Saako teidän mielestä seisovassa pöydässä sekoittaa alkupaloja ja pääruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "herkkusuu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"herkkusuu"

Vieras
Tuli mieleen tuosta jouluaterian kattausten määrää kyselevästä gallupista, että mitä mieltä te olette, jos esim. laivan seisovassa pöydässä sekoittaa useammalta tiskiltä ruokaa samalle lautaselle?

Mä otan usein ensin alkupalalautasen, sitten pääruokaa ja lisäksi samalle lautaselle alkupaloja ja sitten ehkä vielä yks lautasellinen alkupaloja ja pääruokaa sekaisin. Joskus saatan hakea vielä jälkiruokapöydästä juustoa tai JOPA lastenpyödästä jotain samaan sotkuun. Jälkkärit syön yleensä sentään erikseen.

Oikeassa ravintolassa (fiinimmässä) en näin tekis, mutta musta tuollaisessa perusbuffetissa on ihan ok sekoitella miten lystää, lautasellahan ne vain sekoittuu eikä tarjoiluastioissa.

Oon vain huomannut joskus saavani outoja katseita osakseni ja nyt tuon jouluruokagallupin myötä tuli sellainen olo, että joillekin nää taitaa olla elämän ja kuoleman kysymyksiä. :D Toivottavasti kukaan ei oo saanut traumoja mun toiminnasta, mä jatkan edelleen samaan tapaan, kun kyse on edullisista mässäilypaikoista.

PS. Meillä on aina syöty jouluruoat yhdellä kattauksella.

Ihan vapaasti. Itse syön ensin alkuruoat, sitten pääruoan ja lisää alkupaloja samalla lautasella (koska esim. juuri laivabuffeteissa ne alkupalat on niitä parhaita) ja jälkkäreitä voin ottaa montaa sorttia kerralla, yleensä juuri juustoja ja viereen vaikka suklaamoussea, tosin en niitä samaan aikaan lappaa suuhun, vaan syön ensin toisen, ja sitten toisen. :D

Laivalla on eri säännöt, kun hienoissa ravintoloissa ;)
Laivalla otan samalle lautaselle kaikkea mitkä vaan mielestäni maistuvat samaan aikaan.
Muissa paikoissa yritän mennä sääntöjen mukaan.

muut tehköön miten haluaa,ei väliä...mutta itse,just laivalla,haen ensin kala-alkupalat,sit liha-alkupalat ja sit viel ehkä vähän parhaita paloja lisää,pääruokaa en jaksa,eikä ne hyviä olekkaa,niinpä sitten haen jälkkäriä ja juustoja.

Hm... olen asunut niin monta vuotta ulkomailla, että suomalainen tapa mättää kaikki samalle lautaselle tuntuu vähintäänkin omituiselta. Suomessa asuessani tein niin itsekin, mutta nykyään en voisi koskaan laittaa esim. salaattia samalle lautaselle pastan tai perunasoseen kanssa. Myös kotona syömme alkupalat yhdeltä lautaselta, eturuoan toiselta ja pääruoan kolmannelta. Ihan kulttuurikysymys. Mutta varmaan se suomalaisella risteilyllä on ihan ok :)

Alkuperäinen kirjoittaja Penaalin terävin kynä;22705396:
Hm... olen asunut niin monta vuotta ulkomailla, että suomalainen tapa mättää kaikki samalle lautaselle tuntuu vähintäänkin omituiselta. Suomessa asuessani tein niin itsekin, mutta nykyään en voisi koskaan laittaa esim. salaattia samalle lautaselle pastan tai perunasoseen kanssa. Myös kotona syömme alkupalat yhdeltä lautaselta, eturuoan toiselta ja pääruoan kolmannelta. Ihan kulttuurikysymys. Mutta varmaan se suomalaisella risteilyllä on ihan ok :)

Gaaaaad. ei KOSKAAN salaattia samalle lautaselle pastan kanssa :O Voi apua!!!!

Miettikääs muuten miten jo kouluissa lapset oppi tavan, että samalle lautaselle kaikki laitetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Penaalin terävin kynä;22705396:
Tyhma kysymys ehka,mutta meneeko nuo ruuat kaiiki samaan vatsaa , vai onko sinulla eri osatot eri ruuille?

Ihan sama miten kukain syö. Laivalla syön joskus ihan "oikeeoppisesti" mutta kyl oikeestaan mätän kaikkee sekaisin..en nyt sentää jälkkäreitä. Jos joku tuijottaa niin siinäpä tuijottelee jos omaa elämää ei ole.

Aivan sama miten seisovasta pöydästä ottaa.
Etenkin jossain laivalla...
Siellä jää ainakin itselläni väliin liha-alkupalat ja useimmiten pääruuatkin. Ja jonoista ja fiiliksestä riipuen miettii että jaksaako jonottaa toiseen kertaan vai ottaako kerralla useampaa laatua.

Tyhma kysymys ehka,mutta meneeko nuo ruuat kaiiki samaan vatsaa , vai onko sinulla eri osatot eri ruuille?

Ei tyhmiä kysymyksiä olekaan. ;) Kuten jo kirjoitin, tämä on kulttuurikysymys. Monissa ns. vanhemmissa ruokakulttuureissa (viittaan tällä erityisesti Välimerenmaihin) on paljon uskomuksia myös tiettyjen ruokalajien yhteensopivuudesta ruoasulatuksen kannalta. Joka tapauksessa tätä alkupalat, eturuoka, pääruoka -jaottelua ohjaa nimenomaan tapa, ei mikään fyysinen tarve. Kykllähän se nälkä lähtee vaikka hörppimällä piimävelliä siankaukalosta, ettei siinä mitään. Kotioloissa jokainen syököön niin kuin haluaa, mutta esim. ulkomaille mentäessä on kohteliasta ottaa huomioon paikalliset tavat ja kulttuuri. Jos ei niistä piittaa, niin voi ihan hyvin matkustaa kotimaassakin, vai mitä? Suomalaiset pöytätavat ovat usein ulkomailla vähintäänkin kuriositeetteja, samoin kuin suomalaiset juomatavat. Voihan jostakusta olla hauskaa esiintyä ihmettelyn ja kummastelun ja ehkä naureskelunkin kohteena, mutta kyllä siitä illallisesta ulkomaillakin saa eniten irti, jos "alistuu" paikallisiin pöytätapoihin.

Itse en siis sekoita mitään ruokalajeja keskenään, mutta tiedän sen olevan tavallista Suomessa. Kukin taaplaa tyylillään ja when in Rome, do as the Romans do...

Ihmeellinen tuo otsikon kysymys... Etiketin mukaan kaikkea ei laiteta samalle lautaselle, se ei siis ole mikään mielipidekysymys niin kuin ei sekään, pitävätkö miehet sisällä hattua päässä tai päästetäänkö ovesta ensin ulos tulevat ennen kuin itse mennään sisään. Jos ei noudata etikettiä, on se vain osoitus omasta tietämättömyydestä tai välinpitämättömyydestä (joku voi kutsua sitä myös junttiudeksi).

Eihän siitä mitään rangaistusta tule, jos seisovasta pöydästä syö miten lystää, eikä kukaan ole sitä kieltänyt, mutta hyvien tapojen/etiketin mukaan on siis vain yksi oikea tapa.

Laivoilla muuten oli ennen jaossa pieni vihkonen, jossa kerrottiin, miten seisovasta pöydästä syödään. Siinä nimenomaan kerrottiin, että ensin haetaan kylmät kalaruoat, sitten kylmät liharuoat, sitten pääruoka ja lopuksi juustot ja jälkiruoka. Jokaista kierrosta saa tehdä myös useamman kerran, jos haluaa.

Ihmeellinen tuo otsikon kysymys... Etiketin mukaan kaikkea ei laiteta samalle lautaselle, se ei siis ole mikään mielipidekysymys niin kuin ei sekään, pitävätkö miehet sisällä hattua päässä tai päästetäänkö ovesta ensin ulos tulevat ennen kuin itse mennään sisään. Jos ei noudata etikettiä, on se vain osoitus omasta tietämättömyydestä tai välinpitämättömyydestä (joku voi kutsua sitä myös junttiudeksi).

Eihän siitä mitään rangaistusta tule, jos seisovasta pöydästä syö miten lystää, eikä kukaan ole sitä kieltänyt, mutta hyvien tapojen/etiketin mukaan on siis vain yksi oikea tapa.

Laivoilla muuten oli ennen jaossa pieni vihkonen, jossa kerrottiin, miten seisovasta pöydästä syödään. Siinä nimenomaan kerrottiin, että ensin haetaan kylmät kalaruoat, sitten kylmät liharuoat, sitten pääruoka ja lopuksi juustot ja jälkiruoka. Jokaista kierrosta saa tehdä myös useamman kerran, jos haluaa.

Niinpä, näinhän se menee. Etiketti ei ole mielipidekysymys. Mutta palstan yleisen mielipiteen mukaan etiketin noudattaminen on snobbailua.

Alkuperäinen kirjoittaja Penaalin terävin kynä;22705469:
Ei tyhmiä kysymyksiä olekaan. ;) Kuten jo kirjoitin, tämä on kulttuurikysymys. Monissa ns. vanhemmissa ruokakulttuureissa (viittaan tällä erityisesti Välimerenmaihin) on paljon uskomuksia myös tiettyjen ruokalajien yhteensopivuudesta ruoasulatuksen kannalta. Joka tapauksessa tätä alkupalat, eturuoka, pääruoka -jaottelua ohjaa nimenomaan tapa, ei mikään fyysinen tarve. Kykllähän se nälkä lähtee vaikka hörppimällä piimävelliä siankaukalosta, ettei siinä mitään. Kotioloissa jokainen syököön niin kuin haluaa, mutta esim. ulkomaille mentäessä on kohteliasta ottaa huomioon paikalliset tavat ja kulttuuri. Jos ei niistä piittaa, niin voi ihan hyvin matkustaa kotimaassakin, vai mitä? Suomalaiset pöytätavat ovat usein ulkomailla vähintäänkin kuriositeetteja, samoin kuin suomalaiset juomatavat. Voihan jostakusta olla hauskaa esiintyä ihmettelyn ja kummastelun ja ehkä naureskelunkin kohteena, mutta kyllä siitä illallisesta ulkomaillakin saa eniten irti, jos "alistuu" paikallisiin pöytätapoihin.

Itse en siis sekoita mitään ruokalajeja keskenään, mutta tiedän sen olevan tavallista Suomessa. Kukin taaplaa tyylillään ja when in Rome, do as the Romans do...
Nostan lakkia Sulle , vastasit asiallisesti mun idioottinaiseen kysymykseen.

[QUOTE="vieras";22705494]Tavat kateissa -tavatkin muuttuu![/QUOTE]

No tämän suhteen etiketti ei ole muuttunut viime aikoina. Se noudattaako niitä on sitten jokaisen oma asia.

Mulla kiinnostaisi tietää, käyttäytyvätkö ne roomalaiset täällä Suomessa meidän tapojemme mukaan? Ei! Miksi aina suomalaisten pitää käyttäytyä "maassa maan tavalla", mutta muun maalaiset saavat Suomessa mellestää ihan omien tapojensa mukaisesti?

Onko ne ulkomaalaiset tavat aina jotenkin parempia, kuin suomalaiset?

Niinpä, näinhän se menee. Etiketti ei ole mielipidekysymys. Mutta palstan yleisen mielipiteen mukaan etiketin noudattaminen on snobbailua.

Juu, tiedetään. :D

Muistan hyvin myös yhden ketjun, jossa kauhisteltiin sitä, miten jotkut kuorivat perunat valmiiksi pöytään (eivätkä odota, että jokainen ruokailija kuorisi itse omat perunansa). Silloin selvisi siis sekin, että on snobbailua tarjota pöydässä kuorittuja perunoita. :rolleyes:

No tämän suhteen etiketti ei ole muuttunut viime aikoina. Se noudattaako niitä on sitten jokaisen oma asia.

Vähitellenhän ne muuttuukin ja juuri siten, että on joku joka rikkoo niitä. Minusta nykyään ei ole kauhean paha rike, vaikka hakisikin liha-alkuruokia ennen kaloja. Kasvissyöjiä ei alkupaloissa vielä kauheasti ole otettu huomioon.

Mitä laivan buffassa syömiseen tulee, mielestäni ei voi olettaa etiketin noudattamista niin kauan kuin ruokailuaika on rajattu niinkin lyhyeksi kuin se on. Joskus, kun oikeaoppisesti olen syönyt ja alkuruokia santsannut, on käynyt niin, että pääruokia on jo alettu kerätä pois, kun niitä olen mennyt hakemaan.

[QUOTE="vieras";22705542]Kasvissyöjiä ei alkupaloissa vielä kauheasti ole otettu huomioon.

[/QUOTE]

Mä taidan käydä sitten erilaisissa paikoissa kun on ollut kovinkin runsas salaattivalikoima alkupalapöydässä.

Yhteistyössä