Säästökuukausi säästi satasia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Soikio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Soikio

Jäsen
23.08.2008
49
0
6
Heräsin helmikuussa siihen tosiasiaan, että perheellämme kuluu hirveästi rahaa ihan turhaan, etenkin vaatteisiin ja ajattelemattomaan ruoan ostamiseen. Meillä on aina ollut tapana laittaa menot tilikirjaan excelillä. Se kuulostaa kyllä hyvinkin säntilliseltä, mutta ei ole vuosikausiin johtanut minkäänlaiseen menojen tarkkailuun saati sitten säästämiseen. Päätin pitää säästömaaliskuun ja laittaa säästetyt rahat matkatilille kesää varten. Suurempana tavoitteena oli kyseenalaistaa omia kulutustottumuksia ja etenkin suhtautumista lasten vaatetukseen.

Nyt maaliskuun ostokset on ostettu (lapsi kipeänä, joten tänään pysymme kotona). Voin siis laskea kulut ja säästöt.

Nyt siis karuihin lukuihin: ruokakauppaan meni viime vuonna keskimäärin 607 euroa kuussa. Tavoite onlisäästää tässä satanen eli saada maaliskuun ruokamenot alle 507 euron. Ruokakauppaan meni 385,87, joten säästöä tuli huimasti! Kaapit ovat vähän tyhjempiä kuin kuukausi sitten, mutta siitä huolimatta pistän säästötilille 200 e ruokamenoista.

Noutoruokaan, ravintoloihin ja kahviloihin meni viime vuonna keskimäärin 224 e/kk. Tavoite oli nipistää tästäkin 100 euroa, mikä onnistui, sillä näihin meni 117,17. Säästötilille 100 e.

Sitten pahin eli vaatteet. Nämä luvut järkyttivät minut täysin. Meiltä meni viime vuonna 435 euroa/kk vaatteisiin, suurin osa kahden lapsen vaatteisiin. Alkukuun olin todella tiukkana, mutta loppukuusta ostin itselleni ulkoilupuvun, lapselle sadetakin ja muutaman pienen kirppisostoksen. Vaatteisiin meni 188,70, mikä sekin on paljon mutta kuitenkin järjellinen summa. Laitan säästötilille 200 e.

Pystyn siis tänään laittamaan säästöön 500 euroa ja tilille jää saman verran kuin yleensä kuun lopussa. Olemme syöneet hyvin ja terveellisesti ja vaatettakin on ostettu. Jatkan ehdottomasti kulutuksen miettimistä.

Vau!

Meillä lähinnä on niin, että mä en saa aikaiseksi ostaa lapsille vaatteita, niin ne käyttää kaikki NIIIIN loppuun, kun olla ja saaattaa.

Pitkikset ja housut menee roskiin, kun polvessa on reikä.
Vasta heitin esikoisen talvivaatteetkin roskiin, kun ei lähde edes puhtaaksi enää/on pienet.
Paidat aika usein saa tahran/tahroja mitkä ei lähde puhtaaksi, myy niitä nyt sitten kirppiksellä...

Mutta mä ostan vaan tarpeeseen TAI sitte kun tajuan, että olis pitän ostaa jo ajat sitte... =)

Mutta meilä sama olis se, että pitäis kattoo laskupino läpi, ja karsia sieltä turhat pois.
Sekä ruokakaupassa miettiä, toi on kyllä totta, sinne uppoaa.

Sähkölasku on 2kk ajalta 480€, joten kesällä vaihdetaan lämminvesivaraaja
Tiedä sitte auttaako se ja sen paikka vaihdetaan, talon rakentaja laittoi sen kylmään varastoon!
Toooosi järkevä paikka.

Tulopuoli tosiaan unohtui... mies vähän alle keskituloinen, minun tuloni vaihtelevat mutta ovat keskimäärin suunnilleen samalla tasolla. Jos sanon, että 4000/kk on normaalisti käytössä lapsilisineen kaikkineen, niin ei mene kauas totuudesta. Ja lapsia siis kaksi.

[QUOTE="nukkis";23482770]saanko kysyä millaiset tulot teillä oikein on :O[/QUOTE]

Mua kiinnostais myös, ihan kiva säästökuuri, mut meidän perheessä ei ikinä pystyttäis laittaa esim. ulkona syömiseen ja vaatteisiin tommosia summia!

Juu, tajuan ihan hyvin että jos esim. äiti on kotona lasten kanssa tai kyseessä on ihan nuori perhe, niin puhutaan ihan eri numeroilla. Luulen kuitenkin, että jos takana on jonkin verran työhistoriaa ja perheessä on kaksi tienaajaa, niin olemme oikea keskivertaisuuden huippuperhe. Kun menojen on tapana kasvaa tulojen mukana, niin käteen ei jää usein mitään, vaikka tuloissa ei ole mitään moittimista. Sen takia juuri menoissamme on ilmaa noin paljon, että siihen on ollut varaa. Järjetöntä tuhlausta se on silti ollut!

niin no tässä sen näkee ettei "suurituloiset" tarvitse lapsilisiä.. :) Jos te kerran saatte ne ja hurjasti muuta säästöön niin mihin oikeesti suurituloiset niitä terttee? Ja plus se ettei kellään saa suomessa olla ylimääräistä rahaa. Vert.kelan tukien saatavuuteen. Ensin pitää kuluttaa säästöt pois, eli ei saa olla ikinä mitään ekstraa. mUtta no ei, kiva että voitte säästää, miettikää mit'ä tuo säästö tekee vuodessa :D

Wau, tuohan kuulosti hyvältä. Meillä suunnilleen samanlaiset tulot, mutta koska asumme pk-seudulla, on asumiskulut suuremmat. Me vaan emme ole pitäneet säännöllisesti kirjaa tuloista ja menoista, joten jonkin aikaa pitäisi ensin kirjata nykyisen ostoskäyttäytymisen mukaisia kuluja ja ehkä syksyllä pitää tiukan kurin kuukausi.

Kerrotko ap vielä, miten onnistuitte säästämään ruokaostoksista noin paljon. Mitä jätitte ostamatta, vaihdoitteko halvempaan merkkiin, juoksitko tarjousten perässä?

No meillä perheessä kumpikin on töissä, mutta ei tienata bruttona edes sitä keskivertoa.
Taiii no mä taidan tienata puolet vuodesta, kun teen kahta duunia. Eli lähemmäs 50h/vko silloin.

Täytyiskin nyt kesää kohden kattoa noi laskut, että lopettais kaiken turhan.
Ollaan kyllä huonoja säästämään.
Jos erilliselle tilille laitetaan jotain, ottaa sen jompikumpi pois, kun "tarttee".
=/

[QUOTE="nukkis";23482897]niin no tässä sen näkee ettei "suurituloiset" tarvitse lapsilisiä.. :) Jos te kerran saatte ne ja hurjasti muuta säästöön niin mihin oikeesti suurituloiset niitä terttee? Ja plus se ettei kellään saa suomessa olla ylimääräistä rahaa. Vert.kelan tukien saatavuuteen. Ensin pitää kuluttaa säästöt pois, eli ei saa olla ikinä mitään ekstraa. mUtta no ei, kiva että voitte säästää, miettikää mit'ä tuo säästö tekee vuodessa :D[/QUOTE]

Jokaisella on yhtäläinen mahdollisuus kouluttautua ja hankkia "hyvätuloinen" työpaikka.
Lapsilisät kuuluu kaikille, Kelan tuet on ihan eri asia kuin ansiotyössä tienaaminen.

Äiti ja kaksi lasta perheessä ja säätöön joka kuukausi 500 euroa. Tulojakin on toki melkeen 4000 euroa kuussa, mutta silti on järkevää katosa, mitä rahoillaan tekee. Tuhlaaminen turhaan on vaan tyhmää.

Olen ihan samaa mieltä lapsilisistä, niistä pitäisi tehdä harkinnanvarainen etuus.

Ruokakaupassa tehtiin joitakin ihan peruspäätöksiä esim. yli 2 e/kg hedelmiä ei ostettu kertaakaan, mitään limsoja tai vichyjä ei ollenkaan, ei mitään ylimääräisiä maustekastikkeita tai muita yksittäisiä kalliita juttuja. Söimme tavallista enemmän keittoja. Kaupan merkkejä harrastimme myös, ja pari kertaa käytiin Lidlissä. Ennen emme syöneet juuri koskaan puuroa, nyt teimme sitä kahdesti viikossa aamupalaksi (tosin emme alkaneet siitä vieläkään tykätä eli voi olla että tämä muutos ei pysy). Kerran viikossa syötiin hernekeittoa tai maksalaatikkoa, ainakin kerran viikossa salaattina oli porkkanaraaste...

Ainut huono puoli oli, että luulen meidän syöneen tavallista enemmän hiilihydraattipitoista halpaa ruokaa, esim. itse tehtyjä sämpylöitä. Ensi kuussa yritän vähentää hiilihydraattien osuutta mutta pitää ruokalaskun alle 500 euron.

Mullekkin kävi samalla tavalla; pidin tammikuussa sellsen säästökuurin. (Nyt ollaan jo takasin samassa vanhassa tyylissä:D)

Erittelen tähän meidän normikuun ja tammikuussa säästetyt:

Asuminen 1200e. Siinä ei säästetty edes tammikuussa :D
Ruoka yms(pesuaineet jne) 900e. Tammikuussa 650e.
Laskut 890e. Sama summa aina.
Bensa 700e. Siinä säästettiin 200e, kun toinen meni julkisilla.
Ravintolat ja työpaikkalounaat 400e. Ssäästettiin 200e, kuljeteltiin eväitä.
Vaatteet, meikit, korut, ynnä muu yleensä turha n. 1000e, säästettiin 600e.

Nyt ollaan tosiaan jo samassa kulutuksessa kuin ennenkin, mutta tammikuussa saatiin sääsöön 1900, kun yleensä säästetään tasan tonni kuussa erillisille tilille :)

Fiksuahan se olisi käyttää järkevästi, mutta kun ei oikein osata :D

Niin siis, perheessä kaksi aikuista ja kaksi lasta.

Yhteistyössä