe siinä mitään järkeä, jos siellä ravataan päivittäin. Itse käyn lasten kanssa kaupassa jos jotain puuttuu, esim. maitoa hakemassa.

Täytyy ne ruoat toki joskus ostaa, joten ei pari kertaa viikossa siinä mielessä ole usein. Samalla lapset oppii kaupassakäymisen taitoja, kun jotkut ei käy vanhempien kanssa koskaan kaupassa, vaikka se uskomattomalta tuntuukin. Vastapainoksi lasten pitää toki saada ulkoilla muutenkin kuin kävelemällä kauppaan ja takaisin.

Joo, ymmärsin ymmärsin. EN vain tajua että mikä siinä on pahaa. Kuten joku jo sanoi se on kodinomaista hoitoa ja tehään mitä normaalisti kotona äitin kanssa. Vika varmaan minussa, itse nautin lapsen pph:lla kun ei vain orjallisesti ulkoiltu 9-11 ja 15-16 vaan saatettiin jopa lähteä moikkaamaan heidän mummua monesti viikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minusta vain on outoa. Mutta jos se lastansa pph:lla pitävälle vanhemmalle on ok, niin eihän siinä sitten mitään. :)

No siis, oletko siis hyvinkin perillä siitä, miten kauan kyseisen pph:n kauppareissu aina kestää? Koko päivän kiertää lasten kanssa kaupan hyllyvälejä? Entä ovatko he kävellen liikkeellä? Jospa vaikka kotimatkalla puistosta poikkeavat kauppaan?

Jos minä käyn lasten kanssa pienessä lähikaupassa, aikaa menee siellä sisätilassa tollaset 3-4 minuuttia. Joten päivää ei suinkaan vietetä kaupassa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tuhmahauva:
Joo, ymmärsin ymmärsin. EN vain tajua että mikä siinä on pahaa. Kuten joku jo sanoi se on kodinomaista hoitoa ja tehään mitä normaalisti kotona äitin kanssa. Vika varmaan minussa, itse nautin lapsen pph:lla kun ei vain orjallisesti ulkoiltu 9-11 ja 15-16 vaan saatettiin jopa lähteä moikkaamaan heidän mummua monesti viikossa.

Ei tässä mitään "vikaa"/"pahaa" ollutkaan. En vain tiennyt, että saako noin tehdä. Ja ilm kaikki vanhemmat joiden lapset pph:lla on hoidossa sen myös hyväksyvät, joten silloinhan asia tosiaan on ok. Itseäni vain on mietityttänyt, koska törmään tähän yhteen pph:n tosiaan monesti viikon aikana. Ja en tiennyt miten pph:t toimivat. Nyt tiedän. Ja hyvä niin. Kysymällä asiat selviää.

Ja siis yleisesti ottaenhan on vain hyvä, että lapsilla on mahdollisuus tehdä ja nähdä muutakin kuin pelkkä hoitopaikka ja joka päivä samana toistuvat päivät. Se ei nyt ollutkaan huomion alla ollenkaan.

Omat lapseni ovat päiväkodissa, jossa väh kerran viikossa tehdään retki jonnekin, yleensä tuon isomman ryhmä tekee 2-3 päivänä jonkun retken jonnekin. Joten siitähän he oppivat. Minusta se on vain todella hyvä asia. Mutta jos lapseni kävisivät hoitopäivän aikana kaupassa useamman kerran viikossa, ilman sen parempaa syytä tai opetusta,niin sitä en itse kyllä suvaitsisi. Mutta toisaalta olen itse ihan tietoisesti lapseni yksityiseenpäiväkotiin halunnutkin.

Uskallan väittää, että jos pph viettää päivänsä kaupassa lasten kanssa se EI ole ok, mutta kaupassa köyminen on ihan normitoimenpide kotihoidossa.

Jos ei halua lapsiaan kodinomaisessa hoidossa pitää mukana kodin askareissa pitää varmaan viedä päiväkotiin!!

Tosin, meidän pksta kävivät kerran tiimarissa kun oli askartelutarpeet loppu (ja ryhmä vajaa, joulun välipäivät). KAMALAA, eikö?

Perhepäivähoito on kodinomaista hoitoa. En näe mitään väärää, että pph kävisi kaupassa vaikka joka päivä! Eria asia on sitten, jos pph alkaa viettää aikaansa ostoskeskuksissa tms. Minusta pph:n ei todellakaan tarvitse istua koko päivää hiekkalaatikolla tai lattialla leikkimässä. Hän voi tehdä vaikka kotitöitä siinä lastenhoidon lomassa, kunhan se ei ole arjen pääasia.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Jos ei halua lapsiaan kodinomaisessa hoidossa pitää mukana kodin askareissa pitää varmaan viedä päiväkotiin!!

Tosin, meidän pksta kävivät kerran tiimarissa kun oli askartelutarpeet loppu (ja ryhmä vajaa, joulun välipäivät). KAMALAA, eikö?

Lapset olivat varmasti ihan tohkeissaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja aha:

No siis, oletko siis hyvinkin perillä siitä, miten kauan kyseisen pph:n kauppareissu aina kestää? Koko päivän kiertää lasten kanssa kaupan hyllyvälejä? Entä ovatko he kävellen liikkeellä? Jospa vaikka kotimatkalla puistosta poikkeavat kauppaan?

Edellä mainittu oli ihan yleistys. En ole sen tarkemmin seurannut tämän kys pph:n kauppakäyntejä. On vain pistänyt silmään, että useasti viikon aikana käyvät. Ja koska en tiennyt, kysyin asiaa.
Sehän on varsin totta, että voivat tehdä ihan mitä vain päivän aikana -minä näen vain tuon kauppakäynnin.Siksipä en osaa muusta sanoa, eikä tarvitsekaan. Koska tämä ei liittynyt mitenkään muutoin pph:n tapoihin toimia tai hoitaa lapsia. En vain tiennyt, onko kaupassa käynti "luvallista". Koska aika paljon tuntuu kuitenkin olevan heillekin erinäisiä ohjeita, miten saa ja ei saa toimia? Eikö? En minä tiedä.
Ja siis minä aina toisiaan kerron jotain näille lapsille esim jostain tosi erikoisista hedelmistä tms, joten kyllä he ainakin tietävät kauppakäynnin jälkeen miltä näyttää granaattiomena! :) Ettei ihan hukkaan mene!

Hyvä, kiitos. Nyt teidän että on ihan ok asia!
Ja selvyydeksi nyt vielä, että; EN OLE MISSÄÄN VAIHEESSA ajatellutkaan, että lapset jotain traumoja asiasta saisivat tai ettei pph saisi koskaan käydä missään lasten kanssa (kauppa, kirjasto jne). Kunhan en tiennyt asiaa ja nyt tiedän. Ja se riittää.

Ja koska nyt selvästi taas halutaan ymmärtää ajatukseni tarkoituksella väärin, niin annan tämän keskustelun olla jo.

Alkuperäinen kirjoittaja no joo:
On vain pistänyt silmään, että useasti viikon aikana käyvät.

Kannattaisko kuitenkin keskittyä ihan siihen omaan elämään :whistle:

No,mä olen töissä siellä missä käyvät ja mun työhöni kuuluu myös ihan tervehtiä asiakkaitani ja kyllä mä nyt huomaan ne asiakkaat, joita tervehdin joka päivä tai useamman kerran viikossa. Koska kyllä niiden kanssa myös tulee jotain muuta juteltua. Että oma elämä mulla on sitten sen työpäivän jälkeen eikä kiinnosta kuka siellä kaupassa käy!

Juu-u, näen näitä päivittäin. Monesti ikääntyvät pph:t käyvät kaupassa päiväaikaan ostamassa maksalaatikkoa ja purkkihernekeittoa :/ Aika yksipuolinen ruokavalio taitaa olla. Monesti ovat sitten talvellakin täysissä tamineissa kaupassa ja pph juoruaa jonkun kanssa vaikka puolikin tuntia ja lapset pitävät rattaiden työntöaisasta kiinni :( Kerran näin kun pph riuhtoin pientä alle vuoden ikäistä, kun tämä meinasi nukahtaa rattaisiin....