Säästämiseen vinkkejä, ei niitä ainakaan marttaliiton sivuilta saanut.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tuolla oli siis ihan perusasiota mitkä melkein kaikki meille itsestään selviä. Autoa ei voi täällä maalla myydä (= et pääse mihinkään) ja muutama muu mitä ei oikeasti voi käytännössä toteuttaa.

Ja tuohon ruoan tekemiseen itse. Verratkaapa joskus valmislihapullien ja jauhelihan kilohintaa. Lihapullat maksaa yli puolta vähemmän. Terveellisyys sit asia erikseen. Mutta joskus ei vaan ole sitä valinnnanvaraa jos rahat on loppu. Toisaalta taas leivässä säästää omaisuuden kun leipoo ite.

[QUOTE="vieras";24618230]Tuolla oli siis ihan perusasiota mitkä melkein kaikki meille itsestään selviä. Autoa ei voi täällä maalla myydä (= et pääse mihinkään) ja muutama muu mitä ei oikeasti voi käytännössä toteuttaa.

Ja tuohon ruoan tekemiseen itse. Verratkaapa joskus valmislihapullien ja jauhelihan kilohintaa. Lihapullat maksaa yli puolta vähemmän. Terveellisyys sit asia erikseen. Mutta joskus ei vaan ole sitä valinnnanvaraa jos rahat on loppu. Toisaalta taas leivässä säästää omaisuuden kun leipoo ite.[/QUOTE]
On sielläkin jotain:
Niksejä säästämiseen - Marttaliitto

[QUOTE="vieras";24618230]

Ja tuohon ruoan tekemiseen itse. Verratkaapa joskus valmislihapullien ja jauhelihan kilohintaa. Lihapullat maksaa yli puolta vähemmän. Terveellisyys sit asia erikseen. Mutta joskus ei vaan ole sitä valinnnanvaraa jos rahat on loppu. Toisaalta taas leivässä säästää omaisuuden kun leipoo ite.[/QUOTE]

Mikä on valmislihapullien kilohinta?

Mutta et saa valmislihapullia niin paljoa. Kannattaa vertailla kilohintoja. Valmislihapullista syö kerran lihatonta moskaa, itse kun tekee saa pellillisen ja riittää pakkaseen. Ostaa tarjouksesta jauhelihaa ja vähän jatkaa. Aina itsetehty tulee edullisemmaksi!

[QUOTE="aave";24618299]Mutta et saa valmislihapullia niin paljoa. Kannattaa vertailla kilohintoja. Valmislihapullista syö kerran lihatonta moskaa, itse kun tekee saa pellillisen ja riittää pakkaseen. Ostaa tarjouksesta jauhelihaa ja vähän jatkaa. Aina itsetehty tulee edullisemmaksi![/QUOTE]

Joo... jossain näkyi olevan, että vähimmillään niissä on 15% lihaa. Jos samalla tyylillä tekis kotona lihapullia, niin siitä sais todella paljon lihapullia, varmasti tulis halvemmaksi.

[QUOTE="a p";24618318]Äkkiä laskettuna jotain 2,20 ois kilohinta. Jauhelihaa et saa tuolla hinnalla.[/QUOTE Mutta jos ostat kilon jauhelihaa niin siitä tule enemmän kuin kilo lihapullia:)

[QUOTE="aave";24618299]Mutta et saa valmislihapullia niin paljoa. Kannattaa vertailla kilohintoja. Valmislihapullista syö kerran lihatonta moskaa, itse kun tekee saa pellillisen ja riittää pakkaseen. Ostaa tarjouksesta jauhelihaa ja vähän jatkaa. Aina itsetehty tulee edullisemmaksi![/QUOTE]

Nimenomaan kilohinnasta oli kyse. Sanoinkin että terveellisyys sit jotain muuta. Mut jos ei ole rahaa ei ole varaa syödä terveellisesti tai ainakin se vaatii moninkertaisesti työtä ja miettimistä mitä voi ja kannattaa tehdä.

[QUOTE="a p";24618318]Äkkiä laskettuna jotain 2,20 ois kilohinta. Jauhelihaa et saa tuolla hinnalla.[/QUOTE]

No ei, mutta kaupan lihapullat ei olekaan 100% lihaa, ei edes 50%. Jos mä ostaisin 400g jauhelihaa, joka maksaa lihasta riippuen 2-3€ ehkä, niin siitä sais tosi paljon lihapullia jos niihin laittais vaan 15-20% lihaa kuten valmispyöryköissä on.

Viimeksi muokattu:
Olet pitänyt pari kuukautta kirjaa menoistanne ja tiedät minne teidän rahat menee? Tämä on se ihan ensimmäinen ja alkeellisin säästöniksi.

Huonelämpötilasta pois aste tai kaksi, ostokset kirpparilta, perusruokaa isoissa erissä, jokainen ostos harkintaan, autoilu ja ostoskäynnit minimiin ja käyttöön halvemmat sesonkituotteet?

Ja jauhelihaa voi tosiaan jatkaa porkkanaraasteella, perunalla, kaurapuurolla, sienihakkeluksella ja ties millä edullisemmalla tuotteella.

Itse olen -50% lappujen etsijä. Siitä on tullu addiktoiva mutta kovin nolo harrastus. Jos ois pakastin, niin varmasti tulis käytyä tuolla naapurikaupungin cittarissa tai prismassa hamstraamassa noita keltalappuja, kukaan siellä minua tunnista :D
Kyllähän siinä säästää ja tulee kokeiltua sellasia ruokia mitä ei ehkä normaalioloissa ostais :)

Pidä kirjaa kaikista menoistanne, niin tiedät, minne rahanne menevät ja mistä on varaa nipistää. Toimii ihan oikeasti. Muistakaa kirjata joka ikinen kahvilassä käynti kirjanpitoon.

[QUOTE="a p";24618333]Nimenomaan kilohinnasta oli kyse. Sanoinkin että terveellisyys sit jotain muuta. Mut jos ei ole rahaa ei ole varaa syödä terveellisesti tai ainakin se vaatii moninkertaisesti työtä ja miettimistä mitä voi ja kannattaa tehdä.[/QUOTE]

Niin mutta kun kilosta jauhelihaa tulee ENEMMÄN kuin kilo lihapullia. Tässä pika-googletuksella hankittu resepti jonka kerroin kahdella että tulis kilo jauhelihaa (yllättäen 2plus-palstalta tämäkin :D )

1 kg jauhelihaa
2 dl korppujauhoja
4 dl vettä tai kermaviiliä
2 muna
2 sipuli
2 tl suolaa
1 tl pippuria

Minne nuo kaikkien muiden aineiden massa sitte katoaa jos tuossa on vain yks kilo ruokaa?

[QUOTE="a p";24618300]Tää mulla on viel kokeilematta..[/QUOTE]

Mä jatkan myös kanarisottoa vaaleilla soijasuikaleilla, ja yksi tosi hyvä ruoka on soijaleikkeet joihin joskus laitan vielä täytteeksi hieman sulatejuustoa, leivitän ja paistan.

Juuresraasteilla voi jatkaa useita ruokia, vaikka jauhelihakastiketta tai makaroonilaatikkoa.

Mä tykkään älyttömästi mung-papujen iduista, jotka eivät maksa juuri mitään kun idättää itse (on helppoa!), syön niitä leivän päällä, wokeissa, kasvissosekeiton päällä, salaatissa...

[QUOTE="Piika-äiti";24618364]Olet pitänyt pari kuukautta kirjaa menoistanne ja tiedät minne teidän rahat menee? Tämä on se ihan ensimmäinen ja alkeellisin säästöniksi.

Huonelämpötilasta pois aste tai kaksi, ostokset kirpparilta, perusruokaa isoissa erissä, jokainen ostos harkintaan, autoilu ja ostoskäynnit minimiin ja käyttöön halvemmat sesonkituotteet?

Ja jauhelihaa voi tosiaan jatkaa porkkanaraasteella, perunalla, kaurapuurolla, sienihakkeluksella ja ties millä edullisemmalla tuotteella.[/QUOTE]

Aina välillä pitäny kirjaa noista menoista ja ei siellä juuri karsittavaa ole.
Huonelämpötilaa ei voi laskea. Syynä se että meillä on taloa lämmitetty viimeksi viime huhtikuussa. Ja edelleenkään ei tarvi lämmitystä. Talo etelärinteessä. Ja kun lämmitetään lämmitetään takkaa.

Vaatteet ym ostan kirpparilta. Joskus on pakko jollekin jotain ostaa kaupastakin. Mutta tosiaan sitten vasta kun on pakko.
Kaupassa käyn kerran viikossa tai sitte jos on muuta menoa niin samalla käyn sitte kaupassakin. Vähimmillään ruoka lasku on ollu alle 700 e/kk Tuossa siis kaikki pesuaineet, wc paperit ym kahdeksalle hengelle. Normaali on sen n 800 e/kk.

Tuota jauhelihan jatkamista näköjään pitää vielä opetella. ELi kiitos vinkeistä.

Itse olen -50% lappujen etsijä. Siitä on tullu addiktoiva mutta kovin nolo harrastus. Jos ois pakastin, niin varmasti tulis käytyä tuolla naapurikaupungin cittarissa tai prismassa hamstraamassa noita keltalappuja, kukaan siellä minua tunnista :D
Kyllähän siinä säästää ja tulee kokeiltua sellasia ruokia mitä ei ehkä normaalioloissa ostais :)

Samoin haalin kärryyn kaikki punaisella lapulla olevat. Ja meillä on se pakastin mihin saa laitettua.

En tiedä laskiko se hintaa paljon, mutta mulla oli ennen tapana tehdä jauhelihakastike siten, että laitoin 400 grammaan jauhelihaa 1-1,5 dl soijarouhetta ja lisäksi 2-3 porkkanaa raastettuna, ja siitä tuli todella hyvää. :) Ja paljon enemmän kuin pelkästä jauhelihasta, normaalisti tuo määrä riitti meillä suunnilleen yhden ruokailun, mutta tuolla menetelmällä pari-kolmekin päivää. :)

Jos löytyy Lidl järkevän matkan päästä, niin keskitä sinne ostoksesi. Säästöä kertyy melkoisesti. Vain muutamaa tuotetta sieltä ei saa ja ne voi ostaa muualta.

Yhteistyössä