Säästätkö itsellesi eläkettä varten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"utelias"

Vieras
Jos niin oletko ottanut jonkin eläkevakuutuksen, PS-tilin, säästätkö osakkeisiin/rahastoihin vai ihan perinteisesti pankkitilille?

Millaisia summia kk/vuosi?

Itse olen vasta aloittelemassa eläkesäästämistä, ikää 35v ja joo, tiedän että mitä nuorempana olis aloittanut sitä enemmän rahaa ehtisi karttua. Tähän mennessä itse olen maksanut vasta asuntoni.

Tarkoitus on laittaa pitkäaikaissäästöön (ei PS-tilille) joku 200-300 euroa kuukaudessa. Rahat sijoitan indeksirahastoihin.

Säästän periaatteessa, eli olen ostanut sijoitusasunnon joka tuo turvaa. Lisäksi kun olen oman asuntoni saanut maksettua, ostan toisen ja laitan tämänkin vuokralle. Kahdesta asunnosta tulee sitten vuokratuottoa noin 500 euroa kuukaudessa, jolla on turvaan myös vanhuuden päiviä.

En, hyvä kun rahat riittää elämiseenkään. Täytyy elää vain päivä kerrallaan ja uskoa siihen, että kai sitä jotenkin sittenkin pärjää kun on eläkkeellä. Kun on tähänkin asti pärjännyt. Jos ei pärjää, niin sitten ei, ei sille mitään sitten voi.
Sitäpaitsi, eihän sitä edes tiedä mitä huominen tuo tullessaan.
Isäni oli hyväpalkkaisessa työssä, teki töitä ja ylitöitä koko ikänsä kuin hullu. Haaveili aina siitä, että kun jää eläkkeelle niin sitten matkustelee, ostaa kesämökin, tekee kaikkea kivaa.
Ehti olla 3 kk eläkkeellä kun tuli aivoverenvuoto ja siihen isä sitten kuoli, ehtimättä yhtään nauttia elämästään. Koko hänen elämänsä oli vaan pelkkää raadantaa :(

En säästä, käytän kaiken nyt ja nautin elämästäni. Luotan, että aikanaan perinnön turvin voin jatkaa nykyistä elämää eläkkeelläkin (ja niin kuin edellinen sanoi, eihän sitä edes tiedä, mitä huominen tuo tullessaan).

Rahastoon laitan. Ihan joka kuukausi ei ole varaa, jos vaikka vakuutukset tulee yllättäen yhdessä kuussa maksettavaksi. Tällä hetkellä 50-100 euroa kuussa, tulevaisuudessa toivottavasti enemmän.

[QUOTE="vieras";24880178]Pysyttelen mahdollisimman kaukana kaikista "eläkesäästötuotteista", pankit ovat kehittäneet itselleen oivallisen rahastuskeinon.[/QUOTE]

Minä olen samaa mieltä. Noista rahastoista ja eläkesäästöjutuista kun ei ihan noin vain pääsekkään eroon ja sinne katovat kertyneet rahat kaiken maailman kk-maksuihin kuin tuhka tuuleen.
Jos tahtoo säästää niin se on syytä tehdä ihan tavalliselle säästötilille, jossa ei nostorajoituksia ole, niin tiukan paikan tullen rahat saa myös ulos tililtä. Toki korko on pienempi, mutta ottakoon ne isot korot joilla on on varaa ottaa ne isojen korkojen riskitkin.

[QUOTE="vieras";24880240]Minä olen samaa mieltä. Noista rahastoista ja eläkesäästöjutuista kun ei ihan noin vain pääsekkään eroon ja sinne katovat kertyneet rahat kaiken maailman kk-maksuihin kuin tuhka tuuleen.
Jos tahtoo säästää niin se on syytä tehdä ihan tavalliselle säästötilille, jossa ei nostorajoituksia ole, niin tiukan paikan tullen rahat saa myös ulos tililtä. Toki korko on pienempi, mutta ottakoon ne isot korot joilla on on varaa ottaa ne isojen korkojen riskitkin.[/QUOTE]

Miten niin ei pääse eroon? Eläkesäästämisen voi lopettaa milloin vain haluaa ja jos jokin suuri elämänmuutos tulee eteen esim. puoliso kuolee niin saa rahatkin ulos. Rahasto-osuudet taas voi myydä milloin vaan ja raha on tilillä seuraavana päivänä. Tilisäästäminen on lyhyellä tähtäimellä ihan ok mutta inflaatio on tällä hetkellä aika paljon enemmän kuin tilien korot....

[QUOTE="Hipsu";24880277]Miten niin ei pääse eroon? Eläkesäästämisen voi lopettaa milloin vain haluaa ja jos jokin suuri elämänmuutos tulee eteen esim. puoliso kuolee niin saa rahatkin ulos. Rahasto-osuudet taas voi myydä milloin vaan ja raha on tilillä seuraavana päivänä. Tilisäästäminen on lyhyellä tähtäimellä ihan ok mutta inflaatio on tällä hetkellä aika paljon enemmän kuin tilien korot....[/QUOTE]

Juu puolison kuolema tai avioero tai joskus jopa työttömyys on varmaankin huomioitu. Oma sairastuminen esimerkiksi ei kuulu tähän listaan. Ja tuo työttömyyskin on tyyliin - sinä itse voit päättää kuinka paljon säästät voit jättää säästämättä joinakin kuukausina.
Olen niin läheltä seurannut näitä etten tosiaan aio vapaaehtoisesti ryhtyä tuon pelin uhriksi.

190 €/kk menee sijoitukseen. Mulla on rahastonhoitaja, joka hoitaa homman puolestani. Uskon hänen olenvan työssään ihan pätevä, mutta maailmantalous heittelehtii, joten jotain ehkä vanhana saan tai sitten en. Sijoitan myös nk sukanvarteen. Eläkettäkin maksan itselleni lakisääteisen määrän, joskaan en usko sitä eläkettä koskaan näkeväni.

[QUOTE="vieras";24880240]Minä olen samaa mieltä. Noista rahastoista ja eläkesäästöjutuista kun ei ihan noin vain pääsekkään eroon ja sinne katovat kertyneet rahat kaiken maailman kk-maksuihin kuin tuhka tuuleen.
Jos tahtoo säästää niin se on syytä tehdä ihan tavalliselle säästötilille, jossa ei nostorajoituksia ole, niin tiukan paikan tullen rahat saa myös ulos tililtä. Toki korko on pienempi, mutta ottakoon ne isot korot joilla on on varaa ottaa ne isojen korkojen riskitkin.[/QUOTE]

Kyllä rahaston voi myydä ihan koska vaan.

[QUOTE="vieras";24880299]Juu puolison kuolema tai avioero tai joskus jopa työttömyys on varmaankin huomioitu. Oma sairastuminen esimerkiksi ei kuulu tähän listaan. Ja tuo työttömyyskin on tyyliin - sinä itse voit päättää kuinka paljon säästät voit jättää säästämättä joinakin kuukausina.
Olen niin läheltä seurannut näitä etten tosiaan aio vapaaehtoisesti ryhtyä tuon pelin uhriksi.[/QUOTE]
Mä taas muutama vuosi sitten harkitsin hetkeksi lopettavani koko eläkemaksun ja se olis onnistunut ihan vaan yhdellä ilmoituksella.

säästän eläkesäästöjä 150€/kk . ja jos niin huonosti käy etten elä niin kauaa, että kerkeäisin rahoja nostella takaisin, niin lapset saavat 100% tilillä olevat rahat. näin lukee sopimuksessa. voin ne myös nostaa pois työttömyyden tai vaikkapa vakavan sairauden vuoksi. avioerokin oli yksi syy...ja monta muuta. uskon että on aivan järkevä systeemi. en usko,että eläkettä muuten tulee paljon siinävaiheessa kun sen aika koittaa

Alkuperäinen kirjoittaja enpä tiedä;24880378:
Mites se menee:maksaako kela sitten vähemmän eläkettä jos ite on säästäny eläkettä?Eli kelan maksama osuus vähenee...
Ei vaikuta siihen nämä vapaaehtoiset.

Itse säästän monella tavalla, tilillä, korkorahastoihin, osakerahastoihin, osakkeisiin ja eläkevakuutukseen (sekä maksamalla asuntolainaa pois nopeammin). Kaikki noista eivät kyllä varmaan säily eläkkeeseen asti, mutta säästämistä kuitenkin. Määrät vaihtelevat, tänä vuonna ehkä 8000e.

Nyt osakekurssit menee vähän sinne tänne, että painotus on tilissä, pidemmän päälle toki osakkeet ovat parempi vaihtoehto. Sijoitusasunto voisi olla hyvä juttu, kunhan saan tämän oman asunnon lainaa vielä hitusen enemmän maksettua pois.

[QUOTE="vieras";24880299]Juu puolison kuolema tai avioero tai joskus jopa työttömyys on varmaankin huomioitu. Oma sairastuminen esimerkiksi ei kuulu tähän listaan. Ja tuo työttömyyskin on tyyliin - sinä itse voit päättää kuinka paljon säästät voit jättää säästämättä joinakin kuukausina.
Olen niin läheltä seurannut näitä etten tosiaan aio vapaaehtoisesti ryhtyä tuon pelin uhriksi.[/QUOTE]
Sehän riippuu ihan ehdoista. Oma sairastuminen tai työttömyys ainakin itsellä on peruste realisoida varat.

Eläkesäästöihin menee eli johokin rahastoihin 50 euroa neljännesvuosittain eli 200 euroa vuoteen. TODELLA pieni raha mutta ei nyt enempää ole irrottaa niin kaukaiseen ajatukseen kuin eläkkeeseen. Varmaan sitten kun asunto on velaton jne. alan säästää enemmänkin, mä oon vaan aina ollut sitä mieltä että niin kauan kun on lainaa, ei ole järkeä säästää. Noin karkeasti. Mutta tuo on ihan mielenkiintoista, seurailla arvojen muutoksia.

Suurempi "sijoitus" on asunto. Siis mun eka oma kämppä jonka jätin itselleni ja jossa on nyt vuokralaiset. Itse asun toisaalla.