Saako syödä graavilohta ja aurajuustoa?

  • Viestiketjun aloittaja epätietoinen*
  • Ensimmäinen viesti
epätietoinen*
Olen kuullut vähän ristiriitaisia mielipiteitä, saako raskausaikana syödä graavilohta tai aurajuustoa raakana? Mitenköhän tuo on? Aiotteko jouluna syödä näitä herkkuja?
 
---------------
Kyllähän niitä syödä saa, eri asia on sitten suositellaako niitä.

Itse nyt jätän graavilohen väliin, vaikka suuri fani olenkin. Enää pari kuukautta odottelua ;)
 
-Heidi
Omatekoista graavilohta saa syödä, kunhan muistaa kohtuuden (suola). Myös kaupan tiskiltä ostettu graavilohi on ok, mutta vakuumipakatuissa on listeriavaara.
Kaikki "pehmeät" juustot oli ainakin vielä 2v sitten kun esikoista odotin, kiellettyjä. Tässä uudessa raskaudessa en oo vielä neuvolaan asti kerennyt.. listeria-vaara noissa juustoissakin on, jos on tehty pastöroimattomaan maitoon. Pizzassa ne on ok tai muissa ruoissa, jos on kunnolla lämmitettyjä.
 
ite en syö
mun käsittääkseni kaikki homejuustot on "kielletty", vaikka oliskin tehty pastöroidusta maidosta. Ja myös ite tehty graavikala on "kielletty", koska kaikki raaka kala on kielletty. Suola ei oo sama asia kun kypsentäminen.

Mutta jokainen tekee niinku parhaaks näkee.
 
Itse en ole kylläkään raskaana nyt..
mutta mulle neuvolantäti sanoi just viime viikolla, ku kysyin (uusi raskaus mahdollinen) tuosta graavikalasta. Hän oli saanut sellaisen käsityksen että jos itse graavaa, niin on ok syödä. Että vaara olisi noissa vakuumipakatuissa kaloissa.. Tiedä sitten, kun joka paikassa neuvotaan eriä.
 
graavifani
Neuvolatätini tarkisti tämän graavikala-asian joltain ravintoterapeutilta. Neuvo oli tämä: Graavikalaa saa syödä, mikäli se on pyydetty edellisenä päivänä ja syödään itsegraavattuna seuraavana päivänä. Lisäksi kala pitää säilyttää +3 asteessa ennen syömistä.
Toisin sanoen, kuulostaa mahdottomalta. Jätän tänä vuonna väliin ja syön ensi vuonna tämänkin edestä :)
 
just noin!
Itsekin raskaana olevana elitarviketieteen maisterina jätän sekä kaupan että itse tehdyt raa'at kalat väliin. Valtaosalla ihmisistä jääkaappilämpötila on n.+5-8 astetta, eli "liikaa" kalalle, ja usein väli pyynnistä ruokapöytään on pidempi kuin 24h ja kalaa kun tarjotaan monesti useampana päivänä, eli ensin seisotetaan muutama tunti pöydällä tarjolla, laitetaan takaisin jääkaappiin liian lämpimään ja sitten seuraavana päivänä uudestaan pöytään. Vaikka suuri graavikalan ystävä olenkin, niin listerian kanssa ei sovi leikkiä, se on hyvin paljon vakavampi kuin pelkkä ikävä ripulin aiheuttaja!!
 
just noin!
Jatkan vielä, teoriassahan kaikki pehmeät juustot, myös pastöroidusta maidosta tehdyt (esim.aura) on kielletty ilman kunnon kypsennystä. Koska pehmeä juusto on koostumukseltaan, lähinnä kosteuspitoisuus, sellainen että pöpöt kasvaa erittäin helposti. Kovissa juustoissa tätä vaaraa ei ole, koska kosteuttakin on huomattavan paljon vähemmän. Mutta eri juttu on, jos koko tuote on pastöroitu, kuten esim. creme bonjour tuorejuustot. Eli valmis juusto on valmistuksen jälkeen vielä pastöroitu, ei vain osa raaka-aineista. Näitä saa kuumentamattakin syödä.
 
Brie
Olen soittanut teratologiseen tietopalveluun ja kysynyt sieltä homejuustoista. Niitä SAA syödä "raakanakin" jos ne on valmistettu pästöroidusta maidosta. Eli olen kyllä syönyt Valion Auraa ja Brietä.
 
Oikein tehty
Alkuperäinen kirjoittaja Brie:
Olen soittanut teratologiseen tietopalveluun ja kysynyt sieltä homejuustoista. Niitä SAA syödä "raakanakin" jos ne on valmistettu pästöroidusta maidosta. Eli olen kyllä syönyt Valion Auraa ja Brietä.
Tuolta saa oikeasti luotettavinta tietoa mitä voi saada! Soitelkaa hyvät ihmiset enemmän tuohon tietopalveluun. (kts. tiedot googlesta)

 
saollite
Pastöroidusta maidosta tehdystä pehmeästä juustosta voi saada listerian. Mutta toki se on hyvin harvinaista. Iltalehdessä about viikko sitten:
http://www.iltalehti.fi/terveys/200712106962873_tr.shtml
 
raaka kala
Odotus-lehdessä oli marraskuussa juttu näistä. Raaka kala ei ole millään tavalla kiellettyjen listalla jos vain tuoreudesta on varma - näinpä esim. sushia saa syödä huoletta. Arvatkaa, oliko tämä todellinen riemuvoitto minulle, suuri sushin ystävä kun olen ja ekat 5 kk kärvistelin ilman :)
 
raaka meininki
No sepä siinä, kun kalan tuoreudesta ei voi olla varma, ellei sitä ole itse pyytänyt. Ties miten monta päivää kalat seisovat markettien tiskeillä ennen kuin ne heitetään pois. Puhumattakaan siitä montako päivää kestää lohien kuljetus Norjasta tänne. Selvästi pilaantuneen kalan toki tunnistaa, mutta vaikea mennä sanomaan fileestä onko se tehty eilen vai tänään pyydetystä lohesta.
 
raaka kala
Meidän kaupassa on ainakin seinällä liitutaulu jossa on merkittynä kaikkien kalalajien pyyntipaikat ja -ajat. Minulla ei ole mitään syytä olla luottamatta tähän tietoon.
 
kala kaveri
Joo Espoossa on ainakin parissa kaupassa seinällä nähtävissä lista mistä näkee milloin kala on pyydetty ja mistä. Esim itse osaan sitten välttää noita kasvatettuja lohia...
 
sanna
Olen kalatiskillä töissä ja voin kertoa että pyyntiajat ovat kauppiaan itse arvioimia.

Laki nimittäin on niin mukava että kauppiaan PITÄÄ ilmoittaa kalan pyydystyspäivä ja -paikka asiakkaan sitä kysellessä, mutta kalan toimittajan ei tarvitse ilmoittaa kauppiaalle muuta kuin pyydystyspaikka ja viimeinen myyntipäivä. Näinpä kalalle lasketaan yleensä se 3 pvää toimitusajaksi kun se tulee pyydyksistä tavaran toimittajan kautta kauppiaan kylmiöön.

Meidän myyntipisteessä myös viilataan viimeisestä myyntipäivästä päivä pari pois jotta se varmasti olisi myytäväksi sopivaa.
 
dabljuu
niin ja eikös just vähän aikaa sitten ollut juttua lehdissä siitä että tiskissä myytävä graavikala on ihan samaa vakuumitavaraa kuin rivihyllyn kamat. Onneksi ei tee itse edes mieli. juustoja olen syönyt, ja jopa ulkomailla pastöroimattomia jugurtteja. Vanhaa tavaraa en syö, muuten aika rennosti. Alkoholia en käytä.
 
Danzee83
Olen syönyt molempia, jos on tarjolla ollut ja mieli on tehnyt. Joulun aikaan graavilohta melko paljonkin ja kaikki tämä hyvällä omalla tunnolla, vaikka tietty tuohon liittyy omat riskinsä.. Mutta elämä on täynnä riskejä ja kaikkea voi tapahtua muutenkin olipa raskaana tai ei.

Aurajuuston ja graavilohen suhteen olen kuitenkin sen verran normaalia tarkempana ollut, että juusto menee yleisimmin kunnolla lämmitettynä tai "raakana" juuri ostetusta ja avatusta paketista, ei sellaisesta joka on viettänyt jääkaapissa jo tovin. Lohta on ollut tarjolla esim. työpaikan joululounaalla ja kotona joulun ollessani äitini sitä oli tehnyt ja hyvää oli. Molemmista oli helppo varmistaa, missä ja milloin se oli tehty.

Myös salmiakkia ja lakua olen syönyt, jos on mieli tehnyt ja eteen on sattunut. Kovin harvakseltaan kuitenkin, koska en oikein tykkää noista suuremmin muutenkaan. Silli on maistunut joulun alla myös ja eipä ole tullut mieleeni hysterisoida, että mistä mikäkin kala on kotoisin, kun kuulee joidenkin hyvinkin tarkkaan selvittelevän kalojensa alkuperän..

Toistaiseksi raskaus edennyt kaikilla mittapuilla varsin mallikkaasti. :)
 
yamyam
Mutta tunteeko kukaan oikeasti ketään, joka olisi sairastunut normaalista, suomalaisesta ruuasta (esim. graavilohi, aurajuusto)? Ennen neuvolaa en ollut edes kuullut mistään listerioista eli ei kai ne nyt kovin yleisiä voi olla?

Tuntuu että maalaisjärki on täysin unohtunut, kun vaahdotaan vaan siitä, mitä teoriassa voisi pahimmillaan tapahtua. Tässäkin asiassa tieto taitaa lisätä tuskaa, kuten ravintoteknikosta huomaamme :)
 
Danzee83
Samaa jouluna mietin mummoni (80-vuotta) kanssa graavilohileipää nauttiessani, että tuntiko hän ketään joka olisi sairastunut joskus lohesta tai muusta ruuasta. Tunsihan hän, mutta nämä (ruokamyrkytys) tapaukset olivat saaneet alkunsa niin hämäristä olosuhteista ja kesäisin, että niitä osaa kyllä varoa jos eteen tulee. Esim; kananmunavoileivät, jotka olivat kesälämpimällä matkanneet autossa tuhannen kilometriä muinaisessa kylmälaukun tekeleessä ennen syömistä. :) Ketään ei tuntenut hänkään, joka olisi nimenomaan listerian saanut kotimaassa. Yhden kaverin muisti, joka oli listerian saanut ulkomailta noutopöydästä luultavasti.

Jos joku haluaa leimata toisen ihmisen huonoksi äidiksi/odottajaksi lohen syönnin perusteella niin senku tekee niin. Sama pätee tupakoijiin jne. Jokaisen oma valinta loppujen lopuksi kuitenkin ja tokkopa anonyymi kritisoiminen ja arvostelu netissä mitään kehenkään päätöksiin vaikuttaa.

Mummoni tokaisi, että toisinaan hänellä käy sääliksi nyky odottajia kaiken tiedon määrän ja hysterisoinnin takia. Ennen ei osattu olla huolissaan ruuista + ties mistä ja raskaus ei ollut mikään "kehon poikkeustila", eikä elämä pyörinyt yhdeksää kuukautta pelkän raskauden ympärillä. Raskaus meni siinä sivussa muun elämisen ohella. Viisas mummo, sanon minä. :)
 
Kylkyl
Alkuperäinen kirjoittaja ite en syö;8723384:
mun käsittääkseni kaikki homejuustot on "kielletty", vaikka oliskin tehty pastöroidusta maidosta. Ja myös ite tehty graavikala on "kielletty", koska kaikki raaka kala on kielletty. Suola ei oo sama asia kun kypsentäminen.

Mutta jokainen tekee niinku parhaaks näkee.

Ihan vaan huomioksi, listeria syntyy ruoassa sen säilytyksen seurauksena. Kalassa joka on tuore sitä ei ole vaan vasta muodostuu kalaan tai muihin esim pakaste vadelmiin säilömisen yhteydessä! Jos seuraa logiikkaa jonka mukaan kalassa olisi aina listeriaa jopa juuri nyljetyssä niin silloinhan vadelmassakin se pitäisi olla juuri poimittuna!! Eli juuri kalastettu kala on turvallinen raakanakin. Raaka liha ei, mutta vain salmonella vaaran takia.
 

Yhteistyössä