Saako teidän mielestä seisovassa pöydässä sekoittaa alkupaloja ja pääruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "herkkusuu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22705494]Tavat kateissa -tavatkin muuttuu![/QUOTE]

Olet oikeassa, ikävä kyllä. Käytännön tavat muuttuvat nimenomaan välinpitämättömyyden ja minä-minä-minä -asenteen vuoksi. Mutta aina on ollut myös niitä, joiden käytöstavat eivät ole hyvien tapojen mukaisia, nyt niitä vain on enemmän.

Hyvät tavat ovat silti hyviä tapoja edelleen, ja niitä myös päiväkodista asti yritetään tänäkin päivänä vielä opettaa. Jos vanhemmat viittaavat niille kintaalla ja kuittaavat ruokatapoihin liittyvät asiat näillä "vatsassahan ne kuitenkin sekaisin menee" -kommenteillaan, niin eivät ne lapsetkaan niitä hyviä tapoja opi, kodin malli kun kuitenkin on se ratkaiseva.

Saa. Itse syön yleensä vain alkupaloja, en ollenkaan lämmintäruokaa kun olen laivalla. Mut kyl muut mein perhees hakee ensin kylmät ruuat ja sit menee vasta hakeen lämmintäruokaa. Mut voi ne samaankin tunkea jos siltä tuntuu.

Olisi ahdistavaa olla ihminen, joka on niin etikettitietoinen, että on kadottanut ymmärryksensä siitä, miksi etiketti on olemassa. Etiketin tarkoitus ei ole hallita toisia ihmisiä moraalisella ylemmyydellä vaan antaa neuvoja tilanteisiin, joissa ei muuten tiedä, mikä olisi hyvä tapa toimia.

Etiketti ei siis ole laki, jonka rikkomisesta on seurattava huvittuneita ylimielisiä katseita tai muita sanktioita vaan se on elävää ja muotoutuvaa käytäntöä ja toimintatapoja.

Vissi ja varma on, että vaikka miten noudattaisi etikettiä, mutta käyttäytyy toisia ihmisiä kohtaan huonosti, ei sillä omalla etikettitietoisuudella ole mitään merkitystä.

[QUOTE="Vieras";22705516]Mulla kiinnostaisi tietää, käyttäytyvätkö ne roomalaiset täällä Suomessa meidän tapojemme mukaan? Ei! Miksi aina suomalaisten pitää käyttäytyä "maassa maan tavalla", mutta muun maalaiset saavat Suomessa mellestää ihan omien tapojensa mukaisesti?

Onko ne ulkomaalaiset tavat aina jotenkin parempia, kuin suomalaiset?[/QUOTE]

Jos joku roomalainen "mellestää" Suomessa ottamatta huomioon paikallisia tapoja, voi häntä kutsua aivan yhtä sivistymättömäksi moukaksi kuin Teneriffalla baarin eteen kusaisevaa espoolaistakin. Todo el mundo es un pais, kertoo espanjalainen sananlasku. Eli koko maailmaa voi verrata pieneen kylään, huonotapaisia löytyy kaikkialta, niin Mynämäeltä kuin Pariisista. Oma mummani tapasi muistuttaa, että tärkeintä on sydämen sivistys. Jos suhtautuu ystävällisesti ja huomaavaisesti muihin, ei pienillä etikettivirheilläkään ole merkitystä ulkomaille mentäessä, oli kyseessä sitten Lappiin matkustanut italialainen tai Sisiliaan päätynyt hämäläinen.

Eivätkä ulkomaalaiset tavat ole parempia kuin suomalaiset, ne ovat vain usein erilaisia. Mutta suomalaisiakaan tapoja ei voi arvottaa ulkomaalaisia paremmiksi. Itseäni joskus harmittaa suomalaisten suhtautuminen ulkomaisiin tapoihin. Esim. usein kuvitellaan, että ellei vauvoja hoideta ja syötetä suomalaisen neuvolasysteemin mukaisesti, ei lapsi kasva ja kehity. Mielestäni on aika epärealistista kuvitella, että vain suomalainen 5 miljoonan hengen kansa osaa kasvattaa ja ruokkia lapsensa ja esim. ranskalainen tapa opettaa lapset syömään tietyllä tavalla pienestä pitäen olisi jotenkin haitallista :D

Joulu on meillä poikkeus, sääntöön. Ensin syödään alkupalat ja sitten pääruoka ja sen jälkeen saa ottaa lisää vaikka sekaisin kaikkea.
Muulloin kyllä syödään ekaksi alkupalat ja sitten pääruoka eikä sekoitella samalla lautaselle sekaisin.
Junttimaista sekoittaa ja hakea pöydästä kaikkea yhtäaikaa, eihän siinä edes makuja maista kun kaikki on sekaisin. Taitaa olla Rax-sukupolvi , syö niin paljon kun jaksat . Yleensä nää samat "hamstraajat" jättää vikalle lautaselle puolet .

Olet oikeassa, ikävä kyllä. Käytännön tavat muuttuvat nimenomaan välinpitämättömyyden ja minä-minä-minä -asenteen vuoksi. Mutta aina on ollut myös niitä, joiden käytöstavat eivät ole hyvien tapojen mukaisia, nyt niitä vain on enemmän.

Hyvät tavat ovat silti hyviä tapoja edelleen, ja niitä myös päiväkodista asti yritetään tänäkin päivänä vielä opettaa. Jos vanhemmat viittaavat niille kintaalla ja kuittaavat ruokatapoihin liittyvät asiat näillä "vatsassahan ne kuitenkin sekaisin menee" -kommenteillaan, niin eivät ne lapsetkaan niitä hyviä tapoja opi, kodin malli kun kuitenkin on se ratkaiseva.

Hyvät käytöstavat ovat eri asia kuin tiukka etiketin noudattaminen. Hyviä käytöstapoja ovat toisten huomioiminen eri tavoin. Kannattaisi aina miettiä ennen sitä etiketin korostamista sitä, mitä haittaa sen rikkomisesta on muille. Mikäli haitta on se, että jotain etikettitietoista mammaa loukkaa se, että joku toinen ei osaa etikettiä, ei siitä mahda olla mitään vahinkoa.

Hyvät tavat ovat vähän sama kuin rajat lasten kanssa. Kun tietää, miksi jotain lapselleen opettaa, ei tarvitse nipottaa jokaisesta pikkuasiasta.

Hmm, olen aina luullut, että ruokailussa voi noudattaa monia muitakin hyviätapoja. Ei ainoastaan sellaisia tapoja, että alkupalat ja pääruoka pitäisi syödä eri lautaselta :) Tai, että noutaa ne samalla lautasella, mutta eri aikaan.

Miksi sitten esimerkiksi päiväkodissa ja vielä koulussakin kaikki ruoka mätetään samalle lautaselle, vaikka se on etiketin vastaista? Ja esimerkiksi noissa lautasmallikuvissa, aina näytetään, että puolet lautasesta on salaattia ja loput sitä muuta ruokaa? Tämä on oikeasti minusta omituinen asia. Miten voidaan edes olettaa, että tuollaiset tavat opittaisiin, jos niitä ei käytännössä voi toteuttaa?

Minä en oikeasti ole edes tajunnut, että esim laivalla seisovassa pöydässä joku katsoisi tällaista käyttäytymistä kieroon. Ravintolassa tietysti ymmärrän, kun se ruoka kannetaan siihen eteen, mutta oikeasti kukaan ei ole minulle sanonut, että seisovassa pöydässä ei saisi salaattia lapata samalle lautaselle kuin muuta ruokaa. Kenellä on siis vastuu tästä minun moukkamaisuudestani?

Ja joo kodilla on tietysti vastuu myös opettaa näitä tapoja, mutta ei ainakaan minulle ole tullut edes mieleen, että toimin jotenkin räikeästi etikettien vastaisesti, kun laitan sen porkkanaraasteen sinne muun ruoan sekaan, enkä kata sitä omalle lautaselleen.

Ketään ei voi haitata vaikkapa laivan puffetissa se, että naapuripöydässä on maksapatee ja paistettu lohi samalla lautasella. Mutta joku kovaääninen tarjoilijoille valittava ei-mihinkään-tyytyväinen juntti pilaa kyllä ruokailun monelta muultakin tai joku räpätäti, joka koko ajan valittaa lapsilleen "älä tee noin älä tee näin etkö sä koskaan osaa" jne vaikka lapsi olis tosi nätisti ja korkeintaan kysyy onko tässä kalassa ruotoja.

Yhteistyössä