Sain käskyn exältä, että lapsi ei enää käytä yövaippaa, vaan lapsi pitää herättää yöllä käymään pissalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a.p"

Vieras
Minä vaan en oikeasti tiedä, jaksanko alkamaa tuollaiseen ruljanssiin, kun pelkään, että siinä käy niin, että en sitten muista siirtää sitä herätystä ja nukun aamulla pommiin tuon takia.
Lapsi tietysti itse on nyt oppinut että ei käytä vaippaa ja ainakin tässä nyt viikonloppuna voin kokeilla tuota toimintaa, mutta mitä itse tekisitte tuossa tilanteessa.
Lapsi ei siis missään tapauksessa ole yökuiva, sillä jos ei yöllä käy pissalla, niin varmasti pissaa sänkyynsä. Exän mielestä vaan asia on opeteltavissa, ei noin iso lapsi (3,5v) vaippaa enää tarvi.

no ei tuon ikäinen tosiaan vaippaa enää tarvitse. eikö olisi lapsellesikin helpompaa oppia kuivaiksi? laita toinen kello yöherätykselle ja toinen aamuksi, niin ei tarvitse muistaa. vähän vitseliäisyyttä lapsen tähden. asuu ilmeisesti pääasiallisesti tämän toisen vanhemman luona?

[QUOTE="aamuvirkku";26114559]no ei tuon ikäinen tosiaan vaippaa enää tarvitse. eikö olisi lapsellesikin helpompaa oppia kuivaiksi? laita toinen kello yöherätykselle ja toinen aamuksi, niin ei tarvitse muistaa. vähän vitseliäisyyttä lapsen tähden. asuu ilmeisesti pääasiallisesti tämän toisen vanhemman luona?[/QUOTE]

Yökuivuus ei ole pelkästään opetettava juttu vaan myös hormonaalinen. Jos tiettyä hormonia ei vielä erity tarpeeksi niin virtsan eritys ei vähene yöksi ja näin ei voi "oppia" kuivaksi muutakuin passiivisesti, eli niin että äiti herättää pissalle vähän väliä.

Jos lapsi ei herää pissahätään tai ole koko yötä pissaamatta niin ei ole kypsä vaipattomuuteen mun mielestäni,sitä kun ei pysty kiirehtimään sitten kun lapsi on valmis tulee se itsestään.

[QUOTE="aamuvirkku";26114559]no ei tuon ikäinen tosiaan vaippaa enää tarvitse. eikö olisi lapsellesikin helpompaa oppia kuivaiksi? laita toinen kello yöherätykselle ja toinen aamuksi, niin ei tarvitse muistaa. vähän vitseliäisyyttä lapsen tähden. asuu ilmeisesti pääasiallisesti tämän toisen vanhemman luona?[/QUOTE]
Yövaipalla ei ole mitään tekemistä tarvitsemisen kanssa. Keho ja hormonit joko on valmiit yökuivuuteen tai sit ei, se ei ole iästä tai pakottamisesta kiinni. Meillä toinen oli yökuiva 2½v ja toinen 5½v.

Mun mielestä tuo on vanhempien yhdessä sovittava asia. Ei eksä vaan voi ilmoittaa että nyt toimitaan näin ku mä sanon. Ja 3,5 vuotias ei kyllä ole liian iso yövaippaan. Päiväkuivuus on ihan eriasia kuin yökuivuus ja sitä on tosiaan vaikea hoputtaa.

En mä herättäisi.

Jos lapsi pitää herättää yöllä pissalle, niin ei hän ole yökuiva tai edes sellaiseksi oppimassa: kun hän on oppimassa/oppinut, niin hän herää itse tai pysyy kuivana yön yli.

Ja toisekseen, kunnon yöunet on tärkeämmät kuin se, että saa sanoa että meidänpä lapsi ei käytä enää yövaippaa.

Lapseni on 4v ja ei ole vielä yökuiva. Herätän käymään pissalla. Isänsä ei kuitenkaan viitsi herättää,vaan laittaa yövaipan, vaikka tietää mikä tilanne meillä täällä kotona. Aika turhauttavaa, jos ei kuuntele toista. Suurimman työnhän se lähivanhempi tekee yökuivaksi opettelussa kuitenkin. Meillä poika ei suostu kotona edes laittamaan vaippaa. Isänsä laittoi kapuloita rattaisiin jo silloin kun opeteltiin päiväkuivaksi, tästä johtuen poika oli reilusti yli kolmen ennen kuin päivät olivat vaipattomia. Vieläkin, kun poika tulee isältään on hänellä vaipat. 4-vuotiaalla!!!! Menin jo ihan asian ohi, mutta siis keskustelkaa asiasta ex-puolisosi kanssa. Hänellä on varmasti syy siihen, MIKSI lapsen olisi aika opetella yökuivaksi(ei halua laittaa vaippaa, vaippa toisinaan kuiva aamulla,vaippa vuotaa yms. yökuivaksi opettelun alun syyt). Ja ole sinä fiksumpi kuin tämä minun exäni:älä vesitä toisen tekemää työtä. Lapsellekin selkeämpi kun molemmissa paikoissa toimitaan samalla lailla.

Lapsi asuu pääasiallisesti minun luonani ja käy ajoittain isällään, ei mitenkään säännöllisesti. Niin ja mulla on herätyskellona kännykkä, pitäisi mennä sitten ostamaan joku kello tuota varten. Lapsi ei itse herää pissahätäänsä

Tuo nyt on aivan hölmö syy, ettet herätyskellon takia voisi opettaa lasta yökuivaksi. Useimpiin kännyköihin voi kyllä laittaa kaksi herätystä. (Jos sun kännykkään ei voi, osta Tiimarista herätyskello, alle eurolla saa.)

[QUOTE="eee";26114618]Tuo nyt on aivan hölmö syy, ettet herätyskellon takia voisi opettaa lasta yökuivaksi. Useimpiin kännyköihin voi kyllä laittaa kaksi herätystä. (Jos sun kännykkään ei voi, osta Tiimarista herätyskello, alle eurolla saa.)[/QUOTE]

Yöllä herättäminen ei kyllä mitään yökuivaksi opettamista ole. Jos ei osaa olla pissaamatta yöllä niin, ettei itse herää käymään, niin silloin ei ole yökuiva. Yökuivaksi ei opettamalla voi opettaa.

Mistä ihmeestä näitä idiootteja oikein sikiää? Varmaan herätelty yöllä kesken unien vessaan.

[QUOTE="vieras";26114657]Yöllä herättäminen ei kyllä mitään yökuivaksi opettamista ole. Jos ei osaa olla pissaamatta yöllä niin, ettei itse herää käymään, niin silloin ei ole yökuiva. Yökuivaksi ei opettamalla voi opettaa.

Mistä ihmeestä näitä idiootteja oikein sikiää? Varmaan herätelty yöllä kesken unien vessaan.[/QUOTE]

Niinpä ja kiva häiritä lapsen unta tuon takia, ensinnäkin sit jää yöunet huonoksi ja heräämisestä voi jäädä tapa, kiva sitten herätä vaikka ei oliskaan vessahätä.

illasta ei kannata antaa lapselle niin paljon juotavaa , tottakai jos jano on,mutta kohtuus siinäkin. Illalla juuri ennen nukkumaan menoa pissalla käyttö, olen ex-miehesi kanssa samaa mieltä, se ei paljoa sinulta vaadi ja noin isolle lapselle paljon mukavampi kun huomaa että pysyy kuivana,ani harvoin kyspyys ongelma vaan enneminkin vanhemman viitsiminen. Lapsi huomaa ja pian että mukavampi olla ilman vaippaa,on jo noin iso,korostan ani harvoin kyse näistä syistä että lapsi ei ole valmis,lähinnä vanhemman mukavuus,helppous

Printtaapa sille exälles joku faktatieto siitä, että yökuivuus vaatii tietyn hormonin erittymisen ja se erittyminen alkaa sitten kun se alkaa, sitä ei pysty nopeuttamaan. Mun tyttö pissi ihan säännöllisesti vaippaan vielä pari kuukautta ennen kuin täytti viisi. Sitten vaan yhtäkkiä alkoi yövaippa olla yhä useampina aamuina kuiva. Ja kun vaippa lopulta jätettiin pois, se jäi kertaheitolla eikä ainuttakaan pissaa ole sen jälkeen sänkyyn tullut. Ja tästä on nyt aikaa reilu kaksi vuotta.

Tässä jotain tietoa vanhempainnetin sivuilta

Päiväkuiva parivuotias tarvitsee yleensä yhä yöllä vaippaa. Yökuivaksi opitaan yleensä myöhemmin kuin päiväkuivaksi. Keskimäärin suomalaislapset oppivat yökuiviksi 2–4-vuotiaina, kuitenkin yökuivaksi oppimisen ikä vaihtelee suuresti. Lapset kypsyvät omassa tahdissaan. Usein varsinaisesta yökastelusta puhutaan vasta, kun lapsi on yli 5-vuotias. Kastelua öisin, päivisin tai molempina esiintyy Suomessa vielä n. 10 %:lla koulun aloittavaistakin lapsista. Murrosikäisistä kastelee n. 0,5%. Ota asia puheeksi neuvolan 4- ja 5-vuotistarkastuksessa, jos lapsi kastelee.

Joitain merkkejä siitä, että yövaipan voi jättää pois ovat:
Vaippa on aamulla kuiva.
Lapsi haluaa itse kokeilla nukkua ilman vaippaa.
Lapsi herää yöllä pissahätään, vaikka hänellä on vaippa.
Jutelkaa lapsen kanssa yövaipan pois jättämisestä. Sopikaa yhdessä yö, jolloin kokeilette. Suojaa lapsen sänky, vahingot ovat vielä hyvin todennäköisiä. Jos lapsi on yön yli kuiva, kehu ja kiitä siitä. Jos sänky on märkä, kerro ettei se haittaa.

Sängyn kastelemisesta ei saa koskaan suuttua, lapsi ei kastele sänkyä tahallaan. Jos lapsen on yöllä käytävä vessassa, huoneeseen voi jättää pienen yövalon, potan voi laittaa vuoteen viereenkin. Ainakin aluksi lapsi usein haluaa vanhemman mukaan yölliselle vessareissulle. Virtsarakko kasvaa vähitellen ja yöpissaaminen jää pois. Lapsen on tärkeä juoda päivän mittaan riittävästi. Juuri ennen yöunia juodaan maltillisesti. Lapsi käy pissalla iltapalan jälkeen, ennen nukkumaanmenoa.

Yökuivaksi oppiminen voi edetä pikkuhiljaa: muutaman kuivan yön jälkeen tulee vahinko. Kuivaksi oppineellekin voi silloin tällöin tulla vahinkoja. Asia voi nolottaa ja harmittaa lasta, aikuiselta tarvitaan hienotunteisuutta. Jos pissaamiseen liittyy kirvelyä, kipua tai kuumetta, ota yhteyttä lääkäriin. Kyse voi olla virtsatietulehduksesta.

Yökastelu ei kerro vanhemman eikä lapsen huonommuudesta tai epäonnistumisesta. Kuivaksi oppimisen nopeuteen vaikuttavat lapsen perintötekijät. Kastelevan lapsen voi olla helpottavaa kuulla, jos isä tai äiti on myös ollut yökastelija. Yökastelijoitten suvusta löytyy muita kastelijoita.

Yökastelijoilla erittyy virtsan eritystä estävää hormonia, vasopressiinia, yöaikaan normaalia vähemmän, minkä vuoksi virtsamäärät ovat suuria ja ylittävät rakon maksimitilavuuden. Aikuisilla vasopressiinia erittyy yöllä enemmän kuin päivällä ja siksi rakko ei täyty yöllä yhtä nopeasti kuin päivällä. Vaipan käyttö ei hidasta kuivaksi oppimista eikä sitä tarvitse hävetä. Kukin lapsi oppii eri taidot omassa tahdissaan.

Yökastelu ei ole psyykkinen ongelma, mutta se voi nakertaa lapsen itsetuntoa. Apua on saatavilla, sitä voi hakea esim. neuvolan tai kouluterveydenhuollon kautta. Hoito aloitetaan tavallisesti 5 vuoden iässä, jotta lapsi oppisi kuivaksi mahdollisimman varhain.

[QUOTE="minä";26114718]illasta ei kannata antaa lapselle niin paljon juotavaa , tottakai jos jano on,mutta kohtuus siinäkin. Illalla juuri ennen nukkumaan menoa pissalla käyttö, olen ex-miehesi kanssa samaa mieltä, se ei paljoa sinulta vaadi ja noin isolle lapselle paljon mukavampi kun huomaa että pysyy kuivana,ani harvoin kyspyys ongelma vaan enneminkin vanhemman viitsiminen. Lapsi huomaa ja pian että mukavampi olla ilman vaippaa,on jo noin iso,korostan ani harvoin kyse näistä syistä että lapsi ei ole valmis,lähinnä vanhemman mukavuus,helppous[/QUOTE]

Koita nyt hyvä ihminen tajuta, että yökuivuudessa ei ole kyse kenenkään viitseliäisyydestä tai mukavuudenhalusta, vaan se valmius tulee kun kroppa on siihen valmis. Kyllä mekin tietämättömyyttämme yritettiin herätellä öisin, mutta eihän siitä tullut mitään. Ensinnäkin tyttö ei koskaan edes herännyt, kun hänet vietiin vessaan pissalle. Sehän oli ihan umpiunessa koko ajan! Ja meidän oli ihan mahdoton edes arvata, milloin hänellä voisi olla pissahätä, nimittäin se pissa saattoi tulla tunti nukahtamisen jälkeen tai puoli tuntia ennen heräämistä ja kaikkea siltä väliltä. Sitten neuvolatäti onneksi viisaana sanoi, että antakaa nyt lapsen nukkua rauhassa yönsä ja nukkukaa itsekin. Vaippa lähtee kyllä aikanaan.

On ihan totta että yökuivaksi ei voi opettaa, mutta minä kyllä herätin lapsen puolenyöntienoilla juuri ennen omaa nukkumaanmenoa. Ei se yökuivaksi opettanut, mutta mukavampi lapsen nukkua kun vaippa on suunnilleen kuiva, eikä jo alkuyöstä täytetty. Lapsi nukkui rauhallisemmin ja pidempään, kuin jos en herättänyt. lapsen mukavuuden voisi siis laittaa etusijalle.

meilläkin näytti, että yövaippaa ei saanut pois, joten aloitin lapsen pissattamisen yölläkin. Hän oli melkein neljä. Voi sitä riemua, kun kuivana heräsi ja ei mennyt kauaa, kun alkoi olemaan kuiva. Meillä lapsen isäkin oli piiiiitkään yökastelija ja hänen sisaruksensa . Hän oli ehdottomasti sitä mieltä, että vessaan täytyy herättää. Heillä oli ajateltu vuosia, että vessan herättäminen ei auta ja sitten kun siihen alettiin niin alkoi yöt olla osittain kuivia ja lopulta kokonaan kuivia. Unen laatu ei ollut, kuin koomassa olisi nukkunut ja alkoi kuulemman tuntemaan pissahädän.

lyhytaikainen kokeilu voi olla hyvinkin toimiva. Meillä lapsi laiskuuttaan pissasi yövaippaa joka ikinen yö t. Viikossa uökuivaksi - herätin pissalle. En olisi ottanut tavaksi jos nopeasti ei olisi tavoille oppinut. Meillä kokeilu siis kannatti.

mun poika on nyt 5v ja vielä on toisinaan vaippa käytössä.. on usein öitä kun ei pissaa sänkyynsä, tosin silloin hänet on herätetty pissalle yöllä, mutta yhtälailla on öitä jolloin pissatuksesta huolimatta saattaa käydä 2 vahinkoa.
saattaa mennä viikko niin ettei ole vahinkoja ja sitten taas 5 yönä peräkkäin vahinkoja on.. ja tosissaan, poika ei itse herää vessahätään kuin ehkä 1/20 öistä vessahätään
eli ei näitä voi kiirehtiä eikä pakottaa, eikä se ole kenenkään etu että lapsi herää märästä sängystä ja keskellä yötä pitää ryhtyä pesu ja lakananvaihto puuhiin, vaippa on kuitenkin aika pieni hinta siitä että lapsi (sekä vanhemmat) saa nukkua yönsä kunnolla

Hormoonitoiminta ei vaan ole vielä valmis. Typerää herättää lapsi ja häiritä unia. Samalla saa vaan hirveän stressin itselleen. Kannattaisi ottaa asioista selkoa, antaa jotain tietopakettia sille ex:älle, jotta tajuaa mistä on kyse.

Meillä esikoinen oli yökuiva vasta 5 vuotiaana ja nuorempi otti itse pois vaipat 2 vuotiaana ja ei ole vahinkoja sattunut. Aivan turhaan esikoista puolivuotta kuukauden pissatin, lopetin sitten lapsen halusta kun kuulemma pelästyy kun tullaan yöllä kesken unien herättämään ja silti sänky oli pissassa aamulla. Oppi sitten yökuivaksi kun sen aika oli.

Minä vähän luulen, että kotona kyllä käytetän vaippaa, jos exä haluaa, että lapsi ei siellä vaippaa käytä, niin tehkööt niin. Kotona on vielä sekin, että lapsi nukkuu pääosin minun vieressäni, joten en oikein noita vahinkoja halua tapahtuvan. Muutenkin aamuisin on aikainen herätys, joten yöllä jos herättää pissalle, niin ikävästi sitten kaitkaisee noita yöunia.
Exän kanssa asiasta ei voi oikeastaan keskustella, kun hän on asian päättänyt, niin sehän on niin. Lapselta sain sen verran tietää, että vahinkoja oli siellä sattunut ja se haittaa elikkä isä oli suuttunut.

Yhteistyössä