saako teidän lasten lahjoihin kirjottaa keneltä se on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
mä olin ihan äimän käkenä aikoinaan kun miehen veljen lapsille ostettiin joululahjoja ja he sitten sanoi, ettei saa lahjaan kirjoittaa lahjan antajan nimeä kun kaikki lahjat pitää olla joulupukilta. ja nyt täällä näyttää joillain olevan sama tapa. wtf? eikö teidän lapsia opeteta kunnioittamaan lahjan antajaa sen verran, että ensin katsotaan kortista ketä tästä lahjasta saa kiittää ja sitten vasta avataan? vastenmieleinen tapa mun mielestä se, että lapsille on säkilliset paketteja, jotka revitään silmät kiiluen auki tietämättä edes mikä peketti keneltäkin on.

Mä en kirjoita koskaan mihinkään lahjaan keneltä se on (paitsi jo teini-ikäisen kummityttöni lahjaan). Mitä sillä on väliä keneltä se on? Mua taas ärsyttää kun jotkut sukulaiset sitten soittelee ja kyselee että mitäs lapset tykkäs siitä hänen ostamasta lahjasta? En mä voi enää muistaa mikä keneltäkin oli vaikka se siinä lukiskin...

meillä ei todellakaan ketota keltä paketti on! Kaikki, sekä lahjan antajat ja saajat tietävät että lahjat on joulupukilta ja näin juuri vältytään kiittely rumbalta ja siltä että ollaan kateellisia esim. siitä että toinen lapsi saa samalta ihmiseltä eriarvoisen lahjan kun toinen... Ja myös säästytään lahjojen pyytelyltä (eli ei näin"äiti osta mulle toi ja toi..." vaan "joulupukki tuo mitä haluaa")...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en kirjoita koskaan mihinkään lahjaan keneltä se on (paitsi jo teini-ikäisen kummityttöni lahjaan). Mitä sillä on väliä keneltä se on? Mua taas ärsyttää kun jotkut sukulaiset sitten soittelee ja kyselee että mitäs lapset tykkäs siitä hänen ostamasta lahjasta? En mä voi enää muistaa mikä keneltäkin oli vaikka se siinä lukiskin...

no jos vanhemmankin milipide on tämä, niin enpä ihmettele että lapset eivät osaa kunnioittaa saamiansa lahjoja tai ylipäätään yhtään mitään. että ihan ärsyttää kun kysytään tykkäsikö lapsi lahjasta?

meillä on kolme lasta ja meillä lahjat avataan yksitellen ja vuorotellen niin, että katsotaan ajatuksella keneltä lahja on ja isommat lapset osaavat ihan itse kiittää esim. kummitätiä värikynistä ja pappaa yöpuvusta, kun tietävät mikä lahja keneltäkin tuli.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

no jos vanhemmankin milipide on tämä, niin enpä ihmettele että lapset eivät osaa kunnioittaa saamiansa lahjoja tai ylipäätään yhtään mitään. että ihan ärsyttää kun kysytään tykkäsikö lapsi lahjasta?

meillä on kolme lasta ja meillä lahjat avataan yksitellen ja vuorotellen niin, että katsotaan ajatuksella keneltä lahja on ja isommat lapset osaavat ihan itse kiittää esim. kummitätiä värikynistä ja pappaa yöpuvusta, kun tietävät mikä lahja keneltäkin tuli.

just näin, kirjoitit minun ajatuksella B)

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
vältytään kiittely rumbalta

et ole tosissasi?! eikö teidän lapsia ole edes opetettu kiittämään saamistaan lahjoista?? mutta miksipä olisi, kun äiti itsekin kokee lahjasta kiittämisen epämiellyttävänä "rumbana"...

fiksu tapa!

Minustakin on inhottavaa että lahjat vaan revitään kaksin käsin papereistaan ulos ja käydään käsiksi seuraavaan.. Jotain kunnioitusta. Jopa joulupukiltakin saatuja lahjoja kohtaan saatika muilta.

No mun mielestä on ihan turha kellekään ostella joululahjoja silmät kiitoksenkaipuusta kiiltäen. Jätä hitto soikoon ostamatta, jos vaivaa se, ettei sua nyt tulla nöyränä kiittelemään.

No lapseni eivät osaa lukea ja varmaan repivät paperit sen koommin katsomattka keltä se on.

kun lapset ovat niin pieniä, etteivät osaa itse lukea, se on vanhemman tehtävä lukea lapselle pakettikortti. ei meilläkään osaa lukea muut kuin vanhin lapsi, eikä hänkään saa aikuisten koukeroisesta käsialasta aina selvää. silloin aikuiset auttaa ja lukee kortin lapselle.

No lapseni eivät osaa lukea ja varmaan repivät paperit sen koommin katsomattka keltä se on.

kun lapset ovat niin pieniä, etteivät osaa itse lukea, se on vanhemman tehtävä lukea lapselle pakettikortti. ei meilläkään osaa lukea muut kuin vanhin lapsi, eikä hänkään saa aikuisten koukeroisesta käsialasta aina selvää. silloin aikuiset auttaa ja lukee kortin lapselle.

No teillä niin, muilla eri tavoin.

Alkuperäinen kirjoittaja sisukasmami:

just näin, kirjoitit minun ajatuksella B)

täytyy kompata kahta edellistä.

No mun mielestä on ihan turha kellekään ostella joululahjoja silmät kiitoksenkaipuusta kiiltäen. Jätä hitto soikoon ostamatta, jos vaivaa se, ettei sua nyt tulla nöyränä kiittelemään.

lahjoja tuskin kukaan ostaa kiitoksenkaipuu mielessään, mutta kyllä lahjasta kiittäminen kuuluu kuitenkin ihan alkeellisimpiin käytöstapoihin.

mutta sitä eivät lapset voi oppia, jos eivät vanhemmat välitä opettaa.

lahjoja tuskin kukaan ostaa kiitoksenkaipuu mielessään, mutta kyllä lahjasta kiittäminen kuuluu kuitenkin ihan alkeellisimpiin käytöstapoihin.

mutta sitä eivät lapset voi oppia, jos eivät vanhemmat välitä opettaa.

Eikö se sitten riitä, että vanhemmat kiittää paketista aikuisten vaihtaessa lahjoja? Meillä käy joulupukki tuomassa lahjoja lapsille ja he kyllä kiittävät joulupukkia, jos noi tavat sua noin kovasti vaivaa. Miksi lapsen pitää soitella erikseen joka paikkaan ja kiitellä?

Käytöstapoja se vaatii se toistenkin tapojen hyväksyminen, joten turha nyt kovin ap korottaa itseäsi turhaan.

Yhteistyössä