Sain ilmeisesti siivousaineista tosi inhottavan urtikarian. Uskallanko värjätä hiuksia tms??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tietämätön"

Vieras
Tätä ihottumaa (kutiavia punertavia läiskiä, joissa seassa vaaleita paukamia) on kestänyt nyt 3päivää, se alkaa yleensä illalla ja leviää käsivarsiin ja rintaan, mutta häviää parissa tunnissa..
Mietin että uskallanko enää värjätä hiuksia, käyttää siivousaineita/muita kemikaaleja ym?? Ehkä tyhmä kysymys, mutta kun mulla ei ikinä ennen ole ollut mitään allergiaoireita niin en tiedä..
Voiko tää laukasta mulla jonku allergian? Pelkään että esim. jotain syödessäni saankin anafylaktisen reaktion...

No luultavasti sä et ihan tosta noin vaan saa syödessäsi allergista reaktiota, JOS se urtikaria on siivousaineesta.

Kuullostaa tosin aika rajulta oireelta kosketusallergiaan... JOS oire on siivousaineesta, niin eritiyisesti kyseisestä aineesta pysyisin kaukana.

Vaeltava urtikaria voi tulla myös selittämättömästä syystä, esim. flunssan jälkitautina, tai vaikka jonkun ruoan syömisestä tai pahimmassa tapauksessa kahden ERI ruoka-aineen syömisestä samalla kertaa.
Esim. jos sä et yleensä koskaan syö vaikka porkkanaa ja pähkinöitä samaan aikaan, niin voisit saada oireita niiden yhdistelmästä, mutta et kummastakaan yksin.

Jos oireet jatkuvat huomenna, niin suosittelen lääkärireissua, että lääkäri voi arvioida jatkotutkimusten tarpeen.

Urtikaria on kuitenkin raju allergiaoire, jos sinun oireesi ovat allergiaa.

Mä en keksi noille oireille muuta selitystä kuin ne siivousaineet.. En oo ollu kipee tai syönyt mitään erikoista, mitä en ois ennen syöny.. Eilen se ihottuma ei ollu enää yhtä laaja ku perjantaina ja tänään se ilmesty vain toiseen käteen häviten n. puol tuntia heinixin oton jälkee..

Ok. Tuo vois selittää tuon sun reaktion voimakkuutta. Luultavasti sä olet hengittänyt sitä pesuainehöyryä, joten kyse ei ole mistään kosketusreaktiosta.

Itse sain 3 vko kestävän hengenahdistuksen ja sitä ennen hankalan alergisen reaktion marsipaanin 'hengittämisestä' kosteasta kakusta nousi jotain 'mantelihöyryä' ...

Mulla ei ollu hengitysoireita, ainoastaan tuo ihottuma joka alkoi ranteesta kun raavin sitä... Säikäytti kun ennen ei oo tullu tällästä.. :/
Nyt mä pelkään tota anafylaksiaa..

No älä ainakaan käytä enää niitä pesuaineta joita käytit, koskaan.

Selvitä vähän mitä aineita niissä on ja pitäydy jatkossa niissä pesuaineissa, joita olet tähän saakka sietänyt, esim. ihan perus astianpesuaineessa yms.

Käytä AINA käsineitä kun siivoat.
Tee lista oireita aiheuttaneiden pesuaineiden ainesosista ja pyri välttämään niitä. Erityisesti niitä ainesosia joita ei ole sinun tavallisesti käyttämissäsi tuotteissa.

Hiusten värjäämisestä yms juttelisin lääkärin kanssa.

Kuulostaa nyt siltä, että tod. näk. olet vain käyttänyt pesuaineita väärin.

Monet kylppäripesuaineet on todella väkeviä ja helposti ihoa ärsyttäviä. Myöskin pesuaineiden sekoittuminen keskenään on vaarallista ja erityisesti ei saisi kuuman veden kanssa tai kuumassa saunassa käyttää.
Et kai käyttänyt kuumaa vettä pestessäsi?

Vaikka hengitysoireita ei olekaan, niin luultavasti pesuaineet ovat menneet sinun 'sisällesi' hengittämällä. Et kuitenkaan juonut niitä. =)

Iholle osuessaan pesuaineet olisivat tehneet ihottumaa sinne minne ne osuivat, ja ihottuma ei 'tulisi ja mensi' vaan paranisi hitaasti ja pysyisi sitten poissa.

Antihistamiinia kannattaa ottaa, jos oireilu jatkuu.

Käytin lämmintä vettä ja sauna ei siis ollut kuuma sitä pestessäni.. Mutta suljettu tila, lämmin vesi, kosteus ja hiki.. Kömmin pitkin lattioita ja niitä aineitä varmasti joutui kosketuksiin ihoni kanssa ihan kaulasta varpaisiin.. Ja ihan tavallisia aineita: wc-ankka, kalkinpoistaj ja joku amwayn yleispuhd.aine..
Ootko sä vier siis sitä mieltä et mun ei tarvis jatkossa pelätä anafylaksiaa tms...?

Kyllä mä kävisin näyttämässä lääkärillä, jos jatkuu.

Netistä saat myös niiden pesuaineiden (ainakin monien) käyttöturvallisuustiedotteet, jossa luetellaan ne riskitekijät ja sen sisältävät aineet ja niistä ainakin lääkäri osaa päätellä, jos viet ne mukanasi.

Mutta usein niissä kylppäripesuaineissa ja vastaavissa kehotetaan käyttämään kylmää vettä ja tilan tulisi olla tuuletettu. Ne myös usein ovat ihoa ärsyttäviä ja tulisi heti huuhdella iholta. Eikä niitä saisi sekoittaa muiden aineiden kanssa. Eli jos olet tuntikausia kuumassa kylppärissä eri aineiden kanssa puuhannut, niin en ihmettele jos iho reagoi.
Silti lääkäriin, ihan varmuuden vuoksi.

Et kysynyt minulta.. vastaan kuitenkin.

JOS sun reaktio on allerginen reaktio, niin riski anafylaksiaan on olemassa. Urtikaria on kuitenkin yleistynyt reaktio ja sen 'vaeletelu' ( eli se että ihottumaa tulee ja menee) tukee tätä teoriaa.

Jos kyse olisi ihon ärsytysreaktiosta tai kosketusallergiasta, niin ihottumaa pitäisi olla koko sillä aluellaa joka oli kosketuksissa pesuaineen kanssa, eikä ihottuma vaihtaisi muotoaan, vaan paranisi hitaasti iholla.

Urtikaria tulee ihmisen sisältä päin, kosketusihottuma on ihon reaktio.

Mulle tulee hiusväreistä vaikka minkälaista oiretta, ihottumaa, kutinaa, iho turpoaa jne. MUTTA: otan tunti ennen värjäystä allergialääkkeen ja käytän muutaman päivän sen jälkeenkin (koska iholle jää jäämiä) ja silloin ei tule mitään. Tätä olen tehnyt kymmenisen vuotta enkä ole kuollut...

Yhteistyössä