Saako työssäkäyvä vanhempi olla töistä pois, jos hoitovapaalla oleva sairastuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "xXx"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

"xXx"

Vieras
Nopeasti kysäisen täältä jos joku tietäisi. Meillä lasta kotona hoitava vanhempi sairas (ihan kuumeflunssaa tms) ja pohdin tässä voiko/saako työssäkäyvä jäädä esim "pakottavista perhesyistä" hoitamaan lasta kotiin, joka siis on terve? Vielä toistaiseksi näyttää siltä että tuo jaksaa lapsen kanssa olla päivän kunhan saa illan levätä, mutta mietin jos tauti pahenee, ettei oikeasti pysty.. Palkkaa en tuolta ajalta odotakaan saavani, mutta se nyt on sivuseikka. Kunhan mietitään tässä mitä tehdään. Miellä KvTes käytössä, jos se nyt mitään merkkaa.

Niin ja nyt en tarvii tähän niitä kommentteja että "onhan sitä muutkin pää kainalossa lapsensa hoitanut" jne, toki hoidetaankin mutta jos mahdollisuus on muuhunkin niin ilomielin se käytetään :)

kun olin raskaana, jouduin ennen vauvan syntymää sairaalaan. Mies joutui jäämään isomman lapsen kanssa kotiin. Koska vauva ei ollut vielä syntynyt, isyyslomalle ei voinu jäädä, ja sairaslomalle ei voi jäädä kuin itse tai lapsen sairauden vuoksi. Mutta hän sai kyllä palkatonta vapaata perhesyistä. Siihen on työnantajan suostuttava.

[QUOTE="vieras";23310397]Tosiaankin riippuu ihan työpaikasta. Mun mies saa olla 3 päivää pois ja saa vielä palkankin. Vaatien että minä haen itselleni sairaslomalapun.[/QUOTE]

Meillä kanssa mies saa olla palkallisena hoitamassa lasta jos minä sairastun.

[QUOTE="jep";23310412]PAlkatonta saa, mutta ei palkallista. Tämä siis lakisääteistä.

Reilu työnantaja joustaa.[/QUOTE]

Ok, no hyvä tietää että pois saa olla, ei sillä palkalla niin väliä :)

Kiitos vastanneille!

Yhteistyössä