Saatko omaishoidontukea lapsen sairauden tai vamman takia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaikea paikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaikea paikka

Vieras
Haluatko kertoa tilanteestasi? Meillä on niin, että kunnassamme pystytä järjestämään lapsellemme päivähoitoa hänen erityistarpeita tukemaan. Minä jään mielelläni kotiin häntä hoitamaan JOS saan omaishoidontukea ja vammaistukea. Lapsella laaja-alainen kehitysviive. Olen hänen äitinsä ja koulutukseni on erityislasten parista+ minulla on työkokemusta alueelta. Miten minun kannattaa edetä?

Kutsua lapsen hoitotaho, terapeutti ja päivähoitoyksiköstä päättäjät yhteisn pöydän ääreen pohtimaan mikä lapsen tilanteessa olisi lasta parhaiten tukeva ratkaisu? Se on selvää, ettei kunta pysty järjestämään lapselle päivähoitoa jossa hän saisi kuntoutukselleen tukea.

Aloin saamaan omaishoidontukea lapsen ollessa 6-vuotias. Saan tukea, vaikka olen ollut koko ajan kokopäivätyössä. Alussa lapsi oli päivähoidossa, myöhemmin koulussa ja iltapäiväkerhossa, nykyisin iltapäivät yksin kotona.

Kannattaa laittaa omaishoidontukihakemus kunnalle. Sitten ainakin saa tietää, saako tukea vai ei. Minäkin kyselin tuesta etukäteen ja minua pompoteltiin henkilöltä toiselle. Kukaan ei osannut kertoa myöntämisperusteita mitään. Tukimäärät olivat tiedossa, mutta ei ollut mitään tietoa, millä perusteella niitä saa. Saan tukea nykyisin vajaa 500 euroa kuussa miinus verot. Lapsella on ollut korotettu vammaistuki 190 euroa kuussa 1-vuotiaasta alkaen.

Meillä lapsi oli tavallisessa päiväkodissa oman avustajan kanssa. Ei sama onnistuisi teilläpäin? Päiväkodin asenteista riippuu paljon, miten onnistuu. Meillä oli todella ihanat työntekijät päiväkodissa. Olin tosi tyytyväinen. Minkä ikäinen lapsi teillä on?

Lapsen tarpeisiin vastaamaan. En viitsi puhua asiasta enempää koska en halua, että tunnistetaan. Lapsi on 4v. Täytyy ma selvitellä tuota omaishoidontukiasiaa. Soitan hoitotaholle ja yritän sitä kautta asiaa eteenpäin. Kiitos teille!

Yhteistyössä