säästölippaiden tyhjentäminen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maryelle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maryelle

Vieras
Miten tämä nykyään tapahtuu, viime kerrasta varmasti 20 vuotta aikaa.. Siis lapsen lippaita kävisin tyhjentämään, niitä kertynyt 11 kpl. Pitääkö ne itse tyhjentää pankissa johonkin kuoriin ja lähettää siitä johonkin, kuinka kauan menee että on tilillä rahat? Tyhjentävätkö kassalla enää ollenkaan? Ja kans tärkeä seikka, voinko käydä esim. Nordeassa tyhjentämään jos olen Osuuspankin asiakas (huomattavasti lähempäni). Vai pitöökä se kääydä siinä pankissa, minkä asiakas..

Samaa mietin minäkin juuri yksi päivä. Ja tietääkö joku, onko jossain pankissa ihan sellainen perinteinen tyhjentäminen, jossa "pankintäti" tyhjentää possun ja tyhjentää sen, antaa sen takaisin + kertoo paljonko tuli tilille. Lapsen kanssa tuollainen olisi paljon kivempaa kuin asioida jonkun koneen kanssa ja laittaa rahat muovipussiin. Ehkä perinteisessä tavassa lapsikin jotenkin tajuaisi paremmin pankin ja sinne säästämisen idean.

Mä menisin Osuuspankkiin, sillä Nordea saattaa ottaa maksun tyhjennyksestä ja tilisiirrosta?! Toimintatapa riippuu myös pankista. Esim. meidän OP:ssä on sellainen automaatti odotustilassa, missä saa itse tyhjennettyä possun. Virkailija vaan avaa sen ensin ja sit automaatti tulostaa kuitin, joka viedään tiskille ja tehdään talletus tilille. Joissain pankeilla pankkitoimihenkilöt tyhjentää lippaat ja joissakin laitetaan kuoreen ja toimitetaan muualle laskettavaksi (jos ei siinä konttorissa ole sellaista automaattia). Me käydään tyhjentämässä lapsen possut aina Hippoklubin Hipontyhjennyspäivänä (pankin sivuilla tieto ko päivästä). Silloin on lapille tarjolla mehua, kekesejä ja he saavat pienen lahjan myös.

me viedään säästöön kolikoita ja itsepalveluna toimii. Sampopankkiin ku viedään niin kolikot tiputetaan koneeseen. Osuuspankissa taas laitetaan pussiin ja tiputetaan laatikkoon.
mun käsittääkseen pitää viedä siihen pankkiin missa on tili, mutta tästä en sano varmuudella mitään.

pari päivää menee että näkee tilillä.

No meillä esim. osuuspankissa kassaneiti tai poika tyhjentää ja laittaa siihen laskentakoneeseen ja tekee talletuksen samantien. Nordeassa taasen kassaneiti tai poika tyhjentää sen niin ehyvineen pussiin ja se pussi lähtee jonnekin laskettavaksi. Kummassakaan ei mene maksua. Ja yleensä se lipas kyllä viedään sinne missä tilikin on... Jos ne laittaa toisen pankin tilille, niin sitten varmaan ottaa varmaan maksunkin. Eli kuten huomaat - oman pankkisi toimintatavan tiedät vain itse kysymällä.

Mikäänhän ei kiellä avaamasta tiliä lapselle kyseiseen pankkiin... Muutenkin pitäisi avata lapselle pian tili, ei mikään pakota avaamaan samaan pankkiin kuin missä omamme ovat. Tai oikeastaan mulla on tilejä useammassakin pankissa, joten valinnanvaraa löytyy "omistakin" pankeista.