Hae Anna.fi-sivustolta

sähkötöiden hinta

Viestiketju osiossa 'Rakentaminen ja remontointi' , käynnistäjänä tyhjeenekö pussi?, 30.06.2005.

1. tyhjeenekö pussi? Vierailija

Sähkömies kävi tekemässä remontin yhteydessä uudet ""vedot"" lampuille ja pistorasioille - aikaa kului noin kaksi vuorokautta.
    Hintaa lisää neljä loisteputkilamppua sekä edellämainittuun työhön menevät tarvikkeet.
    Arviota pyytäessäni hymähti, että katsotaan sitten kun on valmis -
    osaisiko joku antaa summittaista arvioita

2. Kookoo Vierailija

Tarkoititko että laittoi vain pari johtoa + rasiat. Lienee siinä 150 euroa per piste.

Valaisin tulee kaupan hinnan mukaan.

Vai laittoiko uudet johdot vanhoihin putkiin koko asunnossa. Silloin hinta lienee noin 1000 euroa per huone.

3. Mp Vierailija

Meillä meni suurinpiirtein sama aika kun tehtiin sähkötyöt kylppäriremontin yhteydessä. Tuntiveloitus oli 39 EUR / sis. alv + tarvikkeet ja lasku oli jotain 950 EUR.

4. pussi tyhjeni =( Vierailija

Pussi tosiaan tyhjeni, tähän mennessä keittiön johdot/putket vedetty ja pistorasiat ja katkaisijat paikoillaan, pelkän työn hinta 33e/tunti, tarvikkeet laskutetaan erikseen- siis reilu puolet työstä tehtynä- työn hinta jo 700e. Käykö maksettu kuitti kotitalousvähennykseen sellaisenaan, vai onko sen kanssa käytävä verotoimistossa, jotta saa vähennyksen.
    Kyselin jo ennen töiden alkua arviota paljonko työt tulisivat maksamaan, mutta ei vanhassa talossa pysty kuulema sellaista sanomaan, kun LVI-piirustuksiakaan ei talosta ole. Lisäksi vielä
    hän joutui käymään useampana päivänä, joten matkoista tulee ilmeisesti vielä ""aikalisää"".
    Miten kannattaisi jatkossa sähkömiestä hankkia ( vielä jos osa ajasta on käytetty
    syömiseen ja juomiseen sekä seurusteluun)
    jotta kuluja ei tulisi niin paljoa - onnistuuko kilpailuttaminen, vai veloitetaanko jo ""arviokäynnistäkin"", jos haluan seuraavaan remonttiin eri ihmisen sitä tekemään`?
    Entäpä kannattaako tarvikkeet hankkia liikkeistä itse vai
    sähkömiehen kautta, erittelyä tuotteista ei laskussa ole...

5. Urakoitsija Vierailija

Käytkö/kävisitkö itse tekemässä ilmaiseksi arvioita työmailla?

Tarvikkeita on hiukan vaikeata osata hankkia itse varsinkin jos sähkömies on siinä suhteessa yhteistyöhaluton.

Voithan yrittää avata ""piikin"" jossain sähköliikkeessä ja sähkäri käy hakemassa tarvitsemansa sieltä. Kaikissa tapauksissa hän kuitenkin tekee hakureissunsa sinun maksamallasi ajalla.

6. pussi tyhjeni Vierailija

Olet varmasti oikeassa hinta-arvion suhteen, mutta luulisi alan ammattilaisella olevan jonkinlaista arviontikykyä jo kokemuksen perusteella..
    Etupäässä hainkin neuvoja, miten osaisi etukäteen varautua
    laskun suuruuteen, jos työmies ei osaa antaa minkäänlaista arviota. Tuntipalkan mainitseminenkin olisi jo jotain hinnasta saattanut selvittää, mutta onhan se tietysti meidän omakin mokamme, kun emme sitä alkaneet häneltä tinkaamaan ympäripyöreiden vastausten sijasta.
    Lähinnä hainkin neuvoja vastaavaan tilanteeseen, koska
    remontoidessa tuo budjetti tahtoo muutenkin aina ylittyä,
    saati sitten jos em. mainituista töistä ei saa edes summittaista
    arviota etukäteen, jotta isoon laskuun voisi yrittää varautua.
    Muutaman seikan opin ainakin.
    mikäli palkasta ei ole sovittu etukäteen, en jatkossa syötä ja
    kahvita, jos siitäkin ajasta laskutetaan
    Toinen opittu asia on, että käyntikertoja niin vähän kuin mahdollista, eli mahdollisimman moni työ samalla kerralla tehdyksi, matkakulutkin pienenee samalla kuin käyntikerrat
    Päätökset valaisinten suhteen myös kannattaa tehdä etukäteen ja tietyt hankkiakin valmiiksi, ei tule niitä lisäkäyntejä.
    Löytyisikö vielä muita vinkkejä? =)

7. mie Vierailija

Minä sain muutaman lisävedon edullisesti kun sähkäri teki lapulle ""piirustukset"" tarvittavine tarvikkeineen jotka itse kävin ostamassa, ryömin itse ahtaissa vinttitiloissa vetämässä johdot ja tekemässä tarvittavat reiät ja sähkäri kävi tekemässä vain tarkistukset ja kytkennät. Molemmat voitti, minä sain hommat halvalla ja hän vältti sen inhottavimman homman, eli siellä pölyn ja ampparipesien seassa möyrimisen.

8. pussi tyhjeni Vierailija

Kyllä ne reiät meilläkin tehtiin itse, ja suurin osa johdoistakin vedettiin itse, vintin johdot vetivät miehen kanssa porukalla ja
    lisänä oli siis pistorasioiden laitto ja katkaisijoiden kytkennät, sekä vessan lämmitysmaton liitännät.
    Mutta oppia ikä kaikki..
    jäi vain uusi ruokailuryhmä ostamatta,
    koska en osannut (itsekään) arvioida tulevaa laskua
    niin suureksi =(
    Kannattaako jatkossa hankkia valaisimet itse,
    saako esim. välitilavalaisimet edullisemmin kuin ostamalla ne ko. sähköalan yrityksen kautta?

9. Reiska Vierailija

Hinnat saa selville kyselemällä kaupoista ja toisaalta sähköurakoitsijalta.
    Ei niitä tietoja täältä saa.

10. mie Vierailija

Josko tosiaan olette itse tehneet suurimman osan vedoista ja sähkärille jäänyt vain kytkentä niin kyllä on todella kallis sähkäri sulla siellä lorvimassa. Pistä nyt pikkasen kampoihin sille ja kieltäydy maksamasta noin hurjia hintoja, kyllä noinkin kalliiseen työhön olisi jonkinlainen alustava/suuntaa antava arvio pitänyt antaa, pelkkä ""katoo sitte"" käy kyllä johonkin pikku hommiin (alta 100e), mutta tuollaisiin ei kyllä ihan sovellu.

11. Beata Vierailija

Mulle tehtiin keittiörempan kaksi uutta pistorasiaa ja asennettiin sellanen pitkä, kapea lamppu kaapistojen alle (mikä sen virallinen nimi on...). Maksoin lystistä 280euroa. Olin aivan järkyttyny ku lasku tuli.

Töitä sähkömies teki yhteensä 1,5h mutta lasku oli 3 tunnilta. Soitin ja kyselin, miksi näin. Selitys oli, että kun kävi kahteen otteeseen, ensin ""katsomassa mitä pitää tehdä"" (olin selittänyt jo puhelimessa varsin selvästi) ja silloin arviointikerralla meni noin 20min->laskutetaan koko tunnista. Sitten varsinaisella työkerralla meni tunti ja 10 min, eli silloinkin laskutetaan tehty tunti+alkava tunti kokonaan. Ihan älytöntä. Maksoin laskun kiltisti ku en jaksanut ruveta tappelemaan. Oli paljon muutakin huolta siihen aikaan... Tästä on nyt vuosi aikaa.

12. Sähkäri Vierailija

Yritä nyt itse olla tuossa yrittäjänä. Te katsotte tarvikkeiden hintoja bauhaussista ja biltemasta, kun se Sähkäri hakee ne tukusta niin ne ovat hänelle alennuksineen kalliimpia, mutta ei hänen hommistaan tulisi mitään jos hän lähtee hakemaan osia ympäri kyliä. Ja jos tarvikkeista ei saisi mitään katetta niin tuntiveloitukset nousisivat entisestään. Lisäksi useimmat yrittävät elättää perheensä. Yrityksellä on vuokra kuluja, työntekijäkuluja, huoltoauton korjauskulut jne.. Ei yksikään sähkäri mikään miljonääri ole jos ette ole huomanneet.

Helvetti, että joku jaksaa itkeä 280€ laskusta. Yksityisyrittäjällä voisi mielestäni laskuttaa viel enemmän, kun ensin käy katsomassa keikan tai 10, joista vain 5 tilataan, sitten hän hakee tarvikkeet, johon menee aikaa, tulee kohteelle kuuntelee teidän itkuja mihin menee aikaa, tekee käyttöönotto tarkastukset, jolloin kantaa vastuun töistä useamman vuoden, on takuulla 2-vuoden vastuussa töistään ja milläs vitulla maksaa takuu korjauksia jos niitä tulee kun pitäisi nahkoilla myydä ja te kyllä jaksatte itkeä sitten kun on jotain vikaa ilmenee, vaikka vika olisi laite valmistajassa, vastuu vakuutuksen omavastuu on usein 500-800€, siitten hän kirjoittelee teille sitä laskua omalla ajallaan, maksaa tarvike laskun omalla ajallaan ja te jaksatte itkeä, kun hän laskuttaa ainoastaan täysiä tunteja. Pyytäkää tarjous etukäteen niin ei tarvitse itkeä täällä kun olette köyhiä ja varanneet 300€ koko keittiön remonttiin. Täällä te itkette, kun olette niin persaukisia ja lähdette tekemään urakkaa ilman kunnollisia varoja ja yritätte kaiken saada ilmaiseksi.

13. tuttu tunne Vierailija

Tässä oli kyllä todella osuvasti ilmaistu asian laita. ei auta itku markkinoilla ei.

14. Lusikka sopassa Vierailija

Kyllähän se on yleinen puheenaihe, että "erikoismiehistä" nimenomaan sähkärit laskuttavat paljon ja paljosta sellaisesta, joka ei ole lainkaan tarpeellista.

Meilläkin uudisrakennuksen sähkäri toi tullessaan kaiken tarpeellisen, mutta esim. kaapelia jäi rullatolkulla käyttämättä. Eikä hän sitä huolinut mukaansa (olisimme myyneet). Mutta ei sille meillekään ole käyttöä.

On paljon kokemusta mm. puusepän (hänkin on erikoismies) töistä, joita olemme teettäneet (keittiön- ja makuuhuoneiden kaapistoista lähtien). Tuntiveloitus ei ole läheskään sähkärin luokkaa ja mitään ylimääräistä ei ole maksatettu nurkissa lojumaan.

15. Olen vuodesta -76 tehnyt sähkötöitä. Niin toisen urakoitsijan palveluksessa kuin itsekin yrittäjänä.

Missään tapauksessa en hyväksy kohdetta, jota en voi tarkastaa tai ole tehnyt itse. Tämä takaa sen, että vastuu vakuutuksille ei ole käyttöä. Monta kohdetta olen tarkastanut vuosien varrella kaikenlaisten törötimpureiden ja trukkiasentajien jäljiltä jotka ovat kuulemma saaneet jonkin asteisen sähköalan koulutuksen. Myös ammatiansa tekevät sähkömiehetkin ovat virheitä tehneet, jotka paljastuvat tarkan käyttöönottotarkastuksen yhteydessä. Tämä nykyisin aina tekemämme käyttöönottotarkastus on se syy, miksi veloitamme oikean hinnan oikeasta työstä. Kun tarkastus on tehty huolella ja oikein, kaikki myös laskun maksaja ja vakuutusyhtiöt ovat tyytyväisiä. Virheitä on ollut mm. vaihe ja nolla väärinpäin liedessä => kuolema seurauksena jos tiskipöytä olisi ollut oikein maadoitettu. Yleisin virhe ollut, että vaihejohdin se yksikin ollut väärässä liittimessä lukemattomia kertoja.

16. hinnastoja Vierailija

AR-Urakoinnilta löytyy hinnasto sivustolta ja tekevät sekä sähkösuunnitelmia että urakoita laajalti. Tutustu os. www.ar-urakointi.fi

17. hinnastoja Vierailija

AR-Urakoinnilta löytyy hinnasto sivustolta ja tekevät sekä sähkösuunnitelmia että urakoita laajalti. Tutustu os. www.ar-urakointi.fi

18. hinnastoja Vierailija

Jahas, viestini tuli kahdesti. Pahoittelen.

19. Edla Vierailija

20. ei opi koskaan Vierailija

Sähköurakoitsijat ovat mahdottomia tarjousta tehdessään. Hinta hatusta ilmeisesti ei haluta tehdä koko työtäkään, sitten tehdään sinnepäin jos olet valmis maksamaan heidän tarjoushinnan. Minulla on vanha talo ja yksimittari pitäis uusia ja yksi johto vetää sinne päämittarilta, pari lamppua laittaa ja tarkistaa muut ja kirjoittaa tarkastuspöytäkirja. Tämä lysti tarjouksessa maksai 8900 euroa, ryöväystä!!! Eiköhän ole liikaa, en tämän jälkeen kyllä tilaa ketään sähkäriä, kynttilänvalo saa riittää.
    Mitä oikein toiset sähköfirmat tarjoais ja tekis 8900 eurolla.

21. Anger Vierailija

Tässä on tavallinen tallaaja puun ja kuoren välissä - sähkötöitä pitäis teettää, mutta niihin ei oo varaa ja itsekään et niitä saa tehdä, kun teet vastoin lakia. Jää sähkötyöt teettämättä, vaikka 62 - vuotiaassa talossa olis paljon uusimista. Kuka voittaa? Kumpi nöyrtyy? Meidän muidenkin on valittava syökö perhe tällä viikolla. Ja vaarannanne perheemme.

Miksi muuten ei sähkömiehillä ole velvoitetta ilmoittaa tuntitaksaansa julkisesti kuten muilla palveluntuottajilla? Eikö kehtaa vai?

22. urakointi Vierailija

23. http://sahkomies-jyvaskyla.com

Sähkömies Jyväskylä on osaava, mutkaton ja edullinen sähkäri. Sinua palvelee aina kokenut sähköalan yrittäjä henkilökohtaisesti. Mikä sovitaan, se pitää.

Ota yhteyttä! Meidät löydät myös Facebookista!

24. takuu Vierailija

sähkötyöt on luvanvaraisia töitä eikä niitä saa tehdä kuin luvalliset urakoitsijat.
    johdon veto rakenteisiin kuuluu luvanvaraisiin töihin

Jaa tämä sivu