Saako raskaana maalata??

  • Viestiketjun aloittaja onnellinen mutta..
  • Ensimmäinen viesti
onnellinen mutta..
Tein tänään testin, kun menkkoja ei ole kuulunut.. olemme rakentamassa ja olen mm. maalannut viimeksi tänään.

Aloin kaiken kiireen keskellä ihmettelemään miksi kuukautiset eivät ole tulleet, kp yleensä n. 27 ja nyt menossa 34. No tulin kotiin ja tein testin ja plussaa paukahti. Olen aivan onnesta mykkyrällä sillä luomuplussaa emme koskaan uskoneet saavamme. Mutta nyt vain pelottaa ihan sikana, kun olen maalannut, olenko aiheuttanut sikiölle vaaraa. Paniikki meinaa iskeä joten auttakaa!!
 
Valikoiden
Koska sikiön verenkierto on ihan alussa äidistä erillään, niin ei haittaa. Katso vaan jatkossa että maalaat sopivilla maaleilla, tai muut saa heiluttaa pensseliä. Maalifirmojen sivuilta löydät tietoa ja käyttöturvatiedotteet.
 
Maalari
Huolestuin itsekin asiasta, kun luin viestisi. Parina iltana olen maalaillut, rv on 8. Poskiontelontulehduksen vuoksi en haistanut mitään, ja oleilin vilelä tilassa maalauksen jälkeenkin. Haju oli kuitenkin ollut aikamoinen, muut kertoivat ja tulivat käskemään minut pois autotallista. Kuulostaa varmaan hysteeriseltä, mutta voiko tuosta olla haittaa sikiölle?
 
Julietta
Olen miettinyt samaa, maalattavaa olisi, ja lattioiden lakkaamista. Ajattelin siirtää puuhat raskauden puolivälin toiselle puolikkaalle tai jos kuulen, ettei pensseli kädessä heilumista suositella, delegoin muille.
 
tirri
Teratologisen tietopalvelun kymmenen kysytyimmän kysymyksen joukossa:

Voinko remontoida ja maalata vauvan huoneen raskausaikana? Äiti altistuu töissä liimoille ja liuotinaineille. Voiko työtä jatkaa raskauden aikana?

Maalit sisältävät liuotinaineita, jotka voivat olla haitallisia sikiölle. Yleensä turhaa altistusta tulee välttää.

Liuotinaltistukselle on työsuojelulainsäädännössä asetettu enimmäispitoisuudet, ja raskauden aikana sallitut työperäisen altistuksen enimmäispitoisuudet ovat huomattavasti pienemmät. Jos äiti altistuu työssään liuottimille tai muille kemikaaleille, jotka ovat mahdollisesti haitallisia, tulisi ensisijaisesti kääntyä oman työterveyshuollon puoleen. Jos käytössä on haitalliseksi luokiteltuja aineita, olisi hyvä selvittää asia jo raskauden suunnitteluvaiheessa mahdollista työtehtävien vaihtoa tai erityisäitiysloma-anomusta silmälläpitäen
 
Kuuhullu
Tuskin olet vielä saanut vahinkoa vauvelille, mut mulle sanottiin neuvolassa et öljymaalien käry ei oo kovin hyväks. Mut vesiliukosista ei pitäis olla kuulemma vaaraa.
 
pöh
Otan osaa kaverisi suruun, mutta ei mitenkään voida väittää että keskenmeno johtui maalamisesta. Ihan tosi. Keskenmenon jälkeen on yleensä tarve löytää joku ""syyllinen"", ja joku keksii maalamisen, joku jumpan, joku juustonsyönnin tai ilkeät ajatukset. Älkää turhaan lietsoko täällä pelkoa. Alkuraskauden keskenmenoon ei voi vaikuttaa itse.

Maalihöyryille altistuminen ei ole terveellistä kenellekkään, mutta muistakaa että esim. ammattimaalarit hengittävät maalinhajua 8 tuntia päivässä joka päivä. Parin päivän remontti kotona on ihan eri suurusluokkaa oleva altistus.
 
Miina
Parin päivän remostista en tosissani olisi yhtään huolissani! Mutta noin jatkoa ajatellen ainakin yhdessä vauvakirjassa(saksalainen alkuperä) sanottiin, että maalaminen ei ole hyväksi raskausaikana. Eli jos mies voisi jatkossa hoitaa maalihommat?:) Ja onnea plussasta! meillä kanssa luomuylläri masussa ja oli kyllä aika uskomatonta, kun ei pitänyt olla kovinkaan mahdollista...
 
onnellinen mutta..
kiitos vastauksistanne. Olemme mieheni kanssa kaksi vuotta tuloksetta raskautta yrittäneet ja odottaneet. Olimme pääsemässä tutkimuksiin.. Ja nyt se sitten tuli aivan yllätyksenä ja olen aivan hämilläni vieläkin. Enää en maalaa enkä tee muutakaan. Voi kun kaikki menisi hyvin!!
Soitin neuvolaankin ja sieltä rauhoiteltiin.
Voi kun olisin älynnyt tehdä sen testin aiemmin, mutta on ollut niin kiirettä, että vasta illalla pysähdyin ajattelemaan missä kuukautiset viipyy.. ei ole oireita, paitsi viluttaa koko ajan (selitin talvella), väsyttää (selitin kiireellä)..

toivottavasti kaikki menee hyvin!
 

Yhteistyössä