Sain e-pillerit MUTTA....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Eve"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Eve"

Vieras
mä en oikein ymmärrä nyt lääkäriä. Hän määräs mulle ehkäisypillerit Yaz. Kyseli ensin minulta onko minulla mitään sairauksia. Sanoin epäilenväni että mulla olis aurallinen migreeni. Lääkäri kysyi vielä onko lääkäri esim neurologi todennu tän migreenin. Sanoin etten ole käynyt sen takia lääkärissä koska äidilläni myös tämä migreeni ja minulla samoja oireita ku hänellä. Enkä ole lääkitystä migreenin kokenut tarvitsevani. Lääkäri sanoi että, no sitten se ei ole todettu sairaus eikä este kyseisen pillerin käytölle. No otin sitte reseptin mukaan mutta nyt kotona pikkusen mietiyttää ja luulen ettei kannata aloittaa niitä, vai mitä mieltä??

Se on nykyään niin, että oli se päänsärky mistä tahansa johtuvaa, sitä kutsutaan aina migreeniksi. Sinänsä minua vähän ihmetyttää tämä, kun eikös migreeni ole kuitenkin harvinaisempi päänsäryn aiheuttaja, kuin esimerkiksi jännityspäänsärky tai vaikka krapula :D Mutta kuulostaahan se niin paljon hienommalle, se migreeni.

Miten voit epäillä aurallista migreeniä, sinulla joko on aura tai ei ole:O

Minulla tapahtuu näitä asioita.. ensin haukottelen ihan mahdottomasti, palelee ja oksettaa siitä seuraa toispuoleinen puutuminen puhe takkuaa valo käy silmiin ja näkö epäselvä/sumea... Tämän jälkeen seuraa toispuoleinen tykyttävä/painemainen päänsärky tuohon kulmakarvan yläpuolelle. Tätä päänsärkyä ei tule aina suuremmaksi osaksi tulee vain nuo edellämainitut asiat. kait tää on sitte sitä? Siksi epäilen koska monet puhuu aurallisessa migreenissä sahalaidoista mutta niitä mulla vissiin ei ole....

minun mielestä on ollut ajattelematon lääkäri.

itse kun kerroin lääkärille migreenipäänsäryistä niin hän otti sen huomioon ehkäisyasioissa, vaikka minun migreeniä ei ollut edes lääkäri todennut, koska se oli oireiden perusteella ihan selvä tapaus.

voit tietysti kokeilla niitä pillereitä 3 kk. sitten tiedät lisääntyykö kohtaukset vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja nykyään;22535972:
Se on nykyään niin, että oli se päänsärky mistä tahansa johtuvaa, sitä kutsutaan aina migreeniksi. Sinänsä minua vähän ihmetyttää tämä, kun eikös migreeni ole kuitenkin harvinaisempi päänsäryn aiheuttaja, kuin esimerkiksi jännityspäänsärky tai vaikka krapula :D Mutta kuulostaahan se niin paljon hienommalle, se migreeni.

Migreenejä on erillaisia.. mulla ei migreeni aiheuta minkäänlaista päänsärkyä vain auroja. Mutta se on tosi että monet sanoo että heillä on migreeni eivätkä oikein ymmärrä että se ei ole mikään perus päänsärky... mieski luulee et sil on migreeni.....

melkeenpä vois kutsua hoitovirheeksi. Lääkärin olis sitte pitäny esim neuvoa käymään sielä neurolla että selviää onko migreeni vai ei.

Ja aurallisesta migreenistä kärsivälle ei saa määrätä yhdistelmäpillereitä jota esim Yaz on. Minä en aloittaisi niitä ollenkaan vaan hakisin mieluummin toisen reseptin minipillereihin jota voi käyttää migreenistä huolimatta.

No voi olla migreeniä ilman niitä aurojakin. Niitä kun on juuri kahta tyyppiä, aurallisia ja ei aurallisia. Kuitenkin valoherkkyys, oksetus, huono olo, puutuminen ja sen jälkeen alkava ja voimistuva pääkipu joka on oikeasti sairaan kipeä eikä siihen meinaa särkylääkkeet auttaa, on migreeniä. Jos saat särkylääkkeillä kuriin pääkipusi esim 400 buranalla, sinulla voi olla niskajäykkyyttä, joka tuo pääkivun yhteydessä myös migreeniin taipuvaiset oireet. Selvittäisin ensin ton migreenin, tai sitten en hankkisi minipillereitä ollenkaan vaan vaikka suoraan e-pillerit. Monet e-pilleritkin taas aiheuttavat migreeniherkkyyttä välipäivinä, joten niitäkin kannattaa harkita ja testata sopivaa merkkiä, eikä kärsiä turhaan, koska se ei pitemmällä tähtäimellä ole kovin terveellistä...

Mulla on aurallinen migreeni. Se tulee vähitellen, että sitä ei heti edes pakosta eroota tavallisesta päänsärystä. Mutta sitten kun tulee alkaa vähitellen näköhäiriöt niin tiedän, että nyt pitää ottaa lääkettä.

Alkuperäinen kirjoittaja pääkipu;22536117:
No voi olla migreeniä ilman niitä aurojakin. Niitä kun on juuri kahta tyyppiä, aurallisia ja ei aurallisia. Kuitenkin valoherkkyys, oksetus, huono olo, puutuminen ja sen jälkeen alkava ja voimistuva pääkipu joka on oikeasti sairaan kipeä eikä siihen meinaa särkylääkkeet auttaa, on migreeniä. Jos saat särkylääkkeillä kuriin pääkipusi esim 400 buranalla, sinulla voi olla niskajäykkyyttä, joka tuo pääkivun yhteydessä myös migreeniin taipuvaiset oireet. Selvittäisin ensin ton migreenin, tai sitten en hankkisi minipillereitä ollenkaan vaan vaikka suoraan e-pillerit. Monet e-pilleritkin taas aiheuttavat migreeniherkkyyttä välipäivinä, joten niitäkin kannattaa harkita ja testata sopivaa merkkiä, eikä kärsiä turhaan, koska se ei pitemmällä tähtäimellä ole kovin terveellistä...

olen käyttänyt kipuun panadolia 1000mg eikä se ainakaan auta.

[QUOTE="vieras";22536003]minun mielestä on ollut ajattelematon lääkäri.

itse kun kerroin lääkärille migreenipäänsäryistä niin hän otti sen huomioon ehkäisyasioissa, vaikka minun migreeniä ei ollut edes lääkäri todennut, koska se oli oireiden perusteella ihan selvä tapaus.

voit tietysti kokeilla niitä pillereitä 3 kk. sitten tiedät lisääntyykö kohtaukset vai ei.[/QUOTE]

Minulle määrättiin ihan tavallisia ehkäisypillereitä 20 vuoden ajan, gynekologeja oli useita ja minulla on ihan semmoinen olo, että aurallisesta migreenistäkin oli puhetta ainakin osan kanssa, kun välillä kohtauksia tuntui tulevan nimenomaan ennen kuukautisia. Sitten vasta törmäsin lääkäriin (tavallinen työterveyslääkäri), joka kauhistui kuullessaan että syön tavallisia e-pillereitä. Hän kirjoitti minulle Cerazettea ja sen jälkeen migreeni yllättäen hävisi lähes täysin (7-10:stä kohtauksesta 1-2:een vuodessa). Että ei tuota aina niin vakavasti tunnuta otettavan. Onneksi minulle ei sentään sattunut mitään...

Jos migreenin oireet ovat selvät, niin ei siihen lääkärin tekemä diagnoosi tuo mitään uutta. Veikkaisin että lääkäri vain kyselee oireita, ei hän sen kummemmin pysty tutkimaan tuota asiaa. Itse kävin ensimmäisen kerran lääkärissä migreenin takia jotain 10 vuotta sairastettuani, kun tuli semmoinen kohtaus, joka ei tuntunut menevän millään ohi.

Yhteistyössä