Saamaton sisko ottaa päähän!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsy

Vieras
Siskoni 20v on niin lapsi kun olla vaan voi.

Ei käy töissä, ei opiskele. Elää sossun varoilla ja kitisee vanhemmilta rahaa. Äiti maksaa 95% laskuista, kelan rahoilla makselee loput. Ei tee mitään koska "ei kestä rutiineja", makoilee vaan päivät pitkät. Ei hoida velvollisuuksiaan ollenkaan. Äiti hoitaa melkein kaikki. On saanut monesti kenkää parista työpaikasta, kun jättää työt tekemättä ja jää kotiin. Nyt ei ole pariin vuoteen tehnyt MITÄÄN. Hän majailee parikymppisen poikakaverinsa kotona niiden elätettävänä. Valittaa kuinka ei ole rahaa mihinkään. Paasaa siitä kuinka yhteiskunta on kamala ja koko Suomi ihan kamala paikka työttömälle. Hänen "ideologia" on vaan sellainen että kaikessa on jotain vikaa, koko maailma on pilalla jne. Ei näe missään yhtään positiivista asiaa, etsii kaikesta aina jotain narisemista. Masnetunut oli muutaman vuoden, nyt paranemaan päin.

Miten voi minun siskostani tulla tuollainen nahjus...Miten tuollaista saamatonta reppanaa voisi joku edes vähän hätyyttää omaan elämään, että hoitaisi itse asiansa ja hakisi edes kouluun?

Tämä palsta suorastaan kuhisee jopa kolmi-nelikymppisiä jotka elävät joko loisina miestensä varoilla tai pumppaavat rahat yhteiskunnalta erilaisten tukien muodossa. Sitten vielä jakavat täällä toisilleen vinkkejä miten maksimoida hyödyt ja pitävät sitä ihan oikeutettuna koska ovat ehkä sattuneet pullauttamaan lapsia ulos tähän maailmaan. Eli ei se välttämättä iästä ole kiinni.

No ainakin vanhempien pitäisi lopettaa rahallinen tukeminen, että jotain muutosta tapahtuisi. Omaan siskooni ainakin on tehonnut kun olen jopa yli hehkuttanut kuinka ihanaa on töissä käynti allalla johon on pitkään kouluttautunut ja jota rakastaa ja kuinka mukavaa on asua kivassa asunnossa, shoppailla ja käydä ravintoloissa syömässä ja olen vielä usein raahannut siskoni mukaan näille shoppailukierroksille kattelemaan kuinka mukavaa on tuhlata omia ansaitsemiaan rahoja niin kuin parhaiten näkee. Ja sitten kun se on aloittanut sen paasauksen siitä miksei hänellä ole koskaan rahaa niin olen kertonut paljonko vaivaa meni päästä tähän pisteeseen.

Nyt siskoni opiskelee kätilöksi, eli meni vissiin jankutus koulutuksesta ainakin jotenkin perille.
Eli näytä omaa esimerkkiä. Vaikka empä usko, että kaikkiin sekään tosiaankaan auttaa.

No, siskoni lähinnä halveksu ammattiani. Hän on itse ihme hippi, ja kokee minun ammattini ihan kamalaksi luonnon riistoksi ja väärinkäytöksi. Olen siis maaseutuyrittäjäksi opiskellut ja agrologiksi valmistunut. Hän paasaa kuinka koulutus on vaan kamalaa vapauden riistämistä, eikä hän kestä koulussa olemista.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsy;27370061:
No, siskoni lähinnä halveksu ammattiani. Hän on itse ihme hippi, ja kokee minun ammattini ihan kamalaksi luonnon riistoksi ja väärinkäytöksi. Olen siis maaseutuyrittäjäksi opiskellut ja agrologiksi valmistunut. Hän paasaa kuinka koulutus on vaan kamalaa vapauden riistämistä, eikä hän kestä koulussa olemista.

Kuulostaa melko teinimäiseltä vielä. Ehkä ikä tekee tehtävänsä. Tai sitten jää ikuiseksi sossupummiksi. Eipä tuossa paljon kyllä voi tehdä jos on noin kouluja ja töitä vastaan :/

No sepä se, teinihän se on. Todellakin toivon että järki tulee päähän ajan mittaan.

Mutta ihme juttu kun ennen siskon masennusta hän oli tosi erilainen tyyppi. Sellainen tosi mukava, posotiivinen ihminen. Hän oli lukiossa melko hyvä oppilas, meinasi lähteä opiskelemaan psokologiaa jne. Sitten tuli masennus, ja sen jälkeen sisko on ollut ihan eri ihminen. Huonolla tavalla.

entä jos siskosi lähtisi oppisopimukseen ei tarvisi sitten koulussa ravata ihan koko ajan vaan saisi samala rahaa ja oppisi työntekoa tykkäämällään alalla..? mutta sekin sitten vaatisi tosiaa sitä sitoutumista. vaikea homma tuo jos sun siskosi on noin kielteisellä asenteella, ottaa asiat itsestäänsevlyytenä selkeästi kun äitikin passaa.

Yhteistyössä