Saanko edes lapsettomuushoitoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lapseton vm82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lapseton vm82

Vieras
Hei! Olemme yrittäneet esikoista pian vuoden verran. Helmikuun puolivälissä 2010 poistettiin hormonikierukka. Tuloksena on yksi keskeytynyt keskenmeno. Kierukan poiston jälkeen minulla ennätti olemaan kolmet kuukautiset, mutta periaatteessa tulin raskaaksi heti ensimmäisellä kerralla kun meillä oli mahdollisuus hyödyntää ovulaatio. Tämä raskaus todettiin rv 13+0 np ultrassa keskeytyneeksi viikolla 7. Tämän jälkeen minulle tehtiin kaavinta elokuun puolivälissä 2010, jonka jälkeen kroppa ei ole tuntunut omalle. Ensimmäiset kolme kuukautta minulla oli päivittäin alavatsakipuja, jotka eivät haitanneet kuitenkaan päivittäistä elämää. Kiertojen pituudet kaavinnan jälkeen 35, 31 ,27, 30, 24 päivää. Eli ajoituksen kohdistaminen on aika haasteellista. Tässä viimeisessä kierrossa ovulaatiotesti näytti hymynaamaa 25.12 aamulla ja illalla tunsin kohtuu kovat ovulaatiokivut. Seuraavat kuukautiset kuitenkin alkoivat ilman ennakko-oireita jo 5.1 aamulla. Onko tuo lutaalivaihe liian lyhyt? Kuukautiskipuja minulla ei ole, mutta kierron muuna aikana yleensä päivittäin alavatsa nippailuja/vihlontaa esiintyy. Yleensä vihlonta on vasemmalla puolella, mutta silloin tällöin vihloo myös oikeaa puolta alavatsasta. Ovulaatiokivut olivat poissa ehkä n. kolmen kierron ajan kaavinnasta (tai en erottanut niitä muista kivuista), mutta nykyisin ovulaatiokivut ovat kyllä paljon kovemmat mitä kierukan poiston jälkeen. Joskus ovulaation tietämillä myös yhdyntä aiheuttaa tärähtelymäistä kipua.

Minulta on poistettu kohdusta polyyppi toukokuussa 2009 ja 2003 olen saanut veritulpan pohkeeseen todennäköisesti meliane e-pillereiden vuoksi. Ylipainoakin on bmi 32. Muistaakseni veritulpan vuoksi ollessani sairaalassa, hoitaja mainitsi että hormonaalisia lääkkeitä en saisi käyttää.

Saanko ikinä mitään apuja tähän lapsettomuuteen, ovatko kaikki hormonaalisia lääkkeitä? Esim. tuo kierron tasaaminen helpottaisi ajoitusta. Stressi ei tietenkään helpota raskaaksi tuloa, mutta koska ei ole plussaa kuulunut niin ei tässä stressaamattakaan voi olla. Saatikka pelko siitä, etten saisi avuksi noita lääkkeitä. Toivottavasti saisin vastauksen tähän.

Älä huoli, yritystä teillä on vasta kuitenkin vajaa vuosi, on ihan normaalia ettei heti tärppää - ja sulla tärppäsi jo kerran, surku että meni kesken. Varmasti saatte apua ja hoitoa heti kun hakeudut vaikka terveyskeskuksen kautta tutkimuksiin. Yleensä julkisella puolella odotetaan, että vuosi on yritystä takana ennen kuin ryhdytään tutkimaan. Onnea seuraaviin kiertoihin!

Hei vaan!

Kiitos kysymykestäsi.

Kuten jo edellinenkin vastaaja sinulle sanoi, ilman muuta saatte hoitoa. Tuo aiemmin sairastettu veritulppa ei vaikuta mahdollisiin lapsettomuushoitoihin ja niissä käytettäviä hormonilääkkeitä voi käyttää kyllä.
Luteaalivaihe kestää yleensä 12-16 vrk, yleensä ajatellaan että jos se on alle 10 päivää, se olisi liian lyhyt.

Jo ennen tuota vuodenkin yrittämisen rajaa, voitte halutessanne hakeutua tutkimuksiin yksityiselle puolelle. Jos asia kovasti huolestuttaa, silloin ei ole pakko odottaa tuota vuotta varsinkin jo epäilee, että jotain saattaisi olla vialla.
Teillä on ihan hyvät mahdollisuudet tulla raskaaksi, vuoden yrittäminen on vielä ihan normaalia. Ja onhan teillä tuo yksi onnistunutkin raskaus, joka sitten harmittavasti meni kesken.
Tsemppiä ja onnea yritykselle!

Yhteistyössä