Saako vanhan passin pitää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LisaMarie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LisaMarie

Aktiivinen jäsen
06.04.2005
21 832
7
38
Onko jollain tuoretta kokemusta asiasta, sako vanhan passin pitää muistona, kun sen uusii? Meillä vanheni miehen kanssa passit viimeviikolla ja huomenna pitäis mennä uusimaan, ja ajattelin että noi lasten passit vois uusia samalla, ettei ens kesänä taas tarvi muistaa. Mutta kun haluaisin ne vauva passit säilyttää muistona ja olen kuullu, että enää ei saa pitää passia, kun sen uusii. (Sisko ei saanu vajaa pari vuotta sitten pitää omaansa, vaikka pyysi)
Eli onko nyt sitten ainoa vaihtoehto tyhmänä sanoa että juu, annoin ne lapsille leikkeihin, ei tietoa missä ne on, kun menee niitä uusimaan, jos haluaa ne pitää?

Mulle taas virkailija tyrkytti vanhaa passia mukaan, kun oli niin paljon leimoja ja viisumeita, kuulemma. Sano, et ihmiset yleensä haluavat ne nimenomaan muistoksi. Kyllähän passi mitätöidään kun uuden saa (leikkaavat kulman pois), mutta käsittäkseni tämänkin jälkeen käy henkilöpapereista.

Tai ilmoita passi hävinneksi, ei tarvi selitellä, hommaat vaan uuden.

No juu...liekköhän tämäkin sitten paikkakunta kohtaista :/ Pitäis varmaan soittaa paikalliselle poliisille ja kysyä! Ei noista omista passeista niin väliä, mutta esikoisella on eka leima passissa 8-viikkoisena ja sen mä tahtoisin sille muistona säilyttää!

Ei muuten kannata sanoa että on kadonnut!! Siitä vasta haloo nousee, kun sulle tulee merkintä tietoihin että "henkilöpeperi hävinnyt" ja tämä näkyy sit joka paikassa esim. pankissa ja sitten on mukava yrittää todistaa että kyllä se olen todella minä enkä kukaan muu!! Itellä joskus hävis passi ja pahimmillaan piti olla äiti pankissa todistamassa että kyllä minä olen minä!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Ei muuten kannata sanoa että on kadonnut!! Siitä vasta haloo nousee, kun sulle tulee merkintä tietoihin että "henkilöpeperi hävinnyt" ja tämä näkyy sit joka paikassa esim. pankissa ja sitten on mukava yrittää todistaa että kyllä se olen todella minä enkä kukaan muu!! Itellä joskus hävis passi ja pahimmillaan piti olla äiti pankissa todistamassa että kyllä minä olen minä!!!

Noille lapsille siitä ei kerkiä olemaan harmia, kun eivät sitä kuitenkaan henkilöpaperina tarvi, ainoastaan matkustusaisakirjana. Tuskin ne enää 10 vuoden päästä kyselee vauva-passin perään, vaikka se nyt olis "kadonnu" :whistle:

Yhteistyössä