Saavatko kehitysvammaiset äänestää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä vain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä vain"

Vieras
Tätä kysymystä olen miettinyt jo pitempään saamatta siihen keneltäkään selvää vastausta. En halua loukata tällä viestillä mitenkään kehitysvammaisia, mutta onko kehitysvammaisilla äänioikeus? Tarkoitan siis lähinnä vaikeimmin kehitysvammaisia, jotka ovat ikänsä puolesta aikuisia, mutta jotka ovat älyllisesti pienen lapsen tasolla ja jotka eivät välttämättä osaa lukea tai kirjoittaa eivätkä voi ottaa lukemalla selvää mistä vaaleissa on kysymys ja jotka eivät välttämättä ymmärrä kyseistä asiaa, vaikka sitä heille selitettäisiin. En itse henkilökohtaisesti tunne ketään kehitysvammaisia, mutta minua mietityttää, että miten esimerkiksi kaikista vaikeimmille kehitysvammaisille kerrotaan vaaleista, äänestämisestä, eri ehdokkaista esim. näissä eduskuntavaaleissa jne. Sitäpaitsi äänestystilanteessahan äänestäjän täytyy itse kirjoittaa siellä vaalikopissa haluamansa ehdokkaan numero vaalilappuun ja allekirjoittaa paperi, jossa hän todistaa, että äänestys on hänen kohdallaan sujunut oikein. Miten nämä sujuvat jos henkilö ei osaa kirjoittaa?

Varmaksi en osaa sanoa. Voisi kuitenkin olettaa, että jos on todella pahasti kehitysvammaisesta kyse, niin hän on holhouksen alainen (tarkoitan siis niitä jotka eivät omia asioitaan kykene hoitamaan). Jos taas on holhouksen aiainen, niin voisi kuvitella ettei äänioikeuttakaan ole.

Vanhuksille ja vammaisillehan voidaan järjestää kotiäänestys, jolloin vaalivirkailija tulee henkilön kotiin tai laitokseen käymään ja äänestys voidaan hoitaa siellä virkailijan tai avustajan avulla. Itsekin olen ollut sokean henkilön avustajan tällaisessa tilanteessa, eli henkilö on kertonut ehdokkaansa nimen ja numeron ja minä olen sen äänestyslipukkeeseen kirjannut.

[QUOTE="vieras";23538908]Vanhuksille ja vammaisillehan voidaan järjestää kotiäänestys, jolloin vaalivirkailija tulee henkilön kotiin tai laitokseen käymään ja äänestys voidaan hoitaa siellä virkailijan tai avustajan avulla. Itsekin olen ollut sokean henkilön avustajan tällaisessa tilanteessa, eli henkilö on kertonut ehdokkaansa nimen ja numeron ja minä olen sen äänestyslipukkeeseen kirjannut.[/QUOTE]

Vanhukset ja vammaiset ei ole välttämättä kehitysvammaisia.

Ei äänestyksessä ole mitään rajoituksia, se on sidottuna kansalaisuuteen.
Jokin raja voisi olla hyvä. Jos vaikka olisi rajana ÄO 100, niin pääsisi suurimmalta osalta eroon perussuomalaisista ja kristityistä eduskunnassa.

Kaikki täysi-ikäiset, jotka eivät ole holhouksen alaisia, saavat äänestää.
Eli riippuu siitä, onko vammainen asetettu holhouksen alaiseksi. Usein käsittääkseni on.

Itse hoidan työkseni keh.vammaisia.
Asia menee juuri noin kun jotkut kirjoittivatkin; jos on holhouksen alainen niin ei ole äänioikeutta. Meillä paikan päällä järjestetään äänestys eli kaikki k.vammaiset jotka saavat äänestää voivat käydä siellä. Moni äänestäjistä ei kuitenkaan ymmärrä mitä vaalit tarkoittavat tai ketä äänestävät eli aika sama kuin ns."normaaleilla" äänestäjillä.

[QUOTE="nekku";23539177]Moni äänestäjistä ei kuitenkaan ymmärrä mitä vaalit tarkoittavat tai ketä äänestävät eli aika sama kuin ns."normaaleilla" äänestäjillä.[/QUOTE]

:D

Saako udella, mikä on ollut suosituin puolue työpaikallasi?

[QUOTE="nekku";23539177]Itse hoidan työkseni keh.vammaisia.
Asia menee juuri noin kun jotkut kirjoittivatkin; jos on holhouksen alainen niin ei ole äänioikeutta. Meillä paikan päällä järjestetään äänestys eli kaikki k.vammaiset jotka saavat äänestää voivat käydä siellä. Moni äänestäjistä ei kuitenkaan ymmärrä mitä vaalit tarkoittavat tai ketä äänestävät eli aika sama kuin ns."normaaleilla" äänestäjillä.[/QUOTE]

Eipä me "normaalit" äänestäjätkään osata äänestää...

No, mä tunnen yhden lievästi kehitysvammaisen joka kävi ennakkoon äänestämässä. Oli kuulemma vain kirjoittanut jonkun numeron lappuun, kun ei tiennyt ketä olisi äänestänyt...

No tottahan toki äänioikeus on myös kehitysvammaisilla. Itse työskentelen kehitysvammaisten asumisyksikössä ja käymme äänetyspäivänä äänestämässä ihan niinkuin kuka tahansa. Tietenkään kaikki, jolla äänioikeus on ei kykyne tai halua äänestää, mutta mahdollisuus on. Äänestyspaikoillahan saa tarvittaessa avustajan kaveriksi.

Kaikki täysi-ikäiset, jotka eivät ole holhouksen alaisia, saavat äänestää.
Eli riippuu siitä, onko vammainen asetettu holhouksen alaiseksi. Usein käsittääkseni on.

No ei kai ne kaikki ole, minunkin vanha äitini on pyörätuolissa, kun ei enää pysty liikkuman ja vammaispalveluja käyttää.

Ei ole holhouksen alainen.

Vammainen ja KEHITYSVAMMAINEN on edelleen eri asia.

Itse hoidan työkseni keh.vammaisia.
Asia menee juuri noin kun jotkut kirjoittivatkin; jos on holhouksen alainen niin ei ole äänioikeutta. Meillä paikan päällä järjestetään äänestys eli kaikki k.vammaiset jotka saavat äänestää voivat käydä siellä. Moni äänestäjistä ei kuitenkaan ymmärrä mitä vaalit tarkoittavat tai ketä äänestävät eli aika sama kuin ns."normaaleilla" äänestäjillä.
kyllä saa äänestää jos on holhouksen alla